Får man sänka totalviket på registreringsbesiktning?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tänkte köpa en "äldre" skåpbil men insåg att skatten är 2k dyrare om bilen väger över 3t och nästan alla skåpbilar är reggade på 3,5t. Kan man på registreringsbesiktningen sänka maxlasten och då också totalvikten?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan (eller kunde i alla fall göra det) om man har särskilda skäl för det.

Jag vet ett företag i Isoleringsbranchen som typade ner en skåpbil som bara skulle köra isolering, för att också på B kort kunna dra en stor släpvagn.

Mitsubishi sålde sin Pickup i ett utförande där dom hade besiktat ner lastvikten till typ en ICA kasse med mat, för att hästägare skulle kunna dra hästfinka på B kort.
Den levererades med flaklock för att understryka att flaket var till för ridstövlarna och inte mycket mer, men alla som köpte den köpte till rejäl kåpa så att sadlar och skit fick plats.
Jag letade länge efter en sån för att dra biltrailer, men dom var så populära att dom kostade skjortan som begagnade.

Vad dom brukar begära är att man byter däck till lägre viktklass för att det ska vara omöjligt att köra full last, men det är bara vid regbesktinigen, man får sätta för hög viktklass på vilket fordon som helst efteråt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På släpvagn så måste göra en teknisk förändring som begränsar maxlasten, tex byta till däck med lägre maxlast eller byta kulhandske eller rent av axel. På husvagn är det krav på en viss last per kvadratmeter vilket begränsar möjligheterna.

Har ingen erfarenhet av bilar men det borde handla om samma principer.

Har du ett registreringsnummer så kan du ringa bilprovningen och fråga på den specifika bilen.

Finns väl ganska gott om skåpbilar under 3 ton, så jag anar att du främst tittat på större skåp och stora skåpbilar har oftast redan ganska låg lastvikt eftersom en stor bil är tung och de oftast är reggade på max 3.5 ton.

Tex den största MB Sprintern tar trots sin storlek ungefär samma lastvikt än mina små VW Transporter, 800-900 kg.

En förare och två passagerare så har du tagit drygt 200kg av det och 600 kg i ett så stort skåp blir ganska tomt så länge du inte fraktar bomull.

Ska du bygga rejsbuss så nämn det när du ringer bilprovningen för husbilar har ju andra regler.

En rejsbuss används ju sällan varje dag så det finns ju möjligheter att spara pengar genom att ställa av den när den inte brukas.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På släpvagn så måste göra en teknisk förändring som begränsar maxlasten, tex byta till däck med lägre maxlast eller byta kulhandske eller rent av axel. På husvagn är det krav på en viss last per kvadratmeter vilket begränsar möjligheterna.

Har ingen erfarenhet av bilar men det borde handla om samma principer.

Har du ett registreringsnummer så kan du ringa bilprovningen och fråga på den specifika bilen.

Finns väl ganska gott om skåpbilar under 3 ton, så jag anar att du främst tittat på större skåp och stora skåpbilar har oftast redan ganska låg lastvikt eftersom en stor bil är tung och de oftast är reggade på max 3.5 ton.

Tex den största MB Sprintern tar trots sin storlek ungefär samma lastvikt än mina små VW Transporter, 800-900 kg.

En förare och två passagerare så har du tagit drygt 200kg av det och 600 kg i ett så stort skåp blir ganska tomt så länge du inte fraktar bomull.

Ska du bygga rejsbuss så nämn det när du ringer bilprovningen för husbilar har ju andra regler.

En rejsbuss används ju sällan varje dag så det finns ju möjligheter att spara pengar genom att ställa av den när den inte brukas.

Vill bygga husbil av näst minsta sprintern (alltså standard längd, normaltak). Nya sådana bilar väger 2ton och går att beställa med en totalvikt på 3ton men jag hittar inga begagnade, dessutom är det svårt att sortera ut bilar efter vikt.

Känns som det är mer värt att regga som tung lastbil och ta C1, då blir skatten minimal.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gjorde det med en pickup. Plockade bort en av bladen i fjäderpaketet. Det var några år sedan, men det är säkert enklare om bilen i fråga inte är helfordonsgodkänd.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top