Kan inte bestämma mig

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hej!
Vet att det går 13 trådar på ett dussin när det gäller köpråd men jag struntar i det.
Sålde min hoj i augusti och har i stort sett dagligen försökt smala ner antalet kandidater vilket går bra vissa dagar men andra så känns det som halva blocket är intressant.
Mina önskemål är följande:
Rolig (är inte alla motorcyklar det egentligen)
Sambon ska kunna åka bekvämt (klara mer än 45min)
Det ska inte kännas som jag sitter på en Monkey bike. (196cm och 110kg)
Vill kunna köra lagom inspirerat på roliga vägar samt kunna göra dags-etapper på upp emot 40mil med sambon bak.
Budget helst under 100k med rimlig försäkring.

Vad jag provkört och gillat är utan inbördes ordning.
1200gs
750gs
Mt-09/Xsr900
Tenere 700

Är mina önskemål orimliga och jag borde köpa första bästa hoj jag ser och anpassa mig eller kan ni mer rutinerade styra mig rätt?

Mvh
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Har du sett cyklarna i verkligheten?
Provkört?
Det borde ge dig de svar du söker.
(på papperet känns R1200GS som enda alternativet)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du sett cyklarna i verkligheten?
Provkört?
Det borde ge dig de svar du söker.
(på papperet känns R1200GS som enda alternativet)

Kroppshydda, långfärdskomfort och typ 200.000 andra nöjda ägare säger ungefär samma sak... R1200GS it is.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Japp. Kör på GS1200! :yoparty
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Andra kandidater kan väl Ktm 1190/1290 Adventure vara..
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Har du sett cyklarna i verkligheten?
Provkört?
Det borde ge dig de svar du söker.
(på papperet känns R1200GS som enda alternativet)

Kroppshydda, långfärdskomfort och typ 200.000 andra nöjda ägare säger ungefär samma sak... R1200GS it is.

Japp. Kör på GS1200! :yoparty

Den 1200gs jag provkörde var från 13, vad förlorar jag på att köpa en äldre (inom budget)?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är grymt nöjd med min nya Tiger Sport. Nya och nya... ny för mig.
Tillräckligt kul, tillräckligt snabb, bra komfort. Klarar allt man ber den om. Utom kanske skogskörning.
Me like!

100 000 kr räcker kanske inte till den senaste versionen (2016->). Men räcker till den något äldre Tiger Sport. Rätt bra den med...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den 1200gs jag provkörde var från 13, vad förlorar jag på att köpa en äldre (inom budget)?

2010-2012 är klockrena och färdigutvecklade. 2013 kanske man skall undvika och 2015 är det mesta i lag igen.

Inom budget köper du en fin 2010-2012 med alla paket. Kör och var nöjd.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade en supertenere -11 som jag var nöjd med. Finns även versys och Vstrom som du åker fint på och får ganska ny för 100'
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Har du sett cyklarna i verkligheten?
Provkört?
Det borde ge dig de svar du söker.
(på papperet känns R1200GS som enda alternativet)

Kroppshydda, långfärdskomfort och typ 200.000 andra nöjda ägare säger ungefär samma sak... R1200GS it is.

Japp. Kör på GS1200! :yoparty

2010-2012 är klockrena och färdigutvecklade. 2013 kanske man skall undvika och 2015 är det mesta i lag igen.

Inom budget köper du en fin 2010-2012 med alla paket. Kör och var nöjd.
Några kända fel man skall vara extra noggrann att kolla? Miltal man bör börja dra öronen åt sig? Fanns helt klart några ute till försäljning som lockade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Några kända fel man skall vara extra noggrann att kolla? Miltal man bör börja dra öronen åt sig? Fanns helt klart några ute till försäljning som lockade.

Miltal är generellt ointressanta, att hojen är välservad spelar större roll och de går utan vidare 20.000 mil.

Kopplingen håller någonstans mellan 8.000 och 15.000 mil. En lite större affär eftersom motor och växellåda behöver delas. Tar tid men billiga delar. Bra vinterjobb i eget garage alt lämna till någon som gör det när tid finnes under lågsäsong.

Splines kardanaxel/vinkelväxel, bör smörjas regelbundet. Sedan kollar man samtidigt tätningen runt stora bakre hjullagret och byter vid behov.

Generellt så har dessa hojar nu passerat miltal som är kritiska. Antingen är det bytt eller så har man servat korrekt. Mycket av detta var barnsjukdomar när hojarna var nya.

En 2010- GS/A där koppling, hjullager och stötdämpare är bytta till Öhlins eller Wilbers skulle jag inte tveka att köpa trots mycket höga miltal. Motorn och växellådan är fullständigt skottsäker och det finns få svaga punkter.

Det betyder också att de har löjligt högt andrahandsvärde, vilket gör att du får nyare hojar av andra märken givet X kronor. Men det betyder inte alltid att de nyare är bättre...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Som BrooklynS sa. När det gäller GS så är inte milen det som avgör utan mer det allmänna skicket och att service mm är utfört efter alla regler. Var inte så länge sen jag såg en 4 år gammal GSA till salu med 9500 mil på mätaren.

