Kläder/produkter för MC, vad saknas!?

Boxerrobert

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Behöver er hjälp forumet! Vilken utrustning, kläder eller andra produkter du har på dig när du kör hoj tycker du saknas på marknaden idag?

Det kan vara både specifika produkter eller design/stil som är tråkig och behöver en uppryckning. Personligen tycker jag generellt att stilen på mc-kläder/produkter sett likadan ut i många år.

Jag håller på att starta ett nytt varumärke för alla "riders" och har en sjukt bra team med som både har kapacitet att producera riktigt tunga produkter, och kan få ut det på marknaden.

Tänker att det bästa är att fråga er som faktiskt använder produkterna. Så Hit Me Up för en chans att påverka!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vill ha en hjälm med inbyggt 5.1-ljud, elektroniskt tonbart visir och inbyggd blåtand, GPS och HUD-presentation av all information jag behöver, även varvtal mm. Den ska också vara extremt säker, grym aerodynamik, tyst, mindre och lättare än dagens hjälmar, och inte kosta något, elektronik är ju nästan gratis, som med elbilar typ :tummenupp

Ett regnställ som är helt vattentätt, med god ventilation så att man inte svettas när det är varmt vore inte dumt heller.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag vill ha en hjälm utan en massa elektroniskt bjäfs. Lätt, säker och helst också billig. Nedfällbart inre solskyddsvisir är iof ett plus det också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hjälmvisir
1st med motorns varvtal synligt i visiret (Dongle på tändkabel med Blåtand till visiret?)
2a ställbar växlingslampa dvs vid tex 10000RPM tänds en tydlig lysdiod i visiret
3a inbyggd bakåtkamera så jag ser vad som är bakom hjälmen i visiret, helst med zoom så jag kan skifta mellan vidvinkel och tele.
4a med Hastighet synlig i visiret (GPS chip i visiret ?)
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I Sverige saknas någon som tar in och har ordentligt sortiment av eluppvärmda kläder, typ från Gerbing eller Keis. Det saknar jag!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Handskar som är vattentäta på riktigt (dvs GoreTex och inte alla kopior) utan att handsken blir en tjock touringhandske med noll feeling.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och en klädlinje för oss som föredrar Armani framför bomberjacka camobyxor och pipskägg.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hela skinnställ med dragkedja hela vägen ner så man slipper stå dubbelvikt när man kissar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om det gäller att sälja "egendesignade" kinagrejor under eget namn så är marknaden redan mättad. Kunderna blir bara förbannade.

Gäller det att hitta seriösa lösningar på faktiska problem som trots decennier av utveckling inte lösts så är det definitivt lovvärt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En hjälm utan dessa löjliga nedfällbara "innerbrillor." Nej, hårda knuttar har helmörka visir och inget varken-eller mjäk! :rock
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En hjälm utan dessa löjliga nedfällbara "innerbrillor." Nej, hårda knuttar har helmörka visir och inget varken-eller mjäk! :rock


Nedfällbara innerbrillor är perfekt ihop med helmörkt visir!

242a3eb30623efe3faf3893353d6d28d.jpg

Det bästa: innerbrillorna syns inte bakom det helmörka visiret.

Komplettera med ett par solglasögon vid behov...
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Och en klädlinje för oss som föredrar Armani framför bomberjacka camobyxor och pipskägg.

Det där har faktiskt jag också funderat på, de gånger jag känt att jag börjat tröttna på racing och funderat på bobber/custom/scrambler/luktapåblommorhoj. Varför ska man behöva se ut som en medlem i något kriminellt gäng? Hade varit coolare att glida runt i en kostym.
Så en kavaj med skydd, eller plats till skydd under.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag själv kör med Klim Badlands och Alpinestars Toucan. Löjligt nöjd med den setupen, så där finns enligt mig inte speciellt mkt att förbättra mer än att flytta någon tryckknapp hit eller öka kardborrearean med si och så många procent. Det kommer nog tillverkarna att komma på själva efter att ha sålt ett par tusen exemplar. Kritiken låter inte vänta på sig.

Däremot, så tycker jag att det måste finnas mer att hämta på bagage- och väsksidan. Jag kör uteslutande med mjuk packning och plöjer igenom en ny uppsättning väskor per säsong (för skojs skull, för att testa), och har ännu inte hittat den ultimata lösningen som både är enkel att hänga på/av, smidig, snygg, stryktålig, 40000% vattentät och sitter där det ska utan krusiduller.

Kriega är med sitt OS-system på god väg, men jag är ännu inte helt övertygad.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Även eftermarknadsledljus för ersättnig av befintlig insats (likt Motominded), med samma ljusstyrka och tålighet som Baja Designs men som faktiskt fixar en besiktning på bilprovningen, vore en fin grej. Att få saker att lysa mycket på helljus är inte svårt, tricket är att det inte ska blända på halv utan att behöva vinkla ner armaturen.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vattentätt membran som styr RIKTNINGEN på "andas".
Gore-Tex är ju gott och bra så länge det är varmare på insida än utsida, men om det är varmt väder vandrar ju fukten inåt istället för utåt!!.
Samma sak om man kör med handtagsvärme: Fukten kryper in "åt fel håll".

Så ett riktningsstyrt andas-membran, det önskar jag mig.

