Kläder/produkter för MC, vad saknas!?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fräsig skinnjacka i sssportigt snitt som inte slutar precis under bröstvårtorna som en Boléro bara för att den ska vara förberedd att länkas ihop med sportbralla. Typ som Alpinestars jackor fast med kvalité.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En hjälm utan dessa löjliga nedfällbara "innerbrillor." Nej, hårda knuttar har helmörka visir och inget varken-eller mjäk! :rock

Det är ju för att de hårda knuttarna bara kör runt inne i stan i dagsljus.

Menar du att jag inte är hård knutte eftersom jag inte bor i stan och mestadels kör annat än mellan rödlysena? :va

Såsom tillhörande en minoritet, inte bara här på SportHoj, som kör SportHoj, dessutom även tillhörandes minoriteten av minoriteten som kör engelskt, känner jag mig väldigt KreNgT! :7peta

Ska du även mobba mig för att jag inte bara kör SportHoj utan även betydligt mer än bara 300 mil om året? Och att jag dessutom är snål när jag även använder sidorna på däcken?:7peta

Men tillbaka till trådämnet, jag vill ha ett par tjocka handskar för värmehandtag.
Tunna som sommarhandskar på insidan mot värmehandtaget medans fodrade på utsidan mot kylan. Trefingrars gärna men ändå inte som boxarhandskar. Med skydd.

Jag köpte ett par Rukka för höst och vår med Gore-Tex förra vintern på Mc-mässan i Helsingfors. De fungerade hyfsat bra med värmehandtag ner mot nollan i regn.
Nu hade jag inte tänkt använda dessa vid så låg temperatur men på väg upp till Ishavet i somras, när det var dags att ta på sig varmare handskar, säger den kvinnliga delen
-Jag har inga varmare handskar. :tuttar:D

Oxfords handtagsvärmare tycker jag håller bra. Mina har lagats två gånger och ser slitna ut men värmer än. £45 som jag betalade tycker jag är ett bra pris.
Gillar att man kan köpa reservdelar för "underhållsfritt" får de med pengar köpa! :D

https://www.oxfordproducts.com/moto...r_accessories/heated_grips/page:1/display:96/
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Extra långa byxor kan man få tag på men jackor i slimfit är fan svårt att hitta...

Och en hjälm som jag slipper förvärra min hörselnedsättning i vore najs. Handskar som bara är fodrade på översidan vore också bra samt vattentäta kläder, är lagom sugen på att lägga 17k på Klim Badlands...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör sedan några år med 2 in 1 (Held eller BMW). Två olika fack för handen. Känguruskinn mot handtaget och isolering samt Goretex-facket ligger då utanpå.

Jag tycker att de fungerar väldigt bra i temperaturer mellan -5 och 25 plusgrader.

Vad gäller handtagsvärmare så har jag köpt sådana där kompletta satser på Rinab och monterat på äldre hojar som saknar det. Ofta två effektlägen och kostar typ 300 spänn. Startgas under gummihandtaget så lossnar det, gör rent och klistra dit värmefolien. Sedan tillbaka med gummihandtaget (startgas igen) och koppla elen.

Snöskotervärmare är såklart för vinterbruk och man saknar inte effekt. Läge max i tre minuter, sedan slår man över på halv effekt vilket räcker ned till nollan i alla fall.

Har man dessutom handtagsskydd eller en bra kåpa behöver man sällan mer än halvfart för att ha det gott om fingrarna.




Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Extra långa byxor kan man få tag på men jackor i slimfit är fan svårt att hitta...

Och en hjälm som jag slipper förvärra min hörselnedsättning i vore najs. Handskar som bara är fodrade på översidan vore också bra samt vattentäta kläder, är lagom sugen på att lägga 17k på Klim Badlands...

Kika på BMW-s Streetguard, finns rätt mycket på begmarknaden. 100% vattentätt, inget fladder ens i 200 utan rätt så tajt sytt.

Schuberth gör tysta hjälmar, särskilt C3Pro.

Handskar BMW 2 in 1.


Buy quality, cry once
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Extra långa byxor kan man få tag på men jackor i slimfit är fan svårt att hitta...

Och en hjälm som jag slipper förvärra min hörselnedsättning i vore najs. Handskar som bara är fodrade på översidan vore också bra samt vattentäta kläder, är lagom sugen på att lägga 17k på Klim Badlands...

