Felsöka gnista på cm125t

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Skene
Hoj
Honda cm 125 T
Det är så att jag tagit på mig ett litet projekt. Det är en gammal honda cm 125t från 1979.
Problemet jag kan inte få den att ge någon gnista. Jag har kollat alla jordpunkter. Och det fungerar. Jag försökte kolla tändspolen. Men vet inte riktigt hur man gör. Har ni några tips?
En kompis sa att det kan vara kondensatorn med. Men har ingen aning hur man kollar den. El är inte min starka sida!
Tack för svar!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Du kan mäta kondensatorn med en multimeter. Den ska vara 200-220 nF.

Eller så byter du den bara. Du kan ta en från vilken bil eller gräsklippare som helst bara du får dit den rent fysiskt.
 

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Skene
Hoj
Honda cm 125 T
Ja den har brytarspetsar. Va lite skit på dem. Men jag putsade av dem och ställde in den med glapp på 0,5mm men fungerar inte ändå
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Har du multimeter så kan du kolla om tändspolen får spänning när du slår på tändningen, kolla om primär och sekundärspolarna är hela och kolla så att brytarna funkar.
 

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Skene
Hoj
Honda cm 125 T
Jag ska försöka lösa detta. Jag vet inte riktigt vart på kablarna jag ska mäta. Känner mig lite osäker på el. Men ska försöka mäta tändspolen.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Kanske denna bild visar lite hur det funkar.

suzuki_tandsystem1.jpg
 

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Skene
Hoj
Honda cm 125 T
Slår gnista från jordpunk på tändspolen

Jag har problem med gnista på min hoj. Har bytt kondensator, kollat statorn. Och idag när jag testa slog det gnista från jordpunkten på tändspolen. Jag har kollat jordpunkterna. Men det verkar vara bra jordpunkter. säkringen går hela tiden. Är det fel på tändspolen då?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Det vore bra om du fortsätter i din tidigare tråd, så blir det liksom ett sammanhang på felsökandet.
 

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Skene
Hoj
Honda cm 125 T
Det vore bra om du fortsätter i din tidigare tråd, så blir det liksom ett sammanhang på felsökandet.

Sorry, tänkte inte på det alls!

Har ett nytt problem! Hittade på internet att japanska motorcyklar började med ”safety switches” i början av 1980. På internet hittade jag något som hette ”neutral switch” på min hoj. Måste hojen vara i neutral för att kunna starta? Är problemet så enkelt? Kan det vara den som är paj? Eller är den bara för en neutral lampa? Försöker bara förstå min hoj.
Har testat att koppla bara..
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top