Palmemordet

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skandiamannen är den skyldige,,,,, han stämmer på signalement, 4 minuter innan mord loggade han ut från jobbet och kom ut på gatan 50 meter från makarna P.

Alltså Skandiamannen.:hej:hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skandiamannen är den skyldige,,,,, han stämmer på signalement, 4 minuter innan mord loggade han ut från jobbet och kom ut på gatan 50 meter från makarna P.

Alltså Skandiamannen.:hej:hej

Så Skandiamannen sitter på kontoret, nä nu är det dags att gå, tar sin revolver och kliver ut på gatan och där kommer ett par och går förbi.
Och skjuter (ikväll ska han skjuta någon / några har han bestämt) och det råkar bli Olof Palme.

Ja om Andrea Ianonne vinner MotoGP 2020 så tror jag på att Olov Palme dog av en ren slump.

Jag tycker Skandiamannen känns som en bra PK lösning.
Precis som Christer Petterson och Tomas Quick också var bra PK lösningar på mord.

För en komplott där OP skjuts, planerat mord, typ det som hände i Lillehammer är inte så PK för regering och riksdag.
Det skulle ju kunna påverka Sveriges förhållande till främmande makt.
Och om Sverige förhållande till främmande makt, ja då kan man tillämpa sekretess.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lillehammer_affair
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag sätter också min penny på s.k. "skandiamannen", men inte som ensam ansvarig, utan
med uppbackning av en grupp som sonderat målterrängen noga under tid, och med en continuity plan som klippte alla band till upphovsmännen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skandiamannens personlighet: skulle han kunna låta sig avfärdas som en lallare om han verkligen gjort det...?

Är det inte mer troligt att han skulle vräkt ur sig hintar eller halvkvädna erkännanden bara för att skapa buzz kring sin person?


Better be good, det materialet som presenteras - när skulden skall läggas på en död man som redan avskrivits i omgångar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Skandiamannens personlighet: skulle han kunna låta sig avfärdas som en lallare om han verkligen gjort det...?

Är det inte mer troligt att han skulle vräkt ur sig hintar eller halvkvädna erkännanden bara för att skapa buzz kring sin person?

- Enligt polisprotokollen har han aldrig blivit avvisad för att ha försökt avge vittnesmål.
Hans "buzz" var just att påstå att han inte blivit tagen på allvar av Polis på plats.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men hur visste Skandiamannen att Palme skulle komma just där och då?

Låt oss säga att han smitit från jobbet en stund, sett dem gå på bio och får för sig att "nu djävlar skall jag knäppa han". Han kollar när bion slutar, går tillbaka till jobbet, trollar fram en revolver med ammunition kapabel nog penetrera en skottsäker väst och häckar där tills det är dags. Då går han ut 4 min innan de går runt hörnet på mordplatsen.

Det är bara det att paret Palme tar inte den närmaste tunnelbanan som de kunde ta och logiskt borde tagit då de kom med denna. De får istället för sig att att gå hem.
Sen bestämmer sig paret Palme för att efter en stund korsa gatan och gå på andra sidan. Den sida som inte är logisk om man skall till nästa tunnebanenedgång eller om man skall gå hem.

Hur visste Skandiamannen att de skulle komma där och då..?
Han borde ju ha kollat sluttid för filmen, gått ut till biografen och inväntat dem där innan de väljer tunnelbanenedgång/gångväg hem.

Jag köper inte honom som gärningsman.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det stämmer som WEST säger så kan det väl vara en en slump och tillfället?

Om Skandiamannen slutade 4 min innan mordet, kommer ut på gatan, får syn på Palme tar fram sin pistol och skjuter mannen han hatar för att därefter avvika.

Det enda konstiga är väl i så fall att han hade pistolen med sig på jobbet. Var han vanligtvis beväpnad? Eller hade han planerat övningsskjuta efter jobbet? Eller någon annan orsak?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om det stämmer som WEST säger så kan det väl vara en en slump och tillfället?

Om Skandiamannen slutade 4 min innan mordet, kommer ut på gatan, får syn på Palme tar fram sin pistol och skjuter mannen han hatar för att därefter avvika.

