Problem med Trygg Hansa bilstöld.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kan väl bara stämma in i kören angående Trygg Hansa som ett värdelöst bolag. Hade dom tidigare, men aldrig igen efter att ha fått strida för ersättning efter både inbrott i bostad och mc-stöld. I särklass det sämsta bolag jag har haft att göra med. Snabba att skriva ner värdet till 0 och ingenting på produkter som inte är nämnvärt gamla eller använda. Har flippat ur helt i mina samtal med TH skadereglerare/handläggare. Byt bolag är mitt främsta tips för framtiden.

Beklagar krånglet runt bilstölden... :huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag drar upp den här gamla tråden lagom till jul och nyår eftersom jag har lite issues med Trygg Hansa...

Jag hade deras försäkring på en gammal snöskoter som inte används annat än som museiföremål. I slutet av November fick jag ett brev om att försäkringen skulle förnyas från och med första januari och att Trygg Hansa dessutom ville ha ganska mycket mer betalt under nästa år.

Jag ringde dem genast för att säga upp försäkringen och tecknade istället samma försäkring hos Svedea. Billigare och dessutom hos ett bolag som har bättre rykte bland oss snöskoteråkare. Jag fick efter några dagar ett brev från Trygg Hansa om att försäkringen var uppsagd och skulle avslutas den sista december.

Idag får jag helt plötsligt ett brev från samma jävla Trygg Hansa om att autogirot på min förnyade försäkring kommer att fortsätta, men att månadskostnaden nu skulle bli högre eftersom försäkringen blivit dyrare...

Jag lyckades otroligt nog att ta mig fram på deras telefonnummer och fick prata med någon som kommer att ha moppefrilla minst till annandagen. Jag frågade vad i h-vete de håller på med och möttes av ett ”ojdå, det måste ha blivit fel i vårat system” då denne person tydligt kunde se att försäkringen redan var uppsagd.

Så jag passar härmed på att varna för detta skitföretag och hoppas att denna tråd kommer upp när folk googlar deras namn...

VARNING FÖR TRYGG HANSA...!

TRYGG HANSA SKICKAR UT FAKTUROR PÅ FÖRSÄKRINGAR SOM SAGTS UPP...!

TRYGG HANSA FÖRSÖKER FORTSÄTTA AUTOGIRERING PÅ FÖRSÄKRINGAR SOM SAGTS UPP....!

TRYGG HANSA KÖR MED FULSPEL OCH HÄVDAR ”OJDÅ, DET MÅSTE HA BLIVIT FEL I VÅRAT SYSTEM”...!

TRYGG HANSA ÄR INTE ÄRLIGA...!

VÄLJ SVEDEA ISTÄLLET FÖR TRYGG HANSA...!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hade exakt samma problem som Alatalo, fast på bilen.
Satan i perkele vilken tid jag fick ödsla :gnissla
Det slutade med att jag hade två försäkringar på bilen, eftersom TH:s system inte klarade av att sluta försäkra min bil.
Vilket gorm, och två försäkringar ska ju inte gå att ha.
Så, ja, jag fick mina pengar tillbaka efter många turer mellan bolagen.
Det fiffiga är att det inte går att säga upp en försäkring hos TH via "Mina sidor" på webben, allt jävla annat går att göra med BankID, men inte säga upp!!!
Blir inget mer där på ett tag.....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Undvik Autogiro.

Jo, det verkar vara en viktig lärdom i denna soppa. I mitt fall är autogiro och Trygg Hansa något som hängt med under en väldans massa år, förmodligen från tiden innan man hade internetbank. Jag har haft just den här maskinen försäkrad i Trygg Hansa sedan den köptes och jag har inte haft anledning att ändra något - förrän nu när de helt plötsligt vill chockhöja priset...

