Problem med Trygg Hansa bilstöld.

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Hej

Vi fick en av våra bilar stulen under Julledigheten när vi var i fjällen.
En BMW 120 av årsmodell 2019.
Dom tog sig in i huset tog nyckeln och åkte iväg med bilen. Nu har polisen hittat bilen och bilen står hos en samarbetspartner till Trygg Hansa. Det var ju bra att bilen hittades tänkte vi men nu till problemen.

Bilen var i stort sett ny, hade rullat 450 mil när den blev stulen. Vi hade kört ca 50 mil på helt nya vinterdäck.

Nu när vi åkte och tittade på bilen är den super skitig, det saknas dubbar ur vinterdäcken. Vi vill ha bilen på rekond och tvätt samt få en hjulinställning. Enligt oss kan man omöjligt se om det finns några skador på bilen som den ser ut nu. Det kan ju finnas både knark och sprutor i bilen, samt repor och skador på lacken.
Men trygg hansa vill inte ens tvätta bilen?
Detta blir jag bara ännu mer förbannad av.
Jag anser att jag även ska ha nya vinterdäck, helst skulle jag vilja få bilen inlöst. Om man tittar på däcken så har dom kört hårt med den, vad händer om det blir motorras på bilen om 1 år.
Vi kan bevisa med nyckeln att dom kört minst 130 mil på 7 dagar och den har varit borta i 14 dagar. Rimligtvis borde vi få ersättning även för dom mil som inte vi har kört med bilen.

Någon annan som varit med om något liknande?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon annan som varit med om något liknande?


Vadå? Att försäkringsbolagets första bud inte är jättebra?
Japp.

Vässa dina argument, visa hur jäddra petig du är med dina grejer - vaxad åkgräsklippare och brevlåda i kolfiber nere vid vägen.
Jag är inte sarkastisk, jag hade levt djävulen med bolaget om dom hade burit sig åt så.
Gå igenom alla dina försäkringar hos bolaget och låt någon annan räkna på samma omfattning. Be Trägg Hönsa förklara varför du skall betala högre premie hos dem utan att få vara en nöjd kund.

Sista utvägen:
https://www.konsumenternas.se/aktuellt/klaga-pa-ett-forsakringsbolag

Go get 'em!
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ja tröghansa är skit när det gäller ersättning
ge dej inte o överklaga om du inte blir nöjd
för många år sen hade jag dom också för att dom var billiga. vilket jag fick ångra
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inlöst kommer du aldrig att få. Men hur kan man ha gjort en skadebesiktning utan att tvätta bilen och leta skrap/bulor?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tyvärr står det i klartext att nyckel är en värde typ handling och skall förvaras på ett sådant sätt att ingen obehörig kan komma över den. om fordonet är startat med nyckel är det jäkligt svart att få ersattning då det står i mer eller mindre klartext i försäkrings dockumentet som bolagen vet att ingen läser.

En kompis fick strida i 2 år mot läns försäkringar då hans bil blev stulen med nyckel o bevisligen slaktad då vissa detaljer som var motiv lackade dök upp till salu efter ett tag.
Han fick en chablon ersättning som motsvarade en 4del av värdet.
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Tack för svar.
Att bilen har blivit stulen med nyckeln ser jag inte som något problem. Mer än 70% av alla bilstölder går till på det viset. I vårat fall gjorde dom först inbrott i huset för att komma åt nyckeln.
"om man hanterat bilnyckeln uppenbarligen vårdslöst och bilen blir stulen kan man få betala en extra självrisk på tio procent av bilens värde. " men det anser jag inte att vi gjort.

Vi får väl vara glada över att dom bara var ute efter bilen. Dom vara bara in och ut ur huset.

Får skriva ner och samla ihop det vi har om hur ofta vi köper däck tankar bilar mm och strida vidare. I min värld så bör man få tillbaka bilen i det skick den var i när den stals. Jag förstår att det är svårt om bilen är gammal att bevisa skicket. Men våran hade inte gått mer än ca 400-500 mil totalt och nästan inget med vinterdäck.

Fortsättning följer. Känns ju värt att betala för "Bilförsäkring stor – med extra många förmåner" Jo tjena vilka förmåner ni har Trygg Hansa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Problem med Trygg Hansa bil stöld.

