Palmemordet

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag gillar ditt inlägg men jag håller inte med.
Det är ofta polisen borde tagit någon men misslyckats, det har skett en rad grova brott i Stockholm city där det inte fångats någon gärningsman på plats, tex när Mijailo lackade ur.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Fast vid Anna Lindh så var det inte 34 poliser i tjänt inom 600 m radie.
Dessutom tog de ju Mijailovic.

Jag tror inte på någon stor poliskonspiration i sammanhanget.
De var bara helt tafatta och tagna på sängen. De agerade inte som poliser ska. De var helt enkelt oprofessionella.
Men de har lärt sig. Kolla på Anna Lindh mordet eller terrorattacken. Helt annan organisation och agerande.

Dessutom skulle södermalmspiketen inte glida runt på gatorna bakom mordplatsen bara för att parkera om en kollegas bil minutrarna innan mordet. Man skall hålla sig till sitt patruleringsområde. Speciellt en löningsfredag vid 23.30 :ajjabajja

Faktumet att det är så många poliser i området gör att jag inte tror det är poliser inblandade. Man tar liksom inte risken att träffa på kollegorna när man kommer kutande med magnumrevolver från en skjuten statsminister.

Lite samma resonemang med en större utländsk säkerhetstjänst och mordkommando.
De ser att det rör sig många poliser i området. Varför riskera nått där och då.
Bättre att ta Palme vid bostaden, dit man ändå vet att han ska.
För nu går de ju på en plats som är ologisk om man skall till bostaden. Palme borde tagit samma tunnelbana de kom med eller gått på andra sidan Sveavägen om de skulle till nästa station.
För att ta han på den platsen det skedde måste det ju finnas övervakning och finns det övervakning så vet dessa att det kryllar av polisen i kvarteren.

Kvar är ensam gärningsman som följde efter..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur många personer stoppades och visiterades efter vapen på mordkvällen?

Det är väl fullt möjligt att mördaren stannade och pratade med poliserna som satte upp avspärrningen och sedan lugnt knallade hemåt med vapnet innanför jackan.

Det är väl jättebra om mordet klaras upp utredningsmässigt även så här långt efteråt, även om mördaren är död, så länge det inte tar resurser från dom mord och skjutningar som sker idag, som är ett akutare problem att ta tag i.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hur många personer stoppades och visiterades efter vapen på mordkvällen?

Det är väl fullt möjligt att mördaren stannade och pratade med poliserna som satte upp avspärrningen och sedan lugnt knallade hemåt med vapnet innanför jackan.

- Det är vad jag också undrade över tidigare, och då skulle vapnet även ha kunnat byta transportör under kvällen och i lugn o ro förpassats utanför all sökradar från både Polis och allmänhet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast vid Anna Lindh så var det inte 34 poliser i tjänt inom 600 m radie.
Dessutom tog de ju Mijailovic.

Jag tror inte på någon stor poliskonspiration i sammanhanget.
De var bara helt tafatta och tagna på sängen. De agerade inte som poliser ska. De var helt enkelt oprofessionella.
Men de har lärt sig. Kolla på Anna Lindh mordet eller terrorattacken. Helt annan organisation och agerande.

Dessutom skulle södermalmspiketen inte glida runt på gatorna bakom mordplatsen bara för att parkera om en kollegas bil minutrarna innan mordet. Man skall hålla sig till sitt patruleringsområde. Speciellt en löningsfredag vid 23.30 :ajjabajja

Faktumet att det är så många poliser i området gör att jag inte tror det är poliser inblandade. Man tar liksom inte risken att träffa på kollegorna när man kommer kutande med magnumrevolver från en skjuten statsminister.

Lite samma resonemang med en större utländsk säkerhetstjänst och mordkommando.
De ser att det rör sig många poliser i området. Varför riskera nått där och då.
Bättre att ta Palme vid bostaden, dit man ändå vet att han ska.
För nu går de ju på en plats som är ologisk om man skall till bostaden. Palme borde tagit samma tunnelbana de kom med eller gått på andra sidan Sveavägen om de skulle till nästa station.
För att ta han på den platsen det skedde måste det ju finnas övervakning och finns det övervakning så vet dessa att det kryllar av polisen i kvarteren.

