REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    392

    Lithiumbatterier?

    Utvecklingen går ju hyfsat fort och fler tillverkare / återförsäljare ger sig in och jagar andelar.
    Vad är prisvärt idag?
    Vilka märken är citroner?
    Biltema är inte aktuellt, har tröttnat på att åka dit o tjafsa om dåliga batterier.
    Jag köpte ett billigt JMT GEL-batteri till nöds förra sommaren, det verkar helt OK, vågar man lägga pengar på deras LiFePO4?

  2. #2
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 313
    Köpte ett sådant här. Funkar fint. https://www.ebay.com/itm/SHIDO-LITHI...72.m2749.l2649
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  3. #3
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Har kört biltema lifepo4 tre säsonger i R1an, ca 3000mil.
    Varav en svinvarm körning till Österike och det puttrar på bra fortfarande..

    Kan inte svara för hur bra de de säljer i dag är.

    Har hört att biltema är ommärkta Shido men vet inte...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	rps20200212_130017.jpg
Visningar:	65
Storlek:	142,7 KB
Id:	452656

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011, Husaberg FE390 2012, APrilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura 2001
    Inlägg
    722
    Jag har ett JMT litiumbatteri i min KTM RC8.

    Det har suttit där i 3-4 år och fungerar bra bara det inte är för kallt när man ska veva igång den.

    Mvh,
    Ingvar

  5. #5
    Medlem Jimmie DKs avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Danmark
    Hoj
    KTM LC4
    Inlägg
    225
    Kör med http://www.i-tecc.de/produkte/lifeen...arterbatterie/ 5Ah varianten på gamla LC4'an, batteriet inköpt maj 2016.

  6. #6
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    2 886
    Citat Ursprungligen postat av ingvar.olsson Visa inlägg
    Jag har ett JMT litiumbatteri i min KTM RC8.

    Det har suttit där i 3-4 år och fungerar bra bara det inte är för kallt när man ska veva igång den.

    Mvh,
    Ingvar
    Tycker iofs inte att Gel-batterier är speciellt bra när det är kalla heller, försökte starta min KTM i helgen och då gick motorn inte ens runt, 8,3V på ett ett år gammalt batteri av bra märke köpt på batterilagret. Ska köpa ett LiFePo4 på Biltema för det kan inte bli sämre.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    392
    Tack för svaren så här långt.
    Att det blir Lithium är klart, får se hur dyrt jag tycker jag behöver köpa, liten volym och låg vikt är prioriterat.

    Utöver batteriet, tips på bra laddare som man inte behöver sälja en njure för att ha råd med?

  8. #8
    Medlem 4Lifes avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Kring Göteborg
    Hoj
    GSXR 1000 k3
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Tack för svaren så här långt.
    Att det blir Lithium är klart, får se hur dyrt jag tycker jag behöver köpa, liten volym och låg vikt är prioriterat.

    Utöver batteriet, tips på bra laddare som man inte behöver sälja en njure för att ha råd med?
    https://www.brl.se/sv/artiklar/ctek-...xs-50-12v.html

  9. #9
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Inga smartladdare för bly/syrabatterier, pulsningen är inte bra för li-ion..
    Använd till nöds hellre en gamla typen "dumladdare" (trafo) med lämplig ström..
    Köpte biltemas laddare:
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...4-a-2000037465

    Har inte behövt använda den många ggr, det är nästan noll självurladdning i dessa batterier.
    Optimal laddnivå för längre förvaring sägs vara ~75% så att ständigt knökladda över vintern är inte nödvändigt.

    När det gäller vikt och storlek.
    Trodde först att det saknades något i kartongen, tog ändå ett med lite större kapacitet.

    Tror inte batterilådan är full, den är nog av originalstorlek för att passa bra i hojen.
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-02-12 klockan 21:43.

  10. #10
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 857
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Tack för svaren så här långt.
    Att det blir Lithium är klart, får se hur dyrt jag tycker jag behöver köpa, liten volym och låg vikt är prioriterat.

    Utöver batteriet, tips på bra laddare som man inte behöver sälja en njure för att ha råd med?
    Jag köpte en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/e...re-35-a-p44951

    Den laddar ju allt och lite till
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 809
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Tack för svaren så här långt.
    Att det blir Lithium är klart, får se hur dyrt jag tycker jag behöver köpa, liten volym och låg vikt är prioriterat.

