Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    NV-Skåne
    Hoj
    KTM 690SMC-R
    Inlägg
    378

    MC i tyskland - Hur är det?

    Kortfattat:
    Klurar på en resa som bland annat innefattar tyskland.
    Är de fortfarande lika sura / beslagtagande när det gäller t.ex avgasrör?

    Är det någon som har PERSONLIG erfarenhet av tysk trafikpolis och besiktning.

    Något annat att tänka på ?
    Senast redigerat av Bennybira den 2020-02-12 klockan 14:38. Anledning: Förtydligande

  2. #2
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    387
    Tänk på att även Danmark har börjat slå ner hårt på brölande avgassystem med dryga böter. Tror sista beloppet låg på 20000 danskar eller liknande.
    Forza Rossi ! =)

  3. #3
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    461
    Jag kör på kort semester i södra Tyskland ett par gånger varje år.

    Mycket bra land att åka mc.

    Men jag ser alltid till att skruva på orginal avgassystem. Har åkt dit på besiktning och höga böter av en trafikpolis i Tyskland en gång dom bryr sig inte om att du säger det är godkänd i Sverige.

    Annars så rekommenderar jag en tur i södra Tyskland. Ta med regbevis,försäkringsbevis och pass.

    Tänk på att hålla hastigheten i småsamhälle det är inte ovanligt att se dom ute med lasern

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 388
    Ta med original broms- och kopplingshandtag om du har bytt till såna jättetuffa som killen i filmen har.


    Att mäta vinkeln på nummerplåtar verkar vara standard i kontrollerna, plus ljudmätning då.

    Nej jag har inte blivit stoppad i Tyskland.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    NV-Skåne
    Hoj
    KTM 690SMC-R
    Inlägg
    378
    Hade en tysk servicetekniker på jobbet igår. Uppvuxen i öst-tyskland under 60 talet.
    Han sa att Stasi hade blivit förvånade av alla förbud och paragrafer tyskland har idag. Säger en del i guess.

    Men men, Får jaga tag i ett E-godkännt eller orginal system till harleyn. Kostar säkert lika mycket som hojjen
    I frankrike ville snuten att man skulle torrgasa när man bullrade genom byarna med öppet system på motarden

    Men det med kopplingshandtagen var ju jävligt analt!

  6. #6
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Ta med original broms- och kopplingshandtag om du har bytt till såna jättetuffa som killen i filmen har.


    Att mäta vinkeln på nummerplåtar verkar vara standard i kontrollerna, plus ljudmätning då.

    Nej jag har inte blivit stoppad i Tyskland.
    Fy satan, det var hårda bud...
    Inget E-nummer på handtagen, inget körkort tillbaka och djävulska böter på felvinklad nr-skylt..

    Måste haft en jäkla tur de ggr jag varit i tyskland..
    Har iofs knappt sett någon polis när jag var där...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    223
    Inga personliga erfarenheter av Polizei annat än den gång bränslepumpen havererade på motorvägen och jag fick eskort till närmaste avfart.

    Eller de gånger jag (i skåpbil) blivit stoppad.
    Det märks att dom är "på hugget", men jag har aldrig haft några problem som sagt.

    Förhåll dig som i Sverige antar jag, kör "snällt", håll dig "under radarn" så kommer du troligen undan med det mesta...


    Övrigt:
    Kört många tusen mil i Tyskland och upplever trafiken som "ärligare" än i Sverige.
    Kör man så KÖR man!!

    En och annan surputte finns det såklart som ska blockera vägen om man kör mellan bilköerna på Autobahn...och det är ju trots allt olagligt att köra mellan köerna så det är också upp till mig att vara på min vakt!

    /B

  8. #8
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Fy satan, det var hårda bud...
    Inget E-nummer på handtagen, inget körkort tillbaka och djävulska böter på felvinklad nr-skylt..

