MC i tyskland - Hur är det?

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Kortfattat:
Klurar på en resa som bland annat innefattar tyskland.
Är de fortfarande lika sura / beslagtagande när det gäller t.ex avgasrör?

Är det någon som har PERSONLIG erfarenhet av tysk trafikpolis och besiktning.

Något annat att tänka på ?
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tänk på att även Danmark har börjat slå ner hårt på brölande avgassystem med dryga böter. Tror sista beloppet låg på 20000 danskar eller liknande. :rodnar
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag kör på kort semester i södra Tyskland ett par gånger varje år.

Mycket bra land att åka mc.

Men jag ser alltid till att skruva på orginal avgassystem. Har åkt dit på besiktning och höga böter av en trafikpolis i Tyskland en gång dom bryr sig inte om att du säger det är godkänd i Sverige.

Annars så rekommenderar jag en tur i södra Tyskland. Ta med regbevis,försäkringsbevis och pass.

Tänk på att hålla hastigheten i småsamhälle det är inte ovanligt att se dom ute med lasern
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ta med original broms- och kopplingshandtag om du har bytt till såna jättetuffa som killen i filmen har.
https://youtu.be/77nU9ugsYnE

Att mäta vinkeln på nummerplåtar verkar vara standard i kontrollerna, plus ljudmätning då.

Nej jag har inte blivit stoppad i Tyskland.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Hade en tysk servicetekniker på jobbet igår. Uppvuxen i öst-tyskland under 60 talet.
Han sa att Stasi hade blivit förvånade av alla förbud och paragrafer tyskland har idag. Säger en del i guess.

Men men, Får jaga tag i ett E-godkännt eller orginal system till harleyn. Kostar säkert lika mycket som hojjen :)
I frankrike ville snuten att man skulle torrgasa när man bullrade genom byarna med öppet system på motarden :krama

Men det med kopplingshandtagen var ju jävligt analt!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ta med original broms- och kopplingshandtag om du har bytt till såna jättetuffa som killen i filmen har.
https://youtu.be/77nU9ugsYnE

Att mäta vinkeln på nummerplåtar verkar vara standard i kontrollerna, plus ljudmätning då.

Nej jag har inte blivit stoppad i Tyskland.

Fy satan, det var hårda bud...
Inget E-nummer på handtagen, inget körkort tillbaka och djävulska böter på felvinklad nr-skylt.. :rodnar

Måste haft en jäkla tur de ggr jag varit i tyskland..
Har iofs knappt sett någon polis när jag var där... :)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Inga personliga erfarenheter av Polizei annat än den gång bränslepumpen havererade på motorvägen och jag fick eskort till närmaste avfart.

Eller de gånger jag (i skåpbil) blivit stoppad.
Det märks att dom är "på hugget", men jag har aldrig haft några problem som sagt.

Förhåll dig som i Sverige antar jag, kör "snällt", håll dig "under radarn" så kommer du troligen undan med det mesta...


Övrigt:
Kört många tusen mil i Tyskland och upplever trafiken som "ärligare" än i Sverige.
Kör man så KÖR man!!

En och annan surputte finns det såklart som ska blockera vägen om man kör mellan bilköerna på Autobahn...och det är ju trots allt olagligt att köra mellan köerna så det är också upp till mig att vara på min vakt!

/B
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fy satan, det var hårda bud...
Inget E-nummer på handtagen, inget körkort tillbaka och djävulska böter på felvinklad nr-skylt.. :rodnar

Måste haft en jäkla tur de ggr jag varit i tyskland..
Har iofs knappt sett någon polis när jag var där... :)