    Utöver batteriet, tips på bra laddare som man inte behöver sälja en njure för att ha råd med?
    Skulle tro den här fungerar utan problem.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...5-a-2000040411
    Laddar till ca 14,3 Volt, lägger sig sedan konstant på 13,8 Volt underhållsladdning.

    För att underhålla batteriet och hojen. Frågan är ju hur mycket ström hojen drar från batteriet.
    På min GSX1300R mindre än 1mA. Med blybatteri från 2007.
    På en BMW R1200GS -16 verkade det ligga på ca 30mA. Med blybatteri från 2016.

    Och det ska ju laddaren också klara av. Att leverera ström till hojens elektronik.
    Om man inte tar ut Li-batteriet ur hojen / fordonet för laddning enligt Biltemas instruktioner.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...po4-2000036169
    Och ska man ha koll på batteritemperaturen under laddningen så fodrar det ju termometer
    och ett vakande öga.
    Annars kan det ju gå som för en kollega på jobbet vid 10-tiden på jobbet. Den bärbara datorn står i dockningstationen och han använder den när datorn börjar ryka.
    Han tar ut den ur dockningstationen och bär ut datorn på gården.
    Där rökutvecklingen minskar.
    Det blev elektronikutvecklingen för den datorn.
    Alla Li-batterier / datorer klarar sig inte lika bra.
    Det gäller ha ett öga på dom under laddning.
    https://www.expressen.se/kvallsposte...-fem-personer/
    Alla fordon klarar sig inte lika bra


    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200213-Biltema-80-175_man.png
Visningar:	23
Storlek:	173,4 KB
Id:	452661  
    Senast redigerat av Comeback den 2020-02-13 klockan 11:16.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  12. #12
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    2 886
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Skulle tro den här fungerar utan problem.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...5-a-2000040411
    Laddar till ca 14,3 Volt, lägger sig sedan konstant på 13,8 Volt underhållsladdning.

    För att underhålla batteriet och hojen. Frågan är ju hur mycket ström hojen drar från batteriet.
    På min GSX1300R mindre än 1mA. Med blybatteri från 2007.
    På en BMW R1200GS -16 verkade det ligga på ca 30mA. Med blybatteri från 2016.

    Och det ska ju laddaren också klara av. Att leverera ström till hojens elektronik.
    Om man inte tar ut Li-batteriet ur hojen / fordonet för laddning enligt Biltemas instruktioner.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...po4-2000036169
    Och ska man ha koll på batteritemperaturen under laddningen så fodrar det ju termometer
    och ett vakande öga.
    Annars kan det ju gå som för en kollega på jobbet vid 10-tiden på jobbet. Den bärbara datorn står i dockningstationen och han använder den när datorn börjar ryka.
    Han tar ut den ur dockningstationen och bär ut datorn på gården.
    Där rökutvecklingen minskar.
    Det blev elektronikutvecklingen för den datorn.
    Alla Li-batterier / datorer klarar sig inte lika bra.
    Det gäller ha ett öga på dom under laddning.
    https://www.expressen.se/kvallsposte...-fem-personer/
    Alla fordon klarar sig inte lika bra


    Detta gäller inte LiFePO4, det är brandsäkert.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  13. #13
    Medlem Jimmie DKs avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Danmark
    Hoj
    KTM LC4
    Inlägg
    225
    Hur ofta bör ett lithiumbatteri laddas?
    Mitt har alltid mätt en bra bit över 13v så jag har aldrig gjort annat än att köra hojen för att ladda den vägen.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    2 090
    Lite info om Skorais LFX-batterier finns här.

    https://www.shoraidirect.com/en/installation-guides

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 809
    Citat Ursprungligen postat av Jimmie DK Visa inlägg
    Hur ofta bör ett lithiumbatteri laddas?
    Mitt har alltid mätt en bra bit över 13v så jag har aldrig gjort annat än att köra hojen för att ladda den vägen.
    Drar hojen ingen ström parkerad så lär ett Li-batteri klara sig över hela vintern och länge till.
    I teorin i varje fall.
    Och det är precis det du upplevt.