Hej.
Idag har det varit nya samtal till Trygg Hansa.
Dom verkar dock försöka undvika att prata med oss. Sitter mest i kö.
Men verkstaden där bilen står har hört av sig, dom har tvättat bilen, antagligen på eget bevåg. Den har repor på ena sidan som måste lackeras. Däcken är numera nästan dubbelfria så dom tyckte verkstad att man var tvungen att byta. Även framrutan vill dom byta då den har en massa stenskott.
Nu hoppas jag att man med hjälp av nyckeln kanske kan se toppfart, maxvarv mm. Dom har ju uppenbart kört som fan med den så nu vill man ju att dom även går igenom motorn.
Ska även se om man kan söka på plåtarna som bilen hittades med, kanske kan man bevisa att bilen varit utomlands.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej.
Idag har det varit nya samtal till Trygg Hansa.
Dom verkar dock försöka undvika att prata med oss. Sitter mest i kö.
Men verkstaden där bilen står har hört av sig, dom har tvättat bilen, antagligen på eget bevåg. Den har repor på ena sidan som måste lackeras. Däcken är numera nästan dubbelfria så dom tyckte verkstad att man var tvungen att byta. Även framrutan vill dom byta då den har en massa stenskott.
Nu hoppas jag att man med hjälp av nyckeln kanske kan se toppfart, maxvarv mm. Dom har ju uppenbart kört som fan med den så nu vill man ju att dom även går igenom motorn.
Ska även se om man kan söka på plåtarna som bilen hittades med, kanske kan man bevisa att bilen varit utomlands.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Att fixa lacken , rutan och byta däcken känns ju som vettigt. Däcken går ju relativt lätt att styrka när dom inköptes. Vindruta och lack är ju lätt att hävda att det inte var sönderrepat och fullt med stenskott ped tanke på körsträckan.

Vad gäller maxvarv och hastighet så tror jag inte att det går att läsa ut. Men du kan nog tryggt anta att det är både maxvarv och maxhast för bilen som är max vad dom kört.
MEd största sannolikhet har dom varvat till varvstopp och dom har troligen toppfartstestat bilen också.

Men det lär du nog inte få något för. Dels för att det är svårt att säga med säkerhet vad som är följden av buskörningen och vad som är följden av produktionsfel på delar.
Men också för att det är mycket svårt att döda en motor på den sträcka dom kört. Framför allt inte om den haft hyfsat fräsh olja i tilräcklig mängd vilket den ju borde ha eftersom den är så ny och gått så kort.
Då krävs det betydligt mycket mer innan det märks något på motorn. En modern motor kan du utan vidare köra som du stulit den i 20 000 mil utan att du sliter ut den om den fått service. Så det är osannolikt att dom skadat motorn på något sätt om dom inte kört av kylslangar eller liknande och fortsatt köra.
Så jag tror inte att du kommer att få något för motorn då den troligen är relativt opåverkad.

Övriga saker har du nog en hyfsad chans att få ersättning för om du argumenterar lite.
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Hej
Igår var det tyst från trygg Hansa.
Jag har ju en liten plan att vara så jobbig så att alla kör och små fix blir så dyrt att det är bättre för TH att sälja bilen i befintligt skick och ersätta oss än att fixa allt. Men vi får se, lyckas dom fixas bilen så vi blir nöjda så är det toppen. Men det kändes inte som vi kommer bli det i dagsläget.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Hej
Igår var det tyst från trygg Hansa.
Jag har ju en liten plan att vara så jobbig så att alla kör och små fix blir så dyrt att det är bättre för TH att sälja bilen i befintligt skick och ersätta oss än att fixa allt. Men vi får se, lyckas dom fixas bilen så vi blir nöjda så är det toppen. Men det kändes inte som vi kommer bli det i dagsläget.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vet av erfarenhet att det kan ta tid med försäkringsbolag, vissa handläggare blir sjuka och andra sitter mest och petar näsan verkar det som, när man väntar på besked.
Men tror att det kommer bli svårt att få till så höga reparationskostnaderna som 80% av bilens värde med tanke på vilka skador du beskriver. De 80% är i alla fall vad mitt ena försäkringsbolag har uppgett att de reparerar för innan bilen löses in. Det kanske skiljer sig mellan försäkringsbolagen så ta inte det som en absolut sanning.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Med mindre värden är de snabba, typ om en helförsäkrad gammal hoj värd 20.000:- blir stulen eller skadad. En gång fick jag hela värdet + behålla hojen, utbetalt på typ fyra dagar.
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Hej.
Har varit helt tyst från trygg Hansa i två dagar får se om det händer något på måndag.
Dom är ju inte blixtsnabba direkt, vi kan ju hyra en bil men då får vi betala 25% själva. Fast håller dom på och velar kan man ju tycka att man borde få någon typ av ersättning utöver dom 100 skronor / dag man får så länge man inte hyr bil.
Eftersom bilen var nästan helt ny så var det inga skador på rutan så dom måste kommit under dom 150-200 mil som tjuvarna kört.
Helt inlöst är väl lite mycket att hoppas på men vi får se. Ska dom lacka och byta däck, bromsskivor, belägg hjul inställning mm så blir det ju dyrt fort så då kanske det blir billigare för Trygg Hansa att sälja den som den står och ersätta oss.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hej.

