Hur tusan kopplar man en strömbrytare med lampa?

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Köpte en sån här på Biltema till extralyse på hojen, men inser att jag inte vet hur den ska kopplas in. Har tre bleck på undersidan. Jag vill att den ska aktivera helljuset bara när tändningen är på (förstås).

Kan det stämma att:

- Blecket i mitten till + (när tändningen är på)
- Blecket på ena sidan till lysets +
- Blecket på andra sidan till lysets -

:confused:
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-02-05 kl. 22.25.44.png
    Skärmavbild 2020-02-05 kl. 22.25.44.png
    297.2 KB · Visningar: 46

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Köpte en sån här på Biltema till extralyse på hojen, men inser att jag inte vet hur den ska kopplas in. Har tre bleck på undersidan. Jag vill att den ska aktivera helljuset bara när tändningen är på (förstås).

Kan det stämma att:

- Blecket i mitten till + (när tändningen är på)
- Blecket på ena sidan till lysets +
- Blecket på andra sidan till lysets -

:confused:


I tråden finns skiss hur du kopplar in det.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?186950-Koppla-in-strömbrytare
 
Last edited:

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Med den kopplingen – som visas vid länken ovan – kan man slå på extraljuset även om tändningen inte är på.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-02-06 kl. 12.47.09.png
    Skärmavbild 2020-02-06 kl. 12.47.09.png
    20.8 KB · Visningar: 40

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Med den kopplingen – som visas vid länken ovan – kan man slå på extraljuset även om tändningen inte är på.

Ja, du kan också glömma ljuset på.
Anslutningen till batteriet kan du sätta på ordinarie sladd/anslutning för helljus så kan du bara tända extraljuset när du använder helljus.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag personligen hade kopplat så att plus till helljuset går in i brytaren och ut från brytaren går till ett relä. Och såklart jord till brytaren så indikatorlampan lyser.
Sen hade jag tagit matning till reläet från batteriet med säkring emellan och utgången från reläet till extraljusen.

Då slipper man risken att man en solig dag råkar slå på extraljusen och lämna hojen för att sedan finna den med tomt batteri.
Plus att jag tror det är ett krav att man inte kan ha extraljusen på samtidigt som halvljus.
På så vis kan man lugnt ha brytaren på till och bara slå på helljuset så följer extraljusen med.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Jag personligen hade kopplat så att plus till helljuset går in i brytaren och ut från brytaren går till ett relä. Och såklart jord till brytaren så indikatorlampan lyser.
Sen hade jag tagit matning till reläet från batteriet med säkring emellan och utgången från reläet till extraljusen.

Då slipper man risken att man en solig dag råkar slå på extraljusen och lämna hojen för att sedan finna den med tomt batteri.
Plus att jag tror det är ett krav att man inte kan ha extraljusen på samtidigt som halvljus.
På så vis kan man lugnt ha brytaren på till och bara slå på helljuset så följer extraljusen med.

Mitt val också, men användningen av relä är för att inte leda all ström genom knappen som kanske smälter till slut av värmen.
//Tanken
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mitt val också, men användningen av relä är för att inte leda all ström genom knappen som kanske smälter till slut av värmen.
//Tanken

Jo. det är ju också en tanke. Nu tror jag väl förvisso att en sådan där knapp klarar av strömmen från extraljusen men jag vet ju att det tidigare var så på bilar från VW koncernen att dom hade all ström till lysena upp genom brytaren i spaken bredvid ratten med följd att om man slängde in extraljus och bara strömförsörjde dom från helljusmatningen så slutade det ofelbart med att brytaren vid ratten packade ihop och man åkte på att byta hela "spakhornet" runt ratten för en skapligt rundlig summa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Duger det att bara ha extraljuset inkopplat tillsammans med helljuset ?

I så fall dra en sladd från helljusmatningen till strömbrytaren.
Från strömbrytaren till spolen på ett relä.
Från reläspolens andra ände till jord.
Från batteriets pluspol 2,5mm2 till säkring, (det finns reläer med inbyggda säkringar hos biltema) köp också reläsockel
och vidare till reläet ena sida av kraftkontakten
och från reläets andra sida 2,5mm2 till extraljuset.
Och från extraljuset 2,5mm2 kabel till batteriets minuspol.
Vad det gäller strömbrytaren, använd en Multimeter för att se vilka kontakter som gör jobbet, dvs kortsluter i knappens ena läge.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Då ska ju motståndet vara lågt. Så strömmen går igenom.

Varför inte koppla direkt till batteriet. Jag har själv gjort det men insåg att vill någon av "kompisarna" skoja med mig så var det ju bara att slå på lampan så skulle jag hitta hojen med tömt och dessutom förstört batteri. Startbatterier tål dåligt att laddas ur.
Att jag själv skulle glömma strömbrytaren på , är förståss otänkbart ! :D

Är det så att extraljuset är av halogentyp rekommenderar jag 2,5mm2 kabel för minska spänningsfallet. För Halogenlampor påverkas starkt av spänningsfall, lyser mindre.
Är extraljuset av Xenon eller LED typ är det tydligen inte lika känsligt med spänningsfall.
Den inbyggda elektroniken löser det. Så 1,5mm2 duger kanske.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top