Tips gas lågfart

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
Håller på att ta mc kort. Just nu känns det som lågfarten är det stora hindret för mig och något som jag behöver träna betydligt mer på. Vid övningar på detta har jag insett att det finns två sätt att gasa sig fram i lågfart.

1. Ge konstant gas och släpp upp kopplingen. Släpp gas plus koppling när det börjar för fort och rulla fram. När farten avtagit så upprepas proceduren dvs man ger konstant gas och släpper upp kopplingen och släpper sedan. Det är så jag kör dagsläget.

2. Varva med gasen upp och ned och hitta dragläge med kopplingen. Hela tiden som man rullar fram i lågfarten så varvar man upp och ned med gasen.

Vilket av dessa två sätt skulle ni säga är mest optimalt ? Körskolor verkar lära ut att alternativ 2 dvs. att man hela tiden ska "jobba" med gasen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lär dig dragläget ordentligt så behöver du inte gasa alls dom flesta hojar orkar rulla igång på tomgång utan gaspådrag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Va, har dom lurat dig? Det är 39% gaspådrag som gäller :fakta

Skämt åsido, konstant gas är både svårt och jobbigt. Lär dig lyssna på motorn, och stötta med gas när du släpper ut kopplingen och motorn går ner i varv. Det handlar om att stötta precis lagom precis när det behövs, och det lär man sig rätt fort om man lyssnar på hojen och känner hur den beter sig.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Jag skulle säga att båda alternativen är fel.

Vad ska du med gasen till? Hur snabbt rullar din hoj om du bara släpper upp kopplingen och låter hojen rulla i 1:ans växel UTAN gas? Lågfarten ska ju köras i cirka 2 km/h.

I den låga hastigheten fungerar kopplingen alltså utmärkt som "gas" för att hitta balansen i cykeln. Så som tidigare sagt, lär dig dragläget ordentligt :):tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle säga alternativ 2, med tillägget att behovet av gas skall inte överdrivas - det är kopplingen som är det viktiga och oftast inte mycket gas som behövs, om någon alls. Syftet med lågfarten är ju bl.a. att du skall lära dig att krypköra med hjälp av dragläget. Alternativ 2 innebär att du lär dig reglera kraften du använder på ett mer exakt och steglöst sätt. Alternativ 1 innebär att du när du håller in kopplingen så har du ingen kraft på bakhjulet, vilket gör det svårare att kontrollera hojen när du svänger i krypfart. Denna typ av kontroll kan du även behöva när du t ex behöver krypköra i uppförslut och starta i uppförsbacke.

Om vi bortser från konbanan utan tänker på långsam körning i allmänhet är det förstås så att olika hojar har olika utväxling och motorkaraktär, vilket kan göra att alternativ 1 kan fungera bättre eller sämre beroende på hoj. Jag en variant av alternativ 1 ibland när jag hamnar i köer i trafiken. Då min koppling är väldigt trög och utväxlingen på 1:an är hög blir det väldigt tröttsamt att hålla på och möta med dragläget hela tiden, så jag brukar släppa upp kopplingen och rulla fram en bit, koppla och lägga in friläge och rulla vidare, sen lägga in växel igen osv. Bästa är förstås att inte fastna i köer alls utan köra emellan.
 
Last edited by a moderator:

Ekendahl

Medlem
Gick med
19 Apr 2019
Ort
ULRICEHAMN
Hoj
GSX400F
Ställde upp tomgången lite extra, inte mycket.

Körde sen med enbart koppling, upplevde jag som mycket lättare än att hålla på med gasen också
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om tomgången är för låg för att du ska klara att rulla runt i styrfart med enbart kopplingen så skulle jag säga att det bästa är att ruppa lätt på gasen samtidigt som du reglerar farten med kopplingen. Draglägeskontroll är A och O, ruppandet på gasen är enbart till för att motorn inte ska dö ifall du råkar vara lite oförsiktig. Du vill ha tillräckligt varv/vrid för att motorn ska orka dra, men du reglerar drivet framåt med kopplingskontroll. Hastigheten beror alltså inte av motorvarvet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tycker det är lättare med lite varv på motorn/roterande massa. Blippar lite med gasen för att hålla uppe varvtalet, farten styrs med kopplingen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använder själv Gas, Koppling och Fotbroms vid låg fart.
Använder själv Gas, Koppling, Fotbroms och Handbroms vid högre fart och bra friktion.
Men vad vet jag ?
 
