Frågor om däckbyte, kawasaki er6n.

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Tjenare!

Mitt bakdäck är kasst och har skruvat loss hjulet för att ta det till en firma för att kränga på ett nytt däck. Men uppstod lite frågetecken.

Det är två distanser/kullager? På vardera sida av hjulet (som syns på bilderna)
Bör jag rengöra och smörja om dessa? Om jag borde det, vad är då bäst att använda sig av?

Fråga nummer två är vad man går efter för att kontrollera skick på bromsskivor, kollat runder lite men hittar inga jättebra instruktioner, kan vara jag som är kass på leta men tänkte jag lika gärna kunde slänga in den frågan med.

Annars finns det något annat jag borde tänka på eller passa på att göra innan jag sätter tillbaka hjulet? Tar gärna emot random tips!

Bilder på vad jag menar
https://imgur.com/a/jBtmsLC
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja torka rent distanserna och stryk lite fett på den delen som hamnar mot lagret. Framför allt så torka av axeln och dra på ett tunt lager på hela hjulaxeln.

Skivan ser bra ut.
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Ja torka rent distanserna och stryk lite fett på den delen som hamnar mot lagret. Framför allt så torka av axeln och dra på ett tunt lager på hela hjulaxeln.

Skivan ser bra ut.

Okej! Spelar det någon större roll vilken sorts fett som används till detta?
Tack för hjälpen :)

edit: blir detta bra?
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/hjullagerfett-2000017180
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack, då tillkommer en sista fråga :p
Bör jag använda något speciellt för att rengöra innan jag smörjer eller är det bara att torka av det gamla?
Jag brukar använda handdukspapper på rulle, sånt man har på muggen på jobbet, typ, det luddar inte och är ganska robust. Du ska ta bort saker, damm, skräp och liknande, INTE göra det operationssalsrent med kemikalier och högtryckstvätten, om du inte gillar att ha rasade hjullager förstås ;)
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Jag brukar använda handdukspapper på rulle, sånt man har på muggen på jobbet, typ, det luddar inte och är ganska robust. Du ska ta bort saker, damm, skräp och liknande, INTE göra det operationssalsrent med kemikalier och högtryckstvätten, om du inte gillar att ha rasade hjullager förstås ;)

Okej, då kör jag på det.
Tackar för all hjälp :)
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Känner att jag fått tillräckligt med svar på mina frågor.

Tack för hjälpen alla! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att du ska behålla distanserna hemma hos dig medan du har hjulet hos en firma för däckbyte.
Sådana smådelar har stor förmåga att lossna och bara försvinna......
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Återupplivar tråden efter bytet blivit genomfört.

Får säga att det faktiskt gick ganska smidigt, var lite småklurigt då det var första gången jag bytt ett hjul själv.
Uppstod dock fler frågor, med lite tur kanske någon kan hjälpa mig få svar på dessa med :)

Efter jag fått tillbaka hjulet på plats så såg jag sträck under klossarna på bilderna, antar att det är för att kunna se att de blir rakt? Såg det efter jag spänt fast hjulet igen men det ser ut att ha blivit bra ändå om jag inte är helt ute och cyklar.

Sen till fråga två, vad heter den nålen som går igenom bulten som låser fast muttern? (bild 1) Den var kass och knäcktes av när jag satte tillbaks den :huvet

Fråga tre, hur gör ni när ni spänner muttern när hjulet är på plats? Jag tog ett vanligt spärrhandtag och drog åt så det kändes ungefär som när jag tog loss den innan. Vet att det inte är rekommenderat men spelar det någon större roll rent krasst sätt?

Sen tänke jag bara kolla om någon har några andra tips eller eventuellt saker som kan vara bra att kontrollera eller tänka på efter att hjulet vart av och på.

Bilder:
1.jpg
2.jpg
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bra jobbat!

Det ser rakt och bra ut. Kolla att kedjan inte är för hårt spänd.

Om du dragit åt lagom hårt så är det bra med det. Saxsprinten kan du byta nästa gång. Jag brukade bara bända isär benen som ett Y. Inte bända ner ändarna längs muttern.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En annan variant som jag kört med länge.

7bb18fa0844142e163393fcbe4978479.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Det är som du säger, markeringarna är till för att du ska kunna se så det blir lika på bägge sidor, kolla över så kedjan inte är för spänd, det kan stå hur mycket spel du ska ha på kedjeskyddet alternativt i serviceboken. Det är bra att du har dragit åt lagom, man ska inte dra för mycket. Har du en kompis eller vän med momentnyckel så kan du ju alltid be dom dra en kontroll alternativt om du vill köpa en momentnyckel själv, det skadar aldrig med verktyg hemma :)
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Bra jobbat!

Det ser rakt och bra ut. Kolla att kedjan inte är för hårt spänd.

Om du dragit åt lagom hårt så är det bra med det. Saxsprinten kan du byta nästa gång. Jag brukade bara bända isär benen som ett Y. Inte bända ner ändarna längs muttern.

Tackar, aa göra ett försök iallafall. Tycker det är svårt att mäta det men kanske bara är jag som är kass haha :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top