Kvar är ensam gärningsman som följde efter..

Det är ju för möjligt att en stor aktör ville gå ett litet skitland att rätta sig i ledet med en väldigt publik uppvisning av makt med.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
I första förhöret med Lisbeth P. uppgav hon att det var två gärningsmän. Senare, när utredare ville reda ut det vittnesmålet från henne, ville hon inte längre diskutera det utan lägga det hela bakom sig.

När hon pekade ut C.P. som gärningsman hade hon på förhand fått veta att den misstänkte mördaren var en alkoholiserad typ, så att blicken fastnade på honom vid lineup:en är inte helt oväntat. Hon säger: "Det ser man ju vilken av dem som är alkoholist".

En annan märklig detalj är två skilda vittnesmål där det ena säger att Lisbeth gick en bit framför Olof precis när första skottet avlossades. Hon vände sig då om mot honom, varför hon klarade sig undan nästa skott.
Det andra vittnesmålet säger att hon drogs omkull med Olof, och det var anledningen till att skottet mot henne missade kroppen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade vi sett samma siffror om den mördade hade hetat Svenne Banan? Eller är det skillnad på folk och folk?

Har haft samma tankar. Tänkte själv närmast när det var aktuellt på Palmeutredningen
jämfört med
Utredningen efter mordet på en väktare under penningtransport 1986 på NK .
46-årige Kjell-Arne Håkansson rånmördades 1986. Han arbetade som väktare på Securitas.
https://www.sydsvenskan.se/2003-01-08/nk-ranare-tros-ha-flytt-utomlands
Bodde själv i Malmö vid tiden för NK-mordet så det var naturligt för mig att jämföra "utredningarna" för NK-mordet med motsvarande för Palmemordet. När det gått några år. Och tidningarna var fulla om Palmemordet. Och Christer P frikänd.
Men det är gott om "ouppklarade mord". Hittade det här när jag sökte på qwant.com efter
mordet i NK hissen malmö
https://www.sydsvenskan.se/2005-12-27/listan-pa-de-65-olosta-morden-i-skane
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ju för möjligt att en stor aktör ville gå ett litet skitland att rätta sig i ledet med en väldigt publik uppvisning av makt med.
Vilken stor aktör skulle detta vara i så fall?
Sovjet... Palme skulle ju resa dit inom kort och prata med dem. Det skulle varit en positiv sak för Sovjet att han reste dit.

USA... Palme var, så här i efterhand, en stor USA vän även om han kritiserade dem öppet. Han både stödde och arbetade med USA gällande Svea rikes försvar och underrättelsetjänst. Sen att han inför det svenska folket visade upp sig som kritisör av USA var ju bara ett spel och USA visste om detta.
Det är som pratet om den CIA stödda Stay Behind rörelsen. Palme visste ju om dem och såg till att det fick fortsätta finnas. Det var ju en del av det hemliga kuppförsvaret mot Sovjet.
Ett kuppförsvar som för övrigt borde aktiverats eller gått upp i skaprt läge under mordnatten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade vi sett samma siffror om den mördade hade hetat Svenne Banan? Eller är det skillnad på folk och folk?

Ett mord på en statschef brukar vara ett av tecknen på "kupp" eller liknande.

Det fanns de som under natten packade väskan och gjorde sig redo för att i exil leda Sveriges försvar.

Så i detta fall är det extremt märkligt att inte mördaren plockades på studs. Total panik och kurd-fantasier satte effektivt käppar i hjulen för normal spaning dagen efter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilken stor aktör skulle detta vara i så fall?
Sovjet... Palme skulle ju resa dit inom kort och prata med dem. Det skulle varit en positiv sak för Sovjet att han reste dit.

