Minikompressor för resan

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Jag har alltid haft med mig en elektrisk luftpump på långresorna, främst för att blåsa upp gummimadrasser. Fått många nya vänner (och en och annan öl :)!) när jag lånat ut den till behövande på campingplatser.

Den första modellen gav upp efter flitigt utnyttjande, handlade en ny som gick sönder i Italien många år efter det. Där köpte jag en elektrisk minikompressor, med tryckmätare, som också klarade av att pumpa upp däck.

Plasten på den senaste modellen ”desintegrerades” förra året och jag har varit på jakt efter en ersättare, letat främst på utländska sajter och har väntat på att en intressant modell skulle komma in i lagret igen. Den måste ju vara så liten som möjligt, kunna drivas med 12-volten från cykeln och orka pumpa ett däck.

Utav en ren händelse så hittade jag nedanstående kompressor på Jula! Liten, drivs med 12 v, den har tryckmätare och inbyggd lampa och jag har kollat att den klarar av att pumpa upp ett däck (även om det tar en stund).
Den passar i ett utrymme under sadeln så där får den åka med nu när säsongen startar nån gång.

Och den gör inte ett särskilt stort hål i plånboken, priset är 149 kronor!

https://www.jula.se/catalog/bil-och...ressors-and-foot-pumps/minikompressor-005537/

Minikompressor, Jula.jpg
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur är det med kvalitén på kompressor som följer med bilar istället för reservhjul.
Kanske går att få tag på från en bilskrot till vettiga priser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
För den som vill ha lite mer kapacitet kan jag tipsa om Biltemas 17-064.
Jag sågade av fötterna, plockade bort så mycket plast som möjligt och resultatet blev en väldigt kompakt liten enhet som väger in på omkring 2 kilo.
Kapa ner slangarna till ett minimum och krokodilklämmor på kablarna bara så är man redo för det oväntade!

FEltema.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har kompressor inbyggt i hojen från fabrik ( Kanske inget att skryta om på sportoj.com) :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns många opel omega med luftfjädring på bilskrotar på dessa bilar sitter en minimal tysk aluminium kompressor i höger hjulhus dessa verkar kunna gå hur mycket som helst utan att paja. Trycker utan att blinka dryga 13bar.

Kostar typ 100:- plus tiden för demontaget.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns många opel omega med luftfjädring på bilskrotar på dessa bilar sitter en minimal tysk aluminium kompressor i höger hjulhus dessa verkar kunna gå hur mycket som helst utan att paja. Trycker utan att blinka dryga 13bar.

Kostar typ 100:- plus tiden för demontaget.

Klart bra tips, men finns det verkligen en enda Omega kvar på svenska bilskrotar?
 

Tom Suzuki

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2022
Hoj
Suzuki 08
För den som vill ha lite mer kapacitet kan jag tipsa om Biltemas 17-064.
Jag sågade av fötterna, plockade bort så mycket plast som möjligt och resultatet blev en väldigt kompakt liten enhet som väger in på omkring 2 kilo.
Kapa ner slangarna till ett minimum och krokodilklämmor på kablarna bara så är man redo för det oväntade!

View attachment 452786
hej, försökte skriva till dig tidigare men vet ej om det kom fram, tänkte precis köpa en sådan minikompressor från biltema, funkar det att pumpa bildäck, 205/55/16, justera lufttrycket för det mesta? Funkar det tillbehör som ingår, nipplar, för bil inkl. manometer eller behöver man komplettera?
thomas
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
hej, försökte skriva till dig tidigare men vet ej om det kom fram, tänkte precis köpa en sådan minikompressor från biltema, funkar det att pumpa bildäck, 205/55/16, justera lufttrycket för det mesta? Funkar det tillbehör som ingår, nipplar, för bil inkl. manometer eller behöver man komplettera?
thomas
Jag har en sådan kompressor.
En stor nackdel är att den har en skruvanslutning mot ventilen. Så den blir rätt lång.
På en bilfälg gör det inget och inte heller om man har vinklade ventiler på mc, men sitter det en rak ventil på hojen så är det hopplöst.
Jag har en extra vinkel med i påsen, men kommer nog att gå över till vanlig fotpump för cykel.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top