REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48
  1. #21
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 869
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Jag har inte full koll men fattat det som att man inte kan säga Litiumbatteri som litiumbatteri..

    LiFePo4 är väl en stabilare variant och så länge man inte punkterara eller eldar på cellerna så ska elektroniken hålla tillräcklig koll på saker och ting..

    Även detta med balanseringsladdning är borttaget/saknas på biltema/shorai varianten, eller om det är inbyggt på något sätt?

    Har mitt sitter i hela vintern med larm aktiverat och det går bra att starta utan extraladdning på våren
    BMS är inte direkt nödvändigt på LiFePO4 och speciellt inte på 4 celler. Alltså visst hade det gjort skillnad men det är försumbart.

    Köpte ett biltema Litiumbatteri idag
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  2. #22
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 657
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Jag har inte full koll men fattat det som att man inte kan säga Litiumbatteri som litiumbatteri..

    LiFePo4 är väl en stabilare variant och så länge man inte punkterara eller eldar på cellerna så ska elektroniken hålla tillräcklig koll på saker och ting..

    Även detta med balanseringsladdning är borttaget/saknas på biltema/shorai varianten, eller om det är inbyggt på något sätt?

    Har mitt sitter i hela vintern med larm aktiverat och det går bra att starta utan extraladdning på våren
    Alla LiFePo4 för fordon har inbyggd balansering annars skulle de hålla oerhört kort tid och starta brinna närsom. I somras körde jag ett litet lätt 4amp Lipo batteri från radiostyrda bilar och de har inte inbyggd balansering de är extern balanseringskontakt. Jag körde i 5-10 dagar och sedan balanserade jag det med extern rc laddare. Snacka om pulver i de batteriet de 450gram tunga lipo drog igång min 1000cc v-tvinn ktm med extrem fart på startmotorn. Trots endast 4 amp gav de över 340 amp startström! Nackdelen förutom att man måste balansera de är att jag inte tordes ha batteriet i hojen när de stod i garaget pga brandrisken så de är enbart bra för tävlingsmaskiner typ enduro cross rr hojar om man vill jaga vikt. Motsvarande LiFePo4 vägde 1,1kg!
    BOOST III

  3. #23
    Medlem cacas avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    hällingsjö
    Hoj
    85 kawasaki 1470 LTD E85
    Inlägg
    223
    kompisen har ett 2Ah litium från biltema ,i en kawa zzr1400 ,när det är lite kallt under 8+ så ett varv på motorn /låter batteriet få lite värme 20-30 sekunder, startar maskinen sedan utan problem, kan dock inte stå mer än 2v innan det är för tomt,
    själv kör jag med shorais största (viss prisskillad)men till en högkompad 1470cc maskin.
    biltemas 4ah till zrx 1200 o tjejens nya z900 ,aldrig haft några problem ,tar dock av +polen på vintern. läggerpå den när det är säsong ,tuta o kör

  4. #24
    Medlem baggen1970s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Kawasaki ZRX1200s
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av caca Visa inlägg
    kompisen har ett 2Ah litium från biltema ,i en kawa zzr1400 ,när det är lite kallt under 8+ så ett varv på motorn /låter batteriet få lite värme 20-30 sekunder, startar maskinen sedan utan problem, kan dock inte stå mer än 2v innan det är för tomt,
    själv kör jag med shorais största (viss prisskillad)men till en högkompad 1470cc maskin.
    biltemas 4ah till zrx 1200 o tjejens nya z900 ,aldrig haft några problem ,tar dock av +polen på vintern. läggerpå den när det är säsong ,tuta o kör
    Har funderat på att köpa ett till min ZRX1200 med så nu efter att ha läst lite här och att du har till din så blir det ett i när framtid på mig med.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 190
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    ...Även detta med balanseringsladdning är borttaget/saknas på biltema/shorai varianten, eller om det är inbyggt på något sätt?...
    Biltema/Shido har inbyggd balanseringselekronik, Shorai har det inte.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 190
    Citat Ursprungligen postat av caca Visa inlägg
    ...tar dock av +polen på vintern. lägger på den när det är säsong, tuta o kör
    Det är säkrare att lossa -polen.

  7. #27
    Medlem cacas avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    hällingsjö
    Hoj
    85 kawasaki 1470 LTD E85
    Inlägg
    223
    ja angående poler så tvista de lärda, jag resonerar så här ingen +plusspol ingen ström . minuspol bort jaja men det fins många jodrpunkter på en motorcykel krypströmar osv ,så tänker jag .men det borde inte spela någon roll .. eller varför är det säkrast att lossa minus,, om du inte merar själva skruvandet att göra kontakt med någon jord ginistor om du har fel /konstigt verktyg
    Senast redigerat av caca den 2020-02-14 klockan 21:07.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 260
    Som jag har lärt mig så lossar man minus först sedan plus om man ska ta bort batteriet. Annars räcker det med att lossa minus. Det gäller främst blybatterier då batterisyran kan avge knallgas.