Held och Klim har en del kläder i slimfit!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad gäller handtagsvärmare så har jag köpt sådana där kompletta satser på Rinab och monterat på äldre hojar som saknar det. Ofta två effektlägen och kostar typ 300 spänn. Startgas under gummihandtaget så lossnar det, gör rent och klistra dit värmefolien. Sedan tillbaka med gummihandtaget (startgas igen) och koppla elen.
https://www.rinab.nu/Styre/Handtagsvaermare/Handtagsvaermare-kompl-sats.htm
https://www.rinab.nu/Styre/Handtagsvaermare/Handtagsvaermare-kpl-sats.htm
Menar du något av dessa kit? Om så, vet du någon bättre och vattensäker kontroller som går att fästa på styret?

Oxford-kontrollern går till slut sönder för att vattentätningen ger upp. Men den har några bra funktioner:
*Stänger av sig själv efter en stund om motorn slås av
*Handtagsfäste
*5 värmesteg
*Visst skydd mot väta

Nej, jag menar en sådan fast med hankontakt och ansluten till en kvalitativ hjälpstart. Gärna med något grövre kablage till både mc-batteri och hjälpstart. Det är produkten som jag saknar.

Jag har köpt en ctek-förlängning, klippt av hankontakten och anslutit den till en powerbank.
Då jag skarvar en gjuten kontakt kan jag inte byta till grövre kablage i någon av ändarna.

Men jag tolkade trådstarten som vilka produkter/kläder man saknar, inte vad man hjälpligt kan tillverka.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är den första tror jag. Jag kopplar via relä som styrs från tändningslåset.
Använder vattentät trelägesswitch med gummituta - finns på båttillbehörssajter!


Buy quality, cry once
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det är den första tror jag. Jag kopplar via relä som styrs från tändningslåset.
Använder vattentät trelägesswitch med gummituta - finns på båttillbehörssajter!
Tack, det fungerar givetvis, men nu börjar det likna ett elektronikprojekt mer än en färdig produkt!
Var har du fäst din kontroller och hur?

Tycker du de två värmestegen hamnar på rimlig temperatur?
Tycker det varit användbart med många steg på den kontrollern jag hade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu var detta på gamla och sålda hojar. De senaste hojarna har haft original tvåstegs.

Man kan sätta switchen precis var man vill, i instrumentpanelen, i kåpan eller under sadeln så man når den med vänsterhanden när man kör...

Elektronikprojekt blir det ju även om du köper en färdig sats.


Buy quality, cry once
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag saknar en slags datorhammare eller mjukt svärd för att avreagera mig på ouppmärksamma bilister.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag saknar en slags datorhammare eller mjukt svärd för att avreagera mig på ouppmärksamma bilister.

Jag ser det som träning att förutse och läsa trafiken. :tungan

Blinka höger kan betyda vänstersväng! Japp, och det har hänt mer än en gång! Men nej, jag krockade inte. :tummenupp

Jag kan förutse filbyten som "normala" bilister inte kan gissa sig till eftersom de inte planerar sin körning. Och heller aldrig kommer att förstå varför det är nödvändigt heller.:(
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Upplever ofta problem med handskar och muddarna eller vad det kallas som går upp mot armen.
Även de handskar med till synes lite längre muddar har jag svårt att hålla på plats under körning och då menar jag att jag vill ha ärmslutet på jackan under och handskmudden överlappande sas.
Stör mig som fan ibland när jag kör till jobbet och börjar känna att den iskalla morgonvinden börjar blåsa in vid handleden, och då spänner jag ändå åt ärmslutet skapligt mycket mot handleden.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag ser det som träning att förutse och läsa trafiken. :tungan

Blinka höger kan betyda vänstersväng! Japp, och det har hänt mer än en gång! Men nej, jag krockade inte. :tummenupp

Jag kan förutse filbyten som "normala" bilister inte kan gissa sig till eftersom de inte planerar sin körning. Och heller aldrig kommer att förstå varför det är nödvändigt heller.:(

Jag skulle vilja ha haft den hammaren igår när jag höll på att bli klippt en rondell av en skåpbil som inte tyckte motorcyklar var något att uppmärksamma. Ironin var total när det står FONUS på bilen. :) Kanske han har lite jobb just nu. :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle vilja ha haft den hammaren igår när jag höll på att bli klippt en rondell av en skåpbil som inte tyckte motorcyklar var något att uppmärksamma. Ironin var total när det står FONUS på bilen. :) Kanske han har lite jobb just nu. :D

Men är du en nybörjare eller? :7peta
Att inte hålla sig undan för en skåpbil är nästintill självmordsbenäget! :fakta :tungan

Men trevligt att du skrev skåpbil istället för det ord man är van används! :krama

a smaller-sized commercial van driver, typically perceived as a selfish, inconsiderate driver who is mostly petit bourgeois and often aggressive
https://en.wikipedia.org/wiki/White_van_man
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Ram-mount mobilhållare med vattentät trådlös qi snabbladdare 10W, huuuuur svårt ska det vara?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top