Dör vid gaspådrag

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ska börja med att erkänna att jag inte är nån vidare fordonsmekare, så har vi det avklarat.
Suzukin har stått några år i malpåse och nu har jag börjat återställa henne till forna dagars glans.
Det som är gjort hittills är sett över bränslefilter och soppakran, rengjort luftfilter (KN), bytt olja och oljefilter, rivit förgasare och rengjort och bytt till nya iridium stift.
Förgasarna såg ut som att de legat på botten av havet med fullt av grönt slem :näsblod
Jag tog oxå bort en strypplatta som hindrade spjällen från att öppna helt.

Nu när jag fått ihop allt så startar hon men behöver lite startgas vid första kallstarten. Sedan varvar hon ok upp till 5000-6000 varv där hon lägger av och tappar varv. Tomgången är helt körd oxå. Hon dör direkt om jag inte ger lite gas.
Behöver jag riva förgasarna och gå igenom igen? Jag misstänker att jag kan ha slarvat med rengöringen av pilot skruvarna. :tungan

Är det något annat som kan behöva justeras iom att jag tog bort strypningen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Satt K&N filtret där från början eller har du bytt ut originalfiltret någongång i din ägo?

Att varva utan växel och pålagd last med kall motor är meningslöst. Gör om gör rätt dvs rengör förgasararna en gång till - eftersom du måste ställa frågan.

För att tomgången ska funka 100 lär du veta att röret (fast munstycke, ej demonterbart) som sticker ned i flottörkoppen är ca 0,30 mm och rengörs med kardel från kopparkabel - inte pianotråd eller annat - som repar ytorna.

Luftskruvarna för tomgången är tätade med o-ring och bricka där dess nålspets är ömtålig. Börja med två varv ut från lätt bottnat. Tomgången justeras med varm motor. Går tomgången bra med kall motor utan choke är blandningen för fet.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Satt K&N filtret där från början eller har du bytt ut originalfiltret någongång i din ägo?

Att varva utan växel och pålagd last med kall motor är meningslöst. Gör om gör rätt dvs rengör förgasararna en gång till - eftersom du måste ställa frågan.

För att tomgången ska funka 100 lär du veta att röret (fast munstycke, ej demonterbart) som sticker ned i flottörkoppen är ca 0,30 mm och rengörs med kardel från kopparkabel - inte pianotråd eller annat - som repar ytorna.

Luftskruvarna för tomgången är tätade med o-ring och bricka där dess nålspets är ömtålig. Börja med två varv ut från lätt bottnat. Tomgången justeras med varm motor. Går tomgången bra med kall motor utan choke är blandningen för fet.

K&N filtret satt där förut oxå.
Jag rev förgasarna igen idag och gick igenom allt en gång till. Drog även ur luftskruvarna (plus fjädrar, brickor och o-ring) och gjorde rent allt, samt kollade kanalerna med koppartråd. Ska montera skiten imorrn igen och testa.

Glömde nämna att jag justerat flottörhöjden innan när jag gjorde rent förra gången.

Inte borde väl borttagandet av strypningen påverka att den slår av när man varvar upp?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jahopp. Nu är skiten ihopsatt igen...
Problemet nu är att först så gick hon igång på 3 cylindrar, men tomgång och varvning verkade bra, förutom att när man släpper gasen så hänger sig varvtalet lite på ca 4000 varv för att sedan sakta sjunka till 1200.
Jag tog loss tändstiftet på den cylinderna som inte gick, blåste lite och satte tillbaka. Nu gick hon på alla 4 cylindrarna men plötsligt börjar det tokvarva och öka av sig självt så man får döda cykeln. Fick nån riktigt baksmäll i ljuddämparen oxå vid nåt tillfälle.
Har försökt att läsa på lite och jag gissar att det skulle kunna vara tjuvluft nånstans. Har lite svårt att förstå vart det skulle vara dock.
Jag bytte bränsleslangar oxå mellan tank och förgasare. Det borde väl inte spela nån roll?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
justerade du alla 4a flotörhöjderna ? o varför ,hur mycket var det fel och har du gjort det enligt allakonstens regler,, o mått i handbok,,tänk på att flotörerna inte mäts bara upponer med förgasarna,bara lätt tiltade precis så att bläcken tangerar nålventilen,
inget tryck bara anliggning
att du har tagit bort ett anslag som hejdade fullgas har inget att göra med dina problem,
har du kollat förgasargummina efter sprickor? tjuvluft
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
hej
justerade du alla 4a flotörhöjderna ? o varför ,hur mycket var det fel och har du gjort det enligt allakonstens regler,, o mått i handbok,,tänk på att flotörerna inte mäts bara upponer med förgasarna,bara lätt tiltade precis så att bläcken tangerar nålventilen,
inget tryck bara anliggning
att du har tagit bort ett anslag som hejdade fullgas har inget att göra med dina problem,
har du kollat förgasargummina efter sprickor? tjuvluft

Japp jag kollade alla fyra, men det var bara 2 som behövde justeras. Jag tiltade hela bryggan så att bläcket precis rörde den lilla tråden som nålen "hänger" i. Tror faktiskt just den biten blev bra (utan att vara nån expert direkt hehe)

Var inne ett par timmar på eftermiddagen och när jag kom ut i garaget igen så droppade det bensin lite överallt :rofl:huvet Hade glömt kranen i PRI läget.
Dels verkar det komma från förgasargummina men eventuellt oxå från nåt annat ställe...orkade inte riva allt igen och kolla. Där har vi säkert orsaken till tjuvluften oxå.
Skrotet har stått och ruttnat sedan typ 2013 och hon har ju några år på nacken så packningar kanske har gjort sitt, även en del skruvar börjar bli rundade så det kanske inte blir hundra åtdraget överallt som det ska.
Fan hon gick ju så fint innan hon blev bortprioriterad. :gråta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top