Jag letade faktiskt efter möjligheten att blockera Trygg Hansa från autogiro, men jag kunde inte hitta detta under en snabb sökning på min internetbank. Samtidigt var telefonkön till banken en väldans massa minuter och de tar inte heller emot andra besök än bokade besök så här i coronatider, så jag får ringa dem när julhandeln lugnat ner sig...
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jo T-H är ett tveksamt bolag! Kraftigt okunniga om mc fattade de för 20+ år sedan inte inte vad slags motorcykel min importerade GSX-R1100 är utan satte premien till ca 1/3 av vad övriga bolag ville ha. Har aldrig vågat ha någon som helst kommunikation med dem, bara betalar och ser glad ut.
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Hej. Tråkigt att höra kring din situation. Nummer ett, är det en märkesverkstad bilen står på ?
Nummer två, be verkstaden skriva ut förklaring av vad som ingår i stöldkontroll enligt cabas ( verkstans kalkylprogram ). Med detta som underlag är det nog lättare att diskutera med fb.

Hoppas det löser sig vettigt i slutändan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag jobbar med försäkringsbolag - de är våra kunder. I princip alla bolag har extremt slimmad skadereglering för "småskador" - i princip alla skador under en miljon på lösöre. Samma för företag som privat.

Några tips från mig som har daglig kontakt med f-bolag:

* Ha allt dokumenterat - servicear, kvitton, fotografier. Desto mer av dina påståenden du kan leda i bevis, desto bättre. Plus att du anses som en noggrann ägare. Den där pärmen med alla kvitton jag hade på min 15 år gamla Toyota gav mig enkelt flera tusen mer i inlösen då jag kunde visa allt jag gjort på bilen de senaste åren.

* Ta aldrig första budet - såvida du inte är väldigt nöjd med det. Många skaderegleringar går automatiserat idag. När du protesterar börjar den manuella handläggningen. När du lämnar motbud eller inte godtar budet, använd din dokumentation ovan för att styrka ditt motbud eller icke-accept.

* Kill them with kindness - var så trevlig du bara kan. Bli inte arg. Eskalera vänligt men bestämt till en senior skadereglerare om du inte är nöjd. Det finns gott om goodwill och förmåga att lösa problem för sina kunder om man har en professionell ton. Just Trygg-Hansa kan titta på hur länge man varit kund i fall som är svåra att reglera.

* Var saklig - inte känslosam. Spela inte på dina känslor. Fakta fakta fakta, och bara det.

* Läs åtminstone villkorssammanfattningen, men helst hela villkoret innan du tecknar en försäkring - och jämför! Du kan inte göra något åt det när skadan väl skett - utan då får du vackert vänta till efter skaderegleringen och byta bolag då.

* Läs absolut villkoren och vad som täcks i hemförsäkringen - oftast MYCKET mer än vad du tror ingår.

Anekdot:

Jag har själv jobbat på ett case alldeles nyligen åt just T-H. Mitt arbete var att utreda hurvida försäkringstagaren hade uppfyllt de aktsamhetskrav som ställdes på dem, så att T-H kunde göra en rättvis reglering. T-H tog alltså in mig som konsult för att få ett underlag som stöd i skaderegleringen.I detta fall hade kunden inte uppfyllt aktsamhetskraven alls, men T-H ersatte dem delvis ändå på grund av att försäkringstagaren varit kund i många år. Enligt villkorstolkningen kontra kundens agerande fanns ingen ersättningsgrund alls, vilket jag förmedlade i min rapport, men T-H valde ändå att ersätta sin kund delvis.

Försäkringsbolag ÄR inte omöjliga - däremot vill de inte betala ut mer än de behöver (vem vill det?). Villkoren ÄR snåriga - men har du läst villkoren så vet du vad du kan förvänta dig.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
T-H tog 4 mån. på sig att lösa in min hoj.:tummenupp:dummer:fakta När man monterat in framhjulet i motorn och ligger i koma så anser T-H att man ska vara kapabel ställa av hojen... 1 månad på sjukan och 4 månader i rullstol:tummenupp:dummer

Ursäkta OT.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Försäkringsbolag ÄR inte omöjliga - däremot vill de inte betala ut mer än de behöver (vem vill det?). Villkoren ÄR snåriga - men har du läst villkoren så vet du vad du kan förvänta dig.

Trygg Hansa vill naturligtvis inte betala ut mer än de behöver. Däremot vill Trygg Hansa gärna ha fortsatt betalt för försäkringar som redan är uppsagda. Jag kan inte se att det står något om detta i villkoren och framförallt inte att ex-kunden själv ska lägga ner timmar på att fixa deras misstag / bedrägeriförsök. Så nej - jag ser ingen som helst anledning att ge dem ett trevligt bemötande.

