Flyga till Teneriffa, hyra MC 3-5 dagar slutet Mars / April

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
tenerife-in-winter.600-400.jpg

Tenerife-2-300x225.jpg


Hej, är sugen på varmare klimat, fina vägar och vackra vyer. Regnfria dagar till 95% och 20*+.
Tänkte boka resa via charterbolag då jag ser att boende och flyg samt bagage blir som billigast.


Pris
Flyg, boende, frukost - 3500kr
Hyra mc - 1000kr/dag

Något att tänka på för mig som inte hyrt mc utomlands innan?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Priserna på charter verkar vara på väg ner pga coronaviruset. Jag har iofs hållit koll på resor en månad tidigare än din plan men det är nog ganska universellt.
Folk vill nog inte trängas på flygplan med resenärer från alla möjliga håll när det är en ev pandemi i antågande.

Småfirmor har ofta betydligt mer slitna hyrfordon än här så jämför gärna på plats om det finns möjlighet. Det kan vara värt att betala lite mer hos en större firma.
Däcken är ofta hårda, hala och plattslitna jämfört vad jag är van vid. En lätt klen hoj är mindre känslig för sådant än en tung effektstark. Dessutom behöver man inte 120 hästar på kurviga bergsvägar.

Dokumentera och var överens om ALLA småskador innan du tar emot hojen så ska det nog gå bra.
 
Last edited:

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hejsan. Har själv varit sugen på det länge. Men inte fått tummarna ur. Vill du ha sällskap på resan hänger jag gärna på!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag hyrde hoj på gran canaria före jul och kan rekommendera upplägget. Men ta med varma kläder. Det är bara nere vid havet som det är varmt.
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Jag hyrde där för ett par år sedan. Tog med mig min hjälm och mina kläder för att slippa hyra. Kläderna var så där på hyrstället..... Hyrde på Topacio vid Costa Adeje. Funkade helt ok. Bensin ingick inte från start så den var tom på soppa så det kom en meck med en kanna och fyllde på så att jag skulle klara mig till en mack....... Om det är likadant på andra ställen vet jag inte men det kan vara bra att ha koll på var mackarna ligger.
Var inget speciellt att tänka på i övrigt.
Körde mot flygplatsen och sedan bergsvägarna (tror det var TF65 och sedan TF563) upp mot Teide och sedan ner mot Puerto de la Cruz och sedan längs med kusten tillbaka. Var en riktigt trevlig tur!!
Gäller att ha med sig extra tröja när man är lungst uppe i bergen då det är lite kallare där. Kan starkt rekommenderas!!!! Min bästa tur så här långt i mitt hojliv :tummenupp
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Läs villkoren och teckna extra försäkringar. Hyrde av topacio nu i januari och hojarna var slitna men tror alla andra uthyrare är likadana. Deras villkor är inte optimala. T ex ör du skyldig att betala hela hojens värde vid stöld samt alla dagar dom inte kan hyra ut hojen. Teckna försäkringen som ger max belopp. Ta kort på hojen när du hämtar ut.

Annars ska du köra alla vägar upp till Teide och TF-121 och TF-12 på norra sidan. Riktigt fina vägar.
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Grattis! Jag blir avundsjuk. Teneriffa får inte nog uppskattning! Fina vägar, stundvis spektakulär natur och rätt lite trafik.

Avstånden är små så du hinner se mycket om inte ”allt”.

Bra tips på allt hittills.
Dom vackra TF38,TF21,TF24 österut eller västerut beroende på var solen är. TF523(deras slingerbult..)TF12,TF121 är väl värda omvägen för den som har tid.
TF436 mot Punta de Teno är egentligen rätt fin men smällfullt av turistbussar och bilar. Egentligen allt som inte är motorväg är bra men vissa vägar känns som att dom tar för lång tid i förhållande till vad dom ger. Tex TF28. Bitvis vacker men risig asfalt och tiden bara rinner iväg.

Google streetview är ett fantastiskt verktyg.

Varma kläder behövs som sagt.

I vissa skogsområden tex kring TF24 kan det vara fläckvis snorhalt där det ligger fukt så var försiktig.

