Ducati Panigale V2 ?

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag har blivit lite sugen att prova något annat än en japansk rad-4, vilket jag nu har haft i ca 40 år :jisses (förutom en KTM ett par år).
För närvarande kör jag Fireblade -10 och börjat snegla åt Panigale V2.
Frågan är om jag skulle sakna lite motoreffekt? Skulle jag trivas med motorkaraktären? Vibrerar de?
Är körställningen "extrem"?
Visserligen van vid GSXR, R1, Fireblade, men känns som med ålderns rätt (60+ ;) ) vilja ha lite komfort också, alltså aningen mer upprätt körställning (dock absolut ingen naken hoj).
En annan fråga, hur är nyare Duccis kvalitet och servicekostnader. Vad har ni för erfarenhet?
Helt klart kommer jag provköra en till våren, men fiskar efter lite åsikter redan nu :)
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
geva skriver:

Frågan är om jag skulle sakna lite motoreffekt?

- Man vill alltid ha mer pulver, men karaktären på Ducce-motorerna gör att iaf jag upplever att den räcker till.

Skulle jag trivas med motorkaraktären?

- Det tror jag, jag tror du kommer uppskatta bottenvridet men även att det går att varva maskin friskt och att den tar sig ordentligt högst upp på varvskalan.

Vibrerar de?

- Allt vibrerar, olika mycket vid olika varvtal, bör provköras.

Är körställningen "extrem"?

- Tydligen tycker inte folk det, beror såklart på längd osv.


edit: kvaliteten har definitivt blivit bättre.

Serviceintervallerna har också förlängts rätt rejält, nu är det 3000 mils intervall för ventilkontroll.
Servicekostnader är kanske lite högre än genomsnittet på Japan-sidan, men så är det ju ingen Japan heller.
 
Last edited:

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Den känns definitivt mer komfortabel än 959:an! Inte kört den än men provsuttit båda hos handlaren samt kört V4an och V2 känns mest komfortinriktad dock så är det fortfarande en sporthoj så det kommer man ju inte undan.

Men det är Desmoservice vid varje 2400mil, inte 3000mil.
Så du har olja vid 1200 och Desmo varannan Oljeservice kan man säga.
Sen har du årsservicen på det med.
 

Duccatista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati 959 corse, Ducati 748, Sherco 300sef
Den känns definitivt mer komfortabel än 959:an! Inte kört den än men provsuttit båda hos handlaren samt kört V4an och V2 känns mest komfortinriktad dock så är det fortfarande en sporthoj så det kommer man ju inte undan.

Men det är Desmoservice vid varje 2400mil, inte 3000mil.
Så du har olja vid 1200 och Desmo varannan Oljeservice kan man säga.
Sen har du årsservicen på det med.

Jag har en 959 corse. Ställningen är ju ganska extrem precis som på alla hojjar av den här stilen men inte alltför jobbig även för en gammal gubbe som jag. Skillnaden mellan 959:an och V2 måste vara minimal enligt vad jag har förstått. Det är inte mycket skillnad mellan hojjarna....
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Ta en titt på Tuono (och kanske MT10 SP eller Superduke) om du vill ha en annan motorkaraktär, men med mer komfort.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
yamaha mt 10 är riktigt rolig att köra, har provkört är riktigt sugen på en sådan:tummenupp
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Desmoservice vid 2400, 4800 mil osv på Panigale V2 och V4, inga remmar på dem så det bytet slipper du. Jag föredrar en twin framför radfyra som jag tycker är för snälla och karaktärslösa. Åk till din närmaste återförsäljare och byt in din Fireblade och bli en lyckligare människa :banana
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag har blivit lite sugen att prova något annat än en japansk rad-4, vilket jag nu har haft i ca 40 år :jisses
Jag svarar mig själv ?

Det blev inte en japansk rad-4, det blev en tysk… ?

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top