Nej, det blir aldrig mer Trygg Hansa för mig. Trygg Hansa är inkompetenta, alternativt rena bedragare som hoppas att ex-kunderna inte har full koll. Använd Svedea istället. Svedea är billigare och har bättre rykte.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Trygg Hansa vill naturligtvis inte betala ut mer än de behöver. Däremot vill Trygg Hansa gärna ha fortsatt betalt för försäkringar som redan är uppsagda. Jag kan inte se att det står något om detta i villkoren och framförallt inte att ex-kunden själv ska lägga ner timmar på att fixa deras misstag / bedrägeriförsök. Så nej - jag ser ingen som helst anledning att ge dem ett trevligt bemötande.

Nej, det blir aldrig mer Trygg Hansa för mig. Trygg Hansa är inkompetenta, alternativt rena bedragare som hoppas att ex-kunderna inte har full koll. Använd Svedea istället. Svedea är billigare och har bättre rykte.

Japp:tummenupp när man väl lyckats ställa av hojen fast man sitter och dreglar i en rullstol så kommer nästa inbetalningsavi gällande avställningsförsäkring...:fakta hämta och Lös in hojen era djävla idioter... ska jag skicka motfaktura på garagehyra??? :dummer

Sen slutar de betala inkomstförlust utan att meddela... när man ringer så tycker de att man ska kunna återgå till jobbet som takläggare... rullstolsbunden med krossad handled , fot , knä/ben frakturer i 3 kotor , hjärnskador etc.

mvh
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Trygghansa var väl inblandad i någon husförsäkring i norrland för några år sedan, det var ett par som fått en lastbil rakt in genom husväggen o Trygghansa vägrade att ersätta huset/reparation under 1 år? Tror jag det var. Först när TV granskade detta på rixsänd kanal svängde Trygghansa o utredde samt ersätte/reparerade huset.

Sedan vet jag personligen inte om LF är bättre o Svemos försäkringar är inte värda pappret dom är tryckta på heller.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kommer i alla fall att ha Svedea på samtliga leksaker - hojar och ett helt garage med snöskotrar - från och med nyår. Svedea är billigare än Trygg Hansa och de som haft ärenden hos Svedea verkar gilla dem då skadehanteringen går blixtsnabbt.

Just i snöskotersammanhang är det egentligen vansinne att ha något annat än Svedea av en helt annan orsak. Svedea betalar nämligen ut ”återbäring” till försäkringstagarnas skoterklubbar. Vår lilla klubb med runt fyrahundra medlemmar fick häromåret runt 70.000 SEK i bidrag till ledunderhåll, av Svedea.

Jag har alla mina klassiker påställda och helförsäkrade hela tiden, för att undvika alla former av diskussioner om vad som ingår i en avställningsförsäkring. Maskinen som råkades bli kvar i Trygg Hansa blev det mest av slentrian sedan tiotalet år tillbaka. Det var Trygg Hansa som gällde i början av 2000-talet och de ville inte ha blodigt mycket betalt. Förrän nu...

Så från och med nu kan Trygg Hansa högaktningsfullt skita ner sig...! Jag har bestämt att lika mycket tid som jag tvingades lägga ner på att fixa deras fuck-up / bedrägeriförsök, lika mycket tid kommer jag också att lägga ner på att ge dem dålig publicitet.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har en olycksfallsförsäkring hos trygg hansa. När olyckan väl var framme så var den inte värd ett skit :glömdet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har en olycksfallsförsäkring hos trygg hansa. När olyckan väl var framme så var den inte värd ett skit :glömdet