    När man kopplar startkablar så kopplar man plus till plus sedan minus från bilen som går på tomgång till en jordpunkt i motorrummet en bit ifrån det urladdade batteriet. Orsaken är knallgas och risk för gnistor om man skulle koppla minuspol till minuspol.

  9. #29
    Medlem cacas avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    hällingsjö
    Hoj
    85 kawasaki 1470 LTD E85
    Inlägg
    223
    jo knallgas o starkablar så får ju man gnistorna bort från batteriet med sist jorpunkt nånstans långt bort på karossen,
    men på mc o koppla loss polerna så gnistrar det om det är lite strömförbrukning på antingen du tar loss plus eller minu från batteriet

    jaja skit samma ,,tycker lätta batterier gynnar prestanda o du slipper banta själv

  10. #30
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 482
    Citat Ursprungligen postat av caca Visa inlägg
    jo knallgas o starkablar så får ju man gnistorna bort från batteriet med sist jorpunkt nånstans långt bort på karossen,
    men på mc o koppla loss polerna så gnistrar det om det är lite strömförbrukning på antingen du tar loss plus eller minu från batteriet

    jaja skit samma ,,tycker lätta batterier gynnar prestanda o du slipper banta själv
    Anledningen till att det är säkrare att lossa minuspolen är att kortslutningsrisken är mindre om man skulle komma åt tex ramen med verktyget när man lossar polen. Minus är ju tillika chassiejord på de flesta moderna motorcyklar. Härav även rådet att lossa minuspolen först om båda polerna ska lossas. Vid montering omvänt förstås, minuspolen sist.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2020-02-15 klockan 03:30. Anledning: stavfle
    Brun utan sol, tändkulesot

  11. #31
    Medlem cacas avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    hällingsjö
    Hoj
    85 kawasaki 1470 LTD E85
    Inlägg
    223
    ja visst då är jag med, skrev lite det lite längre upp i tråden med verktygen,
    ska börja med minus i fortsättningen så man inte slinter.
    heja våren som är snarart

  12. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 620
    Citat Ursprungligen postat av caca Visa inlägg
    kompisen har ett 2Ah litium från biltema ,i en kawa zzr1400 ,när det är lite kallt under 8+ så ett varv på motorn /låter batteriet få lite värme 20-30 sekunder, startar maskinen sedan utan problem, kan dock inte stå mer än 2v innan det är för tomt,
    själv kör jag med shorais största (viss prisskillad)men till en högkompad 1470cc maskin.
    biltemas 4ah till zrx 1200 o tjejens nya z900 ,aldrig haft några problem ,tar dock av +polen på vintern. läggerpå den när det är säsong ,tuta o kör
    Roligt läsa att det inte bara är jag som upptäckt att en del hojar drar ström parkerade.
    Om den går att starta efter 2 veckor men inte efter 3 veckor = 24h/dag x 21 dagar = 504h = tom så blir det 2Ah/504h=ca 4 mA.
    Jämförbart med min Sprint RS som drar ca 2,8 mA från batteriet, parkerad.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  13. #33
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Skönt med en gammal hoj som thunderacen 2,5 månader sedan den var startad. Provade i går kväll att mäta batteri spänningen på biltema racklet till batteri. 13,2volt. Men då finns ju inga fräna saker i elektronik på denna..

  14. #34
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 644
    Jag hade ett sånt här JMT batteri i min R1:a och R6:a: https://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/re...ion-batterier/
    Funkade otroligt bra. Jag köpte även deras laddare för lithiumbatterier. En gång fick jag problem med batteriet, det var bara stendött. Jag kontaktade Säljaren och de rekommenderade att koppla in en gammal "dum" laddare i bara några minuter för att väcka batteriet och det funkade perfekt. Sen fungerade det felfritt i 2 år. Bra kraft i det och det väger ju inget.
    Jag jobbar på biltema och fick in ett li-po batteri med samma symptom och lyckades väcka det på samma sätt.

