Bäst däck för asfalt/grus på 17" hjul?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, jag vet, vill man åka grus ska man inte ha 17" hjul fram. Nytt framhjul är dock inte en del av budgeten, så därför vill jag har höra era förslag på däck som funkar bra på gatan och som funkar bra på grusväg, eller åtminstone inger lite förtroende i kurvorna på grussträckorna. Dessutom kommer jag även fortsatt köra mycket asfalt, men vill ha kul även på grusvägarna. Hojen är en 650-stånka, 3,5/17" fram, 4,5/17" bak.

Min kunskap är helt teoretisk, men har spanat på följande däck:
Continental TKC70
Pirelli MT60RS
Metzeler Karoo Street

Vad säger kollektivet? Finns det något bra däck jag missat?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mina motarder körde jag alltid på Michelin pure power o jag åker mer än gärna grusvägar.. har aldrig varit med om att inte fästet skulle räcka till för hastigheter över 130 pa normala grusvägar. Skogs grusvägar typ för timmer transporter räknas inte hit.

På YZF1000R kör jag oxå mycket grus o håller utan att tveka +100 km så fort det är mojligt o den går med michelin M7RR dock finns ju kraft att hänga ut bakhjulet o åka på sladd genom böjar. Skit kul.. har inte markt att fästet på dessa inte räcker till heller mer än när jag bromsar hårt på blöt grusväg annars är det bara o låta bakändan vifta lite ur böjar..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mina motarder körde jag alltid på Michelin pure power o jag åker mer än gärna grusvägar.. har aldrig varit med om att inte fästet skulle räcka till för hastigheter över 130 pa normala grusvägar. Skogs grusvägar typ för timmer transporter räknas inte hit.

På YZF1000R kör jag oxå mycket grus o håller utan att tveka +100 km så fort det är mojligt o den går med michelin M7RR dock finns ju kraft att hänga ut bakhjulet o åka på sladd genom böjar. Skit kul.. har inte markt att fästet på dessa inte räcker till heller mer än när jag bromsar hårt på blöt grusväg annars är det bara o låta bakändan vifta lite ur böjar..

Ok, ja, min förmåga på grus kan absolut bli mycket bättre men jag tänker att det lär bli en bra bit bättre med däck som bettar ifrån lite mer i gruset, eller vad tror du?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ska du åka där underlaget är lite lösare är självklart grövre mönster at föredra.
På riktigt hårdpackad grusväg funkar vad som helst i princip.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska du åka där underlaget är lite lösare är självklart grövre mönster at föredra.
På riktigt hårdpackad grusväg funkar vad som helst i princip.

Ok, ja, folk säger ju det, men det är ofta förare med lång erfarenhet av grus vilket jag inte är. Jag har bara kört några vänder med dualsport-däck på andras hojar, men nog tycker jag det är märkbar skillnad i grepp/känsla i kurvor när man har däck med mer mönster än rena asfaltdäck, även om det är hårdpackat grus. I kurvorna brukar det ju ofta vara mycket lösa strängar som man kasar en del på med asfaltdäcken men som känns betydligt säkrare med grusorienterade däck. Upplever iaf mindre kasande och större möjligheter att välja spår med dualsportdäck men som sagt min erfarenhet är ytterst begränsad?

Jag har inga problem med grus i sig, har tagit mig ut och gasat hyfsat både med motard och med sporthoj, och så länge det är rakt fram är det ju inga konstigheter. Däremot när man t.ex. ligger i ytterspår i en nerkörd kurva på grusväg känns det inte så stabilt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Michelin Pilot Road 4/5 gör jobbet. :)

Det är nog mest att man kör på ett annat vis med landsvägshoj. Greppet blir inte gigantiskt mycket bättre på grus för att mönstret ser fränare ut...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Michelin Pilot Road 4/5 gör jobbet. :)

Det är nog mest att man kör på ett annat vis med landsvägshoj. Greppet blir inte gigantiskt mycket bättre på grus för att mönstret ser fränare ut...

Har en fråga du som är som ett lexikon. Att leta däck generellt är ju en fråga man får tusen svar på men vad för däck ca 80/20 alt 70/30 asfalt rekommenderar du/ni?

Tänkte OP kanske har nytta av att jag "hijackar" tråden lite, annars ber jag om ursäkt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har en fråga du som är som ett lexikon. Att leta däck generellt är ju en fråga man får tusen svar på men vad för däck ca 80/20 alt 70/30 asfalt rekommenderar du/ni?

Tänkte OP kanske har nytta av att jag "hijackar" tråden lite, annars ber jag om ursäkt!

Jag är förutom innehavare av klisterhjärna iofs mest bra på att LÅTA som om jag kan något... :hihi

17" hjul betyder landsvägshoj och jag vet inte om det är någon större idé att leta 70/30-däck att kränga på. Tittar du på de vanligaste "äventyrsdäcken" (dvs original på Adventurehojar) typ Mezteler Tourance Next eller Michelin Anakee 3 så är de ju egentligen släta som barnarslen men försedda med liiiite grövre kanaler för att... tja, se lite tuffare ut. Landsvägsdäck och helt riktigt eftersom det är så de flesta används. Gör inte alls bort sig på grusväg heller.

