Mjölkar du din hoj?

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Det är så att jag samåker med bil en del och har lagt märket till att vissa har en körstil där man duttar på pedalen hela tiden vilket får en ryckig jobbig åktur. Då funderar jag på varför man gör detta och om dom skulle gjort samma om dom satt på en hoj. Har inte velat ställa dom mot väggen så jag vänder mig till sporthoj och kollar om nån annan känner igen fenomenet?

Man vill liksom skrika rätt ut att använd farthållaren och spara lite bränsle på köpet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Känner igen det där. Inget att göra åt, men låt dem inte köra din bil så länge du åker med.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Testat att byta oljan i gasfotsbenet mot en med högre viskositet som ger bättre ryckutjämningsegenskaper?
Ibland kan det hjälpa att installera ett brusfilter mellan synapserna i synintrycksomvandlaren.
En nödlösning om inget annat hjälper är att installera tjockare, men mjukare, gummibussningar i skorna.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Kan grunda sig i generationen som av nån jävla anledning tycker att mopedmodellen "vespa", kanske skoter är mer korrekt, är fantastisk. Med variator, som maskerar gaspådrag.
Min tjej kör också på detta sätt, i bil, kör ej hoj. Har inte kört moped heller, så min teori är att man inte lärt sig feelingen som behövs.
Väldigt irriterande! Som att det inte går att hitta ett gaspådrag som ger jämn cruising-hastighet.
F.ö. om man råkar påpeka något under bilkörandet, oavsett vad rörande körandet, så infinner sig totalt bajsstormsläge.
...och snuddar på att man får hoppa ur bilen å gå hem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni är något på spåret, jag känner en person som gör så, vars enda tidigare erfarenhet av motorfordon är en klassisk plast-pulka-moped.
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Kan grunda sig i generationen som av nån jävla anledning tycker att mopedmodellen "vespa", kanske skoter är mer korrekt, är fantastisk. Med variator, som maskerar gaspådrag.
Min tjej kör också på detta sätt, i bil, kör ej hoj. Har inte kört moped heller, så min teori är att man inte lärt sig feelingen som behövs.
Väldigt irriterande! Som att det inte går att hitta ett gaspådrag som ger jämn cruising-hastighet.
F.ö. om man råkar påpeka något under bilkörandet, oavsett vad rörande körandet, så infinner sig totalt bajsstormsläge.
...och snuddar på att man får hoppa ur bilen å gå hem.

Hon är alltså medveten om sitt beteende?
Finns dom som har ticks å andra problem som plötsligt börjar rista på huvudet som en galning men där känns det som att inget annat än medicin hjälper. Frågan är om det går träna bort fot mjölk..:gnissla
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ujujuj flera som har kärringar utan någon som helst bil känsla.

Jag helt enkelt vägrar att åka med min hona antingen går bilen fram o tillbaka som en bakfull kängru som har varit pa partaj i 3 dygn. Upp i röven på bilen framför o sedan bromsa på med gasen o sedan bromsa.

Talar man till henne är hon artig och tittar på en när hon svarar så antingen är hon på väg ut i mötande fil eller ned mot diket fortfarande gasandes eller bromsandes.

Mina nerver klarar inte att passivt sitta o vänta på crachen så jag antingen kör eller tar egen bil/hoj.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som att det inte går att hitta ett gaspådrag som ger jämn cruising-hastighet.

Det är inte bara "tanter" som jojo-gasar. En jänkie-kollega i USA körde också så där, automatlåda, uuuiiiiuuuuiiiiuuuu (inte polissiren, motorljud) och var helt oförstående när jag och min andra (svenska) jobbarkompis undrade om han skojade med oss. Farthållare, alldeles för krångligt att ställa in tydligen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kanske missuppfattar men "duttar" är för mig att pytsa på, dvs gasa på lite och det fattar jag inte vitsen med. En ful ovana jag har, (som ingen märker), är att backa av på gasen och liksom känna efter. Härrör från gamla undermotoriserade volvobilar. Var lätt att ha lite extra gas på utan att det gick fortare och då försvann lätt nån dl extra per mil. Beteendet sitter kvar men metoden är hyfsat förfinad.
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Kanske missuppfattar men "duttar" är för mig att pytsa på, dvs gasa på lite och det fattar jag inte vitsen med. En ful ovana jag har, (som ingen märker), är att backa av på gasen och liksom känna efter. Härrör från gamla undermotoriserade volvobilar. Var lätt att ha lite extra gas på utan att det gick fortare och då försvann lätt nån dl extra per mil. Beteendet sitter kvar men metoden är hyfsat förfinad.

Låter som du är en av de jag pratar om. Så det är de ni gör.
släpper gasen för att känna efter :)
Blir det lite ryckig körning är de det jag pratar om mjölka..
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Inte med metallhästen, men Volvon...

Det är ju 8-växlad automat i åbäket så man släpper ju alltid efter när det räcker och sedan när den lagt i högsta växeln så ger man lite grundgas för att hålla hastigheten. Håller jag foten konstant när jag åker iväg så drar den iväg på låg växel och fortsätter norrut, men känns lite onödigt att ligga på tvåan eller trean i onödan.

Ryckigt? Nää.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ha ha ha! Va härligt att någon tar upp ämnet ” orgeltrampare ” som jag fått lära mig att det heter. :rofl
Fruktansvärt irriterande! Åkte med en Taxi häromdan som konstant pumpade med gasen.:huvet
Många har förfinat tekniken så att det inte känns så mycket, men det går inte att maskera helt.
Men VARFÖR!!!!????
Man blir ju galen att sitta bredvid! Verkar i min värld vara osäkra förare som gör detta. De kan inte hitta rätt gaspådrag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Felet är att folk kör omkring med attomatväxlade fordon som inte har rigid koppling till motorvarvtalet, utan en tuggummi-zon där dom kan sitta och mjölka
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top