Lithiumbatterier?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har inte full koll men fattat det som att man inte kan säga Litiumbatteri som litiumbatteri..

LiFePo4 är väl en stabilare variant och så länge man inte punkterara eller eldar på cellerna så ska elektroniken hålla tillräcklig koll på saker och ting..

Även detta med balanseringsladdning är borttaget/saknas på biltema/shorai varianten, eller om det är inbyggt på något sätt?

Har mitt sitter i hela vintern med larm aktiverat och det går bra att starta utan extraladdning på våren :tummenupp

BMS är inte direkt nödvändigt på LiFePO4 och speciellt inte på 4 celler. Alltså visst hade det gjort skillnad men det är försumbart.

Köpte ett biltema Litiumbatteri idag :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har inte full koll men fattat det som att man inte kan säga Litiumbatteri som litiumbatteri..

LiFePo4 är väl en stabilare variant och så länge man inte punkterara eller eldar på cellerna så ska elektroniken hålla tillräcklig koll på saker och ting..

Även detta med balanseringsladdning är borttaget/saknas på biltema/shorai varianten, eller om det är inbyggt på något sätt?

Har mitt sitter i hela vintern med larm aktiverat och det går bra att starta utan extraladdning på våren :tummenupp

Alla LiFePo4 för fordon har inbyggd balansering annars skulle de hålla oerhört kort tid och starta brinna närsom. I somras körde jag ett litet lätt 4amp Lipo batteri från radiostyrda bilar och de har inte inbyggd balansering de är extern balanseringskontakt. Jag körde i 5-10 dagar och sedan balanserade jag det med extern rc laddare. Snacka om pulver i de batteriet de 450gram tunga lipo drog igång min 1000cc v-tvinn ktm med extrem fart på startmotorn. Trots endast 4 amp gav de över 340 amp startström! Nackdelen förutom att man måste balansera de är att jag inte tordes ha batteriet i hojen när de stod i garaget pga brandrisken så de är enbart bra för tävlingsmaskiner typ enduro cross rr hojar om man vill jaga vikt. Motsvarande LiFePo4 vägde 1,1kg!
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kompisen har ett 2Ah litium från biltema ,i en kawa zzr1400 ,när det är lite kallt under 8+ så ett varv på motorn /låter batteriet få lite värme 20-30 sekunder, startar maskinen sedan utan problem, kan dock inte stå mer än 2v innan det är för tomt,
själv kör jag med shorais största (viss prisskillad)men till en högkompad 1470cc maskin.
biltemas 4ah till zrx 1200 o tjejens nya z900 ,aldrig haft några problem ,tar dock av +polen på vintern. läggerpå den när det är säsong ,tuta o kör
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
kompisen har ett 2Ah litium från biltema ,i en kawa zzr1400 ,när det är lite kallt under 8+ så ett varv på motorn /låter batteriet få lite värme 20-30 sekunder, startar maskinen sedan utan problem, kan dock inte stå mer än 2v innan det är för tomt,
själv kör jag med shorais största (viss prisskillad)men till en högkompad 1470cc maskin.
biltemas 4ah till zrx 1200 o tjejens nya z900 ,aldrig haft några problem ,tar dock av +polen på vintern. läggerpå den när det är säsong ,tuta o kör

Har funderat på att köpa ett till min ZRX1200 med så nu efter att ha läst lite här och att du har till din så blir det ett i när framtid på mig med.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja angående poler så tvista de lärda, jag resonerar så här ingen +plusspol ingen ström . minuspol bort jaja men det fins många jodrpunkter på en motorcykel krypströmar osv ,så tänker jag .men det borde inte spela någon roll .. eller varför är det säkrast att lossa minus,, om du inte merar själva skruvandet att göra kontakt med någon jord ginistor om du har fel /konstigt verktyg
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Som jag har lärt mig så lossar man minus först sedan plus om man ska ta bort batteriet. Annars räcker det med att lossa minus. Det gäller främst blybatterier då batterisyran kan avge knallgas.

