Lithiumbatterier?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det stämmer att det är elektrolyten som brinner i kontakt med luft men den kemiska sammansättningen och tillverkningsprocessen gör LiFePO4 säkrare, som du själv nämnde så kan man lämna ett LiFe... under en vinter med en dumladdare, det mår inte bra av det men det händer inget extra ordinärt. Gör man samma sak med LiPo så har man nog bränt ner huset inom 24 timmar.

Alla vi nördar i batterivärlden går ju och väntar på Solid state batterier med fast elektrolyt. Btw så ska jag sälja hojen i vår och efter det blir det inget annat än elhoj.


Törs man säga att ett LiFePO4 är lika brandsäkert som ett blybatteri?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Törs man säga att ett LiFePO4 är lika brandsäkert som ett blybatteri?
Nej det törs man inte, kan dock inte påstå att blybatterier är speciellt ofarliga heller, där bildas det ju knallgas vid laddning och själva batteriet är ju en miljöbomb.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nej det törs man inte, kan dock inte påstå att blybatterier är speciellt ofarliga heller, där bildas det ju knallgas vid laddning och själva batteriet är ju en miljöbomb.

Hur rädd bör man va för LiFePO4 vs bly törs man ha de monterat i hojen och ha hojen i garaget? Mitt garage är ihopbyggt med huset så man vill ju inte ha en brand i garaget. Är de enbart vid laddning man ska va orolig eller kan de ta eld utan vidare?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur rädd bör man va för LiFePO4 vs bly törs man ha de monterat i hojen och ha hojen i garaget? Mitt garage är ihopbyggt med huset så man vill ju inte ha en brand i garaget. Är de enbart vid laddning man ska va orolig eller kan de ta eld utan vidare?
Ur det perspektivet skulle jag inte oroa mig, större risk att din mobiltelefon orsakar en brand och det går man ju inte och oroar sig för, eller?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ur det perspektivet skulle jag inte oroa mig, större risk att din mobiltelefon orsakar en brand och det går man ju inte och oroar sig för, eller?

Bra tänkt mobilen och laptoppen är ju lika farlig. De enda jag är noga med är att inte ladda dem på natten. Men alla andra batteridrivna mackapärer har jag på brandsäkert ställe Såsom borrmaskiner dildos och rc batterier lipo.
Men då låter de som jag törs köpa LiFePO4 batteri vid nästa byte jag har verkligen varit tveksam tidigare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vår IT-kille kommer då och då förbi med halvrunda laptopbatterier, som ibland har varit en hårsmån från att bli brandfacklor. Men oftast så går dom sönder innan, eller så reagerar någon på att laptopen inte går att ställa på bordet längre, den står bara och gungar :näsblod
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nej det törs man inte, kan dock inte påstå att blybatterier är speciellt ofarliga heller, där bildas det ju knallgas vid laddning och själva batteriet är ju en miljöbomb.

Ja knallgasdebatten... Det kan också bildas rost i batterihållaren. Jag har hört om avluftningsslanngen som dragits fel så svingen fått en rostfläck.
Jag har kört med blybatterier i mina hojar sedan 1975. Har inga planer på att byta. Viktskillnaden är jag för avtrubbad för att märka. På en hoj bytte jag bakdrev från stål till aluminium. Tjänade nio hekto ofjädrad vikt. Borrade lätthål i batterihållaren. Distanserna till bakhjulet bytte jag till alu också. Förra ägaren var snål och köpte ett 9 Ah istället för 14 Ah. Skillnaden i vikt vet jag inte. Får väga när jag köper ett nytt, det är bara fem år gammalt.
På en annan hoj bytte jag stålstyret till ett i aluminium. Jag satte inte tillbaka styrändsvikterna eftersom styret inte vibrerar. Tjänade nästan ett kilo där. Märker ingen skillnad förutom att styret är skönare.

Telefon och padda laddas bara när jag är hemma fast även när jag sover. Har brandvarnare som går igång om jag rostar mackorna för hårt. Den vakar över mina handenheter. :)
Jag går aldrig hemifrån när spisplattor, ugn, diskmaskin eller tvättmaskin är på. Tjock-tv var en riskfaktor förr.

Jag ser inte en enda anledning till att byta batterityp i någon av mina motorcyklar. Att underhållsladda någon gång vid längre uppehåll ser jag inte som något besvär. Viktskillnaden, som sagt, är inte märkbar i mitt fall.
 

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Köpte ett LifePO4 batteri för ca 7-8 år till min 2003 Honda 1300 STA (Pan -European) på nätet och jag har bara bra erfarenheter av det batteriet.
Man ska tänka på några saker: Man ska alltid ha använda en LifePO4 laddare!!!!
Man ska ha i minnet att Batteriet man köper ofta har lägre energiinnehåll än motsvarande blybatteri. I mitt fall satt det ett 12V /11A batteri i från början och det LifePO4 batteri jag köpte var på 12V/4A. Det innebar att batteriet (när det vara monterat i MC:n ) "laddade ur" snabbare än det gamla blybatteriet på 11A då en modern hoj liksom en modern bil drar ström även när hojen/bilen står oanvänd.

