AKUT hjälp - Garmin eTrex Venture

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Är på G att köpa en Garmin eTrex Venture men behöver veta om den går att använda som hastighetsmätare (vilket jag tänkt göra) på hojjen?
Kan man få upp hastigheten med stora siffror på skärmen och minimera övrig info?
Någon som vet?

Behöver ett snabbt svar!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Garmin har sina användarhandböcker på sin hemsida. Där bör du hitta svaret.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Visar den hastighet efter GPS signal så kan du ju se hur fort du kör efter en stund.
För GPS är mycket långsammare än en vanlig hastighetsmätare som tar signalen från ett hjul eller utgående kedjedrevsaxeln.
En vanlig hastighetsmätare reagerar direkt.
En GPS hastighetsmätare behöver tex hitta satelliterna.
Vilket kan ta från någon minut till en timme.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284574-Drevning-cbr600rr&p=6357780#post6357780
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Visar den hastighet efter GPS signal så kan du ju se hur fort du kör efter en stund.
För GPS är mycket långsammare än en vanlig hastighetsmätare som tar signalen från ett hjul eller utgående kedjedrevsaxeln.
En vanlig hastightesmätare reagerar direkt.
En GPS hastighetsmätare behöver tex hitta satelliterna.
Vilket kan ta från någon minut till en timme.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284574-Drevning-cbr600rr&p=6357780#post6357780

Tanken är att använda denna gps som hastighetsmätare på mitt senaste nyförvärv (en XR400) som saknade instrumentering. Frågan är då med infon ovan om SBP godkänner detta tilltag...?
:va
Har hittat manualen för gpsen ifråga (TACK @CFr) men kan inte utläsa om funktionen jag fiskar efter går att göra, dvs bara visa typ km-räknare samt hastigheten.

Ingen därute som sitter på en likadan gps o kan uttala sig?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sätt en cykeldator till hastigheten. GPS-en är inte lika pålitlig momentant.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tanken är att använda denna gps som hastighetsmätare på mitt senaste nyförvärv (en XR400) som saknade instrumentering. Frågan är då med infon ovan om SBP godkänner detta tilltag...?
:va
Har hittat manualen för gpsen ifråga (TACK @CFr) men kan inte utläsa om funktionen jag fiskar efter går att göra, dvs bara visa typ km-räknare samt hastigheten.

Ingen därute som sitter på en likadan gps o kan uttala sig?

Jag kan berätta att Bilprovningen inte skall godkänna GPS som ersättning för hastighetsmätare.
Det står i deras direktiv, och anledningen är att man riskerar att hamna i situationer där man inte får tillförlitlig hastighetsvisning pga bristande satellittäckning.
Exvis överhängande träd med tätt lövverk, höga hus eller berg, tunnlar etc.

Sedan vet jag också att vissa ändå råkat få hojar godkända på det viset, men det beror nog mest på att besiktningsmannen inte fattat att det är en GPS han kikat på.

Cykeldator med belyst display accepteras.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tanken är att använda denna gps som hastighetsmätare på mitt senaste nyförvärv (en XR400) som saknade instrumentering. Frågan är då med infon ovan om SBP godkänner detta tilltag...?
:va
Har hittat manualen för gpsen ifråga (TACK @CFr) men kan inte utläsa om funktionen jag fiskar efter går att göra, dvs bara visa typ km-räknare samt hastigheten.

Ingen därute som sitter på en likadan gps o kan uttala sig?


Jag har en föregångare till din GPS, en GPSMAP 60CSx.
På den (stenåldersmojängen) kan man konfigurera en sida till att visa lite vad man vill.
Har för mig att man kan ha ner till 3 fält och upp till 8 enligt den här bilden:
1.jpg

Men med tanke på att Garmin har "dummat till" sina enheter genom åren (läs: Gjort dom "användarvänligare" genom att ta bort inställningsmöjligheter) så skulle jag nog inte hoppas på för mycket i ditt fall.


Komplettering:
Fel av mig: E-Trex är en föregångare till GPSMAP serien.
Du har alltså samma möjlighet att välja vilka fält du vill visa. Ledordet är: "trip computer page" när du kollar på manualen.
http://static.garmin.com/pumac/eTrexVenture_OwnersManual.pdf

Jag har kört med min inställd så här:
2.jpg

Väljer du "big numbers" kan det se ut så här:
(bild från nätet)
3.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top