Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    10

    Kan inte bestämma mig

    Hej!
    Vet att det går 13 trådar på ett dussin när det gäller köpråd men jag struntar i det.
    Sålde min hoj i augusti och har i stort sett dagligen försökt smala ner antalet kandidater vilket går bra vissa dagar men andra så känns det som halva blocket är intressant.
    Mina önskemål är följande:
    Rolig (är inte alla motorcyklar det egentligen)
    Sambon ska kunna åka bekvämt (klara mer än 45min)
    Det ska inte kännas som jag sitter på en Monkey bike. (196cm och 110kg)
    Vill kunna köra lagom inspirerat på roliga vägar samt kunna göra dags-etapper på upp emot 40mil med sambon bak.
    Budget helst under 100k med rimlig försäkring.

    Vad jag provkört och gillat är utan inbördes ordning.
    1200gs
    750gs
    Mt-09/Xsr900
    Tenere 700

    Är mina önskemål orimliga och jag borde köpa första bästa hoj jag ser och anpassa mig eller kan ni mer rutinerade styra mig rätt?

    Mvh

  2. #2
    Medlem Portlands avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Nej.
    Hoj
    BMW R1200GS -16
    Inlägg
    409
    Har du sett cyklarna i verkligheten?
    Provkört?
    Det borde ge dig de svar du söker.
    (på papperet känns R1200GS som enda alternativet)
    IBA SS1000

  3. #3
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Portland Visa inlägg
    Har du sett cyklarna i verkligheten?
    Provkört?
    Det borde ge dig de svar du söker.
    (på papperet känns R1200GS som enda alternativet)
    Kroppshydda, långfärdskomfort och typ 200.000 andra nöjda ägare säger ungefär samma sak... R1200GS it is.
    Buy quality, cry once.

  4. #4
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    387
    Japp. Kör på GS1200!
    Forza Rossi ! =)

  5. #5
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    2 061
    Andra kandidater kan väl Ktm 1190/1290 Adventure vara..

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Portland Visa inlägg
    Har du sett cyklarna i verkligheten?
    Provkört?
    Det borde ge dig de svar du söker.
    (på papperet känns R1200GS som enda alternativet)
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Kroppshydda, långfärdskomfort och typ 200.000 andra nöjda ägare säger ungefär samma sak... R1200GS it is.
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Japp. Kör på GS1200!
    Den 1200gs jag provkörde var från 13, vad förlorar jag på att köpa en äldre (inom budget)?

  7. #7
    Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Tiger Sport 1050 2017, Triumph Sprint ST 2003 (till salu), Kawasaki J300 2014, Moto Guzzi Quota 1100 ES 2000 (såld, tyvärr....)
    Inlägg
    2 191
    Jag är grymt nöjd med min nya Tiger Sport. Nya och nya... ny för mig.
    Tillräckligt kul, tillräckligt snabb, bra komfort. Klarar allt man ber den om. Utom kanske skogskörning.
    Me like!

    100 000 kr räcker kanske inte till den senaste versionen (2016->). Men räcker till den något äldre Tiger Sport. Rätt bra den med...
    Senast redigerat av TMax500 den 2020-02-17 klockan 22:55.
    "Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

    "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

  8. #8
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Komponenten Visa inlägg
    Den 1200gs jag provkörde var från 13, vad förlorar jag på att köpa en äldre (inom budget)?
    2010-2012 är klockrena och färdigutvecklade. 2013 kanske man skall undvika och 2015 är det mesta i lag igen.

    Inom budget köper du en fin 2010-2012 med alla paket. Kör och var nöjd.
    Buy quality, cry once.

  9. #9
    Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Vid en marina
    Hoj
    Ducati Hypermotard 939
    Inlägg
    1 359
    Ducati Multistrada 950 bör du färdigprutat få strax under 100 k.

