Synkas verkligen gasspjällen vid varje service på verkstad?

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Funderade just på om verkstaden justerar gasspjällen vid service och fick se i protokollet efter 1000-milaservicen att där finns en punkt som de bockat av. Det står "EFI" och "adjust synchronization" vilket rimligtvis borde innebära synkronisering av gasspjäll. Det står angivet att detta ska göras vid varje serviceintervall. Hojen var visserligen inlämnad ca två timmar under servicen men plockar verkstaden verkligen bort tank och luftburk m.m. vid varje servicetillfälle? Eller lyssnar de bara på tomgången? Någon som har koll? Hojen är en Yamaha MT-09 Tracer -16.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Med risk för att låta tråkig. Fråga verkstaden vad som ingår i servicen. Och lyssna kritiskt till svaret du får. Det fuskas ju ibland.

Har du varit på märkesverkstad eller någon annanstans? Det kan ju skilja sig åt (åt båda hållen....).
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Hur spjällen står på en hoj med insprutning och dataport går nog att kolla med datorn.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Med risk för att låta tråkig. Fråga verkstaden vad som ingår i servicen. Och lyssna kritiskt till svaret du får. Det fuskas ju ibland.

Har du varit på märkesverkstad eller någon annanstans? Det kan ju skilja sig åt (åt båda hållen....).

Det är en märkesverkstad som servat hojen så visst kan jag ringa dit och kolla :) Tänkte mest att någon här kanske vet hur det brukar gå till. Är det en viktig del i servicen så har jag dock svårt att se att de skulle fuska med kontrollen. Fast det står ju även att man ska byta kylvätska och bromsslangar med vissa intervall och det görs inte på märkesverkstaden i enlighet med intervallen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
På modernare hojar med radmotor sitter oftast spjällhusen ihop och spjällen har en gemensam axel så där borde inte mycket ändra sej.

Det man synkar med är bypasskruvar och de ändrar sej knappast heller.

Det man möjligen kompenserar för är att cylindrar och ventiler läcker olika mycket över tid och felaktigt ventilspel men det borde vara så pass lite att det knappast kräver regelbunden synkning.

Det är lite pyssel att göra det på din hoj...

rps20200216_125514.jpgrps20200216_125536.jpg
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Med förbehållet att jag inte har en Yamaha...
Synk-kollen kan göras utan att lyfta på tanken. För att justera kan det behövas lyftas på tank. Om det behövs så är det inte säkert att det tar särskilt lång stund.

Jag gjorde 1000-mila service på min Triumph själv med hjälp av ett eftermarknads-scanverktyg. Kollade gasspjällen och luftade ABS-enheten. Det som skiljer nu mot förr är att det finns fler givare, kablar och sånt som kan sitta i vägen och behöva rivas åt sidan. Förr var det mest, skruva ur 1-2 skruv och sen var det klart.

Jag skippade att kolla tändstiften när jag servade själv. Rätt mycket skrot som satt i vägen och jag räknar inte med att något skulle hänt på 1000 mil med stiften på en modern hoj med insprutning. Dessutom ska allt sånt bort vid ventilspelskontrollen vid 2000 mil, tar det då i stället.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Kika här.

[video]https://www.youtube.com/results?search_query=yamaha+mt+09+syncronization[/video]
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Det är lite pyssel att göra det på din hoj...

Japp, det är därför jag tänkte höra med er här på forumet :) Det kanske är så att det inte behöver justeras jätteofta på en modern hoj och att jag kanske därför överdriver min oro en aning. Som någon tidigare sa så kan man lugna sig tills 2000-milaservicen och kolla då när man ändå ska byta stift. Får väl köpa en carbtune till dess :)

Tack alla för svar!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en märkesverkstad som servat hojen så visst kan jag ringa dit och kolla :) Tänkte mest att någon här kanske vet hur det brukar gå till. Är det en viktig del i servicen så har jag dock svårt att se att de skulle fuska med kontrollen. Fast det står ju även att man ska byta kylvätska och bromsslangar med vissa intervall och det görs inte på märkesverkstaden i enlighet med intervallen.

Öhhh menar du att verkstaden SKITER i att byta kylvätska och bromsslangar enligt föreskrivet serviceintervall?

Den verkstaden skulle jag dumpa direkt.


Buy quality, cry once
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Öhhh menar du att verkstaden SKITER i att byta kylvätska och bromsslangar enligt föreskrivet serviceintervall?

Den verkstaden skulle jag dumpa direkt.


Buy quality, cry once

Japp, frågade dem nämligen efter servicen om de bytt kylvätska vilket de inte hade gjort. Endast kollat nivån och hur den såg ut. Den ska annars bytas var tredje år och hojen var tre år just vid den servicen. Dessutom frågade jag om de verkligen byter bromsslangar vart fjärde år som serviceschemat säger. Det sa de att de inte brukar göra. De håller normalt mycket längre än så och jag håller med dem. Känns överdrivet att byta slangarna vart fjärde år om de ser nya ut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har varit med om bromsslangar som ”sett nya ut” men som spruckit vid belastning och jag har varit med om de som agerar backventil pga internt sammanbrott.

