Reggad som terrängskoter?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vilket monster, skitsnygg på riktigt...
Var kommer den ifrån?
Ålder?
Den är byggd av AB Rönnquist och Wettainen Mekaniska Verkstad i Kiruna 1980, farsan köpte den ny -83. Det är en Rotax 503 i den, en 2T-parallelltwin med variator och tvåstegs manuell låda med bak. Motorn är egentligen byggd för flygplan, så den är lite modifierad för att sitta inomhus och ha startsnöre. Den låter dessutom inte alls som en tvåtaktare, det är ett rått och brutalt muller istället, som får varenda strå på kroppen att stå rakt ut. Kanske också för att jag är uppväxt med den, frugan delar inte riktigt min entusiasm där...
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Den är byggd av AB Rönnquist och Wettainen Mekaniska Verkstad i Kiruna 1980, farsan köpte den ny -83. Det är en Rotax 503 i den, en 2T-parallelltwin med variator och tvåstegs manuell låda med bak. Motorn är egentligen byggd för flygplan, så den är lite modifierad för att sitta inomhus och ha startsnöre. Den låter dessutom inte alls som en tvåtaktare, det är ett rått och brutalt muller istället, som får varenda strå på kroppen att stå rakt ut. Kanske också för att jag är uppväxt med den, frugan delar inte riktigt min entusiasm där...

Intresant, driver den både bak och fram?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intresant, driver den både bak och fram?
Japp, så den tar sig fram ganska obehindrat över det mesta, även om man så klart ska vara försiktig över vassa stenar, stubbar osv. Man ska heller inte svänga för snävt i djup lössnö, då finns det risk att den viker ihop sig lite på mitten, men det är ju som med en hoj, ställer du styret på tvärn och lutar omkull dig så åker du i backen om det går för långsamt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den är byggd av AB Rönnquist och Wettainen Mekaniska Verkstad i Kiruna 1980, farsan köpte den ny -83. Det är en Rotax 503 i den, en 2T-parallelltwin med variator och tvåstegs manuell låda med bak. Motorn är egentligen byggd för flygplan, så den är lite modifierad för att sitta inomhus och ha startsnöre. Den låter dessutom inte alls som en tvåtaktare, det är ett rått och brutalt muller istället, som får varenda strå på kroppen att stå rakt ut. Kanske också för att jag är uppväxt med den, frugan delar inte riktigt min entusiasm där...

Nu satt väl 503-an i typ alla Ockelbo, Aktiv, Skidoo och Lynx från tidigt åttiotal fram till mitten av nittiotalet. Därav valet till denna mackapär.
Ljudet är mycket karaktäristiskt och vinande, inte särskilt likt de tidigare snöskoterrovorna som mer lät bamm bamm BA BAMM nästan hur man än körde...


Buy quality, cry once
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Nu satt väl 503-an i typ alla Ockelbo, Aktiv, Skidoo och Lynx från tidigt åttiotal fram till mitten av nittiotalet. Därav valet till denna mackapär.
Ljudet är mycket karaktäristiskt och vinande, inte särskilt likt de tidigare snöskoterrovorna som mer lät bamm bamm BA BAMM nästan hur man än körde...


Buy quality, cry once

Det är väl lite som en Volvo 240, man hör på fläktljudet vad det är som kommer innan man sett fordonet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu satt väl 503-an i typ alla Ockelbo, Aktiv, Skidoo och Lynx från tidigt åttiotal fram till mitten av nittiotalet. Därav valet till denna mackapär.
Ljudet är mycket karaktäristiskt och vinande, inte särskilt likt de tidigare snöskoterrovorna som mer lät bamm bamm BA BAMM nästan hur man än körde...


Buy quality, cry once
Jo, det är ju långt ifrån enda skotern med den motorn, och den slutade ju inte tillverkas förrän 2011, så den har ju hängt med ett bra tag. Den sitter ju i buntvis med flygplan dessutom.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lustigt, jag har en Bison, en midjestyrd skoter utan medar, det är band både fram och bak, lite som en bandvagn, fast breda band, inte två i bredd. Enligt Transportstyrelsen så existerar den inte alltså? :va

Jodå. Du har nummerskylt fram och LGF-skylt bak, så reggad är den.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jodå. Du har nummerskylt fram och LGF-skylt bak, så reggad är den.
Jodå, så är det ju. Men frågan är ju som vad eftersom den inte har medar fram? Det står TGSK när man kollar upp regnumret, jag gissar att det då är terrängskoter, dvs lite av det och lite av det :hihi

Mina största problem är dock att den inte får stå i vardagsrummet, och flytta till gård norrut där den kan komma till användning finns inte riktigt med i (frugans) plan heller. Så den ska tyvärr säljas av :gråta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack så mycket för alla kunniga svar!

Det tråden gällde var egentligen hur ett ev nytt köp skulle göra sig i min hojflotta bestående av skogshojar med Yamahamärket på tanken:

Skärmbild (116).png
https://www.blocket.se/annons/uppsala/tyz_250_yamaha/88241927

Det skulle vart fräckt med ett par trialcyklar också, men nu känns det lite sådär om den inte är gatlegal. Jodå, jag förstår att trialhojar som knappt går att köra sittande inte ska användas på landsväg, men när till och med de här gamla kämparna är LV-reggade, så...

TT o IT.jpg


Du kör den inte lagligt på gatan, men dom funkar bra att driva renar med i skogen, jag har sökt efter att köpa en Yamaha BW200 och dom flesta av dom är reggade som terrängskoter, finns bara några få ex mc-reggade.


