Kommentera din MC-färd samtidigt som du videofilmar resan

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Jag har testat Media Mod för actionkameran GoPro Hero 8 Black, tillägget med en förbättrad, inbyggd framåtriktad mikrofon och som också låter dig ansluta en extern mikrofon.
Kombinationen kan vara intressant för den som vill kommentera sin MC-resa under videoinspelning.


MediaMod plus GoPro Hero 8 Black.jpg


Lyckades ansluta en SENA SMH10 Intercom (senaste versionen, med den uppgraderingsbara programvaran) med en liten Bluetooth-adapter ansluten till en Gopro Hero 8 med en Mediamod. För att just kunna kommentera när man kör och spelar in med Hero 8 (i mitt fall monterad på styret) och alltså inte behöva använda en separat mikrofon och kabel.
Följde parningsinstruktionerna på sidan 15 i SMH10-manualen (6.5 Para ihop med Sena SR10, Bluetooth tvåvägsradio-adapter).

Ebode BTR30 Universal Bluetooth Adapter.jpg

Fungerar OK testat inomhus (MC-säsongen är ju fortfarande flera veckor avlägsen för mig) och med god ljudkvalitet (efter en viss justering av Mic-volymen). BT-adaptern jag använde är den minsta jag har, en Ebode BTR30. Men ett liknande test med en större BT-adapter gav samma bra resultat!

Det är dock en lösning för regnfria dagar för tyvärr är Mediamod eller BT-adaptern inte vattentäta (fast det brukar gå bra med att skydda styrmonterad elektronik bara genom att dra över en plastpåse om det inte regnar dagarna i ända).
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Är ni alltså så behärskade att det inte skulle bli denhär nivån på ljudet: (tänk mc-test nu)

"Ja, nya Hondasukka 666cc är ju ganska potent offroadsportare med ANVÄND BLINKER RÖVSKALLE oväntat mysigt ljud från de trippla utblåsen ÄT SKIT EPAJÄVEL som alltid är kul VEM GAV DIG KÖRKORT?!?!"

Eller...? :va :gnissla
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Jag har nu gjort flera mikrofontester med den inbyggda "framåt" -mikrofonen i MediaMod. Och det är definitivt INTE en "Shotgun" mikrofon) som det sägs av GoPro, den är rundupptagande!

Den ger en bättre ljudkvalitet än mikrofonen i kameran när den är monterad i MediaMod, helt enkelt eftersom de inbyggda då är täckta. Och det är en monomikrofon, enda sättet att få bra stereokvalitet är att använda en extern mikrofon ansluten till MediaMod!

Det finns två sätt för att kunna ansluta en extern mikrofon till Hero 8, den gamla mic-adaptern eller MediaMod. Jag föredrar det mindre formatet på MediaMod och att det är en enda enhet samt att mikrofon- och USB-anslutningarna sitter på baksidan.


Med Ulanzis G8-5 bur (med två "kalla" fästen för andra tillbehör) som kan ses här https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=WZ2725JWl58&feature=emb_logo
kan man montera mikrofonadaptern under kameran

Man kan också sätta på ett objektivfilter vilket inte längre är lika enkelt möjligt med Hero 8 som för tidigare modeller. Mikrofonadapterns USB-anslutning släpper igenom strömmen, förutom att driva adaptern kan den också förse kameran med ström från cykeln eller från en Powerbank.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top