Det enda konstiga är väl i så fall att han hade pistolen med sig på jobbet. Var han vanligtvis beväpnad? Eller hade han planerat övningsskjuta efter jobbet? Eller någon annan orsak?
Han har med sig en Magnum 357 med hyfsad lång pipa till jobbet där han varje dag passerar en reception med väktare. Väktare som kör ronder på jobbet han jobbar på.
Förvisso hade de ju inte nycklar till just hans kontor.
Riskabelt, men det går ju att genomföra.

Att han sen skulle råka stöta på paret Palme är ju iofs möjligt, men att sen skjuta dem finner jag föga troligt.
Att ens känna igen dem på gatan är ju ganska tveksamt. Det är kallt, mörkt, Palme har ryssmössa, Skandiamannen har bråttom hem, osv. Ögonvittnen som sett paret har ju inte ens uppfattat dem som makarna Palme. De flesta får ju veta det senare.

Jag skulle vilja se någon mera trigger till att skjuta 2 pers på öppen gata.
Typ. argumentation innan.
Han träffar på dem och vill prata. De säger något som förolämpar honom och går. Han går efter, tar fram vapen och skjuter.
Men Lisbeth har ju inte upplevt detta och ingen annan har sett detta.

Så nja...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
"Chevamannen" så både mördaren och Skandiamannen som dök upp några minuter efter mordet och är helt övertygad om att det inte är samma person. Å andra sidan tror han att CP är mördaren, även om VG ska vara ganska lik.

Skulle det vara Skandiamannen så måste det vara rekord i kallblodighet, fly mordplatsen, spring runt kvarteret och dyk upp som vittne för att sedan trakassera polisen för att dom ska lyssna mer på ditt vittnesmål och tjata dig in i reportage i TV om ett missförstått/bortglömt vittne. Risken att ett annat vittne känner igen det störiga vittnet borde vara hög. Men om ideen är att få folk att tro att dom minns fel och att deras minnesbild av mördaren är av ett vittne så skulle det kunna funka, det var väl en av sakerna han gick ut med, att vissa vittnesobservationer skulle vara av honom. Vilket är konstigt då han enligt andra vittnen dök upp flera minuter senare.:va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Men hur visste Skandiamannen att Palme skulle komma just där och då?

- Som jag skrev i ett inlägg en liten bit upp:
"..med uppbackning av en grupp som sonderat målterrängen noga under tid, och med en continuity plan som klippte alla band till upphovsmännen."
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Chevamannen" så både mördaren och Skandiamannen som dök upp några minuter efter mordet och är helt övertygad om att det inte är samma person. Å andra sidan tror han att CP är mördaren, även om VG ska vara ganska lik.

Skulle det vara Skandiamannen så måste det vara rekord i kallblodighet, fly mordplatsen, spring runt kvarteret och dyk upp som vittne för att sedan trakassera polisen för att dom ska lyssna mer på ditt vittnesmål och tjata dig in i reportage i TV om ett missförstått/bortglömt vittne. Risken att ett annat vittne känner igen det störiga vittnet borde vara hög. Men om ideen är att få folk att tro att dom minns fel och att deras minnesbild av mördaren är av ett vittne så skulle det kunna funka, det var väl en av sakerna han gick ut med, att vissa vittnesobservationer skulle vara av honom. Vilket är konstigt då han enligt andra vittnen dök upp flera minuter senare.:va

Mordbrännare brukar ju iofs ofta betrakta sitt verk som åskådare men det ska nog till en riktigt ordentlig psykopat för att skjuta en statsminister och sen framträda som vittne.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
- Som jag skrev i ett inlägg en liten bit upp:
"..med uppbackning av en grupp som sonderat målterrängen noga under tid, och med en continuity plan som klippte alla band till upphovsmännen."
Men hur visste de att han skulle gå på Grand?
Eller spanade de på hela Stockholms innerstad och hoppades på att han bara skulle dyka upp just här någon gång i framtiden?

Visst, om Palme blev skjuten i Gamla stan vid bostaden. Där vet man att han rör sig.
Samma om han blir skjuten vid eller på väg till riksdagen. Där vet man att han rör sig.
Men på väg hem från Bio på en plats där han inte brukar röra sig.

