Reggad som terrängskoter?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En hoj som är reggad som terrängskoter, hur kör man den lagligt på gatan? Är det som om den vore E-reggad med div dispenser, eller är den som vilken hoj som helst?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ska tillägga att den aldrig verkar ha varit påställd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Typ en gammal XT350 som gått i renskötseln... :)

Man måste registrera om den till MC för att få köra på väg.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Jag undrade om det var en Rokon:

unnamed.jpg


Tvåhjulsdriven pärla från Kanada. Enda jag kom att tänka på som brukade tas in som just terrängskoter i registret.




"Terrängskoter" är fö en jäkla återvändsgränd.



Terrängskoter

Terrängskoter är ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 450 kg. Terrängskotrar delas in i snöskotrar och terränghjulingar.

En snöskoter är en terrängskoter som är avsedd för färd på snötäckt mark och som är försedd med band och medar. Alla andra terrängskotrar som inte är en snöskoter kallas terränghjuling, en sorts fyrhjuling.

En terrängskoter får bara köras i terräng och inte på vägen. Det finns undantag, se text ovan om vilka undantag som finns. Om en terrängskoter måste köras på vägen får den köras i högst 20 km/timmen.

Hjälmkrav för terrängskoter

Du ska använda skyddshjälm när du kör en terrängskoter, det vill säga en snöskoter eller en terränghjuling.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Terrangmotorfordon1/



Alltså: enda lagliga sättet att framföra en terrängskoterreggad MC på är att korsa en väg mellan den olagliga skogen och ut i den olagliga terrängen - om man Inte har mark och rättfärdig anledning att köra på sina egna ägor.
...och det bestämmer man strängt taget inte själv det heller.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ingen Rokon tack - inte ens om tjejen ingår!


Men terrängskoter-hoj låter inte kul, vad ska man göra med en sån? Det ska förstås vara snöunderlag också? Nja, då får det nog vara...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag undrade om det var en Rokon:

View attachment 452779


Tvåhjulsdriven pärla från Kanada. Enda jag kom att tänka på som brukade tas in som just terrängskoter i registret.




"Terrängskoter" är fö en jäkla återvändsgränd.





https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Terrangmotorfordon1/



Alltså: enda lagliga sättet att framföra en terrängskoterreggad MC på är att korsa en väg mellan den olagliga skogen och ut i den olagliga terrängen - om man Inte har mark och rättfärdig anledning att köra på sina egna ägor.
...och det bestämmer man strängt taget inte själv det heller.

Glömde citera ovan...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ingen Rokon tack - inte ens om tjejen ingår!


Men terrängskoter-hoj låter inte kul, vad ska man göra med en sån? Det ska förstås vara snöunderlag också? Nja, då får det nog vara...


Nej, hjulingarna kräver inte snötäckt mark, men terrängen måste vara egen eller arrenderad, och körningen måste ha ett godtagbart syfte.
Leta bortsprungna får (egna) är okay, men inte köra runt för att se om det finns några får på ägorna.


Rokon gick nog bara att terrängskoterregistrera, men Brooklyns exempel på standard offroadare som samerna kört med är exempel på något som borde gå att reggad om - om man nu tycker att det är värt det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, hjulingarna kräver inte snötäckt mark, men terrängen måste vara egen eller arrenderad, och körningen måste ha ett godtagbart syfte.
Leta bortsprungna får (egna) är okay, men inte köra runt för att se om det finns några får på ägorna.


Rokon gick nog bara att terrängskoterregistrera, men Brooklyns exempel på standard offroadare som samerna kört med är exempel på något som borde gå att reggad om - om man nu tycker att det är värt det.

En kamrat har en Rokon som han drar älg med ute på öarna i Luleå skärgård. Rolig liten tingest som är mer kapabel än man tror och enkelt kan fraktas i en öppen sexmetersbåt.

