Bredd bakdäck på 600cc

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej alla!
En högst tråkig fråga som jag inte har någon kunskap i.

Långsam (och fattig) som man är vill man ju hjälpa de som är så snabba att deras lätt slitna däcken helt enkelt inte duger. Tyvärr verkar många begagnade bakdäck idag vara 200 i bredd.

Min fråga: hur kommer det bli om jag trycker på ett 200 bakdäck på min 5,5" fälg (GSX-R600 -09)? Får det ens plats i svingen (jag har hört både och men vet inte hur jag ska kolla)? Kommer jag ens känna någon skillnad på hojen?

Som referens kör jag höga 1:10 på Sturup och regnigt Knutstorp.


Snart drar säsongen igång!! :hojbusa
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Don't do it!

Begagnade däck brukar ha konstig/toppig profil redan på rätt fälgstorlek. Dessutom får du tyngre däck med större omkrets vilket ger sämre acceleration.

Men om du får däcken gratis så kan du ju alltid testa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tacksam för svar!

Gratis är det ju inte, men bra jäkla billiga!

Någon mer input?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det går säkert på fälgen, men jag skulle inte köra med det på bana.
Kanske får plats i svingen, beror nog mer på fabrikat på däcket de är olika breda.
Ja, du kommer känna skillnad. Till det sämre.

Köp 180 istället, lite längre emellan men finns beggade såna också från SSP600.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det går säkert på fälgen, men jag skulle inte köra med det på bana.
Kanske får plats i svingen, beror nog mer på fabrikat på däcket de är olika breda.
Ja, du kommer känna skillnad. Till det sämre.

Köp 180 istället, lite längre emellan men finns beggade såna också från SSP600.
Ja, det lutar väl åt det.. "synd"!

Uhum, någon som har 180-däck att sälja? :D

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ledsen att jag kapar tråden - vad tror ni om 190-däck? :) Har GSX-R750 2009.

Det funkar fint. Minns jag rätt så skilde det ett par millimeter i faktisk bredd på Pirellis 180/60 och Bridgestones 190/55 när någon mätte bredden. Sen får man ta det som tredjehandsuppgifter.

Jag körde med Bridgestones 190-däck på min zx6r dock och det fungerande hur bra som helst.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Tack för svar!

Jag kan själv inte sätta fingret på de direkta fördelarna med att köra ett 190-däck (jämfört med ett 180 på en 66), mer än att jag upplever det som "skönare", stabilare och att det passar min stil bättre än ett 180-däck. Bättre magkänsla helt enkelt.

Vad tycker du? Om man bryter ned det rent faktiskt, vilka är för- och nackdelarna med ett 190 jämfört med ett 180 på en 600?

Till det ska sägas att jag endast kör Bridgestone alternativt Pirelli-däck.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det funkar fint. Minns jag rätt så skilde det ett par millimeter i faktisk bredd på Pirellis 180/60 och Bridgestones 190/55 när någon mätte bredden. Sen får man ta det som tredjehandsuppgifter.

Jag körde med Bridgestones 190-däck på min zx6r dock och det fungerande hur bra som helst.
Det är nog helt korrekt, eftersom 190mm-däck inte alltid är 190,00mm, den faktiska bredden på däcken kan röra sig inom vissa max och min-mått, och det avgörs mycket av själva profilen också. Så ett brett 180-däck kan vara lika brett som ett smalt 190-däck.

Ett däck som är bredare än vad som rekommenderas för fälgen blir ju inte alltid bredare heller, eftersom det kläms ihop och snarare kan bli rundare i profilen. Men det beror ju också mycket på höjden på däcket, profil mm.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för svar!

Jag kan själv inte sätta fingret på de direkta fördelarna med att köra ett 190-däck (jämfört med ett 180 på en 66), mer än att jag upplever det som "skönare", stabilare och att det passar min stil bättre än ett 180-däck. Bättre magkänsla helt enkelt.

Vad tycker du? Om man bryter ned det rent faktiskt, vilka är för- och nackdelarna med ett 190 jämfört med ett 180 på en 600?

Till det ska sägas att jag endast kör Bridgestone alternativt Pirelli-däck.

Ett bredare däck ger mer gummi i backen. Men man (iaf jag) upplever nog större skillnader mellan däcksfabrikaten än mellan ett 180 och 190-däck. Se även Hoztics svar.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har fattat det som att man inte ska klämma på ett däck som är konstruerat för 6" på en 5.5" fälg. Det får en annan profil än tänkt (mer toppig) och du kan t ex. inte använda all yta ner på kanten = sämre fäste.

190 verkade komma som något mellanting. Men det är som tidigare skriver inte exakt 180, 190, 200 utan kan skilja mellan fabrikat och modell. 190 verkar funka på både 5.5" och 6" medans 200 är 6-6.5".

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top