Samt det faktum att det inte var en stor krets som visste om hans planer att gå på bio.
Visst, det fanns väl kanske 3-4 pers som visste om att de kanske skulle på bio; Mårten+flickvän, någon till vän som det nämnts till och Lisbeth.
De kan ha nämnt det via telefon. Fast då måste telefonen varit avlyssnad, vilket inte är säkerställt.
Men summasumarum blir ändå att planerandet av en operation mot Palme vore bara dum att planera att utgå ifrån den platsen där det skedde (Skandiahuset).

Låt oss säga att Palme gått ut någonstans i Gamla Stan och rört sig bara där under kvällen. T.ex. gått ut och ätit där.
Skulle Skandiamannen då stämplat ut och joggat iväg till Gamla Stan, skjutit Palme..?
Nä.
Allting hänger ju på att Skandiamannen jobbar/befinner sig på den plats han gör och att Palme skall röra sig på en plats han inte brukar röra sig på.
Jag får inte ihop den delen om det är flera inblandade.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Som jag skrev i ett inlägg en liten bit upp:
"..med uppbackning av en grupp som sonderat målterrängen noga under tid, och med en continuity plan som klippte alla band till upphovsmännen."

Men då är vi inne på komplott. Vilka visste att Palme saknade livvaktskydd den kvällen.
Palme, Lisbet, Säpo och den väninna han som jag tror lärde känna i USA sedan upphållit kontakten med.
Och som OP ringde innan biobesöket vad jag minns.
Judinna kanske avlyssnad för att sina kontakter med Israel.

Men är det en komplott, vem här på SH tycker Skandiamannen, Stig Engström känns som ett 1a hands val för att skjuta OP ?
https://palmemordet.fandom.com/wiki/Stig_Engström

Var Stig Engström eller hade han varit
Medlem i Skytteförening
Medlem i Pistolskytte klubb.
Innehavare av vapenlicenser för både pistoler och gevär
Flitig jägare på fritiden ?
Kompaniets bäste skytt under militärtjänsten ?

Ja i så fall hade jag som komplottledare uteslutet SE. Han kommer ju direkt bli misstänkt.
Tom dagens smågangsters vet att vill man ta livet av någon i Göteborg är det en bra ide
att hämta de som ska göra jobbet från Stockholm.
Och att dom åker fast beror på mobilberoendet hos dagens ungdom.

Inte något vittne har hört en kraftig knall som vid ett skott.
Kort skarp knall tycker jag det är vid vid pistolskytte.
Utan bara som en smällare. Längre dovare knall tycker jag.
Kombinerar jag det med .357 Magnum kulan så blir min slutsats att vapnet hade ljuddämpare.
Mordet var riktigt planerat.
Varför ljuddämpare ?
För att inte alla i närheten ska vända sig ditåt, mot skytten, för att kolla.
Utan de som hör skottet ska tänka typ smällare avgasknall.
Och bara fortsätta utan närmare reflektera.
https://www.youtube.com/watch?v=c2GchQ3orB0
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte något vittne har hört en kraftig knall som vid ett skott.
Kort skarp knall tycker jag det är vid vid pistolskytte.
Utan bara som en smällare. Längre dovare knall tycker jag.
Kombinerar jag det med .357 Magnum kulan så blir min slutsats att vapnet hade ljuddämpare.
Fast det är ju det där med revolver och ljuddämpare. Det funkar inte riktigt som en pistol då gaserna på en revolver även letar sig ut mellan revolvertrumman/pipan och inte bara ute vid pipmynningen. Då blir en ljuddämpning ute vid pipmynningen ganska meningslös.

Att det är en revolver som använts går ju att konstatera både genom faktumet att inga hylsor fanns kvar på platsen samt att kalibern, 357 magnum eller .357 S&W Magnum (9×33mmR) som den egentligen heter, inte fanns hos någon pistol vid tidpunkten. Det har först kommit senare med 357 Desert Eagle vad jag förstått.

Testa leta på Youtube efter "suppressed 357 magnum revolver". Jag hittade ingen video på det. Närmaste var någon Nagant revolver och det är ingen 357 magnum kaliber.

På den tiden fanns inte så många små revolvrar med kalibern 357. De flesta var ganska stora och att på en stor sådan montera en ljuddmämpare gör ju den ganska gigantisk. Ingenting man snabbt/enkelt stoppar ned i en väska eller ens hölster under armen för den delen.
Kombinera detta med att ljuddämparen inte dämpar nämnvärt gör att jag inte tror på en ljuddämpare. Det blir för krångligt för den lilla effekten ljuddämparen har, helt enkelt.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Herre gud vad ni spekulerar i ett 30+mord.