Utvecklingen kommer nog även i andra länder. Tyskland har ju en rätt anal inställning till trafiksäkerhet och det har drivit fram en enorm säkerhetsutveckling som kommer alla tillgodo. Vi skall vara glada att Tyskland finns och styr trafiksäkerheten utanför "hastighets"-normen...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Beslagta ljuddämpare är rena facistfasoner:mad:
Tvinga ägaren att frakta bort sitt fordon med släp.
Regskylt som lutar 10grader fel
Varför inte ålägga ägaren att visa upp sitt fordon med rätt utrustning.
Tyskarna förnekar sig inte!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag bodde i många år i Tyskland och hade aldrig något bekymmer med polisen i eller på något av mina fordon.
Men, de regler som finns är många, konstiga och gäller alla oavsett varifrån man kommer och polisen följer reglerna.
Soppatorsk på autobahn kostar 400€ och finns ingen ursäkt som hjälper.
Fram till för något år sedan hände det att polisen stod mellan färjan och Bordershop (500m) i Puttgarden och stoppade svenska bilar med dubbdäck. Det utfärdades böter samt att fordonet inte fick flyttas innan dubbarna var borta.
När jag rullade av färjan i Kiel en gång kom jag bakom 20-25 HA-medlemmar i full mundering.
Polisen tog samtliga åt sidan, tog fram bullermätaren och i princip alla fick välja mellan att lämna hojarna eller ta nästa färja tebax. Då var det skönt att komma på en CB750 F2 -78 med allt original.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Följ lagar och regler = inga problem.

Leka moppefukko = problem.


Inte är det väl SÅ svårt?


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att bara följa lagar och regler är inte alltid så enkelt som det låter. :7peta

Jag blev påkörd i Tyskland för många år sedan och fick böter!
Helt rätt eftersom alla trafikanter ska göra allt för att undvika en olycka enligt Tyska, och Svenska, trafikregler.:fakta
Och det hade jag ju inte gjort, för då hade jag inte blivit påkörd! :crash
Hon som körde på mig fick också böta, av samma skäl! :D

Och när polisen frågar om du kan tyska ska man inte svara på tyska. :fakta
Aj kam fråmm sviden! :tummenupp

Durchslängeln, glida mellan köerna, är förbjudet i Tyskland men många gör det ändå. Det pratas om att det ska bli tillåtet vid Stau på Autobahn men än är det inte det.
Jag pratade med en polis för något år sedan, nä blev inte påkörd eller stoppad, på en mack om detta. Han tyckte man kunde göra det om man inte körde vårdslöst. Men det ska man ju aldrig göra ändå tyckte han och log. 9 av 10 gör det och vi brukar inte bry oss.

Sen ska ni veta att man kan åka dit för fortkörning även där det är fri fart! :fakta
Fri fart betyder inte att man får köra hur fort som helst utan att du som förare själv bestämmer en säker hastighet. Gör du en felbedömning kan du köra för fort.

Kör snyggt och håller under radarn så brukar det gå bra. Men hamnar man i en kontroll som ovan då är det bara att böta.
Men notera att ljuddämparen inte var original men böterna var för att Db-dödaren inte satt i.
Gefärliche handgriff? :huvet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Utvecklingen kommer nog även i andra länder. Tyskland har ju en rätt anal inställning till trafiksäkerhet och det har drivit fram en enorm säkerhetsutveckling som kommer alla tillgodo. Vi skall vara glada att Tyskland finns och styr trafiksäkerheten utanför "hastighets"-normen...

Kör snyggt och håller under radarn så brukar det gå bra. Men hamnar man i en kontroll som ovan då är det bara att böta.
Men notera att ljuddämparen inte var original men böterna var för att Db-dödaren inte satt i.
Gefärliche handgriff? :huvet
Lite lustigt att de lutade sej mot krav på E-märkning när det gällde handtagen men ljuddämpare, backspeglar och skylthållare räckte det att uppfylla kraven på buller, storlek och vinkel...

Alltså, jag förstår att det är väsentlig skillnad på att avgöra kvaliten på ett bromshandtag mot hur mycket en hoj låter vilket tyder på att de är hyfsat hyggliga ändå..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ta med original broms- och kopplingshandtag om du har bytt till såna jättetuffa som killen i filmen har.
https://youtu.be/77nU9ugsYnE

Att mäta vinkeln på nummerplåtar verkar vara standard i kontrollerna, plus ljudmätning då.

