Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: En sukka

  1. #1
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739

    En sukka

    Då vart man lite sugen att dra igång ett nytt större projekt igen.
    Gillar att visionera byggena, shoppa och påbörja dem. Sen trappas entusiasmen
    alltid ner. Något annat som verkar bättre, tuffare hägrar alltid borta vid horisonten.
    Förhoppningsvis har jag hittat rätt den här gången.

    Måste säga att jag gillar den här retrolooken skarpt, alltid gjort. Trots det sålde jag
    min moddade XJR1300 utan att blinka en gång i tiden för en R1a. Så när jag fick nys om
    den här så vart det ingen tvekan.

    Hojen har stått hos mig ett tag nu i väntan på sin tur och så har man ju givetvis
    funderat på vad för nåt spännande som kan göras med den. Den är kosmetiskt ganska illa
    däran, krockad och ute ur registret. Föregående ägare kom inte riktigt till skott för att
    på allvar börja fixa till den. Sned ram, kassa delar och delar som saknas. Tror ändå detta
    kan bli ett riktigt bra projekt. Dags att skruva ned den.







    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  2. #2
    dalis silads avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    Inlägg
    705
    Spännande, lycka till.

  3. #3
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Tack, kan behövas.

    Planen för denna hoj kan man väl säga är 2-delad.
    Först plockas ned för att byta ram till en tyskreggad ram som måste in i
    registret och sen besiktigas. Kommer inför detta byta det som är sönder
    men inte byta det som endast är skadat o funkar. I övrigt se till så den
    fungerar och uppfyller besiktningskraven.
    Efter det blir det finlir med diverse modifikationer.

    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  4. #4
    Full rulle Bandit-1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Bandit 1200, GSX1300BKA B-King
    Inlägg
    687
    Det där blir jag nyfiken på. Är det krångligt att köpa ram utomlands och få den inreggad i Sverige?

  5. #5
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Citat Ursprungligen postat av Bandit-1200 Visa inlägg
    Det där blir jag nyfiken på. Är det krångligt att köpa ram utomlands och få den inreggad i Sverige?
    Hoppas någon annan kan svara på det för jag har ingen aning. Har en bunt papper
    som jag hoppas räcker. Dessa talar ju inte om om det är en hel hoj eller bara ram,
    egentligen som om vi skulle sälja papperna till en svenskreggad.
    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  6. #6
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 747
    Visst är det en 1400?

    Den motorn är ordentligt skön med bra drag nästan från tomgång, men chassit är trist så jag skulle söka rätt på ett chassi från en GSXR750, bygga en fighter med motorn i det chassit och sälja resten av delarna separat.

    Och nu insåg jag att de dämpare jag satt på min moped och trott kom från en skoter verkar vara från en MC, kanske rent av någon GSX. Hittade dom hos skrothandlaren en gång när jag var och skulle sälja järnskrot. Servade och monterade på moppen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20200204_161942.jpg
Visningar:	32
Storlek:	872,1 KB
Id:	452594  
    Senast redigerat av Two stroke man den 2020-02-04 klockan 16:49.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  7. #7
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Visst är det en 1400?

    Den motorn är ordentligt skön med bra drag nästan från tomgång, men chassit är trist så jag skulle söka rätt på ett chassi från en GSXR750, bygga en fighter med motorn i det chassit och sälja resten av delarna separat.

    Och nu insåg jag att de dämpare jag satt på min moped och trott kom från en skoter verkar vara från en MC, kanske rent av någon GSX. Hittade dom hos skrothandlaren en gång när jag var och skulle sälja järnskrot. Servade och monterade på moppen.
    Jepp, det är en 1400.
    Kommer jag förbi besiktningsstadiet så blir det lite trim på den också.
    Blir tyvärr fel look med aluchassit. Inte så brydd att få de bästa köregenskaperna heller.

    Dämparna ser helt klart ut som de som sitter på 1400an.
    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  8. #8
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 747
    Citat Ursprungligen postat av Yami Visa inlägg
    Jepp, det är en 1400.
    Kommer jag förbi besiktningsstadiet så blir det lite trim på den också.
    Blir tyvärr fel look med aluchassit. Inte så brydd att få de bästa köregenskaperna heller.

    Dämparna ser helt klart ut som de som sitter på 1400an.
    Trim är ju aldrig fel, den lider ju av lite astmatiska kanaler. Du har säkert redan läst 1400-tråden.

    Jag tycker motorn skulle se helrätt ut i ett chassi fram till -95, en sån är ett av mina fantasibyggen.
    Men jag förstår om det inte är den look du söker.

    Katana-prylar på den är ju coolt, men dom kostar förstås multum. Tank och prylar billigt från 70- och 80-talshojar som skulle ge den ännu mer retrolook. Sen vet jag iofs att Maggy här på sporthoj hade en extra original tank samt div annat och maveric köpte nog allt från honom så kanske han har en original tank.

    Din tank är ju iofs också möjlig att fixa till för den som är händig med plåt.

    De hydrauliska fjäderjusteringarna fick jag plocka bort för att mjuka till dom. Men kan tipsa om att det går att byta olja och lufta ifall dom ger upp.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #9
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Trim är ju aldrig fel, den lider ju av lite astmatiska kanaler. Du har säkert redan läst 1400-tråden.

    Jag tycker motorn skulle se helrätt ut i ett chassi fram till -95, en sån är ett av mina fantasibyggen.
    Men jag förstår om det inte är den look du söker.