Ska man ta det ett steg längre så ska membranet bara vara vattentätt när det behövs.
Lite som ett Schoeller C_Change, men med styrd riktning på "fukt-transport".
https://www.schoeller-textiles.com/en/technologies/c_change

Seså, hopp och lek, jag håller andan i väntan på att produkten blir klar!
:banana



Vadå strider mot termodynamikens grundlagar, hur menar du då...?! :crash
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Produkter för mc?
Jag måste säga att vad som genomsyrar tredjepartsmarknaden är att det är svårt att hitta vettig kvalitet. Antingen är det kina-skräp eller så är det väldigt påkostade produkter för arbetsbruk eller tävling. Med många produkter känns det som att det inte finns några rimliga mellanalternativ, som att man väljer mellan biltemas kinadämpare för 500kr eller ett Akra helsystem i titan för 20.000kr.

De produkter som jag saknat:

Ljusstarka ledblinkers.
Alla tredjeparts jag har testat har varit ljussvaga och plastiga. Så om det inte sitter led original blir det glödlampsblinkers om jag byter.

Tunna värmehandtag som inte går sönder.
De tredjepartare som jag har prövat har varit tjocka, otympliga och värmt ojämnt, men framförallt har de gått sönder.
Har Oxford på en hoj. Till att börja med var det ojämn värme mellan handtagen, men också ojämnt över själva greppet.
Sedan gick kontrollern sönder, så jag bytte den. Där efter så {gick ena handtaget sönder. Googlar man ser man att detta är väldigt vanligt.

Benväskor i bättre kvalitet.
Köpt benväskor från kina som jag varit väldigt nöjd med för pengarna. Hade gärna köpt "riktiga" med YKK-dragkedjor, pålitliga spännen och bättre tålighet mot väta.

Intercom-enheter som inte är överprisat skräp.
Har två Sena-enheter. Trots att de kostat flera tusen kronor styck, är lurarna och mikrofonen av usel kvalitet.
Funktioner för att göra anslutning smidig och justera volymen så de man pratar med låter lika högt saknas.
Mjukvaran är instabil, batteriindikationen är helt oanvändbar och övriga features fungerar knappt.

Vinter/hösthandskar som har hårda skydd och goretex.
Ja, det går att hitta vinterhandskar med hårda skydd. Kanske finns det till och med någon som tillverkar med hårda skydd och goretex, men det är inte lätt att hitta.

Hjälpstart med Ctek-anslutning
Hade gärna kunnat koppla på att batteripack, ladda hojen en stund och starta den sen. Istället för att skruva av sadeln eller knuffa igång den. Och visst, man kan så klart köpa förlängningssladdar och bygga ihop själv (vilket jag gjort).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Värmehandtag - köp snöskotertillbehör/reservdelar, inte överprisat MC-skräp från England.

Intercom - där gäller Cardo.

Hårda varma handskar med GoreTex - Verkar inte finnas alls.

Blinkers - köp reservdelar från tex BMW.

Benväskor - eeeehhh varför då? Men knalla ned till närmaste skräddare/klackbar/skomakare så kan de troligen göra en åt dig i mycket hög kvalitetsnivå.

Hjälpstart - pluspol med plasthatt, lätt åtkomligt monterad. Kostar någon tia.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Värmehandtag - köp snöskotertillbehör/reservdelar, inte överprisat MC-skräp från England.
Bra tips. Ska titta närmre på snöskotertillbehör.
Har du något tips på tillverkare?

Intercom - där gäller Cardo.
När jag köpte gällde Sena, men har använt även Cardo och anser att det definitivt skulle kunna hållas högre kvalitet och mer genomarbetad design med tanke på priset.

Hårda varma handskar med GoreTex - Verkar inte finnas alls.
Det bästa jag hittat är från Knox. Hårda varma handskar med goretex-kopia, men jag hade gärna sett att det fanns fler alternativ.

Blinkers - köp reservdelar från tex BMW.
BMWs OEM-blinkers kommer nog inte passa så bra på min gamla Honda utan modifikation. Men absolut, när det finns original-led brukar det hålla god kvalitet. Önskade bara att det fanns hyggliga tredjeparts att välja mellan också.

Benväskor - eeeehhh varför då?
För att jag tycker det är smidigare än ryggsäck eller tankväska och för att skinnstället inte har massa fickor.
Behöver jag komma åt mobil, plånbok eller fräscha öronproppar så slipper jag ta av och på mig en ryggsäck och lämnar jag hojen behöver jag inte montera av en väska med värdesaker.

Men knalla ned till närmaste skräddare/klackbar/skomakare så kan de troligen göra en åt dig i mycket hög kvalitetsnivå.
Jo, men nu var frågan vilket utbud vi saknar. Att det går att framställa alla produkter från scratch råder det nog ingen tvekan om. Hade velat kunna knalla in i en butik eller beställa en väska från nätet. Inte designa den och betala timpeng till en skräddare.

Hjälpstart - pluspol med plasthatt, lätt åtkomligt monterad. Kostar någon tia.
Jag hade velat se färdiga ctek-anslutningar. I brist på detta har jag byggt egen genom att skarva cteks förlängningssladd, men deras kontaktdon går tyvärr inte att köpa löst för någon tia.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top