När man kopplar startkablar så kopplar man plus till plus sedan minus från bilen som går på tomgång till en jordpunkt i motorrummet en bit ifrån det urladdade batteriet. Orsaken är knallgas och risk för gnistor om man skulle koppla minuspol till minuspol.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
jo knallgas o starkablar så får ju man gnistorna bort från batteriet med sist jorpunkt nånstans långt bort på karossen,
men på mc o koppla loss polerna så gnistrar det om det är lite strömförbrukning på antingen du tar loss plus eller minu från batteriet

jaja skit samma ,,tycker lätta batterier gynnar prestanda o du slipper banta själv:banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jo knallgas o starkablar så får ju man gnistorna bort från batteriet med sist jorpunkt nånstans långt bort på karossen,
men på mc o koppla loss polerna så gnistrar det om det är lite strömförbrukning på antingen du tar loss plus eller minu från batteriet

jaja skit samma ,,tycker lätta batterier gynnar prestanda o du slipper banta själv:banana

Anledningen till att det är säkrare att lossa minuspolen är att kortslutningsrisken är mindre om man skulle komma åt tex ramen med verktyget när man lossar polen. Minus är ju tillika chassiejord på de flesta moderna motorcyklar. Härav även rådet att lossa minuspolen först om båda polerna ska lossas. Vid montering omvänt förstås, minuspolen sist.
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja visst då är jag med, skrev lite det lite längre upp i tråden med verktygen,
ska börja med minus i fortsättningen så man inte slinter.
heja våren som är snarart:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
kompisen har ett 2Ah litium från biltema ,i en kawa zzr1400 ,när det är lite kallt under 8+ så ett varv på motorn /låter batteriet få lite värme 20-30 sekunder, startar maskinen sedan utan problem, kan dock inte stå mer än 2v innan det är för tomt,
själv kör jag med shorais största (viss prisskillad)men till en högkompad 1470cc maskin.
biltemas 4ah till zrx 1200 o tjejens nya z900 ,aldrig haft några problem ,tar dock av +polen på vintern. läggerpå den när det är säsong ,tuta o kör

Roligt läsa att det inte bara är jag som upptäckt att en del hojar drar ström parkerade.
Om den går att starta efter 2 veckor men inte efter 3 veckor = 24h/dag x 21 dagar = 504h = tom så blir det 2Ah/504h=ca 4 mA.
Jämförbart med min Sprint RS som drar ca 2,8 mA från batteriet, parkerad.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skönt med en gammal hoj som thunderacen 2,5 månader sedan den var startad. Provade i går kväll att mäta batteri spänningen på biltema racklet till batteri. 13,2volt. Men då finns ju inga fräna saker i elektronik på denna..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade ett sånt här JMT batteri i min R1:a och R6:a: https://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/elektronik/batteri/jmt-litium-ion-batterier/
Funkade otroligt bra. Jag köpte även deras laddare för lithiumbatterier. En gång fick jag problem med batteriet, det var bara stendött. Jag kontaktade Säljaren och de rekommenderade att koppla in en gammal "dum" laddare i bara några minuter för att väcka batteriet och det funkade perfekt. Sen fungerade det felfritt i 2 år. Bra kraft i det och det väger ju inget.
Jag jobbar på biltema och fick in ett li-po batteri med samma symptom och lyckades väcka det på samma sätt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag hade ett sånt här JMT batteri i min R1:a och R6:a: https://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/elektronik/batteri/jmt-litium-ion-batterier/
Funkade otroligt bra. Jag köpte även deras laddare för lithiumbatterier. En gång fick jag problem med batteriet, det var bara stendött. Jag kontaktade Säljaren och de rekommenderade att koppla in en gammal "dum" laddare i bara några minuter för att väcka batteriet och det funkade perfekt. Sen fungerade det felfritt i 2 år. Bra kraft i det och det väger ju inget.
Jag jobbar på biltema och fick in ett li-po batteri med samma symptom och lyckades väcka det på samma sätt.