Kör fort hemma. Njut borta. En 250 räcker egentligen.

Det finns fantastiska grusvägar också men då ska du ha en snäll uthyrare och stor plånbok om något händer.

På tal om uthyrare har jag uteslutande goda/rättvisa erfarenheter av i princip alla jag någonsin hyrt av även när jag ställt till med något. :/

Fan vad avundsjuk jag blir nu.
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Kanon tack för svar. Ja visst blir man bra sugen.

Som ett exemplel såg jag nya Royal Enfield 650gt samt bmw s1000xr - båda roliga maskiner som jag varit sugen på men det kanske lutar åt den förstnämnda om man ska vara realistisk med risker, försäkring och behov.

Har haft södra Spanien och Mallorca med som alternativ men ser att Teneriffa ska ha helt klart finast vägar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag och en kompis åker förhoppningsvis i början av maj. Ca 3 dagar på hoj blir det nog. Grymma vägar. Som sagts så behövs absolut ingen 1000 kubikare då vägarna svängar som bara den och kubiken är bara i vägen.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Hyrde hoj på Teneriffa för några år sedan! Tog en taxi till uthyraren från hotellet, allt funkade toppen. Vill minnas att det var en Versys 650 som de hade drevat om för att passa bättre på bergsvägar. Var visst vanligt på ön. Jag fick även tips om att man kunde ta en dagstur med färja till La Gomera om man hade tid och lust (jag hade det inte den resan) eftersom kurvradierna skulle vara optimala för mc där.

TF28 var en krokig historia. Prova den om du får tillfälle.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Jag och en kompis åker förhoppningsvis i början av maj. Ca 3 dagar på hoj blir det nog. Grymma vägar. Som sagts så behövs absolut ingen 1000 kubikare då vägarna svängar som bara den och kubiken är bara i vägen.
Lokals föredrar 1000 cc och 4 cyl som körs på låg växel nära maxvarv. Har hyrt enstånka som vill rakt fram i hårnålarna, drygt för kopplingshanden i längden.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Kolla igen och det var TF65 och sedan TF28 och sedan TF21 jag körde. Riktigt skoj :banana

Jag hyrde där för ett par år sedan. Tog med mig min hjälm och mina kläder för att slippa hyra. Kläderna var så där på hyrstället..... Hyrde på Topacio vid Costa Adeje. Funkade helt ok. Bensin ingick inte från start så den var tom på soppa så det kom en meck med en kanna och fyllde på så att jag skulle klara mig till en mack....... Om det är likadant på andra ställen vet jag inte men det kan vara bra att ha koll på var mackarna ligger.
Var inget speciellt att tänka på i övrigt.
Körde mot flygplatsen och sedan bergsvägarna (tror det var TF65 och sedan TF563) upp mot Teide och sedan ner mot Puerto de la Cruz och sedan längs med kusten tillbaka. Var en riktigt trevlig tur!!
Gäller att ha med sig extra tröja när man är lungst uppe i bergen då det är lite kallare där. Kan starkt rekommenderas!!!! Min bästa tur så här långt i mitt hojliv :tummenupp
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Denna firma verkar vara uppskattad på diverse Triumph-forum: https://www.tenerifeontriumph.com/
Själv åkte jag bil(!) runt västra delen av Teneriffa förra sommaren, och väg tf-436 förbi Masca rekommenderas för vyerna och hårnålskurvorna. Sedan har jag för mig att tf-82 var fin, och förstås tf-38 upp till Teide. Där var det många som susade runt på Honda Grom och verkade ha kul. Som sagt kyligare än man kan tro där uppe. Jag skulle nog också ta med så mycket utrustning som möjligt hemifrån.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja med 1000 cc så behöver man inte vara så aktiv med växlingen men svänger något sämre. Jag hade helst kört en ktm 690 Duke r:).
Varva kurvor med framhjulet i luften. Men håller med om att det kan bli jobbigt.
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
De va ju en herrans tur jag inte bokade detta (kom ett bostadsköp emellan oxå). Som det ser ut nu får jag sikta på sent höst åka eller 2021. :confused:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top