    Drar hojen ström parkerad så är det bara att räkna på hur lång tid det tar.
    Ex 4Ah batteri hojen drar 1A (teoretiskt exempel) det går 1Ah/ timme halvtomt efter 2h, tömt efter 4h.
    Mer realistiskt drar hojen 1mA så går det 1000 h ca 42 dygn till 1Ah, 84 dygn till halvtomt, tömt efter 178 dygn.
    Och drar hojen 0,6mA (klockan?) som min GSX1300R ca 70 dygn till 1Ah, ca 140 dygn till halvtomt,
    ca 210 dygn till 3Ah förbrukade och 1Ah kvar i teorin.
    Och på en BMW R1200GS -16 som behöver ca 30mA mer kontinuerligt än min Suzuki GSX1300R för att hålla batteriet i trim, parkerad.
    Så tar det ca 1,4 dygn / 33h för för 1Ah urladdat och efter 1 vecka är batteriet tömt.
    Teoretiskt.
    Och det här märks på anslutna laddare BMWn med blybatteri och en Ctek Zafir 45 laddare, laddpulserna kommer med 95 sekunders mellanrum.
    På en Kawasaki 6N, blybatteri, också Ctek Zafir 45, laddpulserna kom med 100 minuters mellanrum.
    Hojar drar olika mycket ström parkerade.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-02-14 klockan 05:33.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  16. #16
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 313
    Citat Ursprungligen postat av Jimmie DK Visa inlägg
    Hur ofta bör ett lithiumbatteri laddas?
    Mitt har alltid mätt en bra bit över 13v så jag har aldrig gjort annat än att köra hojen för att ladda den vägen.
    Men.... det pratas väldigt mycket laddning här! Varför laddar ni lithiumbatterier? Lätta på snabeln till en av polerna och sätt tillbaka den och starta hojen när våren kommer! Eller? Har jag missat något?
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  17. #17
    Socio #5052 J_Parks avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Lund
    Hoj
    Ducati MTS 1000DS
    Inlägg
    415
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Men.... det pratas väldigt mycket laddning här! Varför laddar ni lithiumbatterier? Lätta på snabeln till en av polerna och sätt tillbaka den och starta hojen när våren kommer! Eller? Har jag missat något?
    Precis vad jag skulle skriva.
    Kört (ett och samma) JMT lithiumjon i flera år i olika hojar. Aldrig laddat externt. Plockat ur det över vintern och förvarat inomhus.
    Kanske får man tänka på det om man har en modern maskin som drar en icke försumbar ström även avstängd.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 809
    Och som Biltema skriver Citat:
    Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning. slut Citat

    Och det är givetvis för om batteriet börjar ryka/brinna så ska inte allt annat brinna upp
    (typ fordonet, garaget, huset garaget finns i.)
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  19. #19
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    723
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Men.... det pratas väldigt mycket laddning här! Varför laddar ni lithiumbatterier? Lätta på snabeln till en av polerna och sätt tillbaka den och starta hojen när våren kommer! Eller? Har jag missat något?
    Precis!
    Jag kör JMT LiFePO4 sedan 3 år. Har man det urplockat behöver det ju inte laddas alls under vintern.

    Tittar man på det och Biltemas så ser de ju väldigt lika ut förutom färgen.

    Sen vet jag inte om de är lika otroligt överlägsna som reklamen antyder men vikten är ett stort plus.

  20. #20
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Jag har inte full koll men fattat det som att man inte kan säga Litiumbatteri som litiumbatteri..

    LiFePo4 är väl en stabilare variant och så länge man inte punkterara eller eldar på cellerna så ska elektroniken hålla tillräcklig koll på saker och ting..

    Även detta med balanseringsladdning är borttaget/saknas på biltema/shido varianten, eller om det är inbyggt på något sätt?
    Balanseringsladdningsuttag saknas iaf.

    Har mitt sitter i hela vintern med larm aktiverat och det går bra att starta utan extraladdning på våren
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-02-18 klockan 01:20.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

DÄR VAR DET !! Lite som jag trorr hela tiden men inte kunnat återskapa.... och efter filmsnutten ovan var det riktigt svårt att få det att hända igen. Så den ä [...]

Brutale
Vill du annonsera ovan? Klicka här