Held Keltor

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kikade på Held Keltor på mässan men är lite fundersam om jag ska köpa ett sådant. Är det någon som har erfarenhet av den?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Kostar inte ett sånt runt 2000:- ?
Lägg till lite till och köp en airbag väst ?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har tyvärr ingen erfarenhet av den men Held brukar göra bra grejer.

Själv har jag något liknande från Halvarssons. Rent generellt tycker jag att en väst gör att ryggskyddet sitter bättre än med bara remmar och midjebälte.

Mvh,
Ingvar
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Har tyvärr ingen erfarenhet av den men Held brukar göra bra grejer.

Själv har jag något liknande från Halvarssons. Rent generellt tycker jag att en väst gör att ryggskyddet sitter bättre än med bara remmar och midjebälte.

Mvh,
Ingvar

Ok..men man behöver ju knappast ett ryggskydd om man köper en airbag väst.
mycket säkrare till inte så mycket mer pengar. HELD säljer en om det tvunget ska vara det..annars har du med Dainese Smart jacket.
personligen vet jag inte varför man INTE skulle köpa en airbag väst.
Det skulle vara isf pga pengarna så klart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Många ryggskyddtillverkare har stirrat sig blinda på ryggsäckar och därför har deras ryggskydd midjebälte och axelremmar.
Idag gissar jag att ryggskydd mest säljs till alpina skidåkare och har blivit en massprodukt med produktutveckling hos de nya tillverkarna, tex har axelremmarna ersatts av "armremmar" # som sedan kopplas ihop över bröstet med ett spänne. Som på modernare ryggsäckar.
Med en väst blir effekten likartad gissar jag.
Men som med skor gäller för en väst. den måste ju passa, går ju inte justera bandlängden över bröstet.

# Skillnaden mot axelrem är att det undre bandet i "axelrem" flyttas upp från midjan till strax under armhålan.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ok..men man behöver ju knappast ett ryggskydd om man köper en airbag väst.
mycket säkrare till inte så mycket mer pengar. HELD säljer en om det tvunget ska vara det..annars har du med Dainese Smart jacket.
personligen vet jag inte varför man INTE skulle köpa en airbag väst.
Det skulle vara isf pga pengarna så klart.

Ett ryggskydd skyddar också mot penetrerande våld (dvs vassa saker), det tror jag inte att en airbag gör.

Jag har för avsikt att köpa en airbagväst och åka med både den och ryggskydd. Då har jag dessutom skydd även om airbagen inte skulle funka av någon anledning.

Mvh,
Ingvar
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Ett ryggskydd skyddar också mot penetrerande våld (dvs vassa saker), det tror jag inte att en airbag gör.

Jag har för avsikt att köpa en airbagväst och åka med både den och ryggskydd. Då har jag dessutom skydd även om airbagen inte skulle funka av någon anledning.

Mvh,
Ingvar

Ok fast Dainese västen tex aktiveras direkt när den känner av vibrationer från motorn eller om man kör snabbare än 10km/h. Detta betyder ju att även om man står stilla och skulle bli påkörd ELLER om man skulle av någon annledning trilla av hojen stillastående (om motorn är igång) så kommer västen att lösa ut.
Förstår inte riktigt vad du menar då med penetrerande våld :)

Men man ska så klart ha det som man trivs med och har råd att köpa. :tummenupp

Att den skinte skulle fungera är ju mindre troligt.
När västen aktiveras (se ovan) så vibrerar den till vilket man känner tydligt när man har den på sig.

