Kläder/produkter för MC, vad saknas!?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men är du en nybörjare eller? :7peta
Att inte hålla sig undan för en skåpbil är nästintill självmordsbenäget! :fakta :tungan

Men trevligt att du skrev skåpbil istället för det ord man är van används! :krama
Det är väl lik(a) illa.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Suspensoir? Tänker på alla äventyrshojåkare som sitter upprätt nära tanken : )
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag vill ha en hjälm med inbyggt 5.1-ljud, elektroniskt tonbart visir och inbyggd blåtand, GPS och HUD-presentation av all information jag behöver, även varvtal mm. Den ska också vara extremt säker, grym aerodynamik, tyst, mindre och lättare än dagens hjälmar, och inte kosta något, elektronik är ju nästan gratis, som med elbilar typ :tummenupp

Ett regnställ som är helt vattentätt, med god ventilation så att man inte svettas när det är varmt vore inte dumt heller.

Frågan är om nån hade köpt en "noname" hjälm med all den lull-lull du snackar om. Det bästa hade varit ett add-on HUD system, lite som de där grejerna de har till snowboard. Jag har själv en sån hemlig önskan, men jag tänkte mer som en slags rally co-pilot som säger vad som kommer, typ "easy right", med både färgade pilar och audio feedback, som utifrån min hastighet räknar ut om den ska varna eller inte. Konfigurerbart så klart, alla pallar vi olika snabba svängar. Sen kan man välja att har varvtal, växel etc . Själva den biten skulle va hyffsat lätt att implementera, det är hårdvaran som är det svåra i mitt tycke. Man kan integrera med Google Maps eller nån open maps leverantör, sen räkna ut hur mycket vägen svänger med lite basic matte.

En sån grej hade varit skitkul att jobba med, PM-a om du behöver en utvecklare

Blinkersindikator i HUD. Glömmer alltid stänga av. Så jag antar att nån form av BT-box som kan läsa från olika kablar på hojen skulle va en startpunkt. Typ en Arduino. Då kan man slänga på GPS/GSM-chip och implementera funktionalitet för larm/tracking. Plus accelerometer för att kunna detektera krascher ?
Plus varningslampa för svagt batteri, TPMS, däcktemplampa ?

Sen skulle jag vilja ha kevlar/skyddsjeans från G-Star som pallar en skur regn, tar inte på mig de fula kevlarjeansen som finns i handeln idag, då kör jag hellre i ställ.
Vad vi hade behövt allihop är att kunna handla säk-utrustning momsfritt
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Och en klädlinje för oss som föredrar Armani framför bomberjacka camobyxor och pipskägg.

Gjorde inte Ryan på F9 nån liten filmsnutt om "casual wear" för mc-bruk? Inte Armani men ej heller bomberjacka eller flanellskjorta.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Frågan är om nån hade köpt en "noname" hjälm med all den lull-lull du snackar om. Det bästa hade varit ett add-on HUD system, lite som de där grejerna de har till snowboard. Jag har själv en sån hemlig önskan, men jag tänkte mer som en slags rally co-pilot som säger vad som kommer, typ "easy right", med både färgade pilar och audio feedback, som utifrån min hastighet räknar ut om den ska varna eller inte. Konfigurerbart så klart, alla pallar vi olika snabba svängar. Sen kan man välja att har varvtal, växel etc . Själva den biten skulle va hyffsat lätt att implementera, det är hårdvaran som är det svåra i mitt tycke. Man kan integrera med Google Maps eller nån open maps leverantör, sen räkna ut hur mycket vägen svänger med lite basic matte.

En sån grej hade varit skitkul att jobba med, PM-a om du behöver en utvecklare

Blinkersindikator i HUD. Glömmer alltid stänga av. Så jag antar att nån form av BT-box som kan läsa från olika kablar på hojen skulle va en startpunkt. Typ en Arduino. Då kan man slänga på GPS/GSM-chip och implementera funktionalitet för larm/tracking. Plus accelerometer för att kunna detektera krascher ?
Plus varningslampa för svagt batteri, TPMS, däcktemplampa ?

Sen skulle jag vilja ha kevlar/skyddsjeans från G-Star som pallar en skur regn, tar inte på mig de fula kevlarjeansen som finns i handeln idag, då kör jag hellre i ställ.
Vad vi hade behövt allihop är att kunna handla säk-utrustning momsfritt

Automatisk blinkersavstängning har ju funnits ett tag, har det på min hoj. Guld för de där tillfällena då jag glömmer blinkersen.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Världen behöver inte mer pakistantillverkad skit med uppochnervända logotyper och allsköns jävla sömmar och fula färger i alla fall. Så mycket står helt klart.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med risk för att få det påtalat om några år så tycker jag att det jag behöver för gata, bana och resa finns redan att köpa.
Problemet är inte brist på produkter det är att få tag på de produkter som är av hög kvalitet och som fungerar.
Nästa problem är att finna en butik som säljer det jag vill köpa.
Billigt skit som ungarna tycker ser häftigt ut borde aldrig tillverkas, då skulle vi få mer miljö över till att köra hoj i.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Fräsig skinnjacka i sssportigt snitt som inte slutar precis under bröstvårtorna som en Boléro bara för att den ska vara förberedd att länkas ihop med sportbralla. Typ som Alpinestars jackor fast med kvalité.

Detta!
Överlag är MC-jackor jäkligt korta.. Fattar inte vad grejen är.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
MC-jacka med snyggt motiv på ryggen har jag haft lite svårt att hitta...


7519180840.jpg


Typ lite så. Eller fårad indian som tittar med drömsk blick mot fjärran, gärna med en drömfångare i bild också.
U fix?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Den krassa verkligheten är nog att det man vill ha dom inte finns är man antingen jävligt ensam om att vilja ha eller så är man före modet. Jag letade skinnjacka som inte var svart, var tvungen att köpa en med puckel för det mer touriga var svarta, de jag hittade iaf.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
även mina "kvalitetsgrejer" har sådär kvalitet. Shoei hjälmar som läcker in vind grus och vatten, får de "fixade" på garanti men de kommer tillbaka lika usla, Dainese jackor som spricker i sömmarna och metallbläcken till blixtlåsen går av - Dainese undersöker skiten och säger att jackan har varit med i en olycka så det täcks inte av garantin, etc
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag vet. Ett bra DIY kit till att byta däck själv. Det e fan det störigaste, att behöva betala 500 spänn (minst) för ett bakdäcksbyte
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Jag önskar mig ett "skärmskydd" till displayen på Kawasaki's cyklar. Helt värdelöst att de täcker hastighetsmätare/varvräknare med (vad jag gissar är) plast som blir repig efter två säsonger...

Nåväl jag får väl skylla mig själv som köpte den billigaste Ninjan, som dessutom låter som en gräsklippare med orginaldämparen (Ninja 650).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top