Last edited:

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Jag tycker videon är klockren. Använder man bromsen för mycket så tror jag man bli kuggad, det är fel sätt.
 

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Järfälla
Hoj
2005 Sportster
När jag körde upp för kortet så första försöket på krypkörningen använde jag enbart gas o koppling för att reglera farten vilket sprack. Vid det andra försöket tänkte jag att det får bära eller brista och använde gas och koppling samt fotbromsen vilket gick betydligt bättre. Var rädd för att kontrollanten skulle slå ner på att jag använt fotbromsen men inga problem, blev godkänd.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vad jag minns får man bromsa lite med fotbroms men inte hela tiden, stödbromsa kallade de det

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Tog kortet 2018, lågfartsbanan var det största problemet här också, speciellt med deras tokslöa metallhästar.

Att köra på tomgången med körskolans Hondor (CB650) gick alldeles för fort, typ 6-7 km/h (de hade flera som varierade 1-2 km/h). Att använda fotbroms är nada, möjligen en gång snabbt om du råkar öka hastigheten alltför.

Vi skulle ligga en bit under 4 km/h och då var det endast koppling samt gas som gällde. Vad jag fick lära mig var att puffa när mc:n började gå för sakta, dvs minimal gas och släppa upp kopplingen tills man fick den lilla knuffen, 50% chans till motorstopp om man inte gav gas på de flesta av deras Hondor. Låt oss säga att man puffar på ungefär varannan till v ar tredje sekund (beroende på hur mycket).

Man skall sitta så rakt man kan med blicken i horizonten, när man svänger så skall man vrida på hela huvudet, exempelvis 90 grader eller mer om det är en 90-sväng och låsa blicken på något föremål, flaggstång, träd eller vägg. När mc:n börjar gå i linjen du tittar så förbered nästa kurva med placering, ta ut svängarna. Är kurvan en 180 så tar du en ny flaggstång efter 45%, lås blicken tills huvudet börjar titta mer framåt, sedan 45% till. Titta absolut inte på några koner.

Tänk på att det är lättare att svänga mycket med gas, så puffa strax innan eller i kurvan, hastigheten går ner mer i kurvan.

Jag fick motorstopp på lågfartsbanan och satte ned foten snabbt, hade typ aldrig fått motorstopp innan och så händer det när det väl gäller. Skämdes så in i norden och var säker på att jag bränt min chans detta år. Men jag fick köra vidare, resterande test och när jag kom tillbaka från en 30-min på vägen så får jag höra i hjälmen precis innan jag skall parkera att jag fick kortet, helt förvånad efter en sådan tabbe så började fundera på om jag verkligen hörde rätt. Tydligen är det helheten som räknas så se så säker ut som det bara går!
 
Last edited:

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Körde upp på en Gsx 750 es -84, som var jäkligt tacksam och stadig. 1-2 km/h har jag svårt att tro är ett krav. Tänk lite saktare än gångfart och sätter du ner foten är det inte hela världen. Jag satte ner foten två gånger under krypkörningen och det brydde sig inte uppkörningsgubben om. Han ville se att jag har kontroll på motorcykeln och dess gas/koppling/broms i krypfart. Fick lapp i handen samma dag.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Känns som lågfarten kommer vara det absolut svåraste momentet på uppkörningen och något som jag måste öva riktigt mycket på!! Fattar inte att man kan bli kuggad om man skulle råka sätta ned foten en gång. Lär ju inte va mindre nervös heller när man står där och det verkligen gäller med en uppkörningsledare som tittar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Känns som lågfarten kommer vara det absolut svåraste momentet på uppkörningen och något som jag måste öva riktigt mycket på!! Fattar inte att man kan bli kuggad om man skulle råka sätta ned foten en gång. Lär ju inte va mindre nervös heller när man står där och det verkligen gäller med en uppkörningsledare som tittar.
Ja, det är skittråkigt, ja, det är skitsvårt, och ja, du har grym nytta av det ute i verkligheten sen, mer än många tror. "Men vadå, det är ju bara att sätta ner foten!!!!!!!!!", jo, men gaskontrollen, finmotoriken och att jobba med blicken är samma i lågfart som i racetempo på favoritvägen, eller när du lirkar dig mellan bilarna i köerna. Och det ser jävligt snyggt ut att krypköra runt med full kontroll :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top