Rätt hastighet i mätaren?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Hur mycket kan man lita på att hastighetsmätaren visar rätt? Har inte haft tillfälle med att jämföra med en GPS ( som påstås visa korrekt hastighet )
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Tack för den. Det var som jag misstänkte då ; mätaren lägger till lite. Då kommer jag osökt att tänka på :
törs man ligga lite över om man får farbror blå bakom sig,,, ? ( skulle vara kul o testa ;) )
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack för den. Det var som jag misstänkte då ; mätaren lägger till lite. Då kommer jag osökt att tänka på :
törs man ligga lite över om man får farbror blå bakom sig,,, ? ( skulle vara kul o testa ;) )

Så länge du inte kör Ducati verkar det vara ok. :) Skämt åsido, det polis mäter upp är vad som gäller, oavsett vad det står på din mätare. Prova att ligga i 110 mätarhastighet på motorvägen. Du blir omkörd av allt utom fartspärrade lastbilar och elbilister med räckviddsångest. 5-10 över beroende på hastighet är nog ganska jättesäkert på de flesta hojar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Folk ligger i ROTE formation bakom polisen, i 4-7 km/h över skyltad hastighet, svetten tränger fram i pannan och knogarna vitnar. Ingen ger oss mer osäkerhetskänslor -Tänk om de stannar mig, meen kaan innte kööra exxakt skyltat...!!

Sen kommer en handverkarDodge och gungar förbi i ståtliga tjugo över och snuten gör inte ett skit. Man åker hem och känner sig som en feg myndighetslakej.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Folk ligger i ROTE formation bakom polisen, i 4-7 km/h över skyltad hastighet, svetten tränger fram i pannan och knogarna vitnar. Ingen ger oss mer osäkerhetskänslor -Tänk om de stannar mig, meen kaan innte kööra exxakt skyltat...!!

Sen kommer en handverkarDodge och gungar förbi i ståtliga tjugo över och snuten gör inte ett skit. Man åker hem och känner sig som en feg myndighetslakej.

Exakt så är det! :Bugar
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Lagkravet på helgodkända fordon är att mätaren inte får visa för lite. Däremot får den visa lite för mycket. Har inte exakta formeln, men cirka 5km/t är ganska normalt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack för den. Det var som jag misstänkte då ; mätaren lägger till lite. Då kommer jag osökt att tänka på :
törs man ligga lite över om man får farbror blå bakom sig,,, ? ( skulle vara kul o testa ;) )

Jag körde om farbror blå senast nu till jobbet.. ligger dom i 77km på 80 väg så åker iallafall jag om.. finns lixom ingen lag att man inte får köra om en polis bil..
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har en hållare för mobilen och slår på Glympse (så att frugan vet vart hon ska leta om man åker av), den visar GPS hastigheten samtidigt som jag litar mer på den än hastighetsmätaren på hojen. Samma hastighet delas även ut via Glympse, men den funktionen går att stänga av.... :D
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om jag inte minns fel så finns det EU-regler som styr, max 10% + 4 km/h.

Inte riktigt korrekt. Mätaren får aldrig visa för lite men den får visa fel uppåt. Max tillåten felvisning uppåt är 5 km/h + 5%. Dvs i 50 får den visa mellan 50 -57,5. I 100 får den visa mellan 100 och 110.

Typiskt sett så brukar dom oftast lägga sig kring mitten av det tillåtna intervallet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för den. Det var som jag misstänkte då ; mätaren lägger till lite. Då kommer jag osökt att tänka på :
törs man ligga lite över om man får farbror blå bakom sig,,, ? ( skulle vara kul o testa ;) )

Man kan absolut ligga lite över utan att få böter.
Det är nämligen flera felmarginaler som läggs på varandra.

Om du är på en 90 väg så kommer får din mätare visa 90-99,5 (ungefär). Typiskt sett brukar dom oftast visa 95 vid 90.
Ska man vara noggrann så har både laser, radar samt polisens traffipax (eller vad dom använder numera) ett automatiskt avdrag på 3 km/h för att ta hänsyn till fel i mätningen.
Det betyder att för att dom skall registrera 90 så måste du köra i 93 och då kommer din mätare att visa strax under 100 med största sannolikhet.

För fartkamerorna så gäller att dom har ett tröskelvärde på 6 km/h innan dom rapporterar. Dvs dom måste mäta minst 96 efter att ha dragit av 3 km/h för mätfel för att dom skall registrera dig. Dvs du ska köra minst 99 verklig hastighet på 90 väg för att dom ska fota dig. Då kommer din hastighetsmätare att troligen visa ca 105.

Att man valt att ha marginalen på 6 km/h misstänker jag är av samma anledning som man bara har en genomsnittlig kamera aktiverad ca 3 minuter/dygn. Man klarar inte av att hantera fler bilder än så.

Jag har hört uttalanden om att det skulle vara 6 km/h för att tingsrätten i alla fall inte tar upp fallet om du skulle neka utan kategoriskt avskriver så små fortkörningar för att inte slösa tid.
Men jag vågar inte uttala mig om hur korrekt det är. Om det skulle vara sant så skulle det innebära att du kan göra samma sak om polisen ligger bakom dig men om det är felaktigt så innebär det ju i så fall böter.