Så får man göra med alla typer av fordons batterier när smartladdarna vägrar ladda.. personligen kör jag med dumladdare då jag insett att smart laddarna inte klarar av att ladda batterier till absolut max.. dom bryter när volten är ok enligt programmet, men har du ett batteri som har stått still länge kan man utan tvekan köra upp detta (blysyra) till 15-16volt under ett par timmar så lange det inte blir varmt.. då löser syra kristallerna upp sig från bly plattorna o batteriet blir betydligt piggare.

Detta sker automatiskt typ var 20-30dag i ett batteri paket till vindkraft/solenergi för att det skall hålla flera laddcykler.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Alla LiFePo4 för fordon har inbyggd balansering annars skulle de hålla oerhört kort tid och starta brinna närsom. I somras körde jag ett litet lätt 4amp Lipo batteri från radiostyrda bilar och de har inte inbyggd balansering de är extern balanseringskontakt. Jag körde i 5-10 dagar och sedan balanserade jag det med extern rc laddare. Snacka om pulver i de batteriet de 450gram tunga lipo drog igång min 1000cc v-tvinn ktm med extrem fart på startmotorn. Trots endast 4 amp gav de över 340 amp startström! Nackdelen förutom att man måste balansera de är att jag inte tordes ha batteriet i hojen när de stod i garaget pga brandrisken så de är enbart bra för tävlingsmaskiner typ enduro cross rr hojar om man vill jaga vikt. Motsvarande LiFePo4 vägde 1,1kg!

Som jag sagt 3500 gånger innan här så är svaret nej, LiFePO4 börjar inte brinna "närsom", LiPO är en annan sak, dom är mer eller mindre självantändande men det är som att prata om äpplen och päron i sammanhanget, helt olika saker med helt olika egenskaper. BMS är ett måste på LiPO, på LiFePO4 är det något exklusivt och en smula onödigt iom att cellerna är så okänsliga och har de fyra cellerna liknande egenskaper så har det ingen betydelse.

I en elbil där man har 2-300st PHEV2 celler så har det betydelse dessutom kör man med en annan batterikemi kallad NMC (Nickel Mangan Kobolt). Den är också rätt okänslig men man vill ändå ha BMS för att få ut maximalt av cellerna sen nyttjar man sällan mer än 70-80% av full kapacitet i en elbil för att maximera antalet laddcykler. De första elbilarna hade dock LiPO eller Li-Ion och de kunde hipp som happ börja brinna eftersom att de cellerna är så känsliga.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som jag sagt 3500 gånger innan här så är svaret nej, LiFePO4 börjar inte brinna "närsom", LiPO är en annan sak, dom är mer eller mindre självantändande men det är som att prata om äpplen och päron i sammanhanget, helt olika saker med helt olika egenskaper. BMS är ett måste på LiPO, på LiFePO4 är det något exklusivt och en smula onödigt iom att cellerna är så okänsliga och har de fyra cellerna liknande egenskaper så har det ingen betydelse.

I en elbil där man har 2-300st PHEV2 celler så har det betydelse dessutom kör man med en annan batterikemi kallad NMC (Nickel Mangan Kobolt). Den är också rätt okänslig men man vill ändå ha BMS för att få ut maximalt av cellerna sen nyttjar man sällan mer än 70-80% av full kapacitet i en elbil för att maximera antalet laddcykler. De första elbilarna hade dock LiPO eller Li-Ion och de kunde hipp som happ börja brinna eftersom att de cellerna är så känsliga.

Vilken sorts batterier är de i alla eldrivna howerboards sparkcyklar vissa handverktyg mm som börjar brinna stup i kvarten?
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vilken sorts batterier är de i alla eldrivna howerboards sparkcycklar vissa handverktyg mm som börjar brinna stup i kvarten?

Det är Li-ion allt LiPO¨, Li-ion står det på mina Makitaverktyg.

