Köp av custom - alla råd, tips & erfarenheter mottages!

6868

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2020
Ort
Örebro
Hoj
Saknas
Tusen tack för alla svar!

Jag ska överväga mitt val av hoj. Anledningen till varför jag har inriktat mig på en custom är just för att jag inte vill uppmuntra mig själv till att utmana ödet. Tänker att det är lätt att hornet växer fram i pannan när man väl sitter på en sporthoj ;)

Jag gillar tanken med att bara glida runt och njuta av friheten på två hjul. Samtidigt vill jag kunna åka lite längre sträckor utan ryggskott som en del av er hintar om.

Som sagt, fortsätt gärna att komma med förslag! Jag uppskattar det verkligen & självklart ska jag testa mig fram.

Kanske är det någon som har erfarenhet av Bolt eller liknande hojar? ABS känns som en självklarhet oavsett hoj.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tusen tack för alla svar!

Jag ska överväga mitt val av hoj. Anledningen till varför jag har inriktat mig på en custom är just för att jag inte vill uppmuntra mig själv till att utmana ödet. Tänker att det är lätt att hornet växer fram i pannan när man väl sitter på en sporthoj ;)

Jag gillar tanken med att bara glida runt och njuta av friheten på två hjul. Samtidigt vill jag kunna åka lite längre sträckor utan ryggskott som en del av er hintar om.

Som sagt, fortsätt gärna att komma med förslag! Jag uppskattar det verkligen & självklart ska jag testa mig fram.

Kanske är det någon som har erfarenhet av Bolt eller liknande hojar? ABS känns som en självklarhet oavsett hoj.

"Good handling gets you both in and out of trouble, bad handling only gets you in trouble." - doolar

Skämt åsido - visst en hetare hoj inbjuder till mer fart, men har också oftast resurserna att klara svängar, bromsa effektivt osv. Det går alldeles utmärkt att komma för snabbt in i en sväng med en customhoj, men nedlägg, däck (ofta) och chassi tillåter inte lika mycket som en mer svänginriktad hoj.

Men kanske du ska kika på något mittemellan custom och sporthoj? Dvs alla dessa så kallade äventyrshojar? Finns många modeller som är fina att glida på OCH som är välsorterade nog att klara inspirerad körning. Givetvis är de flesta kanon att åka långt på utan ryggskott och med utmärkt väder och vindskydd.

MEN! Glöm inte hjärtat och magkänslan! Och köp inte en ny hoj som första hoj... Chansen är mycket stor att du byter inom någon år, och den värdeminskningen är inte värt det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Klart du ska ha custom om du gillar custom, lyssna inte på negativt tradigt folk :tummenupp

Jag övningskörde inför tungt kort på morsans gamla Virago 535. Fruktansvärt tråkig och ful hoj, men jag har ändå modellen kär av nostalgiska skäl. Köp absolut inte en sån.

Körde lite blandade landsvägshojar under tiden man hade mellanbehörighet, när jag väl fick tungtungt kort bytte jag upp mig till en Bandit 1200, därefter en Vulcan 1500 och har nu landat in på min HD Heritage Softail som jag trivs otroligt bra med. Den har allt enligt mig, rätta utseendet, rätt ljud, rätt gång, rätt komfort etc. Men det är ju just det där, enligt mig. Skon ska passa foten den ska sitta på, har vi helt olika tänkt om vad som utgör en bra båge så kanske den är helt fel för dig även om jag tycker den är klockren. Man måste prova och känna och bilda sig en egen upfattning om vad som funkar för just en själv.

Personligen älskar jag custom. Det är något med utseendet, ljudet, gången... Det är något speciellt helt klart. KAnske inget för den som gillar fart och fläkt, men man kanske kan jämföra det med vilken typ av bilar man gillar. Gillar du ettriga sportbilar som går fort och som ligger som strykjärn på vägen, köp sporthoj. Gillar du tunga mullriga jänkare, köp en Custombåge. Lite så tänker jag kring de olika lägren :tummenupp

Vilken båge man ska köpa och hur man ska utrusta den för sina personliga behov är ju upp till var och en, alla har vi ju våra egna preferenser. Jag åker gärna lite längre och har därför en båge med både packväskor och ruta, och jag har dessutom monterat förarryggstöd vilket jag verkligen kan rekommendera! :fakta Själv gillar jag inte att ha fötterna långt fram, min Vulcan hade framflytt och det trivdes jag inte alls med. HD:n har sina originalfotplattor och det tycker jag är rejält mycket bekvämare. Sitter lika skönt på bågen som i en gosig fåtölj, kan kuska många mil i sträck utan bekymmer (eller ja, runt 30 är väl max, sen är det dags att tanka).

