Om att underhållsladda en MC

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog 2012 och kopplade in mig med en Voltmeter på Kawasaki ER-6N som stod med underhållsladdning från en Ctek Zafir 45. Satt och noterade batterispänningen 1 gång/minut och resulatet blev bifogade diagram. Med ca 100 minuter mellanrum hade batterispänningen sjunkit så lågt ( till ca 12,85 Volt vad jag minns) att det var dags för en Undehållsladdningspuls.

I år tyckte jag det var dags göra samma sak på en BMW R1200GS, också underhållsladdad med en Ctek Zafir 45. Slog mig ner i garagefåtöljen för lite lugn under några timmar. Men icke sa Nicke, spänningen föll och steg så snabbt så jag bar skrev Spänning, Spänning, Spänning, Spänning, Minut, Spänning, Spänning, Spänning.... och gav upp efter 10 minuter.
Kråkfötterna tydde på en laddpuls varje minut.
Lösningen blev att ställa upp en kamera och filma Voltmeter och en Timer, filma i 11 minuter och sedan spela upp filmen, och stoppa den var 10 sekund och läsa Voltmetern.
På 11 minuter han Cteken rycka in med en laddpuls 7 ggr.
Men för att få ett diagram av samma typ som det jag gjorde till Kawa med två laddpulser så tog jag och läste av batterispänningen 1 gång/sekund mellan sekund 500 och sekund 633.
Diagrammet bifogas.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 66
  • 20200204-CTEK45ZAFIRpå-BMW-R1200GS.png
    20200204-CTEK45ZAFIRpå-BMW-R1200GS.png
    28.4 KB · Visningar: 75
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Alltså är inte själva poängen med en intelligent laddare att man bara pluggar in den och så sköter den sig självt?
Att spela in laddcyklerna och försöka analysera det inspelade materialet verkar i mitt tycke som en aningen överarbetat.
Låt laddaren vara på ett par dygn, funkar det - fine! Om inte, kanske dags att byta batteri. Svårare är det inte!
Mvh
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Snart har vi de urladdade batteriernas tid:huvet
Hojen startar inte, vad kan vara fel:va
Våren är inte bara blåsippor:)
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Är det inte hojåkarväder får man torrbryta lite, jag känner så väl igen mig! Kul experiment!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller batteriet 12,85volt..

Ställ batteriet i en plastpåse på botten av frysen/boxen o glöm av det till du skall ha det igen till våren..

Det mår både ditt sinne/plånbok bra av o även batteriet:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min reaktion var:
Varför klarar sig batteriet i en Kawasaki ER6-N sig i 100 minuter utan underhållsladdning
medan en BMW R1200GS -16 behöver en påfyllning med mera laddning efter 95 sekunder ?
Hur mycket ström behövde BMWn ?
För att få något att jämföra med tog jag och mätte på GSX1300R först.
Steg 1 koppla loss anslutna jordkablar från Minuspolen och mäta strömmen. Det var 0,6mA
Steg 2 koppla upp ett labbaggregat i serie med en mA-meter, ställa in labbagregatet för 13,65Volt över batteriet.
För 13,65 Volt är spänningen den hemgjorda underhållsladdaren håller batteriet på.
13,65Volt är rekommenderad spänning från Yuasa för underhållsladdning av UPS batterier.
Och det kan inte vara helt fel. Batteriet i GSX1300R är från 2007.
Uppmätt ström ca 9mA.
Det blir ca 1mA till elektroniken i GSX1300R och ca 8mA för att hålla batteriet i form.

Det är mycket svårt mäta hur mycket ström Ctek Zafir 45 pyttsar in i BMWn under några sekunder så jag kopplade in samma prylar som på GSX1300R Labbagregatet och mA-metern.
Men här måste mA-meter stå på max 200mA, mot 20mA på GSX1300R.

Uppmätt laddström till BMWn ca 40mA vid 13,65Volt över batteriet. När det stabiliserat sig.
Ett behov på 40mA motsvarar en urladdning på ca 0,7 Ah/dygn.
Vad beror behovet på, det finns en inkopplad USB-adapter som brukar dra 3 till 4mA.
Det finns en inkopplad BMW Motorrad Navigator VI, vad kan Navigatorn dra på en parkerad hoj ?
Eller är det elektroniken i R1200GS som drar ca 30mA mer än på en parkerad GSX1300R ca 1mA?
Eller är det batteriet på R1200GS som är slut och inte håller laddning ?

1-ElektronikDrarParkerad-ca0k6-mA-GSX1300R-.jpg2-UppställtFörMätningAvLaddström-GSX1300R.jpg
3-Laddströmca9mAVidKonstantSpänningca13k65V-GSX1300R.jpg4-Laddströmca42mAVidKonstantSpänningca13k65V-BMW-R1200GS.jpg
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ut å kör en tur för böfvelen, det gör underverk för batteriet. Och själen! :D Själv ska jag brappa till Danmark i morrn, då blir batteriet nog fullt igen efter dagens fisrepa i stan på tomgång.

Bmw:n är väl nedlusad med elektronik och så dras det lite sås här och där. Eller så är batteriet trött som du själv är inne på (koppla på Busans batteri på BMW:n och se om du får samma resultat?). ER-6:an och Busan har väl minimalt med lull-lull?