Helt inlöst är väl lite mycket att hoppas på men vi får se. Ska dom lacka och byta däck, bromsskivor, belägg hjul inställning mm så blir det ju dyrt fort så då kanske det blir billigare för Trygg Hansa att sälja den som den står och ersätta oss.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Inlösen kan du slå ur hågen 100% med den beskrivning du ger. Klart det är trist att bränna i runt i en gammal tjålburk:crash Men allvarligt talat, de reparerar upp till sista värdekronan.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Få den fixad och byt bort den sen!
Problemet löst!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Kan inte säga så mkt om ärendet men du dödar inte en ny motor på 100 mil. UInder utveckling testas motorer på maxvarv i dygn (inte timmar). Jag förstår känslan men släpp den bollen.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ta inte Gjensidige när du nu lämnar Trygg Hansa. Jag fick drygt 30% lägre ersättning än motsvarande bil på blocket när en fyllare avsiktligt körde in i min bil i somras, och då var min bil i det skicket att det hänt att folk kom kommenterade vilket fint skick den var i.
Har hela händelsen på film och så här 7 månader senare har inte polisen hunnit ta tag i ärendet ännu.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Riktigt tråkigt händelse du varit med om.

Jag har haft Trygg-Hansa sedan jag var liten och följt med hela livet med MC, bil och nu hus.
Har behövt använda deras försäkringar ett flertal gånger helt utan problem.
Verkar som du har trött handläggare tycker jag.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Hej.
Har varit helt tyst från trygg Hansa i två dagar får se om det händer något på måndag.
Dom är ju inte blixtsnabba direkt, vi kan ju hyra en bil men då får vi betala 25% själva. Fast håller dom på och velar kan man ju tycka att man borde få någon typ av ersättning utöver dom 100 skronor / dag man får så länge man inte hyr bil.
Eftersom bilen var nästan helt ny så var det inga skador på rutan så dom måste kommit under dom 150-200 mil som tjuvarna kört.
Helt inlöst är väl lite mycket att hoppas på men vi får se. Ska dom lacka och byta däck, bromsskivor, belägg hjul inställning mm så blir det ju dyrt fort så då kanske det blir billigare för Trygg Hansa att sälja den som den står och ersätta oss.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är dina skivor inte slagna så kommer de inte att bytas, och beläggen slits inte ut på 150 mil heller, skulle skivorna vara slagna så är det klart de ska bytas och då kan man lika gärna byta beläggen då de kan ha glasat.

Inlösen är bara att glömma, motorn lär det inte vara nåt fel på då de som sagts innan testas i fabrik och ska klara av (ursäkta ordvalet) att idioter kör bilen, är bilen manuell eller automat? Om bilen är manuell kanske du kan få med ett byte av koppling och svänghjul, just sayin...

Är fälgarna skadade i övrigt? Hjulinställning är det minsta du kan begära, har du skador på fälgarna som har gått djupt kan du kräva nya fälgar, nu har jag inte måttet i huvudet men jag kan ta reda på det om du vill.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top