130hk Mini Jetbåt Bygge

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Spegelblankt vatten är inte det snabbaste underlaget för motorbåtar med drev eller utombordare. Det suger fast.
5-10 cm våghöjd ger naturlig luftsmörjning och motvind kan lyfta båten lite extra ur vattnet. Snabba båtar har v-botten med en platt skida på ca 20-25 cm sista halvmetern. Där lilla gångytan ska båten balanseras på. Propelleraxeln i höjd med bottens förlängning. Sen finns det en massa variabler som påverkar. Viktfördelningen är ju viktig så det labbats med stolarnas placering, soppatanken och även trimtanken i vissa fall.

Hur det är med en jetbåt vet jag inte. En vattenskoter behöver suga vatten till impellern så den sugs mot vattenytan vilket bromsar även om skotern är lätt och det finns effekt i överflöd.

Men ska man hoppa på grynnor så är en jetbåt i aluminium helt överlägsen!

Åker man Karlbergskanalen och sedan mellan riksdagshuset och slottet så behövs inget slusskort.
Det fanns ett Youtube-klipp på några som tog den vägen. Länge sedan jag såg det.
 

Tikkar

Medlem
Gick med
5 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Sportster & Kawasaki 636
Fränt! Sånt intagsgaller skulle man haft på vattenskotern... Jag har en teori om att det påverkar prestandan såpass att det inte är värt det för hur vattenskotrar normalt används.
Det hade varit intressant om du hade kunnat ta loss gallret och prova tex toppfarten med och utan galler.

Var ska du köra med den? Finns det nå bra älvar eller åar?

Tappade 4 galler i höstas när jag bara hade punktat dit dom och märkte ingen effektskillnad alls.
Tror att dom stryper ytterst lite faktist.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Tappade 4 galler i höstas när jag bara hade punktat dit dom och märkte ingen effektskillnad alls.
Tror att dom stryper ytterst lite faktist.

Aha, det var ju intressant. Då kan man ju fråga sig varför vattenskotrar har så bristfälliga galler. På min sea doo så är det endast 2 ribbor, oklart vad de är tänkta att hindra. Stenar tillräckligt stora för att slå sönder impeller och slitring går iaf in har jag fått erfara.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man ska fan tugga järnrör tills man inte har tänder kvar om man kör sådär i femknops område.

Äh vadårå, inget skadligt svall efter en sån där, lite som min Mirage21'a när vi körde runt Kungsholmen å lite andra ställen, höll väl ca 25-40 kn..........
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top