Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Storstaden
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    50

    Tips gas lågfart

    Hej
    Håller på att ta mc kort. Just nu känns det som lågfarten är det stora hindret för mig och något som jag behöver träna betydligt mer på. Vid övningar på detta har jag insett att det finns två sätt att gasa sig fram i lågfart.

    1. Ge konstant gas och släpp upp kopplingen. Släpp gas plus koppling när det börjar för fort och rulla fram. När farten avtagit så upprepas proceduren dvs man ger konstant gas och släpper upp kopplingen och släpper sedan. Det är så jag kör dagsläget.

    2. Varva med gasen upp och ned och hitta dragläge med kopplingen. Hela tiden som man rullar fram i lågfarten så varvar man upp och ned med gasen.

    Vilket av dessa två sätt skulle ni säga är mest optimalt ? Körskolor verkar lära ut att alternativ 2 dvs. att man hela tiden ska "jobba" med gasen.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 747
    Lär dig dragläget ordentligt så behöver du inte gasa alls dom flesta hojar orkar rulla igång på tomgång utan gaspådrag.

  3. #3
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 663
    Va, har dom lurat dig? Det är 39% gaspådrag som gäller

    Skämt åsido, konstant gas är både svårt och jobbigt. Lär dig lyssna på motorn, och stötta med gas när du släpper ut kopplingen och motorn går ner i varv. Det handlar om att stötta precis lagom precis när det behövs, och det lär man sig rätt fort om man lyssnar på hojen och känner hur den beter sig.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  4. #4
    #90 R6 Cup R1kards avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Höör
    Hoj
    R6 2014
    Inlägg
    256
    Jag skulle säga att båda alternativen är fel.

    Vad ska du med gasen till? Hur snabbt rullar din hoj om du bara släpper upp kopplingen och låter hojen rulla i 1:ans växel UTAN gas? Lågfarten ska ju köras i cirka 2 km/h.

    I den låga hastigheten fungerar kopplingen alltså utmärkt som "gas" för att hitta balansen i cykeln. Så som tidigare sagt, lär dig dragläget ordentligt
    http://r1kardsracing.se/

    Vägen är öppen för den som tar den.

  5. #5
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    1 597
    Jag skulle säga alternativ 2, med tillägget att behovet av gas skall inte överdrivas - det är kopplingen som är det viktiga och oftast inte mycket gas som behövs, om någon alls. Syftet med lågfarten är ju bl.a. att du skall lära dig att krypköra med hjälp av dragläget. Alternativ 2 innebär att du lär dig reglera kraften du använder på ett mer exakt och steglöst sätt. Alternativ 1 innebär att du när du håller in kopplingen så har du ingen kraft på bakhjulet, vilket gör det svårare att kontrollera hojen när du svänger i krypfart. Denna typ av kontroll kan du även behöva när du t ex behöver krypköra i uppförslut och starta i uppförsbacke.

    Om vi bortser från konbanan utan tänker på långsam körning i allmänhet är det förstås så att olika hojar har olika utväxling och motorkaraktär, vilket kan göra att alternativ 1 kan fungera bättre eller sämre beroende på hoj. Jag en variant av alternativ 1 ibland när jag hamnar i köer i trafiken. Då min koppling är väldigt trög och utväxlingen på 1:an är hög blir det väldigt tröttsamt att hålla på och möta med dragläget hela tiden, så jag brukar släppa upp kopplingen och rulla fram en bit, koppla och lägga in friläge och rulla vidare, sen lägga in växel igen osv. Bästa är förstås att inte fastna i köer alls utan köra emellan.
    Senast redigerat av CFr den 2020-01-26 klockan 16:46.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    ULRICEHAMN
    Hoj
    Er6-n
    Inlägg
    13
    Ställde upp tomgången lite extra, inte mycket.

    Körde sen med enbart koppling, upplevde jag som mycket lättare än att hålla på med gasen också

  7. #7
    Tutlurad Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    KTM 790 Adv
    Inlägg
    2 259
    Citat Ursprungligen postat av Ekendahl Visa inlägg
    Ställde upp tomgången lite extra, inte mycket.

    Körde sen med enbart koppling, upplevde jag som mycket lättare än att hålla på med gasen också
    Det är det lättaste för min del också.
    När man har ett problem ska man skjuta det framför sig
    och är man riktigt duktig så hinner man aldrig ikapp det.

  8. #8
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 392
    Om tomgången är för låg för att du ska klara att rulla runt i styrfart med enbart kopplingen så skulle jag säga att det bästa är att ruppa lätt på gasen samtidigt som du reglerar farten med kopplingen. Draglägeskontroll är A och O, ruppandet på gasen är enbart till för att motorn inte ska dö ifall du råkar vara lite oförsiktig. Du vill ha tillräckligt varv/vrid för att motorn ska orka dra, men du reglerar drivet framåt med kopplingskontroll. Hastigheten beror alltså inte av motorvarvet.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Storstaden
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    50
    Jag har kört Yamaha MT 07 på körskola. Att bara rulla fram på tomgång med dragläge från koppling är inte möjligt. Känns som detta är något jag får öva på betydligt mer. Jo jag hittade en video på alternativ 2 nedan:



    Jobba med gasen

  10. #10
    Het Potatis heltsonikas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Aprilia Tuono Factory -18, VF750F -83, XJ 650 -81, Aprilia Tuono Factory -16 (såld), BMW S1000R -14 (såld)
    Inlägg
    1 102
    Full gas och slira på kopplingen.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Storstaden
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av heltsonika Visa inlägg
    Full gas och slira på kopplingen.
    Hahaha, ja ett 3:e alternativ... Nu fick jag mig ett gott skratt innan läggdags.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    1 675
    Tycker det är lättare med lite varv på motorn/roterande massa. Blippar lite med gasen för att hålla uppe varvtalet, farten styrs med kopplingen.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 598
    Använder själv Gas, Koppling och Fotbroms vid låg fart.
    Använder själv Gas, Koppling, Fotbroms och Handbroms vid högre fart och bra friktion.
    Men vad vet jag ?
    Senast redigerat av Comeback den 2020-01-29 klockan 20:36.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  14. #14
    Medlem Simon76s avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Hässleholm
    Hoj
    Street Triple RS
    Inlägg
    53
    Jag tycker videon är klockren. Använder man bromsen för mycket så tror jag man bli kuggad, det är fel sätt.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2005 Sportster
    Inlägg
    5
    När jag körde upp för kortet så första försöket på krypkörningen använde jag enbart gas o koppling för att reglera farten vilket sprack. Vid det andra försöket tänkte jag att det får bära eller brista och använde gas och koppling samt fotbromsen vilket gick betydligt bättre. Var rädd för att kontrollanten skulle slå ner på att jag använt fotbromsen men inga problem, blev godkänd.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    438
    Vad jag minns får man bromsa lite med fotbroms men inte hela tiden, stödbromsa kallade de det

    Skickat från min H8324 via Tapatalk

  17. #17
    Glidare
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Suzuki GSX-S750Z -18
    Inlägg
    43
    Tog kortet 2018, lågfartsbanan var det största problemet här också, speciellt med deras tokslöa metallhästar.

    Att köra på tomgången med körskolans Hondor (CB650) gick alldeles för fort, typ 6-7 km/h (de hade flera som varierade 1-2 km/h). Att använda fotbroms är nada, möjligen en gång snabbt om du råkar öka hastigheten alltför.

    Vi skulle ligga en bit under 4 km/h och då var det endast koppling samt gas som gällde. Vad jag fick lära mig var att puffa när mc:n började gå för sakta, dvs minimal gas och släppa upp kopplingen tills man fick den lilla knuffen, 50% chans till motorstopp om man inte gav gas på de flesta av deras Hondor. Låt oss säga att man puffar på ungefär varannan till v ar tredje sekund (beroende på hur mycket).

    Man skall sitta så rakt man kan med blicken i horizonten, när man svänger så skall man vrida på hela huvudet, exempelvis 90 grader eller mer om det är en 90-sväng och låsa blicken på något föremål, flaggstång, träd eller vägg. När mc:n börjar gå i linjen du tittar så förbered nästa kurva med placering, ta ut svängarna. Är kurvan en 180 så tar du en ny flaggstång efter 45%, lås blicken tills huvudet börjar titta mer framåt, sedan 45% till. Titta absolut inte på några koner.

    Tänk på att det är lättare att svänga mycket med gas, så puffa strax innan eller i kurvan, hastigheten går ner mer i kurvan.

    Jag fick motorstopp på lågfartsbanan och satte ned foten snabbt, hade typ aldrig fått motorstopp innan och så händer det när det väl gäller. Skämdes så in i norden och var säker på att jag bränt min chans detta år. Men jag fick köra vidare, resterande test och när jag kom tillbaka från en 30-min på vägen så får jag höra i hjälmen precis innan jag skall parkera att jag fick kortet, helt förvånad efter en sådan tabbe så började fundera på om jag verkligen hörde rätt. Tydligen är det helheten som räknas så se så säker ut som det bara går!
    Senast redigerat av Dalton Sleeper den 2020-02-01 klockan 14:02.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Gävle
    Hoj
    1996 Ducati Monster 900
    Inlägg
    24
    Körde upp på en Gsx 750 es -84, som var jäkligt tacksam och stadig. 1-2 km/h har jag svårt att tro är ett krav. Tänk lite saktare än gångfart och sätter du ner foten är det inte hela världen. Jag satte ner foten två gånger under krypkörningen och det brydde sig inte uppkörningsgubben om. Han ville se att jag har kontroll på motorcykeln och dess gas/koppling/broms i krypfart. Fick lapp i handen samma dag.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Storstaden
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    50
    Känns som lågfarten kommer vara det absolut svåraste momentet på uppkörningen och något som jag måste öva riktigt mycket på!! Fattar inte att man kan bli kuggad om man skulle råka sätta ned foten en gång. Lär ju inte va mindre nervös heller när man står där och det verkligen gäller med en uppkörningsledare som tittar.

  20. #20
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 663
    Citat Ursprungligen postat av 4cyberspace Visa inlägg
    Känns som lågfarten kommer vara det absolut svåraste momentet på uppkörningen och något som jag måste öva riktigt mycket på!! Fattar inte att man kan bli kuggad om man skulle råka sätta ned foten en gång. Lär ju inte va mindre nervös heller när man står där och det verkligen gäller med en uppkörningsledare som tittar.
    Ja, det är skittråkigt, ja, det är skitsvårt, och ja, du har grym nytta av det ute i verkligheten sen, mer än många tror. "Men vadå, det är ju bara att sätta ner foten!!!!!!!!!", jo, men gaskontrollen, finmotoriken och att jobba med blicken är samma i lågfart som i racetempo på favoritvägen, eller när du lirkar dig mellan bilarna i köerna. Och det ser jävligt snyggt ut att krypköra runt med full kontroll
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Rent estetiskt föredrar jag helt klart R och RS före GS. Verkar inte lika lätta att hitta inom budget dock. R pre 2015 har jag svårt för. För försöka hitta n [...]

Komponenten
Vill du annonsera ovan? Klicka här