Jag tänker eventuellt ta över just en fd terrängreggad XT350, använd i renskötseln. Den är omreggad och det var faktiskt ganska dyrt att göra det säger nuvarande ägare. Kan ha att göra med att man blev tvungen att leta fram sådant som förkommit, tex hastighetsmätare, blinkers osv. Lämpligare vinterhoj än någon av mina andra hojar.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
En hoj som är reggad som terrängskoter, hur kör man den lagligt på gatan? Är det som om den vore E-reggad med div dispenser, eller är den som vilken hoj som helst?

Du kör den inte lagligt på gatan, men dom funkar bra att driva renar med i skogen, jag har sökt efter att köpa en Yamaha BW200 och dom flesta av dom är reggade som terrängskoter, finns bara några få ex mc-reggade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Nej, hjulingarna kräver inte snötäckt mark, men terrängen måste vara egen eller arrenderad, och körningen måste ha ett godtagbart syfte.
Leta bortsprungna får (egna) är okay, men inte köra runt för att se om det finns några får på ägorna.


Rokon gick nog bara att terrängskoterregistrera, men Brooklyns exempel på standard offroadare som samerna kört med är exempel på något som borde gå att reggad om - om man nu tycker att det är värt det.

Jag har en TW200 som är MC-reggad , hittar jag en fin BW200 så skulle jag nog kunna låna regskylten från TWn och sätta på BWn om man skulle vilja glida runt i stan lite, tror inte många poliser vet skillnaden


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
"Terrängskoter" är fö en jäkla återvändsgränd.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Terrangmotorfordon1/

Alltså: enda lagliga sättet att framföra en terrängskoterreggad MC på är att korsa en väg mellan den olagliga skogen och ut i den olagliga terrängen - om man Inte har mark och rättfärdig anledning att köra på sina egna ägor.
...och det bestämmer man strängt taget inte själv det heller.
Lustigt, jag har en Bison, en midjestyrd skoter utan medar, det är band både fram och bak, lite som en bandvagn, fast breda band, inte två i bredd. Enligt Transportstyrelsen så existerar den inte alltså? :va
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Lustigt, jag har en Bison, en midjestyrd skoter utan medar, det är band både fram och bak, lite som en bandvagn, fast breda band, inte två i bredd. Enligt Transportstyrelsen så existerar den inte alltså? :va

Bild för böveln!
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Jag har en TW200 som är MC-reggad , hittar jag en fin BW200 så skulle jag nog kunna låna regskylten från TWn och sätta på BWn om man skulle vilja glida runt i stan lite, tror inte många poliser vet skillnaden


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Personligen så skulle jag inte montera någon skylt på ett oreggat, oförsäkrat fordon. Än mindre om det är lite ovanligare och sticker ut från mängden även om polisen eventuellt skulke se någon skillnad.

Märkesförfalskning ger dagsböter och fängelse finns på straffskalan.
Lycka till! ????

"Brottet är märkesförfalskning (BrB 14:7).

Eftergör någon gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett inländskt eller utländskt värdemärke eller ock offentlig inländsk eller utländsk kontroll märkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar någon falskt sådant märke eller märkta, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år"
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Personligen så skulle jag inte montera någon skylt på ett oreggat, oförsäkrat fordon. Än mindre om det är lite ovanligare och sticker ut från mängden även om polisen eventuellt skulke se någon skillnad.

Märkesförfalskning ger dagsböter och fängelse finns på straffskalan.
Lycka till! ????

"Brottet är märkesförfalskning (BrB 14:7).

Eftergör någon gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett inländskt eller utländskt värdemärke eller ock offentlig inländsk eller utländsk kontroll märkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar någon falskt sådant märke eller märkta, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år"

Tack för omtanken , var dock liiite ironisk, en BW200 är inte jätterolig att köra på asfalten, går knappt svänga


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det där var kanske inte det vackraste jag sett på bild! Fullt i klass med en Clip 11 gräsklippare...
Den kanske inte är vacker som en Spitfire, brittisk sportbil eller italiensk hoj, men den utstrålar en brutal råhet, funktionell skönhet helt enkelt. Dessutom låter den förbannat trevligt :kär Och den är inte alls dum att köra kälkar med ved och timmer tvärs igenom skogen med heller ;) Dessutom är det ju en bit svensk teknikhistoria :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top