Drivpaket till sv1000!? Hjälp en nybörjare!!

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Så sitter och gör en lista på vad som ska inhandlas inför våren, och allt jag har kvar är drivpaket (inte helt säker på om de ens behövs men tänkte ändå lägga till det i listan)

mitt problem nu är att jag har inte en blekaste aning om vad jag behöver, varierar i pris allt från 1000kr till strax över 2000kr.

det jag vet är att jag har 17 tänder på framdrevet och 40 bak, samt 108 länkar på kedjan.

men vilken ska jag ta? är det någon större skillnad mellan märkena? (köper från XLmoto då dom har bäst pris på resterande av grejerna jag ska ha)
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag har diverse drivpaket till sv:n. Alla kedjor är styrkemässigt framtagna för att klara sv :n.
Klart bäst är rk gxw:n.(lite overkill) Bäst för pengarna är rk xsoz1. I andra hand ek srx2(not 2:an betyder att det är nya generationen av ek kedjan)
http://39833.shop.textalk.se/drivpaket/suzuki/sv1000-s/2003-2006/

Vill verkligen rekommendera Veijo som leverantör av drivpaket! Säljer grejor av rätt kvalitet, rätt utförande och går att anpassa precis som man vill ha det. Snabb och trevlig service till ett bra pris är ett plus :tummenupp
Var inga problem att plocka fram ett drivpaket till min hoj precis som jag ville ha det med guldfärgad kedja och svart bakdrev :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att innan du kapar / tar bort gamla kedjan så viker du undan låsplåten som håller muttern på främre kedjedrevet och lossar muttern som håller främre kedjedrevet.
Genom att trycka på fotbromsen samtidigt som du lossar muttern.
Eller mer brutalt köra en planka genom hjulet ovanför svingen. Och kan på så sätt komma åt att låsa bakhjulet.
Egen erfarenhet är att det är nödvändigt plocka bort Minst en ljuddämpare (den högra) för att få dit plankan.
Och för att lättare komma åt och göra rent / ta loss kedjeskyddet på vänster sida (när jag ändå byter kedja)
så brukar jag plocka av vänster ljuddämpare också.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Hej!

VS (www.Saarelainorr.se) har ett bra utbud av kompletta drivpaket.

När det gäller kedja så kör jag alltid RK, EK eller D.I.D, dessa kedjor håller, vissa andra märken (t.ex Regina) kostar lika mycket men håller mycket lägre kvalité (egna erfarenheter:huvet)

VS har flera olika drivpaket, och välj inte det billigaste utan det dyraste eller näst dyraste, ett kedjebrott kan bli dyrt.

Jag har själv kört över 1k mil med VS näst dyraste (steg 3?) på en TL1000 utan problem.

Lossa framdrevet innan du bryter kedjan och använd INTE clipslåset, förutom om du saknar kedjeverktyg och behöver köra en lugn tur till din lokala MC meck och få kedjan nitad.

Lycka till!
 
Last edited:

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Lite mer kött på benen iallafall ^^ en tanke jag har dock och är väldigt osäker på om det ens är möjligt, kan man byta bara dreven utan att kapa kedjan och köra med den gamla? Tanken va att byta drev sen fixa tid på någon mc mek här i stan och åka dit med nya å låta dom sätta dit den nya då jag saknar helt tillgång verktyg till att nita kedjan ordentligt. Far min har gjort de hemma med hjälp av diverse aker i garaget på sin men både han och jag känner att de inte är värt mödan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite mer kött på benen iallafall ^^ en tanke jag har dock och är väldigt osäker på om det ens är möjligt, kan man byta bara dreven utan att kapa kedjan och köra med den gamla? Tanken va att byta drev sen fixa tid på någon mc mek här i stan och åka dit med nya å låta dom sätta dit den nya då jag saknar helt tillgång verktyg till att nita kedjan ordentligt. Far min har gjort de hemma med hjälp av diverse aker i garaget på sin men både han och jag känner att de inte är värt mödan.
Man ska i princip aldrig byta enstaka delar i ett drivpaket, dom slits ihop tillsammans, och är dreven slut så är kedjan det också, och då kommer din gamla kedja inte alls drivas ihop med dom nya dreven. Visst, snackar vi någon kilometer i gångfart må det vara hänt, men där skulle jag dra gränsen.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
kan säga som så att där va det då billigt! tror jag hamna på samma pris med drivpaketet och allt jag behövde för servicen som jag skulle landa på hos XLmoto utan drivpaketet. Visserligen va det utan k&n filter och med hiflo istället (antar det är likvärdigt med original om jag läst på rätt?)
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
ja nej så långt är jag med och förstår, va mer om det är möjligt, måste börja med att kolla upp vad verkstäderna här i stan tar för jobbet men kanske lika bra att låda dom byta hela drivpaketet i sånt fall =)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ett sätt är att först sätta dit ett clippslås hemma och sen åka till verkstad och låta dom sätta ditt en nitad länk.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Eller göra som de flesta här i världen, använda kedjelåset helt enkelt. Det är en fullgod del av en ny kedja, ingen tillfällig lösning.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Lossa framdrevet innan du bryter kedjan och använd INTE clipslåset, förutom om du saknar kedjeverktyg och behöver köra en lugn tur till din lokala MC meck och få kedjan nitad.

Byt alltid drev och kedja samtidigt! En nya kedja på gamla drev slits ut direKt!

Kedja och drev slits in/körs in så att dom passar varandra perfekt!
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hör med Motospeed här i stan, eller Garage64 (Backlunds servicekille), när det gäller jobbet att byta drivpaketet.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Hör med Motospeed här i stan, eller Garage64 (Backlunds servicekille), när det gäller jobbet att byta drivpaketet.

Garage64 va nytt, motospeed är de nog ingen större idé att försöka med, när jag prata med dom i somras så är det typ omöjligt att få tid då dom är mer eller mindre fullbokade konstant på vår/sommar.

Men hittade även ett ställe på erikslund som kan va värt en titt =) måste oavsätt få en tur eller två innan jag bestämmer mig helt då jag funderar på om jag ska gå ner en kugg fram.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vill verkligen rekommendera Veijo som leverantör av drivpaket! Säljer grejor av rätt kvalitet, rätt utförande och går att anpassa precis som man vill ha det. Snabb och trevlig service till ett bra pris är ett plus :tummenupp
Var inga problem att plocka fram ett drivpaket till min hoj precis som jag ville ha det med guldfärgad kedja och svart bakdrev :)

Har precis samma erfarenheter av VS. Grym service och bra priser både på drivpaket och även på ett batteri jag köpte härom året.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jisses, jag ser ju bara riktiga namn och helt plötsligt så....
Tack för dom snälla orden :)

norrby89: Är det en lite större hoj och en kraftig 525/530 kedja så brukar man inte ens sälja clipslås till dom. RK har en riktigt kraftig kedja(dragstyrka i nivå med GXW) som heter MAX-x.(samt max-o och max-z) Den har clipslås som tillval. Vet inte hur dom kedjorna är, men den säljs även för gata. Känns dock att den är mer för någon form av rejsing. Annars så är det ju inte ovanligt att man kanske handlar ett clipslås som extra, ett clipslås så man kan sen köra till en verkstad för att få kedjan nitad.
Med det så har man ju tjänat in en slant

EK´s gamla srx kedja hade ju en patenterad sk skruvnitlås. Den försvann från marknaden för ca 6 år sedan. Varför den försvann vet jag inte, kanske för att den var dålig?
Nu med den nya SRX2 kedjan(finns även till MVXZ2 samt ZVX3) en uppdaterad version av den. Hur den är vet jag inte. Jag har jämfört bilder med den gamla och ser bl a att man nu använder en tians nyckel istället för åttans på den gamla. Men....i värsta fall om man inte litar på annat än vanlig nit så kan man ju använda den som tillfälligt "clipslås"Å

Ser ut såhär. Finns även lite tubenklipp på hur det ser ut när man nitar med en sån
Verktyg man behöver är en tians nyckel samt en tång
http://39833.shop.textalk.se/kedjelas/skruvnitlas-ek-525srx2
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top