I mitt fall med ett 12V/4A LifePO4 batteri så brukar jag underhållsladda varje månad om jag har batteriet inkopplat på hojen...de år när jag tagit bort minuspolen (eller pluspolen) har jag aldrig behövt ladda batteriet, men då har jag varit tvungen att ställa klockan i början på säsongen och lat som man är så kopplar jag aldrig ur batteriet nu mer utan laddar varje månad med batteriet inkopplat.
 

kim.n

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
szr660
Har kört med biltemas litiumbatter i 3år. Men jag har även reklamerat batteriet 2 gånger.
Har alltid kollat strömförbruk på min 996/1098 hybrid, efter man stängt av tändningen så har ja mätt upp nära noll mA. Så vid första vinterlagringen så lät jag batteriet sitta påkoppplat. Men efter typ 3 månader så skulle jag starta dem men det gick inte.
Batteriet hade 0,00v!
Det tog inte laddning heller, har biltemas litiumladdare.
Men de som är bra med biltema är reklamationer. Inga problem fick nytt batteri.
Efter de så övervakade jag spänningen när den stod parkerad allt verkade ok sen kanske jag glömde bort o kolla batteriet.
Då hade spänningen sjunkit till runt 6 Volt.
De gick o få laddning på batteriet MEN efter de som ville inte laddaren sluta ladda batteriet, låg konstant 1A.
Så en reklamation till. Nu har jag ett helt nytt igen men nu ska batteriet alltid kopplas bort vid längre stopp.
Annars är så funkar batteriet bra. Lite trögt vid kyla men de löser man med den står med lysen på i en stund så batteriet för lite värme.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har kört med biltemas litiumbatter i 3år. Men jag har även reklamerat batteriet 2 gånger.
Har alltid kollat strömförbruk på min 996/1098 hybrid, efter man stängt av tändningen så har ja mätt upp nära noll mA. Så vid första vinterlagringen så lät jag batteriet sitta påkoppplat. Men efter typ 3 månader så skulle jag starta dem men det gick inte.
Batteriet hade 0,00v!
Det tog inte laddning heller, har biltemas litiumladdare.
Men de som är bra med biltema är reklamationer. Inga problem fick nytt batteri.
Efter de så övervakade jag spänningen när den stod parkerad allt verkade ok sen kanske jag glömde bort o kolla batteriet.
Då hade spänningen sjunkit till runt 6 Volt.
De gick o få laddning på batteriet MEN efter de som ville inte laddaren sluta ladda batteriet, låg konstant 1A.
Så en reklamation till. Nu har jag ett helt nytt igen men nu ska batteriet alltid kopplas bort vid längre stopp.
Annars är så funkar batteriet bra. Lite trögt vid kyla men de löser man med den står med lysen på i en stund så batteriet för lite värme.

Jag ser bara några förklaringar.
Till att batterierna laddar ur sig.
Drar hojen 0,2mA så har den efter ett år dragit 1,7Ah och är det ett 4Ah batteri så borde batteriet inte vara tomt eller nere på 6 Volt.
Drar den 0,4mA så har den efter 6 månader dragit 1,7Ah och är det ett 4Ah batteri så borde batteriet inte vara tomt eller nere på 6 Volt.
Min GSX1300R har jag kollat 2 ggr, första gången som jag minns för flera år sedan drog den 0,8 mA, andra gången drog den 0,6mA parkerad från batteriet.
Så om du lyckats tömma batteriet på några månader
så har du endera mätt fel som jag gjort 0,6mA är inte 0,8mA......
eller också är det här snacket om 4Ah batteri bara snack
om batteriet laddas från en hoj som ger ca 14,3 Volt över batteriet.
Batteriet blir helt enkelt inte fulladdat med 14,3 Volt laddningsspänning.

Eller finns det Krypströmmar ?
Citat: Håll batterier rena och torra eftersom fukt och smuts kan leda till urladdningar på grund
av de krypströmmar som kan uppstå. slut citat från
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
som gäller blysyra batteri men fukt smuts finns överallt.
Kan mina olika resultat (0,6 mA och 0,8mA) beror varierande mängd fukt i hojens elsystem ?
 
Last edited:

kim.n

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
szr660
Jag ser bara några förklaringar.
Till att batterierna laddar ur sig.
Drar hojen 0,2mA så har den efter ett år dragit 1,7Ah och är det ett 4Ah batteri så borde batteriet inte vara tomt eller nere på 6 Volt.
Drar den 0,4mA så har den efter 6 månader dragit 1,7Ah och är det ett 4Ah batteri så borde batteriet inte vara tomt eller nere på 6 Volt.
Min GSX1300R har jag kollat 2 ggr, första gången som jag minns för flera år sedan drog den 0,8 mA, andra gången drog den 0,6mA parkerad från batteriet.
Så om du lyckats tömma batteriet på några månader
så har du endera mätt fel som jag gjort 0,6mA är inte 0,8mA......
eller också är det här snacket om 4Ah batteri bara snack
om batteriet laddas från en hoj som ger ca 14,3 Volt över batteriet.
Batteriet blir helt enkelt inte fulladdat med 14,3 Volt laddningsspänning.