Li-ion är egentligen inte en kemiskt korrekt tror jag, man får gå lite på cellspänning om man ska få bättre koll på vad det är för kemi. Är cellspänningen 3,7V så är det LiPo eller NMC
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som jag sagt 3500 gånger innan här så är svaret nej, LiFePO4 börjar inte brinna "närsom", LiPO är en annan sak, dom är mer eller mindre självantändande men det är som att prata om äpplen och päron i sammanhanget, helt olika saker med helt olika egenskaper. BMS är ett måste på LiPO, på LiFePO4 är det något exklusivt och en smula onödigt iom att cellerna är så okänsliga och har de fyra cellerna liknande egenskaper så har det ingen betydelse.

I en elbil där man har 2-300st PHEV2 celler så har det betydelse dessutom kör man med en annan batterikemi kallad NMC (Nickel Mangan Kobolt). Den är också rätt okänslig men man vill ändå ha BMS för att få ut maximalt av cellerna sen nyttjar man sällan mer än 70-80% av full kapacitet i en elbil för att maximera antalet laddcykler. De första elbilarna hade dock LiPO eller Li-Ion och de kunde hipp som happ börja brinna eftersom att de cellerna är så känsliga.

Det som brinner i Li batterier är
vad jag fattat "Electrolyten" dvs det vätska som finns mellan Pluspol och Minuspol.
Läser jag på wikipedia består electrolyten av etylene-carbonate eller dimethyl-carbonate blandat med LiClO4 1M, Litiumperklorat
vilket om jag tolkat det rätt betyder att på 1dm3/1liter vätska är löst 1 Mol LiClO4 eller ca 106 gram LiClO4
och i varje fall dimethyl-carbonate är mycket eldfarligt så jag har svårt att förstå varför inte ett LiFePO4 batteri inte ska kunna drabbas av samma problem som andra batterier med brännbar elektrolyt. Brand. Det som talar för LiFePO4 är högre stabilitet jämfört med andra Li-batterier.
Sammanfattat i wikipedia: LiFePO4 celler är svårare att antända vid skador, tex under laddning.
Och här har en SHare verkligen testat vad ett LiFePO4 batteri tål genom att kopplad det till en dumladdare 1h/24h över vintern.
Om jag minns rätt. Och det gick bra. Bortsett från att Li-batteriet var förstört på våren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
https://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_carbonate
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_carbonate
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det som brinner i Li batterier är
vad jag fattat "Electrolyten" dvs det vätska som finns mellan Pluspol och Minuspol.
Läser jag på wikipedia består electrolyten av etylene-carbonate eller dimethyl-carbonate blandat med LiClO4 1M, Litiumperklorat
vilket om jag tolkat det rätt betyder att på 1dm3/1liter vätska är löst 1 Mol LiClO4 eller ca 106 gram LiClO4
och i varje fall dimethyl-carbonate är mycket eldfarligt så jag har svårt att förstå varför inte ett LiFePO4 batteri inte ska kunna drabbas av samma problem som andra batterier med brännbar elektrolyt. Brand. Det som talar för LiFePO4 är högre stabilitet jämfört med andra Li-batterier.
Sammanfattat i wikipedia: LiFePO4 celler är svårare att antända vid skador, tex under laddning.
Och här har en SHare verkligen testat vad ett LiFePO4 batteri tål genom att kopplad det till en dumladdare 1h/24h över vintern.
Om jag minns rätt. Och det gick bra. Bortsett från att Li-batteriet var förstört på våren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
https://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_carbonate
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_carbonate

Det stämmer att det är elektrolyten som brinner i kontakt med luft men den kemiska sammansättningen och tillverkningsprocessen gör LiFePO4 säkrare, som du själv nämnde så kan man lämna ett LiFe... under en vinter med en dumladdare, det mår inte bra av det men det händer inget extra ordinärt. Gör man samma sak med LiPo så har man nog bränt ner huset inom 24 timmar.

Alla vi nördar i batterivärlden går ju och väntar på Solid state batterier med fast elektrolyt. Btw så ska jag sälja hojen i vår och efter det blir det inget annat än elhoj.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top