Men det gör inte vanliga landsvägsdäck heller. Skall man ha märkbart bättre grepp på grus så skall man upp i grovlek så pass att man har någon form av nabbar eller åtminstone klackar typ Pirelli Scorpion Rally STR (bra däck) men för att dra nytta av dem så bör man kanske ha en hoj där man kan använda stående körställning och stänga av ABS på bakhjulet. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
MT60 var ju det ursprungliga motarddäcket när motard inte var slicks . Fungerar hur bra som helst på asfalt och bra på grus. Livslängden är dock usel... Så kul men dyrt
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Anakee 2 gör säkert jobbet också. Om dom finns i rätt dimensioner.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
MT60 var ju det ursprungliga motarddäcket när motard inte var slicks . Fungerar hur bra som helst på asfalt och bra på grus. Livslängden är dock usel... Så kul men dyrt

Jag hade såna på min Yamaha TDR 250, som ju också var den första, ursprungliga motarden!!

Fan vad fina däck det var, fanns med olika gummiblandning till bak, tog det mjukaste såklart
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja MT60 fungerar riktigt bra och 650 stånka + 17" hjul låter som en motardhoj.Pirelli STR har jag inte provat men de ser ju åtminstone ut som något som kan funka bra på grus.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
'Dunlop Mutant' har jag själv dreglat över många gånger. Mest för att det är väldigt snyggt och jag gillar flera av Dunlops andra däck. Kanske någon här som har gruserfarenhet med just det däcket? :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ett asfaltsdäck fungerar bättre på grus än ett grusvägsdäck fungerar på asfalt.
Kommer alltid att bli en kompromiss.

Men som några tidigare sagt. Kör på landsvägsdäck och släpp ur rejält med luft, då händer det grejer.

Continental TKC är förövrigt bra däck om du ska köra kompromisslöst.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Din osäkerhet om framhjulets fäste beror nog på att du mord håller i styret, om du gör så då hindrar du hojens naturliga beteende.

Du skall köra din hoj som du cyklar utan att hålla i styret du kör hojen med kroppens vikt. Jag antar att du vill svänga med hojen så upprätt som möjligt att du känner lite obehag av att lägga ner den i böjarna.

Nyp med knäna runt tanken om du sitter håll mycket lätt i styret o kör hojen genom din kropps vikt lutas inåt i kurvan som du cyklar då kommer du uppleva en stabilare kurvtagning.

Ställ dig upp. Kör med kropps vikten mer upprätt och luta hojen mellan bena detta är mycket stabilt sätt att köra på grus oavsett fart o hur vägen ser ut.

Renovera framgaffeln o byt olja är inte detta gjort är framgaffeln trög halv stum av allt slam som blir i oljan allt detta skall pressas fram o tillbaka genom små hål i ventilerna, att renovera gör massor på en gammal hoj.

Om du provar köra ungefär så här spelar det ingen roll vad däck du har på sa länge som du inte kör på skogs vägar..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Din osäkerhet om framhjulets fäste beror nog på att du mord håller i styret, om du gör så då hindrar du hojens naturliga beteende.

Du skall köra din hoj som du cyklar utan att hålla i styret du kör hojen med kroppens vikt. Jag antar att du vill svänga med hojen så upprätt som möjligt att du känner lite obehag av att lägga ner den i böjarna.

Nyp med knäna runt tanken om du sitter håll mycket lätt i styret o kör hojen genom din kropps vikt lutas inåt i kurvan som du cyklar då kommer du uppleva en stabilare kurvtagning.

Ställ dig upp. Kör med kropps vikten mer upprätt och luta hojen mellan bena detta är mycket stabilt sätt att köra på grus oavsett fart o hur vägen ser ut.

Renovera framgaffeln o byt olja är inte detta gjort är framgaffeln trög halv stum av allt slam som blir i oljan allt detta skall pressas fram o tillbaka genom små hål i ventilerna, att renovera gör massor på en gammal hoj.

Om du provar köra ungefär så här spelar det ingen roll vad däck du har på sa länge som du inte kör på skogs vägar..
Nu är jag inte direkt tidernas grusbusare, och när dom designade min moppe så hade dom heller inte grusvägsracing som målbild, men jag cyklar året runt, och ju det känns ju mycket tryggare att halka omkring med 10kg mellan benen än 270. Och ju mer jag lär mig slappna av med trampcykeln och låta den hantera småsläpp och sladdar, desto lugnare blir jag på hojen också. Avslappnad i kroppen, blicken i fjärran, lugna rörelser och lite koll på spårvalet kommer man långt med :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har en fråga du som är som ett lexikon. Att leta däck generellt är ju en fråga man får tusen svar på men vad för däck ca 80/20 alt 70/30 asfalt rekommenderar du/ni?

Tänkte OP kanske har nytta av att jag "hijackar" tråden lite, annars ber jag om ursäkt!

Har kört ca 1300 mil på Michelin Anakee Adventure och den måste vara något slags rekord för mig. Jag brukar sällan lösköra och jag kör ungefär 80/20.

Aldrig varit med om ett däck som håller mer än 6-800mil. :näsblod
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top