    Måste haft en jäkla tur de ggr jag varit i tyskland..
    Har iofs knappt sett någon polis när jag var där...
    Utvecklingen kommer nog även i andra länder. Tyskland har ju en rätt anal inställning till trafiksäkerhet och det har drivit fram en enorm säkerhetsutveckling som kommer alla tillgodo. Vi skall vara glada att Tyskland finns och styr trafiksäkerheten utanför "hastighets"-normen...
    Buy quality, cry once.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 499
    Beslagta ljuddämpare är rena facistfasoner
    Tvinga ägaren att frakta bort sitt fordon med släp.
    Regskylt som lutar 10grader fel
    Varför inte ålägga ägaren att visa upp sitt fordon med rätt utrustning.
    Tyskarna förnekar sig inte!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    392
    Jag bodde i många år i Tyskland och hade aldrig något bekymmer med polisen i eller på något av mina fordon.
    Men, de regler som finns är många, konstiga och gäller alla oavsett varifrån man kommer och polisen följer reglerna.
    Soppatorsk på autobahn kostar 400€ och finns ingen ursäkt som hjälper.
    Fram till för något år sedan hände det att polisen stod mellan färjan och Bordershop (500m) i Puttgarden och stoppade svenska bilar med dubbdäck. Det utfärdades böter samt att fordonet inte fick flyttas innan dubbarna var borta.
    När jag rullade av färjan i Kiel en gång kom jag bakom 20-25 HA-medlemmar i full mundering.
    Polisen tog samtliga åt sidan, tog fram bullermätaren och i princip alla fick välja mellan att lämna hojarna eller ta nästa färja tebax. Då var det skönt att komma på en CB750 F2 -78 med allt original.

  11. #11
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Följ lagar och regler = inga problem.

    Leka moppefukko = problem.


    Inte är det väl SÅ svårt?


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  12. #12
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Att bara följa lagar och regler är inte alltid så enkelt som det låter.

    Jag blev påkörd i Tyskland för många år sedan och fick böter!
    Helt rätt eftersom alla trafikanter ska göra allt för att undvika en olycka enligt Tyska, och Svenska, trafikregler.
    Och det hade jag ju inte gjort, för då hade jag inte blivit påkörd!
    Hon som körde på mig fick också böta, av samma skäl!

    Och när polisen frågar om du kan tyska ska man inte svara på tyska.
    Aj kam fråmm sviden!

    Durchslängeln, glida mellan köerna, är förbjudet i Tyskland men många gör det ändå. Det pratas om att det ska bli tillåtet vid Stau på Autobahn men än är det inte det.
    Jag pratade med en polis för något år sedan, nä blev inte påkörd eller stoppad, på en mack om detta. Han tyckte man kunde göra det om man inte körde vårdslöst. Men det ska man ju aldrig göra ändå tyckte han och log. 9 av 10 gör det och vi brukar inte bry oss.

    Sen ska ni veta att man kan åka dit för fortkörning även där det är fri fart!
    Fri fart betyder inte att man får köra hur fort som helst utan att du som förare själv bestämmer en säker hastighet. Gör du en felbedömning kan du köra för fort.

    Kör snyggt och håller under radarn så brukar det gå bra. Men hamnar man i en kontroll som ovan då är det bara att böta.
    Men notera att ljuddämparen inte var original men böterna var för att Db-dödaren inte satt i.
    Gefärliche handgriff?
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #13
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Utvecklingen kommer nog även i andra länder. Tyskland har ju en rätt anal inställning till trafiksäkerhet och det har drivit fram en enorm säkerhetsutveckling som kommer alla tillgodo. Vi skall vara glada att Tyskland finns och styr trafiksäkerheten utanför "hastighets"-normen...
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Kör snyggt och håller under radarn så brukar det gå bra. Men hamnar man i en kontroll som ovan då är det bara att böta.
    Men notera att ljuddämparen inte var original men böterna var för att Db-dödaren inte satt i.
    Gefärliche handgriff?
    Lite lustigt att de lutade sej mot krav på E-märkning när det gällde handtagen men ljuddämpare, backspeglar och skylthållare räckte det att uppfylla kraven på buller, storlek och vinkel...

    Alltså, jag förstår att det är väsentlig skillnad på att avgöra kvaliten på ett bromshandtag mot hur mycket en hoj låter vilket tyder på att de är hyfsat hyggliga ändå..

  14. #14
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    14 377
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Ta med original broms- och kopplingshandtag om du har bytt till såna jättetuffa som killen i filmen har.


    Att mäta vinkeln på nummerplåtar verkar vara standard i kontrollerna, plus ljudmätning då.

    Nej jag har inte blivit stoppad i Tyskland.
    Det är ju som att de har gått lära hos fd. konstapel Hamrén och tagit hans mentalitet som den enda sanna läran.
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

  15. #15
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Lite lustigt att de lutade sej mot krav på E-märkning när det gällde handtagen men ljuddämpare, backspeglar och skylthållare räckte det att uppfylla kraven på buller, storlek och vinkel...