  10. #10
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    461
    Jag hade en supertenere -11 som jag var nöjd med. Finns även versys och Vstrom som du åker fint på och får ganska ny för 100'

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Portland Visa inlägg
    Har du sett cyklarna i verkligheten?
    Provkört?
    Det borde ge dig de svar du söker.
    (på papperet känns R1200GS som enda alternativet)
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Kroppshydda, långfärdskomfort och typ 200.000 andra nöjda ägare säger ungefär samma sak... R1200GS it is.
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Japp. Kör på GS1200!
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    2010-2012 är klockrena och färdigutvecklade. 2013 kanske man skall undvika och 2015 är det mesta i lag igen.

    Inom budget köper du en fin 2010-2012 med alla paket. Kör och var nöjd.
    Några kända fel man skall vara extra noggrann att kolla? Miltal man bör börja dra öronen åt sig? Fanns helt klart några ute till försäljning som lockade.

  12. #12
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Komponenten Visa inlägg
    Några kända fel man skall vara extra noggrann att kolla? Miltal man bör börja dra öronen åt sig? Fanns helt klart några ute till försäljning som lockade.
    Miltal är generellt ointressanta, att hojen är välservad spelar större roll och de går utan vidare 20.000 mil.

    Kopplingen håller någonstans mellan 8.000 och 15.000 mil. En lite större affär eftersom motor och växellåda behöver delas. Tar tid men billiga delar. Bra vinterjobb i eget garage alt lämna till någon som gör det när tid finnes under lågsäsong.

    Splines kardanaxel/vinkelväxel, bör smörjas regelbundet. Sedan kollar man samtidigt tätningen runt stora bakre hjullagret och byter vid behov.

    Generellt så har dessa hojar nu passerat miltal som är kritiska. Antingen är det bytt eller så har man servat korrekt. Mycket av detta var barnsjukdomar när hojarna var nya.

    En 2010- GS/A där koppling, hjullager och stötdämpare är bytta till Öhlins eller Wilbers skulle jag inte tveka att köpa trots mycket höga miltal. Motorn och växellådan är fullständigt skottsäker och det finns få svaga punkter.

    Det betyder också att de har löjligt högt andrahandsvärde, vilket gör att du får nyare hojar av andra märken givet X kronor. Men det betyder inte alltid att de nyare är bättre...
    Buy quality, cry once.

  13. #13
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    387
    Som BrooklynS sa. När det gäller GS så är inte milen det som avgör utan mer det allmänna skicket och att service mm är utfört efter alla regler. Var inte så länge sen jag såg en 4 år gammal GSA till salu med 9500 mil på mätaren.

    Jag kan inget om vilka årsmodeller som är bäst eller barnsjukdomar. Vissa säger att kardanaxeln kan gå av från ingenstans men då ska man nog misshandla den rätt kraftigt först och inte utfört service som Brooks menar på. Så tänker jag. En annan sak var att gaffelbenen kunde knäckas (OBS! väääldigt sällsynt, hört om 2 fall) BMW tog då in och åtgärdade det på alla modeller utan kostnad för ägaren. Kolla om det är utfört innan ev. köp.

    I övrigt så håller de andrahandsvärdet oerhört bra. Detta innebär ju att du får betala mer för en äldre årsmodell men samtidigt får du ju en skottsäker hoj.

    Du skriver också att frugan ska åka bekvämt. Då är det nästan givet att ni ska åka på en GS. Den är som gjord för det och du kan även ösa på rätt bra med den på dagstripper mm.

    Tror ni kommer tycka MT09an är för liten och kraftlös för två med packning. Där kommer vridet från 1200an in i bilden. Åkturen blir mer bekväm och lättkörd för er båda.
    Forza Rossi ! =)

  14. #14
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Gaffelinfästningen var att krimpningen var bristfälligt utförd på de första årsmodellerna av GS LC (2013-). Alla är återkallade och åtgärdade och jag tror att det var en eller två globalt som drabbades av att gaffeln lossnade från kronan under färd.

    Att kardanaxeln skulle gå av tror jag härrör från en bild som spridits brett och vitt på internet. Historien bakom sägs vara en överlastad hoj som man hoppade med. Jag har aldrig sett något annat exempel.

    Däremot så är splinesen och lagret punkter man bör hålla koll på. Hojar som står, särskilt äldre, kan få läckage i packboxen mellan motor och låda. Kräver delning och då byter man koppling och tätningar till slavcylindern på samma gång. Nu skall inte den risken överdrivas men den finns där, dock inte milrelaterad.

