Hur dålig är kompression på 100 psi?

Kaboom

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hyosung 650R -05
Gjorde en komp-test på hojen och fick det till ca 100psi. Testet gjordes på en kall motor då den är för svårstartad. Jag förstår att kompressionen är låg men är den så pass låg att hojen blir svårstartad eller näst intill omöjlig att få igång? Det borde väl räcka för att få igång den? Jag undersöker även andra orsaker till startproblem men just nu är det kompen som jag är fundersam över.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hade du full gas när du gjorde provet?
Slå i en matsked olja i cylindrarna och dra runt motorn några varv och gör om provet, samma resultat?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
100 psi är ca 7 bar.

Är det din Hyosung det gäller? Den ska ha ca 11,5:1 i komp efter vad jag hittat på nätet, uppgifterna varierar något.

Jag kan inte säga helt säkert men jag skulle tro att det är så lågt att det leder till startproblem.

Gamla sidventilsmotorer hade kompression som var i den storleksordningen eller tom lägre men de var konstruerade på det viset.

Mvh,
Ingvarf
 

Kaboom

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hyosung 650R -05
Hade full gas vid testet. Tänkte prova med olja som ett nästa steg i felsökningen, får återkomma med resultat.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Gäller förresten en Honda FMX 650 -05

Den motorn har väl lågt komp orginal. tror det är lika motor som den dominator 650 jag hade. Jag satte i en högkompkolv i den och fick som en ny motor. :) Svårstartad brukar bla bero på dåligt ventilspel.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
100 psi är ca 7 bar.

Är det din Hyosung det gäller? Den ska ha ca 11,5:1 i komp efter vad jag hittat på nätet, uppgifterna varierar något.

Jag kan inte säga helt säkert men jag skulle tro att det är så lågt att det leder till startproblem.

Gamla sidventilsmotorer hade kompression som var i den storleksordningen eller tom lägre men de var konstruerade på det viset.

Mvh,
Ingvarf

Kompressionstryck och kompressionsförhållande är två helt olika saker.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Kompressionstryck och kompressionsförhållande är två helt olika saker.

Om lufttrycket är 1 bar (det brukar variera mellan ca 0,95 - 1,05 bar, normaltrycket är ca 1,01 bar) och kompressionsförhållandet är 11:1 så borde väl kompressionstrycket bli 11 bar?

Antagligen litet lägre pga läckage i ventiler mm men i stora drag så borde det väl bli så?

Eller tänker jag fel någonstans?

Mvh,
Ingvar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
11:1 är ju en högt teoretisk kompression där ingen luft smiter ut ur cylindern när kolven går upp och ventilen fortfarande inte stängts. Så blir det ju aldrig i verkligheten....
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om lufttrycket är 1 bar (det brukar variera mellan ca 0,95 - 1,05 bar, normaltrycket är ca 1,01 bar) och kompressionsförhållandet är 11:1 så borde väl kompressionstrycket bli 11 bar?

Antagligen litet lägre pga läckage i ventiler mm men i stora drag så borde det väl bli så?

Eller tänker jag fel någonstans?

Mvh,
Ingvar

Insugsventilerna stänger inte tvärt vid nedre dödläge utan oftast en bra bit efter. Sedan beror fyllnadsgraden även på varvtal och insugskanaler mm så det faktiska (dynamiska) kompressionsförhållandet är inte alls samma som det angivna (statiska). Dessutom beter sig inte luften som du beskriver, det finns relativt utförliga beskrivningar på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio

On topic så borde 100psi räcka för att starta, iaf rullstarta om loppet är slitet men motorn frisk i övrigt (vilket är ovanligt på moderna hojar). Kolla ventilspelet om det inte redan är gjort.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ganska säker att den där har en speciell startventil för att hålla ner kompet när man kör på startmotorn.
En liten 5:e ventil mellan insugsventilerna.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ganska säker att den där har en speciell startventil för att hålla ner kompet när man kör på startmotorn.
En liten 5:e ventil mellan insugsventilerna.
Jag gissar att det är ena avgasventilen som används som decomp även om jag har rätt dålig koll på Hondas enstånkor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som ni är inne på den har aoutodecomp så de går inte kolla komptryck på dessa maskiner och de gäller alla större cc stånkor. 7 bar med fungerande decomp är iså fall skitbra för utan decomp skulle den säkert gett 9bar.
Ang felet så kollar man först ventilspelet och att den får soppa. Men om de inte hjälper är just autodecompen misstänkt den kan ligga på hela tiden för då blir de svårstartade. Decompen ska ju släppa ut komptryck när man kör på startmotorn men så fort den tänder till så ska den släppa och ge fullt cylindertryck. Om den hänger kvar så tappar man i första hand tomgången man måste gasa för att hålla den igång de är en indikation på att den är väck.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top