    Alltså, jag förstår att det är väsentlig skillnad på att avgöra kvaliten på ett bromshandtag mot hur mycket en hoj låter vilket tyder på att de är hyfsat hyggliga ändå..
    Ljuddämpare då är det nog CE-intyg som gäller om de misstänker att det inte är original. Tyskland är en federal stat och det finns ju olika lokala bestämmelser om ljudnivå osv. Därför är intyg en bra idé.

    Visst har det framgått att de är noga med däck? Rätt typ, godkända osv.
    Buy quality, cry once.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    392
    I hela Tyskland gäller att allt som är ändrat på en helfordonsgodkänd hoj skall ha ett ABE inskrivet i besiktningshandlingarna samt en kopia på ABE skall medföras vid färd.
    En hoj som är för gammal för helfordonsgodkännande skall ha en registreringbesiktning med allt inskrivet och därefter ABE för tillkommande ändringar. ABE = allgemeinen Betriebserlaubnis
    Jag skulle kunna skriva en roman om när min kollega köpte en 1952 NSU MC från Sverige och skulle ha in den på tyskt register.
    Ett vanligt ägarbyte tar en och en halv dag och av eller påställning tar en halvdag.
    (med reservation för att något har ändrats på senare år)

  17. #17
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Ljuddämpare då är det nog CE-intyg som gäller om de misstänker att det inte är original. Tyskland är en federal stat och det finns ju olika lokala bestämmelser om ljudnivå osv. Därför är intyg en bra idé.

    Visst har det framgått att de är noga med däck? Rätt typ, godkända osv.
    Haha, kollade ett annat avsnitt i samma serie där polisen tog fram sin superduperspecial mönsterdjupsmätare = vanligt digitalskjutmått

    Där var de hyggliga, 0,6mm djup isf 1,6 men han fick skriva på en lapp o lova att han skulle stanna om det började regna..
    Inom 14 dagar skulle han skicka in intyg med stämpel att däcket var bytt, annars ombes.
    De tänker iaf praktiskt i bland...
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-02-13 klockan 20:01.

  18. #18
    Porslinsdocka danizs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    1 974
    När jag kört genom Tyskland på hoj så har jag varit nojig, kört med slipon med db killer i. När det sedan blev stau (kö på autobahn för er som ej vet) gled vi förbi köerna. Verkade som vissa blev förbannade, man var nojig att nån polis skulle ta en. Verkar vara hårda regler i Tyskland iaf.

    Might Car Mods var i Tyskland och fixade till nån gammal Golf, de pratar lite om vad man får och inte får göra (gäller iof bil men borde vara samma)

    Tidigare hojar:
    KTM 1190 Adventure -15
    Suzuki SV1000N -04
    Triumph Speed Triple -05
    Yamaha R6 -02
    Yamaha FZR1000 -92
    Honda VF750F -83

  19. #19
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Man kan ju tycka att de är fåniga men trafiksäkerhet är högsta allvar i Tyskland. Eftersom fri/självbedömd hastighet råder på vissa sträckor fokuserar man på verkliga faktorer, dvs att få ned olycksfrekvens och -följder TROTS vägvinnande hastigheter.

    Trafikverket borde lära sig av detta istället för att bara 1. Minska hastigheterna och 2. Strunta i alla VERKLIGT trafiksäkerhetshöjande åtgärder som utbildning, säkra fordon, bra däck, säkra trafikmiljöer osv.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  20. #20
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Man kan ju tycka att de är fåniga men trafiksäkerhet är högsta allvar i Tyskland. Eftersom fri/självbedömd hastighet råder på vissa sträckor fokuserar man på verkliga faktorer, dvs att få ned olycksfrekvens och -följder TROTS vägvinnande hastigheter.

    Trafikverket borde lära sig av detta istället för att bara 1. Minska hastigheterna och 2. Strunta i alla VERKLIGT trafiksäkerhetshöjande åtgärder som utbildning, säkra fordon, bra däck, säkra trafikmiljöer osv.
    Kan bara hålla med, de har ett mer konsekvent frammåttänk medan sverige verkar försöka plocka de enklaste russinen ur kakan med dåligt fokus på slutresultatet..

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Min "fredags" Kawasaki GPX750R 1988 Tror att kedjan ska bytas, plocka utav avgassystemet och se över det. Se om jag behöver fixa några delar till. Sätta ihop [...]

Toyman
Vill du annonsera ovan? Klicka här