Problem med frambroms GSX600F

A2kuländå

Ny medlem
Gick med
23 May 2019
Ort
V Frölunda
Hoj
Gsx 600F
Hejsan,

Har problem med frambromsen på min cykel..

Under förra året började ena oket fram läcka lite lätt och det bidrog till rätt kasst tyck i systemet, så jag tog o renoverade båda oken med nya packningar. I samband med detta tömde jag hela systemet på vätska för att på i ny och fräsch sådan, när jag sedan skulle lufta bromsarna gick det inte att få upp något tryck så jag provade att lämna in cykeln för att se ifall det var jag som brast, men de lyckades inte heller. Grabbarna på verkstaden gissade på att det låg något i vägen i bromsslangen så idag äntligen har jag plockat ner skiten igen och kontrollerat alla slangar, men dom är det inget problem med..

Det som jag är lite fundersam över är ifall bromscylindern har fått sig någon skada under tiden. Om jag kopplar loss slangarna till oken och trycker på bromsen kommer det knappt någon olja alls, även om behållaren är fylld.

Så min fråga är ifall detta är normalt? Har för mig att det ska komma som en stråle ut när man trycker?

Hur kan jag fortsätta felsöka?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gissar att din hoj är runt 20 år? Då är det högst sannolikt att bromspumpen behöver lite kärlek, den slits precis som allt annat. Ibland bygger dom inte upp tryck, eller har igensatt retur osv, det kan vara lite allt möjligt. Men det är inte raketforskning att byta.

Hur har du kollat slangarna? Om jag inte missminner mig står det tom att slangarna ska bytas efter en viss tid, även om väldigt få gör det. Men har du minsta flex i dom så kommer du aldrig att kunna bygga upp ett tillräckligt tryck i systemet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du kan prova att fylla systemet nerifrån, ta en spruta modell större och en plastslang som passar på sprutan och luftnippeln sedan trycker du försiktigt upp bromsvätska från oket till behållaren, akta så du inte överfyller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan prova att fylla systemet nerifrån, ta en spruta modell större och en plastslang som passar på sprutan och luftnippeln sedan trycker du försiktigt upp bromsvätska från oket till behållaren, akta så du inte överfyller.

Använder den här.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
Lättare med ca 1m slang så man slipper ligga bredvid oket när slangen är på. #

Skruva ut nippeln helt på båda bromsoken, torka rent och sätt på gängtätning på de översta gängorna på luftnippeln, så det inte suger lika mycket luft genom gängorna, skruva i båda nipplarna helt.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/gangtatning-2000031437


Med sugpump halvfull med bromsvätska på med slangen på luftnippeln på ena bromsoket.
Lossa nippeln på bromsoket och skruva ut ett varv. Låt luft stiga upp genom slangen in i pumpen.
Tryck sedan in tills nästan överfull bromsvätskebehållare eller bara lite kvar i sugpumpen.
Sug ut till nästan tom bromsvätskebehållare. Vill ju inte suga ner luft i bromsledning.
Vänta till alla luftbubblor i slangen stigit upp i sugpumpen,

Tryck in tills nästan överfull bromsvätskebehållare eller bara lite kvar i sugpumpen.
Sug ut till nästan tom bromsvätskebehållare. Vill ju inte suga ner luft i bromsledning.
Vänta till alla luftbubblor i slangen stigit upp i sugpumpen,
Upprepa
osv till det inte kommer några luftbubblor mer i slangen till sugpumpen.
Tryck in till halvfull bromsvätskebehållare.
Stäng luftnippeln, ta av slangen och börja med samma på det andra bromsoket.

Det kan också löna sig att sedan ställa hojen på sidostödet (så bromshandtaget kommer högt upp)
och dra åt handbromshandtaget och surra bromshandtaget i indraget läge med buntband/snöre/rem
över natten.

# TROR det är den här slangen som passar Biltema Artnr 15310.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det KAN ju räcka med att pilla lite med en nål i botten på bromspumpen/behållaren. Mer än en gång har det varit igensatt där för mig. Varje gång du bromsar samlas ju lite lite skit där.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Chronic har samma erfarenheter av det som jag, det är aluminiumet i pumpen som oxiderar och sätter igen det lilla returhålet i botten av behållaren pga av fukt i bromsvätskan. En liten spårmejsel som filats spetsig gör underverk där som krats. Det är två hål där nere, ett lite större som aldrig sätts igen och ett mindre - som ibland knappt syns pga all oxid.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sen står man där och pillar, klämmer på bromsen och får en hårstråtstunn stråle bromsvätska i fejset
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kom på en sak, är det så att bromspumpen har en slang (slang 1) ner till höger bromsok, sedan går en slang (slang 2) från höger bromsok över hjulet och ner till vänster bromsok,
ja då är det ju svårt / hopplöst få ut all luft ur slang 2. För det blir ju en luftficka i slangöglan över hjulet.
Jag brukar då lossa vänster bromsok och hänga upp vänsterbromsok med snöre i vänster styre för att bli kvitt luftfickan.
Och med lämplig ren(gjord) skruvmejsel instoppad mellan bromsbeläggen i oket.
För annars kan det var svårt få på det avluftade oket efteråt över vänster bromsskiva.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top