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Citat Ursprungligen postat av Killawife Visa inlägg
    Jag hade ett sånt här JMT batteri i min R1:a och R6:a: https://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/re...ion-batterier/
    Funkade otroligt bra. Jag köpte även deras laddare för lithiumbatterier. En gång fick jag problem med batteriet, det var bara stendött. Jag kontaktade Säljaren och de rekommenderade att koppla in en gammal "dum" laddare i bara några minuter för att väcka batteriet och det funkade perfekt. Sen fungerade det felfritt i 2 år. Bra kraft i det och det väger ju inget.
    Jag jobbar på biltema och fick in ett li-po batteri med samma symptom och lyckades väcka det på samma sätt.
    Så får man göra med alla typer av fordons batterier när smartladdarna vägrar ladda.. personligen kör jag med dumladdare då jag insett att smart laddarna inte klarar av att ladda batterier till absolut max.. dom bryter när volten är ok enligt programmet, men har du ett batteri som har stått still länge kan man utan tvekan köra upp detta (blysyra) till 15-16volt under ett par timmar så lange det inte blir varmt.. då löser syra kristallerna upp sig från bly plattorna o batteriet blir betydligt piggare.

    Detta sker automatiskt typ var 20-30dag i ett batteri paket till vindkraft/solenergi för att det skall hålla flera laddcykler.

  16. #36
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 869
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Alla LiFePo4 för fordon har inbyggd balansering annars skulle de hålla oerhört kort tid och starta brinna närsom. I somras körde jag ett litet lätt 4amp Lipo batteri från radiostyrda bilar och de har inte inbyggd balansering de är extern balanseringskontakt. Jag körde i 5-10 dagar och sedan balanserade jag det med extern rc laddare. Snacka om pulver i de batteriet de 450gram tunga lipo drog igång min 1000cc v-tvinn ktm med extrem fart på startmotorn. Trots endast 4 amp gav de över 340 amp startström! Nackdelen förutom att man måste balansera de är att jag inte tordes ha batteriet i hojen när de stod i garaget pga brandrisken så de är enbart bra för tävlingsmaskiner typ enduro cross rr hojar om man vill jaga vikt. Motsvarande LiFePo4 vägde 1,1kg!
    Som jag sagt 3500 gånger innan här så är svaret nej, LiFePO4 börjar inte brinna "närsom", LiPO är en annan sak, dom är mer eller mindre självantändande men det är som att prata om äpplen och päron i sammanhanget, helt olika saker med helt olika egenskaper. BMS är ett måste på LiPO, på LiFePO4 är det något exklusivt och en smula onödigt iom att cellerna är så okänsliga och har de fyra cellerna liknande egenskaper så har det ingen betydelse.

    I en elbil där man har 2-300st PHEV2 celler så har det betydelse dessutom kör man med en annan batterikemi kallad NMC (Nickel Mangan Kobolt). Den är också rätt okänslig men man vill ändå ha BMS för att få ut maximalt av cellerna sen nyttjar man sällan mer än 70-80% av full kapacitet i en elbil för att maximera antalet laddcykler. De första elbilarna hade dock LiPO eller Li-Ion och de kunde hipp som happ börja brinna eftersom att de cellerna är så känsliga.
    Senast redigerat av Thorped den 2020-02-16 klockan 16:03.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  17. #37
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 657
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Som jag sagt 3500 gånger innan här så är svaret nej, LiFePO4 börjar inte brinna "närsom", LiPO är en annan sak, dom är mer eller mindre självantändande men det är som att prata om äpplen och päron i sammanhanget, helt olika saker med helt olika egenskaper. BMS är ett måste på LiPO, på LiFePO4 är det något exklusivt och en smula onödigt iom att cellerna är så okänsliga och har de fyra cellerna liknande egenskaper så har det ingen betydelse.

    I en elbil där man har 2-300st PHEV2 celler så har det betydelse dessutom kör man med en annan batterikemi kallad NMC (Nickel Mangan Kobolt). Den är också rätt okänslig men man vill ändå ha BMS för att få ut maximalt av cellerna sen nyttjar man sällan mer än 70-80% av full kapacitet i en elbil för att maximera antalet laddcykler. De första elbilarna hade dock LiPO eller Li-Ion och de kunde hipp som happ börja brinna eftersom att de cellerna är så känsliga.
    Vilken sorts batterier är de i alla eldrivna howerboards sparkcyklar vissa handverktyg mm som börjar brinna stup i kvarten?
    Senast redigerat av Boost 3 den 2020-02-17 klockan 02:42.
    BOOST III

  18. #38
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 869
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Vilken sorts batterier är de i alla eldrivna howerboards sparkcycklar vissa handverktyg mm som börjar brinna stup i kvarten?
    Det är Li-ion allt LiPO¨, Li-ion står det på mina Makitaverktyg.