Nej jag har inte blivit stoppad i Tyskland.
Det är ju som att de har gått lära hos fd. konstapel Hamrén och tagit hans mentalitet som den enda sanna läran. :(:3freak
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite lustigt att de lutade sej mot krav på E-märkning när det gällde handtagen men ljuddämpare, backspeglar och skylthållare räckte det att uppfylla kraven på buller, storlek och vinkel...

Alltså, jag förstår att det är väsentlig skillnad på att avgöra kvaliten på ett bromshandtag mot hur mycket en hoj låter vilket tyder på att de är hyfsat hyggliga ändå..

Ljuddämpare då är det nog CE-intyg som gäller om de misstänker att det inte är original. Tyskland är en federal stat och det finns ju olika lokala bestämmelser om ljudnivå osv. Därför är intyg en bra idé.

Visst har det framgått att de är noga med däck? Rätt typ, godkända osv.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I hela Tyskland gäller att allt som är ändrat på en helfordonsgodkänd hoj skall ha ett ABE inskrivet i besiktningshandlingarna samt en kopia på ABE skall medföras vid färd.
En hoj som är för gammal för helfordonsgodkännande skall ha en registreringbesiktning med allt inskrivet och därefter ABE för tillkommande ändringar. ABE = allgemeinen Betriebserlaubnis
Jag skulle kunna skriva en roman om när min kollega köpte en 1952 NSU MC från Sverige och skulle ha in den på tyskt register.
Ett vanligt ägarbyte tar en och en halv dag och av eller påställning tar en halvdag.
(med reservation för att något har ändrats på senare år)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ljuddämpare då är det nog CE-intyg som gäller om de misstänker att det inte är original. Tyskland är en federal stat och det finns ju olika lokala bestämmelser om ljudnivå osv. Därför är intyg en bra idé.

Visst har det framgått att de är noga med däck? Rätt typ, godkända osv.

Haha, kollade ett annat avsnitt i samma serie där polisen tog fram sin superduperspecial mönsterdjupsmätare = vanligt digitalskjutmått :D

Där var de hyggliga, 0,6mm djup isf 1,6 men han fick skriva på en lapp o lova att han skulle stanna om det började regna..
Inom 14 dagar skulle han skicka in intyg med stämpel att däcket var bytt, annars ombes.
De tänker iaf praktiskt i bland...
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
När jag kört genom Tyskland på hoj så har jag varit nojig, kört med slipon med db killer i. När det sedan blev stau (kö på autobahn för er som ej vet) gled vi förbi köerna. Verkade som vissa blev förbannade, man var nojig att nån polis skulle ta en. Verkar vara hårda regler i Tyskland iaf. :jisses

Might Car Mods var i Tyskland och fixade till nån gammal Golf, de pratar lite om vad man får och inte får göra (gäller iof bil men borde vara samma)

https://www.youtube.com/watch?v=4yO1S-zICX4
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ju tycka att de är fåniga men trafiksäkerhet är högsta allvar i Tyskland. Eftersom fri/självbedömd hastighet råder på vissa sträckor fokuserar man på verkliga faktorer, dvs att få ned olycksfrekvens och -följder TROTS vägvinnande hastigheter.

Trafikverket borde lära sig av detta istället för att bara 1. Minska hastigheterna och 2. Strunta i alla VERKLIGT trafiksäkerhetshöjande åtgärder som utbildning, säkra fordon, bra däck, säkra trafikmiljöer osv.


Buy quality, cry once
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Man kan ju tycka att de är fåniga men trafiksäkerhet är högsta allvar i Tyskland. Eftersom fri/självbedömd hastighet råder på vissa sträckor fokuserar man på verkliga faktorer, dvs att få ned olycksfrekvens och -följder TROTS vägvinnande hastigheter.

Trafikverket borde lära sig av detta istället för att bara 1. Minska hastigheterna och 2. Strunta i alla VERKLIGT trafiksäkerhetshöjande åtgärder som utbildning, säkra fordon, bra däck, säkra trafikmiljöer osv.
Kan bara hålla med, de har ett mer konsekvent frammåttänk medan sverige verkar försöka plocka de enklaste russinen ur kakan med dåligt fokus på slutresultatet..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top