Men jag vet av egen erfarenhet att 10 över på landsvägar inte är något problem. Jag har själv kört från Stockholm till Uppsala med en polis liggande bakom mig. Han hakade på mig utanför Järva krog när jag låg i ca 80 på 70 väg och jag låg konsekvent 10 över hela vägen och han följde mig ända till länsgränsen mot uppsala län. Dvs i drygt 3 mil.
Klart stressande kan jag säga eftersom jag var tvungen att hålla konstant koll på hastighetsmätaren men intressant som test. Gissningsvis väntade han på att jag skulle glömma bort honom och öka farten. (en inte helt galen tanke när det var en Audi s6 med en ensam 30 årig kille bakom ratten.) (Ja. Det var några år sedan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag körde om farbror blå senast nu till jobbet.. ligger dom i 77km på 80 väg så åker iallafall jag om.. finns lixom ingen lag att man inte får köra om en polis bil..
Jag har legat 30+ och blivit omkörd av en målad polisbil, men dom hade viktigare saker för sig och fortsatte glatt mot horisonten :hihi

Intressant. Undrar om det fortfarande stämmer att Ducati visar rätt?
Eftersom hastigheten normalt sett mäts på utgående axel från växellådan, eller i undantagsfall rotationshastigheten på hjulen, så handlar det väldigt mycket om vilka däck du har på. Sätter du på däck med högre profil/större omkrets så kommer hastighetsmätaren visa för lite, sätter du på däck med lägre profil/mindre omkrets så kommer hastighetsmätaren visa för mycket, den har ju ett mått på hur långt du kommer på varje varv. Samma sak med nerslitna däck eller lågt lufttryck.

Eller om du drevar om, då blir det ju ännu större fel.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kan bidra med kunskapen att min KTM990 SMt -10 visade exakt rätt hastighet, jämfört mot mätarhastighet och GPS, SAMT även provat att mäta tid och körd sträcka. Det var med friska däck, är väl bäst att tillägga.

/H
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min VFR visar ca 7% mer än vad gps visar, oklar osäkerhet på gpsen dock

/R
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min VFR visar ca 7% mer än vad gps visar, oklar osäkerhet på gpsen dock

/R

Själva GPS signalen har ett kvalitetskrav på sig gär man på gps.gov säger att felet i signalen får vara max 0,006 m/s. dvs 0,0216 km/h.
Sen har vi ju såklart det faktum att om du använder GPS i mobilen så är det ett rätt mediokert GPS chip som dessutom delar kretskort med diverse chip och antenner för GSM, ett antal frekvenser för 3G, ett antal frekvenser för 4G, blåtand samt diverse WiFi vilket gör att man har ett mediokert chip som utsätts för en hel del störningar.

I normalfallet så verkar det som att man säger att en typisk GPS har en felvisning på 0,1-0,7 km/h på hastigheten. Lite beroende på mottagningsförhållanden. (väder, byggnader som stör signal mm).

Jämför man det med att felvisningen på hastighetsmätaren enligt EU reglementet skall vara max -0 eller +5km/h + 5% så innebär det att vid 100 så kan hastighetsmätaren visa 100-110. GPS skall under dåliga förhållanden visa 99,3-100,7 km/h.
I praktiken får man oftast bättre noggrannhet än så med GPS. Plus att dom flesta GPS:er bara visar heltal på hastigheten vilket betyder att om GPS visar 100 så är felvisningen i GPS garanterat mindre än vad du oavsiktligt varierar hastigheten med hela tiden genom att du inte kan hålla en exakt konstant hastighet.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Märkte i slutet på 2019 att man körde riktigt sakta vid typ 30 och 50, dock var däcken rätt slut då. Blir nog att koppla in nån GPS (liknande Bobrik som man har i bilen) så man har en aning om hur fort det går. Nu är det nya sulor på iaf...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite tester av GPS hastighetsmätare.
Tydligt att billiga GPS är gjorda med billiga GPS chip som ska passa ihop med hastighetsmätare, dvs visa + 5 %.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284574-Drevning-cbr600rr&p=6357780#post6357780

Vad det gäller hastighetsmätaren på Suzuki GSX1300R verkar det som den visar för hög hastighet (speciellt vid låg hastighet som 50km/h enligt GPS blir tex 57km/h på hastighetsmätaren)
men felet minskar 150km/h enligt GPS blir tex 154km/h på mätaren
Det här stämmer med en test Bike(?) gjorde av en Busa.
Topphastighet enligt mätare 299km/h. Uppmätt hastighet 301km/h.

En förklaring till att "övervisningen" på Busan avtar vid ökande hastighet skulle kunna vara att bakdäckets diameter växer med ökande hastighet.
Vid 270km/h = 75m/s blir centripetalaccelerationen längst ut på däcket ca 18000 m/s2
att jämföra med tyngdaccelerationen på ca 10m/s2.
Däcket väger ca 10kg. Kraften på däcket blir ca 10 x 18000 = 180000N
Däckets yta är 0,19 m x ~2 m = ~0,38 m2
Kraften motsvarar ett tryck på 180000N/0,38m2= ~470000Pa = ~470kPa
Att jämföra med att jag kör med ca 250kPa # i Metzeler M7RR bakdäcket.
Så visst borde däcket kunna deformeras.
Eller kanske programmerbart fel i hastighetsmätaren ?
Visserligen ska hastighets mätaren visa för högt men har man ett frivilligt åtagande om max 299(?)km/h vore det inte bra om kunder skröt om högre hastighet ?

# Enligt Suzuki 290kPa i däcken men Busan svänger lättare med lägre tryck tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top