    Li-ion är egentligen inte en kemiskt korrekt tror jag, man får gå lite på cellspänning om man ska få bättre koll på vad det är för kemi. Är cellspänningen 3,7V så är det LiPo eller NMC
    Senast redigerat av Thorped den 2020-02-16 klockan 20:53.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  19. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 620
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Som jag sagt 3500 gånger innan här så är svaret nej, LiFePO4 börjar inte brinna "närsom", LiPO är en annan sak, dom är mer eller mindre självantändande men det är som att prata om äpplen och päron i sammanhanget, helt olika saker med helt olika egenskaper. BMS är ett måste på LiPO, på LiFePO4 är det något exklusivt och en smula onödigt iom att cellerna är så okänsliga och har de fyra cellerna liknande egenskaper så har det ingen betydelse.

    I en elbil där man har 2-300st PHEV2 celler så har det betydelse dessutom kör man med en annan batterikemi kallad NMC (Nickel Mangan Kobolt). Den är också rätt okänslig men man vill ändå ha BMS för att få ut maximalt av cellerna sen nyttjar man sällan mer än 70-80% av full kapacitet i en elbil för att maximera antalet laddcykler. De första elbilarna hade dock LiPO eller Li-Ion och de kunde hipp som happ börja brinna eftersom att de cellerna är så känsliga.
    Det som brinner i Li batterier är
    vad jag fattat "Electrolyten" dvs det vätska som finns mellan Pluspol och Minuspol.
    Läser jag på wikipedia består electrolyten av etylene-carbonate eller dimethyl-carbonate blandat med LiClO4 1M, Litiumperklorat
    vilket om jag tolkat det rätt betyder att på 1dm3/1liter vätska är löst 1 Mol LiClO4 eller ca 106 gram LiClO4
    och i varje fall dimethyl-carbonate är mycket eldfarligt så jag har svårt att förstå varför inte ett LiFePO4 batteri inte ska kunna drabbas av samma problem som andra batterier med brännbar elektrolyt. Brand. Det som talar för LiFePO4 är högre stabilitet jämfört med andra Li-batterier.
    Sammanfattat i wikipedia: LiFePO4 celler är svårare att antända vid skador, tex under laddning.
    Och här har en SHare verkligen testat vad ett LiFePO4 batteri tål genom att kopplad det till en dumladdare 1h/24h över vintern.
    Om jag minns rätt. Och det gick bra. Bortsett från att Li-batteriet var förstört på våren.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lithiu...sphate_battery
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_carbonate
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_carbonate
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  20. #40
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 869
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det som brinner i Li batterier är
    vad jag fattat "Electrolyten" dvs det vätska som finns mellan Pluspol och Minuspol.
    Läser jag på wikipedia består electrolyten av etylene-carbonate eller dimethyl-carbonate blandat med LiClO4 1M, Litiumperklorat
    vilket om jag tolkat det rätt betyder att på 1dm3/1liter vätska är löst 1 Mol LiClO4 eller ca 106 gram LiClO4
    och i varje fall dimethyl-carbonate är mycket eldfarligt så jag har svårt att förstå varför inte ett LiFePO4 batteri inte ska kunna drabbas av samma problem som andra batterier med brännbar elektrolyt. Brand. Det som talar för LiFePO4 är högre stabilitet jämfört med andra Li-batterier.
    Sammanfattat i wikipedia: LiFePO4 celler är svårare att antända vid skador, tex under laddning.
    Och här har en SHare verkligen testat vad ett LiFePO4 batteri tål genom att kopplad det till en dumladdare 1h/24h över vintern.
    Om jag minns rätt. Och det gick bra. Bortsett från att Li-batteriet var förstört på våren.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lithiu...sphate_battery
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_carbonate
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_carbonate
    Det stämmer att det är elektrolyten som brinner i kontakt med luft men den kemiska sammansättningen och tillverkningsprocessen gör LiFePO4 säkrare, som du själv nämnde så kan man lämna ett LiFe... under en vinter med en dumladdare, det mår inte bra av det men det händer inget extra ordinärt. Gör man samma sak med LiPo så har man nog bränt ner huset inom 24 timmar.

    Alla vi nördar i batterivärlden går ju och väntar på Solid state batterier med fast elektrolyt. Btw så ska jag sälja hojen i vår och efter det blir det inget annat än elhoj.
    Senast redigerat av Thorped den 2020-02-17 klockan 10:59.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Fräsig skinnjacka i sssportigt snitt som inte slutar precis under bröstvårtorna som en Boléro bara för att den ska vara förberedd att länkas ihop med sportbrall [...]

Teo
Vill du annonsera ovan? Klicka här