Har tänkt konstruera nytt avgassystem till MC. Var hittar jag teknisk data?

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tjena!

Jag har tänkt konstruera ett nytt avgassystem från scratch till en Yamaha XJR 1300 och skulle uppskatta hjälp. Främst med att peka mig i rätt riktning när det kommer till att hämta information, tex tryck i cylindern efter förbränning, diameter på avgasportar mm osv. Tror ni man kan kontakta Yamaha direkt för att få ut denna information? Kanske kontakta eftermarknadstillverkare?

Är det någon här som har konstruerat ett avgassystem någon gång? Och då inte bara dragit rör utan räknat på tryckpulser och dimensioner innan.
Hur gick det isf, blev det bra? Ni gärna bidra med vad man ska tänka på och eventuella fallgropar. :)

För att förtydliga så är det kunskapen och inte ett nytt avgassystem som är målet med detta projekt, så tips på billiga avgassystem undanbedes. ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du kommer inte att få någon information varken från Yamaha eller någon aftermarkettillverkare. Det är i min mening meningslöst att räkna och simulera, de beräkningar som spöar sunt förnuft är inget du har råd till ändå. Dessutom så kolliderar beräkningar ofta med vad som är praktiskt möjligt att få plats med på hojen. Det spelar ingen roll att optimal placering av kollektorn är beräknad till 573mm från avgasporten om oljefiltret ändå är ivägen....

Börja med att snegla på hur diametrar och längder är original och hur aftermarketsystemen är designade. Sen kan du fippla in dina värden i gratis beräkningsprogram typ detta
 
Last edited:

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Du kommer inte att få någon information varken från Yamaha eller någon aftermarkettillverkare. Det är i min mening meningslöst att räkna och simulera, de beräkningar som spöar sunt förnuft är inget du har råd till ändå. Dessutom så kolliderar beräkningar ofta med vad som är praktiskt möjligt att få plats med på hojen. Det spelar ingen roll att optimal placering av kollektorn är beräknad till 573mm från avgasporten om oljefiltret ändå är ivägen....

Börja med att snegla på hur diametrar och längder är original och hur aftermarketsystemen är designade. Sen kan du fippla in dina värden i gratis beräkningsprogram typ detta

Tack för svar!
Det är beräkningarna och simuleringarna som är själva målet och det färdiga systemet en lycklig biprodukt. :) Beräkningarna kan jag förhoppningsvis fixa själv och CFD-program har jag tillgång till.

Men jag förstår att det kan vara knepigt att få tillgång till data. Avgasportarna kan jag iofs mäta men maximalt tryck i cylindern blir svårare.. Jag har iofs kompressionen och om jag antar optimal bränsleblandning så kan jag beräkna ett teoretiskt maximalt tryck och börja därifrån.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svar!
Det är beräkningarna och simuleringarna som är själva målet och det färdiga systemet en lycklig biprodukt. :) Beräkningarna kan jag förhoppningsvis fixa själv och CFD-program har jag tillgång till.

Men jag förstår att det kan vara knepigt att få tillgång till data. Avgasportarna kan jag iofs mäta men maximalt tryck i cylindern blir svårare.. Jag har iofs kompressionen och om jag antar optimal bränsleblandning så kan jag beräkna ett teoretiskt maximalt tryck och börja därifrån.

Vad har du för verktyg att räkna med?
Jag tycker du ställer lite konstiga frågor. Maxtryck i cylindern är en väldigt, väldigt sekundär faktor för ett avgassystem. Samtidigt som du inte frågat efter kamaxeldurationer som är den viktigaste faktorn.

Nej, du kan inte räkna fram maxtrycket så lätt eftersom du inte vet vare sig fyllnadsgrad eller förbränningshastighet, eventuellt hittar du tändtidpunkt men du kommer alltså inte veta vid vilken tidpunkt dit maximala tryck erhålls.
 
Last edited:

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Vad har du för verktyg att räkna med?
Jag tycker du ställer lite konstiga frågor. Maxtryck i cylindern är en väldigt, väldigt sekundär faktor för ett avgassystem. Samtidigt som du inte frågat efter kamaxeldurationer som är den viktigaste faktorn.

Nej, du kan inte räkna fram maxtrycket så lätt eftersom du inte vet vare sig fyllnadsgrad eller förbränningshastighet, eventuellt hittar du tändtidpunkt men du kommer alltså inte veta vid vilken tidpunkt dit maximala tryck erhålls.

Tack för svar!
Jo det är helt säkert konstiga frågor. Jag har nämligen ingen aning om hur man konstruerar ett avgassystem utan det är det jag håller på med att ta reda på.
Jag tänker att trycket behövs för att få reda på vilken hastighet avgaserna initialt kommer att lämna cylindern med och detta behövs för att beräkna längd till collectorn.

Jag antar att du menar med kamaxeldurationen att jag måste veta hur stort/hur många grader "overlapet" mellan insugs och avgasventilerna är? Jo det måste jag veta.
Är det något annat med kamaxeldurationen du tänkte på som jag borde veta?

Nej precis, det var därför jag skrev att jag antar optimal fyllnadsgrad och förbränningshastighet för att kunna börja med att få en ungefärlig uppskattning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svar!
Jo det är helt säkert konstiga frågor. Jag har nämligen ingen aning om hur man konstruerar ett avgassystem utan det är det jag håller på med att ta reda på.
Jag tänker att trycket behövs för att få reda på vilken hastighet avgaserna initialt kommer att lämna cylindern med och detta behövs för att beräkna längd till collectorn.

Jag antar att du menar med kamaxeldurationen att jag måste veta hur stort/hur många grader "overlapet" mellan insugs och avgasventilerna är? Jo det måste jag veta.
Är det något annat med kamaxeldurationen du tänkte på som jag borde veta?

Nej precis, det var därför jag skrev att jag antar optimal fyllnadsgrad och förbränningshastighet för att kunna börja med att få en ungefärlig uppskattning.

Då kanske du ska börja med att läsa lite empiriska modeller och teori för hur man dimensionerar avgasrör först och ta frågorna sen när du vet vad du ska göra.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
https://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktintroduktion.html

Yamaha är nog den sista du kommer att få svar från... Akrapovic kommer nog att vara ganska tröga också.
Erland på Topplocksverkstaden är däremot ganska givmild och skriver mycket på sin hemsida. Han syns på många motorforum också.
Pipe Max är ett ganska bra och prisvärt dataprogram som ger dig insikt i hur det fungerar.:tummenupp
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
förbrännings trycket är bara rester kvar när avgasventilen öppnar,
standard kam använder det mesta av förbränningen innan avgasventilen öppnar,
"vassa" kammar öppnar betydligt tidigare i förbränningstakten, som blir både högljudade o snabbare,
så "perfekt" avgassystem är utopi,
det vanligaste är att göra det av 38 mm rf rör o köper mergecollector 2till 1 eller 4 till en , har man ingen rörböj av rang, så köper man 38 mm rörböjar kapar o donar näster provar helsvetsar polerar,o avslutar med 50-51 m rör ut till avgaspipan
så tänker jag
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top