Jag har inte mätt fel, jag är driftelektriker.
men jag misstänker att nån form av självurladdning av batteriet. Batteriet kanske inte gillar spänningsregulator på hojen och tagit skada av den.
Vet inte om de går att driva en krets med så låg spänning med elektroniken som är i ecu:n.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har inte mätt fel, jag är driftelektriker.
men jag misstänker att nån form av självurladdning av batteriet. Batteriet kanske inte gillar spänningsregulator på hojen och tagit skada av den.
Vet inte om de går att driva en krets med så låg spänning med elektroniken som är i ecu:n.

Du har mätt rätt, bra då verkar ju självurladdning vara enda möjligheten.
Och är det självurladdning ja då kommer ju batteriet tappa spänning även om du kopplar bort det.
Så frågan är om det varit tillverkningsfel på de två återlämnade batterierna eller det är något som drabbar fler batterier !
Och i så fall borde du ju kolla det bortkopplade batteriet också med någon månads mellanrum.
(När det går säsongen är ju snart igång...)
Att det håller spänningen. Och gör det inte det, tappar spänning, ja då har du det 3e batteriet med självurladdning.
Men håller det spänningen, ja då är det inte självurladdning.
Bara att ansluta till hojen. Och se om det håller spänningen.
Och håller det då inte spänningen,
verkar det ju som hojen ibland drar ström. Men inte när man mäter.....
På natten när daggen, kondensen kommer ????
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har kört med biltemas litiumbatter i 3år. Men jag har även reklamerat batteriet 2 gånger.
Har alltid kollat strömförbruk på min 996/1098 hybrid, efter man stängt av tändningen så har ja mätt upp nära noll mA. Så vid första vinterlagringen så lät jag batteriet sitta påkoppplat. Men efter typ 3 månader så skulle jag starta dem men det gick inte.
Batteriet hade 0,00v!
Det tog inte laddning heller, har biltemas litiumladdare.
Men de som är bra med biltema är reklamationer. Inga problem fick nytt batteri.
Efter de så övervakade jag spänningen när den stod parkerad allt verkade ok sen kanske jag glömde bort o kolla batteriet.
Då hade spänningen sjunkit till runt 6 Volt.
De gick o få laddning på batteriet MEN efter de som ville inte laddaren sluta ladda batteriet, låg konstant 1A.
Så en reklamation till. Nu har jag ett helt nytt igen men nu ska batteriet alltid kopplas bort vid längre stopp.
Annars är så funkar batteriet bra. Lite trögt vid kyla men de löser man med den står med lysen på i en stund så batteriet för lite värme.

En 1098 drar ström när den står. Inga stora mängder men du har dioden som blinkar efter du stänger av i 24h och jag m.fl får underhållsladda våra gamla blybatterier under vintern. Jämfört med Apan jag hade innan är skillnaden tydlig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En 1098 drar ström när den står. Inga stora mängder men du har dioden som blinkar efter du stänger av i 24h och jag m.fl får underhållsladda våra gamla blybatterier under vintern. Jämfört med Apan jag hade innan är skillnaden tydlig.

Inget konstigt.
Jag underhållsladdar blybatteriet i GSX1300 med konstantspänning ca 13,7 Volt # enligt tex Tudors anvisningar. Hojen drar 0,6mA från batteriet men laddaren levererar ca 10mA till batteriet kontinuerligt.
Dvs ca 9mA till batteriet och ca 1mA till hojen

Tudor Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom
batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår. slut Citat från sidan 7 i Länk
https://tudor.se/laddning-av-batterier/

# Yuasa har liknande anvisningar, 13,65 Volt + - 1% dvs mellan 13,51 Volt och 13,79 Volt vid +20C.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har inte mätt fel, jag är driftelektriker.
men jag misstänker att nån form av självurladdning av batteriet. Batteriet kanske inte gillar spänningsregulator på hojen och tagit skada av den.
Vet inte om de går att driva en krets med så låg spänning med elektroniken som är i ecu:n.

Jag har precis reklamerat och bytt ett Biltema batteri. Min var precis heldöd efter att ha stått lite drygt två veckor, mätte batteriet till 0,6V och det tog inte laddning. 60mA mätte jag upp nu när jag kopplade in ersättningsbatteriet. Är det onormalt mycket? Ducati i mitt fall med, Monster 696 -10.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tar inte ett lifepo4 batteri laddning så sätter man dit en liten 0,5 amps dummladdare i några timmar så volten stiger sedan funkar smartladdaren.

Detta sättet funkar även på batterier till skruvdragare o dyligt som har life eller litium.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har era moderna hojar en regulator som inte ger litiumbatterier för hög spänning?
Ny likriktare/regulator som är kompatibel med litiumbatteri är ett måste på mina gamla 80-talare och då skulle jag tydligen leta efter en med MOSFET.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top