Hjälp mig hitta min drömhoj!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
F*n vad svårt det är! Igår blev jag helt såld på Triumph sprint, det enda som besvärade mig är att jag inte litar på Triumphs kvalité. Säger inte att den på något sätt är dålig då jag har noll erfarenhet av märket. Bara min förbannade magkänsla. Gillar japanska hojar överlag.

Imorse snöade jag in mig på fz1-s. Verkar vara en riktigt fin maskin. Nu loggar jag in och blir tipsad att kolla på z1000sx. Skitfin hoj det med!

Sen tar jag till mig det Comeback skrev. Horneten går faktiskt riktigt bra och är lätt och fin vilket är värt mycket.

Sjukt svårt detta. Fz1-s z1000sx eller behålla nuvarande. Jobbigt, men är mycket tacksam för all inspiration.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
De "äldre moderna" (om man kan skriva så) trajorna från 1990-tal och tidigt 2000-tal hade en och annan komponent som kunde gjorts i högre kvalitet. Men så är de med de flesta märken. Man hittar alltid någon grej som borde gjorts bättre.

955:eek:rna t ex har haft problem med voltregulatorn som kan gå sönder efter ett antal år (1500 spänn på Ebay). Bonneville/Thruxton 900 hade vissa problem med tändningslåset, det verkade bero på att det blev stor påfrestning när hela nyckelklippan hängde och dinglade i fartvinden.

Men vad vet jag, mina två äldsta har ju bara gått 13 000 mil, varav jag har kört 11 000... ;) Min Sprint är 17 år i år, min Thruxton fyller 12 i maj.

Old Badger har ju kört 20 000 mil med sin. Så han leder! :)

EDIT. Läste i ett nytt inlägg från SwePace om kopplingsvajern! Kom då ihåg att min också gick av, efter 5 000 mil.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag hade en sprint rs -01 i drygt 10 år och knappa 5000 mil.

Det enda som inte var normalt underhåll var en kopplingsvajer som gick av vid typ 250 mil. Blev utbytt raskt på garanti.

Om hojen inte blivit inlöst efter en tragisk fallolycka från ett släp så hade jag haft den kvar.

Sen har man ju haft både husqvarna och KTM mm efter trajan. Kan säga att trajan varit den minst problemdrabbade.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du får ju en fin FZ1 för mellan 35-60.000 beroende på extra lull lull och om det är S eller N versionen där S är dyrare. Jag trivs med min den funkar lika bra i 30 kmh och i raskare tempo. Helt ok att försäkra också. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
F*n vad svårt det är! Igår blev jag helt såld på Triumph sprint, det enda som besvärade mig är att jag inte litar på Triumphs kvalité. Säger inte att den på något sätt är dålig då jag har noll erfarenhet av märket. Bara min förbannade magkänsla. Gillar japanska hojar överlag.

Imorse snöade jag in mig på fz1-s. Verkar vara en riktigt fin maskin. Nu loggar jag in och blir tipsad att kolla på z1000sx. Skitfin hoj det med!

Sen tar jag till mig det Comeback skrev. Horneten går faktiskt riktigt bra och är lätt och fin vilket är värt mycket.

Sjukt svårt detta. Fz1-s z1000sx eller behålla nuvarande. Jobbigt, men är mycket tacksam för all inspiration.


Haha har man någonsin valt färdigt hoj?!? :)

Angående Triumph så är det inget fel på kvaliteten alls, åtminstone inte på nyare (~20 år och yngre). Men - det viktigaste här - magkänslan! Säger din magkänsla att du inte litar på Triumph, så kan du ge dig fan på att du får en riktig surhink tillverkad sent fredag den 13 mitt i skiftbytet. Men faktum är att Triumph gör driftsäkra hållbara motorcyklar. Skiftbyte i Bregottfabriken eller ej. :) Men magkänslan är viktig på hoj, så lyssna på den. Det finns många goa hojar därute.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De "äldre moderna" (om man kan skriva så) trajorna från 1990-tal och tidigt 2000-tal hade en och annan komponent som kunde gjorts i högre kvalitet. Men så är de med de flesta märken. Man hittar alltid någon grej som borde gjorts bättre.

955:eek:rna t ex har haft problem med voltregulatorn som kan gå sönder efter ett antal år (1500 spänn på Ebay). Bonneville/Thruxton 900 hade vissa problem med tändningslåset, det verkade bero på att det blev stor påfrestning när hela nyckelklippan hängde och dinglade i fartvinden.

Men vad vet jag, mina två äldsta har ju bara gått 13 000 mil, varav jag har kört 11 000... ;) Min Sprint är 17 år i år, min Thruxton fyller 12 i maj.

Old Badger har ju kört 20 000 mil med sin. Så han leder! :)

EDIT. Läste i ett nytt inlägg från SwePace om kopplingsvajern! Kom då ihåg att min också gick av, efter 5 000 mil.

Jag hade en sprint rs -01 i drygt 10 år och knappa 5000 mil.

Det enda som inte var normalt underhåll var en kopplingsvajer som gick av vid typ 250 mil. Blev utbytt raskt på garanti.

Om hojen inte blivit inlöst efter en tragisk fallolycka från ett släp så hade jag haft den kvar.

Sen har man ju haft både husqvarna och KTM mm efter trajan. Kan säga att trajan varit den minst problemdrabbade.