Jag kan inget om vilka årsmodeller som är bäst eller barnsjukdomar. Vissa säger att kardanaxeln kan gå av från ingenstans men då ska man nog misshandla den rätt kraftigt först och inte utfört service som Brooks menar på. Så tänker jag. En annan sak var att gaffelbenen kunde knäckas (OBS! väääldigt sällsynt, hört om 2 fall) BMW tog då in och åtgärdade det på alla modeller utan kostnad för ägaren. Kolla om det är utfört innan ev. köp.

I övrigt så håller de andrahandsvärdet oerhört bra. Detta innebär ju att du får betala mer för en äldre årsmodell men samtidigt får du ju en skottsäker hoj.

Du skriver också att frugan ska åka bekvämt. Då är det nästan givet att ni ska åka på en GS. Den är som gjord för det och du kan även ösa på rätt bra med den på dagstripper mm.

Tror ni kommer tycka MT09an är för liten och kraftlös för två med packning. Där kommer vridet från 1200an in i bilden. Åkturen blir mer bekväm och lättkörd för er båda. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gaffelinfästningen var att krimpningen var bristfälligt utförd på de första årsmodellerna av GS LC (2013-). Alla är återkallade och åtgärdade och jag tror att det var en eller två globalt som drabbades av att gaffeln lossnade från kronan under färd.

Att kardanaxeln skulle gå av tror jag härrör från en bild som spridits brett och vitt på internet. Historien bakom sägs vara en överlastad hoj som man hoppade med. Jag har aldrig sett något annat exempel.

Däremot så är splinesen och lagret punkter man bör hålla koll på. Hojar som står, särskilt äldre, kan få läckage i packboxen mellan motor och låda. Kräver delning och då byter man koppling och tätningar till slavcylindern på samma gång. Nu skall inte den risken överdrivas men den finns där, dock inte milrelaterad.

Mil är inga som helst problem, service och underhåll är däremot viktigt. Hojen är gjord för många mil.

Dubbelkamsmotorn som kom 2010 är en pärla.



Buy quality, cry once
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Skit i GS och kolla på en R1200R istället.

Varför åka SUV när du kan åka "vanlig" hoj?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Skit i GS och kolla på en R1200R istället.

Varför åka SUV när du kan åka "vanlig" hoj?

Även det en bra hoj men vill man ha bra väderskydd, bättre packmöjlighet och komfort för passageraren så är en GS att föredra. Inget snack.

Nja SUV är det ju inte mer en Volvo XC70 i så fall haha. Pratar vi SUV så snackar vi Goldwing1800 eller GTL1600. Rätt ska va rätt! :7peta
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Även det en bra hoj men vill man ha bra väderskydd, bättre packmöjlighet och komfort för passageraren så är en GS att föredra. Inget snack.

Nja SUV är det ju inte mer en Volvo XC70 i så fall haha. Pratar vi SUV så snackar vi Goldwing1800 eller GTL1600. Rätt ska va rätt! :7peta

Jag tittade framförallt på kravspecen:

Rolig (är inte alla motorcyklar det egentligen)
Sambon ska kunna åka bekvämt (klara mer än 45min)
Det ska inte kännas som jag sitter på en Monkey bike. (196cm och 110kg)
Vill kunna köra lagom inspirerat på roliga vägar samt kunna göra dags-etapper på upp emot 40mil med sambon bak.
Budget helst under 100k med rimlig försäkring.


Till det är R1200R utmärkt.

Vill man åka mer bekvämt eller längre sträckor än vad kravspecen säger kan en GS eller Goldwing vara ett bättre alternativ.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Sportigare varianter än de som diskuterats skulle måhända kunna vara:

Honda VFR1200F

eller

Kawasaki Z1000SX.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tittade framförallt på kravspecen:

Rolig (är inte alla motorcyklar det egentligen)
Sambon ska kunna åka bekvämt (klara mer än 45min)
Det ska inte kännas som jag sitter på en Monkey bike. (196cm och 110kg)
Vill kunna köra lagom inspirerat på roliga vägar samt kunna göra dags-etapper på upp emot 40mil med sambon bak.
Budget helst under 100k med rimlig försäkring.


Till det är R1200R utmärkt.

Vill man åka mer bekvämt eller längre sträckor än vad kravspecen säger kan en GS eller Goldwing vara ett bättre alternativ.

Jag slänger in ytterligare ett alternativ för att krångla till det. R1200RS. Efter att har kört både R och RS längre sträckor kan jag konstatera att den senare har en klar fördel när det gäller skydd mot vinden. Skall inte underskattas om man t ex behöver transportera sig på motorväg emellanåt.
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag slänger in ytterligare ett alternativ för att krångla till det. R1200RS. Efter att har kört både R och RS längre sträckor kan jag konstatera att den senare har en klar fördel när det gäller skydd mot vinden. Skall inte underskattas om man t ex behöver transportera sig på motorväg emellanåt.

Rent estetiskt föredrar jag helt klart R och RS före GS. Verkar inte lika lätta att hitta inom budget dock. R pre 2015 har jag svårt för.
För försöka hitta nån att åka och titta på.
GS leder än så länge.

Uppskattar allas svar, inte blivit mycket gjort på jobbet idag, mest kollat blocket och läst om de olika förslagen :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top