Läckande gaffeltätning då hojen stått

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute i garaget idag och såg då lite olja på framfälgen på höger sida på min Thruxton och konstaterade att att hojen läcker olja från höger gaffelben.

Hojen har stått sen slutet av maj ifjol utan att köras då jag kraschade med en av mina andra hojar, oljan som läckte ut är fräsch och fin då den kanske gått 50 mil då den byttes förra vintern. Är det vanligt att packboxarna börjar läcka då hojen står, den har bara rullats runt i garaget för att byta plats i garaget då jag hållit på med olika projekt.

Är det bara att ta tag och riva gaffelbenen och byta packboxarna då dom börjat läcka? Var väl inte överdrivet sugen på att riva gaffeln men det är väl lika bra att göra det nu då hojen ändå står.

Vad tror ni om detta?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja och ja. :)

Det är vanligt att de torkar när hojen inte används.

Det är bara att byta och så byter du oljan samtidigt. Mjukgörare i oljan åldras med tiden.


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det jag hade gjort är torkat av oljan och kört en sväng. Om det fortsatt läcker, läker är det väl där uppe, så hade jag kollat efter, och rensat, skräp i packboxen.

Men jag har haft fel förr! :hej
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är väl bara att beställa packboxar och skrapringar och ta tag i eländet, oljan är bytt i fjol under vårvintern och har som sagt kanske gått 50 mil, mer än så blev det inte denna säsong sen blev det kryckor resten av säsongen.

Att ge sig ut en sväng just nu är inte att rekommendera kom nyss hem efter att snöröjt flera timmar med traktorn och åka Thruxton på detta före är inget jag skulle ge mig på.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Var det USD gaffel på årsmod 13? Annars kan det vara skruven i botten på ytterbenet, om det har kommit olja på fälgen. Kopparbrickan ska bytas i samband med återmontage.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Var det USD gaffel på årsmod 13? Annars kan det vara skruven i botten på ytterbenet, om det har kommit olja på fälgen. Kopparbrickan ska bytas i samband med återmontage.

Men TS återanvänder den efter att ha värmt den körsbärsröd! :7peta
När något klantarsel dragit kopparpackningen för hårt blir det svårare att återanvända...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är vanlig gaffel på hojen som är en 2013, gaffeln har nog aldrig varit isär i alla fall med tanke på det miltal hojen har och de två tidigare ägarna, oljebytet av mig förra vintern är nog enda underhållet på gaffeln. Oljan kommer efter gaffelbenet så det är packboxen så det är inte kopparbrickan som läcker, har koll på att an kan glöda kopparn för att få den mjuk igen.

Är det original packboxar gäller till en Triumph Thruxton?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Prova först med knepet att stoppa ned ett tunt bladmått mellan ben och packing och drar runt ett par varv så att eventuellt skräp flyttar på sig. Mitt gamla härke till GPz1100b1 hade stått med vatten under "grovskyddet" så att det börjat rostat. Gnidden som man är - satte jag en 15 mm spacer under returfjädern (som gör gaffeln lite stiffare) så att rost-ringen inte längre nöter mot packningen per default. Gaffeln blev helt lagom jämfört originalets lite "slaskiga" attityd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top