USA... Palme var, så här i efterhand, en stor USA vän även om han kritiserade dem öppet. Han både stödde och arbetade med USA gällande Svea rikes försvar och underrättelsetjänst. Sen att han inför det svenska folket visade upp sig som kritisör av USA var ju bara ett spel och USA visste om detta.
Det är som pratet om den CIA stödda Stay Behind rörelsen. Palme visste ju om dem och såg till att det fick fortsätta finnas. Det var ju en del av det hemliga kuppförsvaret mot Sovjet.
Ett kuppförsvar som för övrigt borde aktiverats eller gått upp i skaprt läge under mordnatten.

Palme var i verkligheten USA-s bästa vän, trots att han av opinionsmässiga skäl kritiserade USA-s politik i sydostasien. Vilket förstått är lätt att göra. Det finns massor av dokumentation om detta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett mord på en statschef brukar vara ett av tecknen på "kupp" eller liknande.

Det fanns de som under natten packade väskan och gjorde sig redo för att i exil leda Sveriges försvar.

Så i detta fall är det extremt märkligt att inte mördaren plockades på studs. Total panik och kurd-fantasier satte effektivt käppar i hjulen för normal spaning dagen efter.

Inget märkligt alls. Det fanns en ledig tjänst på polisen i Stockholm för en polis i ledande tjänst.
Det var polisen på den tjänsten som skulle lett spaningen efter Olof Palmes mördare.
Det var bara en hake. Den polisen som skulle ha den tjänsten enligt bästa kvalifikationerna och meriter hade inte samma åsikter som Hans Holmer när det gällde narkotika.
Hans Holmers åsikt var att narkotikaköparna var offer, inte brottslingar.
"Den Polisens" uppfattning var att det var köparna som finansierade narkotikahandeln och köparna måste sättas åt som brottslingar. För att stoppa narkotikan, enligt "Follow The Money" principen.
Så HH vägrade att utse honom till den lediga tjänsten.
Så när Olof Palme mördats var tjänsten fortfarande obesatt och HH tog / tvingades själv ta jobbet att leda spaningarna.
Och så gick det som det gick.
Vad gjorde HH kvällen då Palme mördades ?
http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Jag har själv lärt känna Rolf Dahlgren. Haft Dallas som befäl. Under militärtjänsten.
Det var innan Dallas blev polis.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Så i detta fall är det extremt märkligt att inte mördaren plockades på studs. Total panik och kurd-fantasier satte effektivt käppar i hjulen för normal spaning dagen efter.

- Eller inte.. Jag tror inte att Polisen var direkt inblandad som myndighet betraktad, men det kan mycket väl funnits en krets där Stig E. fanns i utkanten, suktandes efter deras uppskattning, och därmed lättledd.
Det är känt att det ingick en del prominenta herrar i det sällskap Stig rörde sig, även om han betraktades som ganska menlös.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett mord på en statschef brukar vara ett av tecknen på "kupp" eller liknande.

Det fanns de som under natten packade väskan och gjorde sig redo för att i exil leda Sveriges försvar.

Så i detta fall är det extremt märkligt att inte mördaren plockades på studs. Total panik och kurd-fantasier satte effektivt käppar i hjulen för normal spaning dagen efter.
Mittenstycket har du läst i Fantomen va?

Löjligaste jag hört.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mittenstycket har du läst i Fantomen va?

Löjligaste jag hört.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Skärp dig nu Markus, du blajjar bara.

Det framgår bla i flera böcker som skrivits om Stay Behind-rörelsen och Sveriges NATO-samarbete. Exempelvis Holmströms "Den dolda alliansen". Kan rekommenderas! :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skärp dig nu Markus, du blajjar bara.

Det framgår bla i flera böcker som skrivits om Stay Behind-rörelsen och Sveriges NATO-samarbete. Exempelvis Holmströms "Den dolda alliansen". Kan rekommenderas! :tummenupp
Hur gammal var du 1986?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Sedärja..