Jag har en USB-laddare som sitter i DIN-uttaget, men bara när jag ute och kör eftersom det är konstant 12v till DIN-uttaget. Klassisk strömtjuv, så jag rycker ur den när jag kommer hem. Den blir mindre stulen på så vis också.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ut å kör en tur för böfvelen, det gör underverk för batteriet. Och själen! :D Själv ska jag brappa till Danmark i morrn, då blir batteriet nog fullt igen efter dagens fisrepa i stan på tomgång.

Bmw:n är väl nedlusad med elektronik och så dras det lite sås här och där. Eller så är batteriet trött som du själv är inne på (koppla på Busans batteri på BMW:n och se om du får samma resultat?). ER-6:an och Busan har väl minimalt med lull-lull?

Jag har en USB-laddare som sitter i DIN-uttaget, men bara när jag ute och kör eftersom det är konstant 12v till DIN-uttaget. Klassisk strömtjuv, så jag rycker ur den när jag kommer hem. Den blir mindre stulen på så vis också.

Precis, sade Bull. Ut och kör!

Underhålls-sladda!!!

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja! Så klart det heter underhålls-sladda! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså är inte själva poängen med en intelligent laddare att man bara pluggar in den och så sköter den sig självt?
Att spela in laddcyklerna och försöka analysera det inspelade materialet verkar i mitt tycke som en aningen överarbetat.
Låt laddaren vara på ett par dygn, funkar det - fine! Om inte, kanske dags att byta batteri. Svårare är det inte!
Mvh

Kan bara hålla med.
Använd den inbyggda intelligensen i bilen lärde jag mig för många år sedan.
När bensinlampan lyser , åk in på macken och tanka.
När oljelampan lyser åk in på macken och fyll på en liter olja. #

En lustig grej är att efter varje laddpuls från smartladdaren Ctek Safir 45 behövde batteriet en ny laddning efter 95 sekunder.
När jag kopplade bort den dumma konstantspänningsladdaren från batteriet tog det 19 minuter eller 1140 sek innan Ctek Safir 45 behövde ge en ny laddpuls.
Det verkar alltså som att Yuasa, batteritillverkaren, vet mer om batteriladdning än Ctek, Smartladdtillverkaren.
I varje fall om man vill att batteriet ska kunna ge ström en längre tid.
Och jag har köpt en smart batteriladdare på Biltema som jobbar mer som Yuasa rekommenderar
Först laddar den med konstant ström till ca 14,3 Volt,
därefter övergår den till att lägga sig på en konstantspäning på ca 13,8 Volt.

# Läraren av dessa visdomsord var därför mycket förvånad över att verkstaden sagt att kamaxeln behövde bytas för den var sliten pga av brist på olja.
Föreslog vi skulle stanna bilen och visade oljestickan. Den var helt torr.
Körde in på närmsta mack och fyllde på olja till övre markering på oljestickan.
 
Last edited:

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Knepet är väl att batteriet aldrig ska sluta laddas om batteriet ska hålla. Speciellt om man köpt ett på biltema. Stänger man av hojen sätt den direkt på underhåll.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Knepet är väl att batteriet aldrig ska sluta laddas om batteriet ska hålla. Speciellt om man köpt ett på biltema. Stänger man av hojen sätt den direkt på underhåll.

Nja jag bytte mitt biltema i thunderacen o då var det 10 år gammalt enligt.datum märkningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag har nog haft 7 biltema batterier på 5år och köpte nyligen ett agm bil batteri som höll 6månader sen åkte jag dit och lämnade tillbaka det..

Känns igen. Avverkade ett underhållsfritt Biltema 80-269 på Sprint RS om året.
Sedan beställde jag ett Yuasa YTX14L-BS här
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-ytx14l-bs-motorcycle-battery.html
och det håller än.

Det stora kruxet med billiga batterier är att tillverkarna förbättrar prestanda genom att spara på dyrt bly och fylla på mera billig svavelsyra. Det höjer batterispänning ca 0,3 till 0,5 Volt jämfört med ett kvalitetsbatteri som håller ca 12,7 Volt en dag efter laddning.
Billiga batterier håller alltså fulladdade ca 13,0 till 13,2 Volt en dag efter laddning.
Ansluts dom sedan till en Ctek som slår till för underhållsladdning vid ca 12,85 Volt så är dom rejält urladdade innan Cteken slår till.
Att jämföra med ett Yuasa som laddas några ggr per dygn.
På väg ner till 12,7 Volt passeras ju 12,85 Volt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Lustigt, min erfarenhet är tvärtom. Mitt fina Yuasabatteri kopplade jag ur och laddade ett par ggr under vintern men skiten tog slut efter 2 år. Grannen har aldrig någonsin underhållit batterier på vinter och de har hållit. Mer slumpen om man får ett bra eller dåligt batteri?
Biltemabatterierna jag har nu har hållit i många år utan underhållsladdning annat än att de är fulladdade inför vintern.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lustigt, min erfarenhet är tvärtom.

...och för mig, tvärt om. Har skrotlådan full med Biltema-batterier. Köpte Yuasa till både Bandit-1371'an och VS1400'an - som nu hållit i iaf två säsonger mot en säsong för alla Biltema jag köpt sen 2014. Otur kanske man kan säga, men jag tror mer på ett sammanhang. Startströmmen är märkbart högre i Yuasa än Biltemas "mellanmodell". Hittills har det gått på ett ut kostnadsmässigt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top