Haha har man någonsin valt färdigt hoj?!? :)

Angående Triumph så är det inget fel på kvaliteten alls, åtminstone inte på nyare (~20 år och yngre). Men - det viktigaste här - magkänslan! Säger din magkänsla att du inte litar på Triumph, så kan du ge dig fan på att du får en riktig surhink tillverkad sent fredag den 13 mitt i skiftbytet. Men faktum är att Triumph gör driftsäkra hållbara motorcyklar. Skiftbyte i Bregottfabriken eller ej. :) Men magkänslan är viktig på hoj, så lyssna på den. Det finns många goa hojar därute.

Men nu förstör ni juh Triumphs dåliga rykte! :7peta

Det vet juh alla som inte kan sköta en motorcykel att engelskt är skit! :fakta

Fortsätter det på detta viset framstår vi som kör engelskt snart som normala, så kan vi inte ha det! :7peta

F.ö. var min första motorcykel av samma tillverkning som TS Hårnät och där hade jag lite problem som någon skrev i tidigare inlägg.
Oljeläck, dålig laddning, skuren hastighetsmätardrivning och lite annat förutom dåliga bromsar och undermålig väghållning gjorde vägen mot brittiska motorcyklar lättare! :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
S1000RR är en riktig touringhoj annars. GPS, farthållare, värmehandtag... ett par Kriega-väskor på den så har du en lättviktare med toppfart som räcker runt Europa.

Bekväm också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
S1000RR är en riktig touringhoj annars. GPS, farthållare, värmehandtag... ett par Kriega-väskor på den så har du en lättviktare med toppfart som räcker runt Europa.

Bekväm också.

Tänker på Bikes 5 bandagar i Europa på en vecka med S1000RR.
Det blev 3 bandagar och 2 motorhaverier på en vecka.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
S1000RR är en riktig touringhoj annars. GPS, farthållare, värmehandtag... ett par Kriega-väskor på den så har du en lättviktare med toppfart som räcker runt Europa.

Bekväm också.

Hur mycket jag än älskar mina Kriegaväskor är de inte på långa vägar lika smidiga som korvlådor. Jag kör mycket till jobbet på hoj numera och kör med ryggsäck (antingen min North Face Fusebox eller en av mina Kriegaryggor). Ska jag bara genom stan så är ryggsäck klockrent tycker jag. På långtur åker Kriegaväskorna på.

I övrigt spricker S1000RR för TS på flera punkter. Men tillför mycket annat. :) Inte ett dumt val, men som sagt, TS kravspec och den hojen går inte ihop.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Grattis jag är säker på att du blir nöjd. Hade en i många år och var jätte nöjd.

Mitt tips är att byta till ett kugg större framdrev blir mycket bättre. Har för mig att det är 15 orginal och jag monterade 16
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man inte kört eller haft hoj på många år, var börjar man?
Finns det vettiga försäkringar på R hoj om man är 40+?
Märkesförsäkringar tex, finns det fortfarande? Jag skrev ett mail till Kawasaki, de svarade inte, mail kanske också är 2011 års stil? Hittade inte deras Snapchat dock.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om man inte kört eller haft hoj på många år, var börjar man?
Finns det vettiga försäkringar på R hoj om man är 40+?
Märkesförsäkringar tex, finns det fortfarande? Jag skrev ett mail till Kawasaki, de svarade inte, mail kanske också är 2011 års stil? Hittade inte deras Snapchat dock.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Det lättaste tror jag är att kolla med försäkringsbolagen. Svedea har mycket märkesförsäkringar.
Har själv försäkrat där till bra vilkor i många år.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Om man inte kört eller haft hoj på många år, var börjar man?
Finns det vettiga försäkringar på R hoj om man är 40+?
Märkesförsäkringar tex, finns det fortfarande? Jag skrev ett mail till Kawasaki, de svarade inte, mail kanske också är 2011 års stil? Hittade inte deras Snapchat dock.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag brukar börja med Svedea och Bilsport & MC. Sen kör jag igenom de andra stora bolagen för att prisjämföra. Men vill helst försäkra i någon av de förstnämnda. Varför?

24 månaders nyvärde, vagnskada gäller på alla SMC-kurser, alla steg. Fritt val av verkstad alternativt märkesverkstad. Jag har inte hittat båda de två villkoren hos andra bolag tyvärr. 24 månaders nyvärde är fint att ha på ny hoj, marknadsvärdet sjunker ju bekant som en sten första två åren.

Jag har haft en skada efter krasch med Svedea, och allt löste sig otroligt smidigt, de var toppen att ha att göra med. Kör dock Bilsport nu pga pris och i övrigt bra villkor.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Grattis, fin hoj, härlig motor!

Var bara uppmärksam på fina (inte fina som i snygga, utan fina som i små) vibrationer i styret. Mina fingrar är lite känsliga för sådant och jag fick domnade "pirrande" fingrar efter några mil. Har en kompis som fick byta sin Kawa p g a det. Men är du inte känslig för sådant, eller har tjockare handskar, så är det är mycket kompetent hoj.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Körde hem den igår natt. Blev en tur från Gävle till Göteborg. Går helt fantastiskt. Har beställ värmehandtag, handskydd och kraschpuckar :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top