"..uppgifter har Palmegruppen under lång tid, och även under de senaste veckorna, utrett eventuella medhjälpare till den så kallade Skandiamannen, Stig Engström."
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har kommit ut en bok till om Palmemordet
Lars Borgnäs: "Olof Palmes sista steg" Semic förlag 2020
Boken grundar sig på Arne Irwells anteckningar. Arne Irwell var chefutredare för spaningsmord på Stockholmspolisens våldsrotel.
Arne Irwell överlämnade anteckningarna till sin son med uppdraget att efter han dött skulle sonen överlämna anteckningarna till en journalist som Arne hade förtroende för, Lars Borgnäs.
https://www.akademibokhandeln.se/bok/olof-palmes-sista-steg-i-sallskap-med-en-mordare/9789155267964/
Några länkar där Stig Engström och Arne Irwell nämns
https://www.flashback.org/p66927454
https://www.flashback.org/p51516674
https://www.flashback.org/p69827882
https://www.flashback.org/p69837195

Det som jag har svårt att fatta är
1) teorin om att en ensam människa som hatar Palme tillräckligt mycket för att se mord som en bra lösning trots risken få livstid
2) har tillgång till en revolver
3) råkar få syn på paret Palme av en slump på kvällen
och beslutar sig för att nu ska jag ta chansen skjuta Palme !
För mig känns det som lika sannolikt som att Andrea Ianonne vinner MotoGP 2020.

Jag ser två möjligheter
-En kriminell med revolver ber om en slant till T-banan och blir nekad av barnpsykologen Lisbeth
typ, "Du super bara upp dom"
ilsknar till och skjuter helt ovetande om vilka dom är

-En komplott där man vet att Olof Palme saknar livvaktskydd.
Under förutsättning att han normalt har livvaktsskydd.
Om OP aldrig hade livvaktsskydd på "fritiden" ja då ökar ju risken betydligt för att han till slut möter sin mördare.
Mina två tankar när jag dagen efter mordet fattade att Olof Palme är skjuten, hörde det på radion.
Son till pensionär, pensionerna hade försämrats lite tidigare
Upprörd varvsarbetare från Kockums, beslut om nedläggning av Kockums civila fartygsproduktion togs av regeringen i februari 1986 strax innan mordet. Bodde ju själv i Malmö.....
https://malmo.se/Service/Var-stad-o...en/Historia/Historik-1870-2001/1985-2000.html
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag kommer på 3 svenskar som dött under politiska uppdrag
Folke Bernadotte FN medlare : Stöd ivägen för judiska och amerikanska intressen, dvs en judisk stat utan araber, Jerusalem, död 1948
https://en.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
Dag Hammarskjöld, FNs generalsekreterare, stod ivägen för en uppdelning av det nyligen avkoliniserade Belgiska Kongo i två delar Kongo och Katanga, död 1961
https://en.wikipedia.org/wiki/Dag_Hammarskjöld
Olof Palme, FN-medlare utsedd för att medla i kriget Irak - Iran. död 1985.
Med tanke på vilka som gillade kriget Irak - Iran, USA som lagt in veto i FN mot att Irak skulle dömas för anfallskrig och Israel som väl knappast gillade vare sig det ena eller det andra landet utan tyckte det var lika bra de låg i krig med varandra så är det väl ganska lätt gissa vilka som beställde mordet på Olof Palme.
Vem som sköt är väl inte så intressant. För det var ju ett jobb, inget personligt, gissar jag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Olof_Palme
lustigt att jag inte kunde se nått om att Olof Palme var av FN utsedd medlare i kriget Irak-Iran i wiki...
varför står inte Olof Palmes FN uppdrag med i wikin ?
så jag qwantade på qwant.com
olof palme mediator Irak-Iran
och hittade nedan, trodde ingen mer än jag misstänkte USA / Israel för planen för mordet på Olof Palme.
http://www.leopoldreport.com/JohnA.html
Och så gällde det utnyttja kontakterna för att hitta mannen för jobbet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind

Zaida Catalán 2017. https://sv.wikipedia.org/wiki/Zaida_Catalán
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top