BW 200 verkar sköna och kan tänka mig att man blir helt prestigelös på en sån. Vem kör upp jämsides och ska utmana, liksom? Sen kanske inte snuten prioriterar att jaga ikapp en skoterreggad BW om de får se en som kör på fel ställe...
Men vad är det för skillnad på en BW och en TW? De vänder sig väl till samma användare?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mina största problem är dock att den inte får stå i vardagsrummet, och flytta till gård norrut där den kan komma till användning finns inte riktigt med i (frugans) plan heller.

Du kan inte vara en virtuell medarbetare som vi andra, sitta och fjärra andras datorer dagarna i ända? Till 99% skulle jag kunna jobba hemifrån och slippa det öppna kontorslandskapet och tjattrande chefer. Serverparken i molnet, avstängd feleton och man svarar bara på epost - efter intresse och humör - är rätt smutt. Att då ha boende i Korpilombolo (där kan man t.o.m. tanka hojar https://www.google.se/maps/place/Qs...b574b8e97!8m2!3d66.8484673!4d23.0624767?hl=en eller Kristianopel, spela roll.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kan inte vara en virtuell medarbetare som vi andra, sitta och fjärra andras datorer dagarna i ända? Till 99% skulle jag kunna jobba hemifrån och slippa det öppna kontorslandskapet och tjattrande chefer. Serverparken i molnet, avstängd feleton och man svarar bara på epost - efter intresse och humör - är rätt smutt. Att då ha boende i Korpilombolo (där kan man t.o.m. tanka hojar https://www.google.se/maps/place/Qs...b574b8e97!8m2!3d66.8484673!4d23.0624767?hl=en eller Kristianopel, spela roll.
Njo, teoretiskt kan jag väl det, jag är ju projektledare och lite systemansvarig och sånt, men jag har en chef som vill att jag ska vara fysiskt på plats emellanåt, och pendling i all ära, men det finns gränser...
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Tack så mycket för alla kunniga svar!

Det tråden gällde var egentligen hur ett ev nytt köp skulle göra sig i min hojflotta bestående av skogshojar med Yamahamärket på tanken:

View attachment 452790
https://www.blocket.se/annons/uppsala/tyz_250_yamaha/88241927

Det skulle vart fräckt med ett par trialcyklar också, men nu känns det lite sådär om den inte är gatlegal. Jodå, jag förstår att trialhojar som knappt går att köra sittande inte ska användas på landsväg, men när till och med de här gamla kämparna är LV-reggade, så...

View attachment 452791





BW 200 verkar sköna och kan tänka mig att man blir helt prestigelös på en sån. Vem kör upp jämsides och ska utmana, liksom? Sen kanske inte snuten prioriterar att jaga ikapp en skoterreggad BW om de får se en som kör på fel ställe...
Men vad är det för skillnad på en BW och en TW? De vänder sig väl till samma användare?

Största skillnaden är väl att BW har bredare däck än TW
BWn flyter över en myr medans TWn är lite mer allround
974577df5eb6b2ccec75dc8b04a34e61.jpg

27fe22e70dfae2b4a86c66b1497edf66.jpg

Ps. Du har bra smak, jag har också sneglat åt en sån Yamaha Tyz trial




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En KTM-profil i Luleå har byggt en liknande swampbike för att höja nöjesfaktorn på hjortronplockningen.:banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Förlåt för lite trådkapning :(

Äsch då, bara kul om det spretar iväg åt oväntade håll!


Största skillnaden är väl att BW har bredare däck än TW
BWn flyter över en myr medans TWn är lite mer allround
974577df5eb6b2ccec75dc8b04a34e61.jpg

27fe22e70dfae2b4a86c66b1497edf66.jpg

Ps. Du har bra smak, jag har också sneglat åt en sån Yamaha Tyz trial

Bra smak - jag? Tihi, tack!

Jaha okej, då är TW:n mer användbar på lite olika vägar/terränger. Dom verkar jäkligt mysiga att tuffa runt med, utan att flågasa överallt. Är det din vit-blå på bilden?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Äsch då, bara kul om det spretar iväg åt oväntade håll!




Bra smak - jag? Tihi, tack!

Jaha okej, då är TW:n mer användbar på lite olika vägar/terränger. Dom verkar jäkligt mysiga att tuffa runt med, utan att flågasa överallt. Är det din vit-blå på bilden?

Ja dom är riktigt trevliga att puttra runt på, nej det är inte min på bilden, men det är en likadan årsmodell jag har, en -87a


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
TYZn är ju svincool, färgerna är HELT galna. Jag har haft en TW200, gatreggad. Men den hade gått som just lapprenhoj i norr.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
TYZn är ju svincool, färgerna är HELT galna. Jag har haft en TW200, gatreggad. Men den hade gått som just lapprenhoj i norr.

Använde en TW200 i helgen för att bogsera ut en EXC500 genom bergen i Arizona-öknen. Gick bättre än förväntat. Dock är hojen inget vidare på varken väg, grus, sand, eller sten.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Det tråden gällde var egentligen hur ett ev nytt köp skulle göra sig i min hojflotta bestående av skogshojar med Yamahamärket på tanken:

Det skulle vart fräckt med ett par trialcyklar också, men nu känns det lite sådär om den inte är gatlegal.

View attachment 452791

Jag antar att cyklarna på bilden är din egen samling?
Om du nu nämner både skogshoj, Yamaha,trial och gatlegal i samma mening så är jag lite förvånad över att inte hitta en Tricker i din samling - det är så nära dina nämnda kriterier du kan komma.


Just my $0.2...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top