Alla vet att palme var smyg homosexuell och hade talat om detta att offentliggöra sin läggning, detta ansågs vara så katastrofalt för socialdemokraterna att dessa sjösätter en plan att få bort olof från socialdemokratin.

Varför fanns 30+ poliser med walkitalkis runt palmes position hur kunde mördaren försvinna obemärkt trots alla poliser.. dom som hört en magnum ryta vet att den hörs långt en mörk tyst kväll.

Nä socialdemokraterna röjde bort palme med hjälp av svenska hemliga polisen (MUST) som styrdes mer eller mindre av socialdemokraterna då dessa var väldigt stora jämfört med i dag.

Glöm inte. MAKTEN FRAMFÖR ALLT. Detta är socialdemokraternas absolut viktigaste mantra.

Men visst kan jag ha fel.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
"Dubbelgångaren" (=lik CP) - CA verkar vara poppis i insatta kretsar. Tillgång till vapen, skjutit på TV när den visade Palme, förlorat pengar på (s) beslut dagen innan och uppenbart ljugit en hel del.

https://www.youtube.com/watch?v=rIdNq71Dug8

Om det nu ska vara en ensam snubbe, så känns denna betydligt mer sannolik än den förvirrade "Skandiamannen".
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Dubbelgångaren" (=lik CP) - CA verkar vara poppis i insatta kretsar. Tillgång till vapen, skjutit på TV när den visade Palme, förlorat pengar på (s) beslut dagen innan och uppenbart ljugit en hel del.
.....
Om det nu ska vara en ensam snubbe, så känns denna betydligt mer sannolik än den förvirrade "Skandiamannen".
Samt icke att förglömma ett vapen som aldrig provskjutits av Palmegruppen då han "sålde" det till någon snubbe på Café Opera eller vilket ställe det nu var.
Ärendet gällande att han "sålde" (gjorde sig av med) ett licensvapen till någon utan licens las ju ned och han fick inget straff för det..?!?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men hur visste de att han skulle gå på Grand?
Eller spanade de på hela Stockholms innerstad och hoppades på att han bara skulle dyka upp just här någon gång i framtiden?

Visst, om Palme blev skjuten i Gamla stan vid bostaden. Där vet man att han rör sig.
Samma om han blir skjuten vid eller på väg till riksdagen. Där vet man att han rör sig.
Men på väg hem från Bio på en plats där han inte brukar röra sig.

Samt det faktum att det inte var en stor krets som visste om hans planer att gå på bio.
Visst, det fanns väl kanske 3-4 pers som visste om att de kanske skulle på bio; Mårten+flickvän, någon till vän som det nämnts till och Lisbeth.
De kan ha nämnt det via telefon. Fast då måste telefonen varit avlyssnad, vilket inte är säkerställt.

Men summasumarum blir ändå att planerandet av en operation mot Palme vore bara dum att planera att utgå ifrån den platsen där det skedde (Skandiahuset).

Låt oss säga att Palme gått ut någonstans i Gamla Stan och rört sig bara där under kvällen. T.ex. gått ut och ätit där.
Skulle Skandiamannen då stämplat ut och joggat iväg till Gamla Stan, skjutit Palme..?
Nä.
Allting hänger ju på att Skandiamannen jobbar/befinner sig på den plats han gör och att Palme skall röra sig på en plats han inte brukar röra sig på.
Jag får inte ihop den delen om det är flera inblandade.

Glöm inte bort SÄPOs personskydd. SÄPO visste att Palme skulle gå på Bio uten personskydd.
Och då kommer givetvis frågan hur spritt denna kunskap om att Palme skulle vara på stan utan livvakter var inom polisen.....
och att poliser gör jobbet är ju inget nytt
https://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Indira_Gandhi

Det är intressant att Hans Holmer var i Stockholm och skjutsades runt av Dallas men sedan påstod HH att han var på väg till Vasaloppet.
Vad var det som gjorde att HH beslöt sig för att stanna i Stockholm ? se #32
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top