Jag har också en olycksfallsförsäkring på TH och när jag behövde använda den 2012 så frågade de ingenting, jag skickade in papperna och de bara betalade, ganska ordentligt också.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Trygg Hansa styrs av dumsnåla danskar. Dom har tagit fram en app där man skall kunna följa sitt ärende hela vägen tills skadan är reglerad samtidigt som dom har outsorcat stora delar av skaderegleringen till externa bolag som inte använder appen i sin kommunikation.
Jag väntade i två månader på att få en bil reparerad, skulle enligt TH få besked när den var klar. Till slut kontaktade jag själv verkstaden, då fick jag besked att den var inlöst och troligtvis skrotad. :huvet
Fick i allafall bra betalt till slut.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Trygg Hansa styrs av dumsnåla danskar. Dom har tagit fram en app där man skall kunna följa sitt ärende hela vägen tills skadan är reglerad samtidigt som dom har outsorcat stora delar av skaderegleringen till externa bolag som inte använder appen i sin kommunikation.
Jag väntade i två månader på att få en bil reparerad, skulle enligt TH få besked när den var klar. Till slut kontaktade jag själv verkstaden, då fick jag besked att den var inlöst och troligtvis skrotad. :huvet
Fick i allafall bra betalt till slut.

Nu blir Trygg-Hansa danska på riktigt. Visst är det så att Trygg-Hansa idag ägs av Codan Forsikring A/S i Danmark, men som i sin tur ägs av brittiska RSA Group.

Nu säljer dock RSA Group Trygg-Hansa i Sverige och Codan i Norge till Tryg - som är ett annat stort danskt försäkringsbolag. Tryg äger redan idag Moderna Försäkringar i Sverige.

En inte alltför vild gissning är att flera av Modernas varumärken går upp i Trygg-Hansa i Sverige då T-H är det starkare varumärket. Personalnedskärningar är nog att vänta pga "synergieffekter".

Vad som händer med Bilsport & MC (som är ett av Modernas varumärken) vet jag inte, men en gissning är att det varumärket behålls då det har stark ställning i sin nisch och Trygg-Hansa inte har något motsvarande.

Det finns alltså god anledning att titta över villkor och avtal vid årsförnyelse av en Bilsport & MC-försäkring. Egentligen är allt samma för Bilsport & MC, men förändringar KAN inträffa pga av sammanslagning med Trygg-Hansa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fick husvagnen påkörd i höstas om motparten har Trygg Hansa. Jag fick ganska snabbt besked om att jag skulle ta husvagnen till verkstad för att verkstan skulle kunna skicka offert. Sen har det tagit stopp.

Efter kanske 2 månader mailar jag Trygg Hansa och frågar om de fått offert och får svar att dom inte fått någonting.
Så jag åker jag förbi verkstan som säger att dom dömt ut vagnen och meddelat Trygg Hansa samt skickat påminnelse.
Verkstan säger att dom ska kontakta Trygg Hansa igen så jag väntar 1-2 veckor innan jag mailar Trygg Hansa och får svaret att dom fortfarande inte hört av verkstan.

Är det normalt beteende av Trygg Hansa eller är det verkstan som ljuger? Jag tycker ju att verkstan rimligtvis borde vilja bli av med husvagnen som nu står och skräpar på deras tomt. Men utöver det så saknar dom väl incitament att göra nåt.
Trygg Hansa saknar förstås helt incitament att vilja ersätta mig men det handlar ju om kexpengar så jag har även svårt och tro att dom strular medvetet.

Vad ska man tro egentligen?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Fick husvagnen påkörd i höstas om motparten har Trygg Hansa. Jag fick ganska snabbt besked om att jag skulle ta husvagnen till verkstad för att verkstan skulle kunna skicka offert. Sen har det tagit stopp.

Efter kanske 2 månader mailar jag Trygg Hansa och frågar om de fått offert och får svar att dom inte fått någonting.
Så jag åker jag förbi verkstan som säger att dom dömt ut vagnen och meddelat Trygg Hansa samt skickat påminnelse.
Verkstan säger att dom ska kontakta Trygg Hansa igen så jag väntar 1-2 veckor innan jag mailar Trygg Hansa och får svaret att dom fortfarande inte hört av verkstan.

Är det normalt beteende av Trygg Hansa eller är det verkstan som ljuger? Jag tycker ju att verkstan rimligtvis borde vilja bli av med husvagnen som nu står och skräpar på deras tomt. Men utöver det så saknar dom väl incitament att göra nåt.
Trygg Hansa saknar förstås helt incitament att vilja ersätta mig men det handlar ju om kexpengar så jag har även svårt och tro att dom strular medvetet.

Vad ska man tro egentligen?
Tro det värsta och hoppas på det bästa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top