I utlöst läge motsvarar den enligt tillvärkaren 7 st ryggskydd. Det där 8:e du isf har gör då knappast någon extra skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=bZ7B68wOicU
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Penetrerande våld är vassa stenar eller grenar som man landar på som sticker rakt in i kroppen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Dainese Smart Jacket är inte godkänd för användning på bana.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok..tack..då har jag redan svarat på den frågan. 4:tummenupp
Motsvarar 7 ryggskydd kan ju också innebära att dom menar att den tar upp och fördelar lika mycket våld som 7 ryggskydd, inte att den skyddar mot vassa föremål lika bra. Det är ju trots allt inte en påse av rostfritt stål som blåses upp runt dig, det är en plast/gummibubbla, och den är nog inte speciellt stryktålig. Sen kommer jag aldrig någonsin glömma ladda mitt ryggskydd, och det kommer aldrig att drabbas av buggar eller misslyckade mjukvaruuppgraderingar :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ingen som har efterfrågat det heller ?

Jo, jag gjorde det.
Det är viktig info om man överväger att köpa airbagväst istället för andra skydd.
För mig blev det avgörande. Jag ogillar att behöva vara säker på att den är laddad varje dag och jag fortfarande behöver andra skydd i jackan så den lilla detaljen avgjorde till västens nackdel den här gången.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jo, jag gjorde det.
Det är viktig info om man överväger att köpa airbagväst istället för andra skydd.
För mig blev det avgörande. Jag ogillar att behöva vara säker på att den är laddad varje dag och jag fortfarande behöver andra skydd i jackan så den lilla detaljen avgjorde till västens nackdel den här gången.

Ok men det finns ju i HELD västen och även Ixon U03 västen har den funktionen att man slår om den till bankörning. Dainese valde att välja bort det på sin varjant.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motsvarar 7 ryggskydd kan ju också innebära att dom menar att den tar upp och fördelar lika mycket våld som 7 ryggskydd, inte att den skyddar mot vassa föremål lika bra. Det är ju trots allt inte en påse av rostfritt stål som blåses upp runt dig, det är en plast/gummibubbla, och den är nog inte speciellt stryktålig. Sen kommer jag aldrig någonsin glömma ladda mitt ryggskydd, och det kommer aldrig att drabbas av buggar eller misslyckade mjukvaruuppgraderingar :tummenupp

Eller bara att man köpt den för billigt och alla funktioner ingick inte......så dom avinstallerades efter köpet.
https://www.theregister.co.uk/2020/02/10/ai_roundup_070220/
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har läst på nätet om användare av airbags som hasat långa sträckor på asfalten och att airbagen blivit så sliten att det gått hål i den. Då skyddar västen bara mot den första landningen men om man senare glider in i något så har man inget skydd alls.

Det, tillsammans med bättre skydd mot vassa föremål, är anledningen till att jag planerar att fortsätta med ryggskydd men också lägga till en airbag.

Mvh,
Ingvar
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Efter att ha asfaltssynat två gånger med airbag och ryggskydd kommer jag inte lägga undan ryggskyddet och bara ha airbagen.

Jag kanade typ 15m ena gången och nån söm gick i västen med blåsan var hel.

Att båda två gjorde nytta är jag övertygad om. Varken nacksmärta eller frakturer. (Även om nyckelbenet gick ur led.) Visserligen vet jag inte om resultatet blivit lika lindrigt utan airbagen, men jag har ingen lust att göra om det för att kolla.

När man vant sig vid momentet att sätta på sig den så går det som en dans. Märker inte att jag har den på mig.

För den som orkar leta finns det trådar om airbagvästar här på SH.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Köpt helds airbag evest. Funderar på om detta är den bästa. Vet i tusan hur elektroniken kan avgör i alla tänkbara sekvenser när det är dags att aktiveras.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Köpt helds airbag evest. Funderar på om detta är den bästa. Vet i tusan hur elektroniken kan avgör i alla tänkbara sekvenser när det är dags att aktiveras.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Säkert inget fel på HELD..en direkt kopia av Ixon västen som funnits i flera år. Annan färg och utan dragkedja med exakt samma elektronik från IN&MOTION. Den är gjord för deras kläder men man kan ha den under allt ..dock känns den halvfärdig enligt mig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top