Kylvätska handlar om såväl korrosionsskydd, smörjning av vattenpump samt stabila egenskaper i övrigt. Det blir ju föroreningar även i kylvätskan så det finns ju sammantaget ganska mycket som talar för att du bör byta verkstad. Tillverkaren sitter ju oftast inte bara och hittar på servicepunkter.


Buy quality, cry once
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag har varit med om bromsslangar som ”sett nya ut” men som spruckit vid belastning och jag har varit med om de som agerar backventil pga internt sammanbrott.

Kylvätska handlar om såväl korrosionsskydd, smörjning av vattenpump samt stabila egenskaper i övrigt. Det blir ju föroreningar även i kylvätskan så det finns ju sammantaget ganska mycket som talar för att du bör byta verkstad. Tillverkaren sitter ju oftast inte bara och hittar på servicepunkter.


Buy quality, cry once

Kylvätska har jag tänkt att byta själv framåt våren för att jag gärna vill följa bytesintervallet men bromsslangarna lämnar jag nog ett tag till. De är ju bara fyra år gamla till sommaren och hojen har för närvarande rullat knappt 1400 mil. Är slangarna kass så är de av oerhört dålig kvalitet måste jag nog säga. Hur ofta byts de på en bil?

Du har nog rätt i att tillverkarna kanske inte sitter och hittar på servicepunkter men jag har svårt att se att en seriös märkesverkstad inte skulle kunna bedöma detta i syfte att inte lura på kunden onödiga reparationer och byten. Tillverkarna har nog tänkt sig ett "worst case scenario" när de satt intervallen. Den normale hojåkaren som inte kör bana klarar sig nog lite längre mellan bytena skulle jag tro :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Öhhh menar du att verkstaden SKITER i att byta kylvätska och bromsslangar enligt föreskrivet serviceintervall?

Den verkstaden skulle jag dumpa direkt.


Buy quality, cry once

Jag har använt märkesverkstäder som gjort bra mycket värre saker. Det blir jävligt ont om verkstäder man inte bojkottar till slut.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kylvätska har jag tänkt att byta själv framåt våren för att jag gärna vill följa bytesintervallet men bromsslangarna lämnar jag nog ett tag till. De är ju bara fyra år gamla till sommaren och hojen har för närvarande rullat knappt 1400 mil. Är slangarna kass så är de av oerhört dålig kvalitet måste jag nog säga. Hur ofta byts de på en bil?

Du har nog rätt i att tillverkarna kanske inte sitter och hittar på servicepunkter men jag har svårt att se att en seriös märkesverkstad inte skulle kunna bedöma detta i syfte att inte lura på kunden onödiga reparationer och byten. Tillverkarna har nog tänkt sig ett "worst case scenario" när de satt intervallen. Den normale hojåkaren som inte kör bana klarar sig nog lite längre mellan bytena skulle jag tro :)
På en bil har du dubbla bromssystem och en handbroms, fimpar du en slang till frambromsen på en hoj så har du noll frambroms kvar, och bakbromsen ger i bästa fall 30% bromsverkan, när du väl har hunnit komma på att du inte har någon frambroms och börjat bakbromsa istället...

Varför skulle just bankörning slita mer på bromsslangarna än gatkörning? En banhoj bor normalt sett i ett (varm)garage, och slits betydligt mindre av värmeväxlingar, solljus, kyla mm än en vanlig gathoj.

Kylvätska skulle jag byta på hösten, INNAN kylan kommer, och innan hojen står ett halvår med korroderande ämnen i vätskan. Samma sak med bromsvätska och motorolja. När man kör är det ju oundvikligt att det blir mer och mer skit i, men när hojen ska stå still en längre period är det bäst att byta sånt innan.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kör med original bromsslangar på min TDM från 2002. Så vitt jag vet i alla fall.
Min z750 från 1980 har original bromsslangar fram. Har ägt den sedan 1981. Dock inte kört med den sedan 2002.
Min z750 ltd har också original bromsslangar vad jag vet. Bytte dock bromsvätska förra året.

TDMen fick ny kylväska förra året. Den gamla såg fin ut men bytte för att det var hög tid. Det är korrosionsskyddet och smörjningen av vattenpumpen man är ute efter.

Listan över hur jag "missköter" mina hojar skulle kunna göras lång. Oljebyte är alltid prio. Dock inte oftare än 500 resp 1000 mil på hojarna. Oljefilterbyte varannan gång enligt boken. Ibland byter jag filter även om jag gjorde det sist.

Fettar ni in styr- och svinglager enligt boken också? :) Många högtryckstvättar sina hojar. Få har fettnipplar på svingen. Våga vobbla eller? :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag drar ut serviceprotokoll och utför de punkter som skall utföras, oavsett om jag servar min egen eller någon kompis hoj. Dels blir rätt saker gjorda, dels glömmer man inget om man kryssar för punkterna efterhand.

När det gäller hoj så är man än mer utlämnad till att allt funkar som det skall om man skall kunna köra säkert och det är då inte motorns skick i första hand.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top