    Mil är inga som helst problem, service och underhåll är däremot viktigt. Hojen är gjord för många mil.

    Dubbelkamsmotorn som kom 2010 är en pärla.



    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2019
    Inlägg
    342
    Skit i GS och kolla på en R1200R istället.

    Varför åka SUV när du kan åka "vanlig" hoj?

  16. #16
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Skit i GS och kolla på en R1200R istället.

    Varför åka SUV när du kan åka "vanlig" hoj?
    Även det en bra hoj men vill man ha bra väderskydd, bättre packmöjlighet och komfort för passageraren så är en GS att föredra. Inget snack.

    Nja SUV är det ju inte mer en Volvo XC70 i så fall haha. Pratar vi SUV så snackar vi Goldwing1800 eller GTL1600. Rätt ska va rätt!
    Forza Rossi ! =)

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2019
    Inlägg
    342
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Även det en bra hoj men vill man ha bra väderskydd, bättre packmöjlighet och komfort för passageraren så är en GS att föredra. Inget snack.

    Nja SUV är det ju inte mer en Volvo XC70 i så fall haha. Pratar vi SUV så snackar vi Goldwing1800 eller GTL1600. Rätt ska va rätt!
    Jag tittade framförallt på kravspecen:

    Rolig (är inte alla motorcyklar det egentligen)
    Sambon ska kunna åka bekvämt (klara mer än 45min)
    Det ska inte kännas som jag sitter på en Monkey bike. (196cm och 110kg)
    Vill kunna köra lagom inspirerat på roliga vägar samt kunna göra dags-etapper på upp emot 40mil med sambon bak.
    Budget helst under 100k med rimlig försäkring.


    Till det är R1200R utmärkt.

    Vill man åka mer bekvämt eller längre sträckor än vad kravspecen säger kan en GS eller Goldwing vara ett bättre alternativ.

  18. #18
    Trajumf! CoBzs avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Söderut
    Hoj
    Street Triple 765 R, Honda CRF150R Minimotard
    Inlägg
    964
    Sportigare varianter än de som diskuterats skulle måhända kunna vara:

    Honda VFR1200F

    eller

    Kawasaki Z1000SX.
    Eller hur?!

  19. #19
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 086
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Jag tittade framförallt på kravspecen:

    Rolig (är inte alla motorcyklar det egentligen)
    Sambon ska kunna åka bekvämt (klara mer än 45min)
    Det ska inte kännas som jag sitter på en Monkey bike. (196cm och 110kg)
    Vill kunna köra lagom inspirerat på roliga vägar samt kunna göra dags-etapper på upp emot 40mil med sambon bak.
    Budget helst under 100k med rimlig försäkring.


    Till det är R1200R utmärkt.

    Vill man åka mer bekvämt eller längre sträckor än vad kravspecen säger kan en GS eller Goldwing vara ett bättre alternativ.
    Jag slänger in ytterligare ett alternativ för att krångla till det. R1200RS. Efter att har kört både R och RS längre sträckor kan jag konstatera att den senare har en klar fördel när det gäller skydd mot vinden. Skall inte underskattas om man t ex behöver transportera sig på motorväg emellanåt.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Jag slänger in ytterligare ett alternativ för att krångla till det. R1200RS. Efter att har kört både R och RS längre sträckor kan jag konstatera att den senare har en klar fördel när det gäller skydd mot vinden. Skall inte underskattas om man t ex behöver transportera sig på motorväg emellanåt.
    Rent estetiskt föredrar jag helt klart R och RS före GS. Verkar inte lika lätta att hitta inom budget dock. R pre 2015 har jag svårt för.
    För försöka hitta nån att åka och titta på.
    GS leder än så länge.

    Uppskattar allas svar, inte blivit mycket gjort på jobbet idag, mest kollat blocket och läst om de olika förslagen

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Den är ju förvisso snygg och verkar seriöst byggd, men.... är den värd 3 st moderna Z900RS?

Wiseguy
Vill du annonsera ovan? Klicka här