    Katana-prylar på den är ju coolt, men dom kostar förstås multum. Tank och prylar billigt från 70- och 80-talshojar som skulle ge den ännu mer retrolook. Sen vet jag iofs att Maggy här på sporthoj hade en extra original tank samt div annat och maveric köpte nog allt från honom så kanske han har en original tank.

    Din tank är ju iofs också möjlig att fixa till för den som är händig med plåt.

    De hydrauliska fjäderjusteringarna fick jag plocka bort för att mjuka till dom. Men kan tipsa om att det går att byta olja och lufta ifall dom ger upp.
    Jodå, läst början av tråden. Sen gav jag upp tillfälligt.
    Snappade upp en del nyttigt om trimmet tror jag. Porta, PC3, eftermarknadssystem
    och eventuellt slipa om kammen.
    Har ju andra ideér också (70-tal faktiskt) men det kommer vi i så fall till senare.
    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  10. #10
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Idag så påbörjades då rivningen.
    Tar sin lilla tid att fota grejerna och lägga i påsar så man vet vart
    det hör hemma när den skall sättas ihop igen.



    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  11. 2020-02-10, 18:53

  12. #11
    Musclemachine StreetfighterGBGs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
    Inlägg
    1 752
    Citat Ursprungligen postat av Bandit-1200 Visa inlägg
    Det där blir jag nyfiken på. Är det krångligt att köpa ram utomlands och få den inreggad i Sverige?
    Inte alls. Lika enkelt som att importera en hel hoj. Regbevis och kvitto är viktigt.
    Busenkelt med ram ifrån EU land.
    Lite irriterande är det när man genomför ett rambyte på en svensk hoj och tagit ramen ifrån USA.
    Då skall det genomföras bullertest etc även om det tekniska är Europeiskt.

  13. #12
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Citat Ursprungligen postat av StreetfighterGBG Visa inlägg
    Inte alls. Lika enkelt som att importera en hel hoj. Regbevis och kvitto är viktigt.
    Busenkelt med ram ifrån EU land.
    Hur viktigt är det med ett kvitto egentligen, tror jag saknar detta?
    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  14. #13
    Musclemachine StreetfighterGBGs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
    Inlägg
    1 752
    Citat Ursprungligen postat av Yami Visa inlägg
    Hur viktigt är det med ett kvitto egentligen, tror jag saknar detta?
    Utan kvitto så får du aldrig igenom ursprungskontrollen. Dem skall dessutom ha allt i original.

  15. #14
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Citat Ursprungligen postat av StreetfighterGBG Visa inlägg
    Utan kvitto så får du aldrig igenom ursprungskontrollen. Dem skall dessutom ha allt i original.
    Låter olycksbådande.
    Får ringa dem o ha klart besked helt enkelt.
    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  16. #15
    Musclemachine StreetfighterGBGs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
    Inlägg
    1 752
    Citat Ursprungligen postat av Yami Visa inlägg
    Låter olycksbådande.
    Får ringa dem o ha klart besked helt enkelt.
    Jo det kan det vara. Men utan att påvisa ett kvitto så skulle vi kunna få in hur många stulna ramar som helst som sedan legaliseras genom att registreras i Sverige.

  17. #16
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 747
    Lika bra att du ger upp och säljer motorn till mig.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  18. #17
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    425
    jag har en gsxr750-92 ram med papper om det kan vara intressant

  19. #18
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Citat Ursprungligen postat av StreetfighterGBG Visa inlägg
    Jo det kan det vara. Men utan att påvisa ett kvitto så skulle vi kunna få in hur många stulna
    ramar som helst som sedan legaliseras genom att registreras i Sverige.
    Inte riktigt med där, så om man har fahrzeugbriefet så gäller inte detta
    som bevis att det är legalt? Iofs så kan ju papperen vara stulna också.


    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Lika bra att du ger upp och säljer motorn till mig.
    Hahaha... nice try. Såg nästan det komma.
    Duger en CB1000F?


    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    jag har en gsxr750-92 ram med papper om det kan vara intressant
    Kunde varit intressant men nu hittade jag kvittot. 168 euro har PO pröjsat.
    Så problemet löst.


    Har inte kunnat vistas i verkstaden på flera dgr. Tanken jag monterade av
    innehöll några liter bensin. Ställde den upp så den inte läckte och det
    var ok i några dagar. Sen en morgon stank det där inne. Fattar inget för
    den har inte ramlat o ingen soppa på golvet. Fan va gammal soppa stinker.
    Tömd nu i vart fall.
    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  20. #19
    Medlem Yamis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    På landet
    Hoj
    Får inte plats här
    Inlägg
    1 739
    Så här blev mitt föregående projekt. Jepp, kan göra avslut.
    Stulen, krockad och köpt på skroten utan papper.
    Vart hur mycket jobb som helst med denna men nu är den redo
    för besiktning.

    Resan är alltid målet. Ibland tvingas man avbryta resan.
    Men en ny resa lockar alltid så man reser igen. :)

  21. #20
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 747
    Citat Ursprungligen postat av Yami Visa inlägg

    Hahaha... nice try. Såg nästan det komma.
    Duger en CB1000F?
    Din motor och Illocos chassi är väl ungefär ingredienserna till min drömfighter men jag var väl inte så allvarlig egentligen. Jag har redan för många projekt.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har en 959 corse. Ställningen är ju ganska extrem precis som på alla hojjar av den här stilen men inte alltför jobbig även för en gammal gubbe som jag. Skil [...]

Duccatista
Vill du annonsera ovan? Klicka här