Jag gillade min Vulcan, men det fanns skäl till att jag bytte. Det största skälet är nog motorerna. Det är skillnad på twin och twin, HD har en speciell gång, ett speciellt ljud och ett speciellt utseende som jag personligen anser slår japsarna med hästlängder. Just Kawas 1500-motor ser märkligt fyrkantig ut och har ett tråkigt sound jämfört med HD:n, skulle jag ha en japan igen skulle jag nog satsa på Yamahas Wildstar eller Midnight star. Har aldrig provkört någon av dem så kan inte uttala mig om hur de är att äga och köra, men de ser sjysta ut och låter riktigt bra för att vara japscustom :) Men jag är som sagt väldigt nöjd med min HD, den har allt jag vill ha, har alltid varit pålitlig och bekymmersfri, ser bra ut, låter bra, har skön gång... Ser inte att jag kommer byta bort den i första taget.

Ge dig ut och provkör är mitt råd, testa olika märken och modeller, olika konfiguration på styre, fotpinnar, med/utan ryggstöd etc. Kom fram till vad som funkar för dig. När du hittat en båge som du gillar kan du ju alltid montera annat avgas och customisera så att den passar din individuella smak. Det finns eftermarknadsprylar att välja och vraka bland till de flesta modeller.

Här är min hoj:

https://www.youtube.com/watch?v=LBSqZboYKh4

HDn.jpg

HD Heritage 03:a, 88cui twincam förgasarmotor med V&H 2-2 Big Radius :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag kan ju berätta att när Yamaha XV 1600 Wild Star kom så jobbade jag på Yamaha och lånade ofta vår demo för att åka till Waxholm och fika.
Alltid i skinnställ och knäpuckar såklart.
Just denna hoj har ett par rejäla puckar under fotplattorna och om man trycker ner dessa ordentligt i svängarna så låter det som om man kraschar, vilket är väldigt skoj när man kommer ikapp andra hojåkare inför en kurva, bör provas.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan ju berätta att när Yamaha XV 1600 Wild Star kom så jobbade jag på Yamaha och lånade ofta vår demo för att åka till Waxholm och fika.
Alltid i skinnställ och knäpuckar såklart.
Just denna hoj har ett par rejäla puckar under fotplattorna och om man trycker ner dessa ordentligt i svängarna så låter det som om man kraschar, vilket är väldigt skoj när man kommer ikapp andra hojåkare inför en kurva, bör provas.

Så låter det ju om de flesta customhojar i kurvorna om de försöker hålla normal hastighet... :brynad
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Så låter det ju om de flesta customhojar i kurvorna om de försöker hålla normal hastighet... :brynad
Du skulle se reaktionen när man först passerar ett hojkollektiv och sen utan att bromsa bara tvingar ner den på ramen, jättekul.
Fast en del skäller på en, inte så kul.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag kan ju berätta att när Yamaha XV 1600 Wild Star kom så jobbade jag på Yamaha och lånade ofta vår demo för att åka till Waxholm och fika.
Alltid i skinnställ och knäpuckar såklart.
Just denna hoj har ett par rejäla puckar under fotplattorna och om man trycker ner dessa ordentligt i svängarna så låter det som om man kraschar, vilket är väldigt skoj när man kommer ikapp andra hojåkare inför en kurva, bör provas.

Läge att fixa glidpuckar i magnesium om man skaffar blysläde. :D
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag kan rekommendera dig att kolla på victory hammer om du vill ha en "custom" bra mos i motorn och det går att köra på bra med den. Annars så är ju yamahas MT modeller riktigt bra hojjar som funkar till allt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det finns en charm i att glida fram i sakta mak. Custom är inte min grej men jag kör gärna veteranhoj vilket är ännu sämre i de flesta avseenden vad gäller MC-körning.

Köp du vad du vill ha men tänk på att kan man inte avlasta kroppsvikten med benen utan att hänga massor i styret blir det både jobbigare, obekvämare och mindre kul körkänsla. Det funkar ju ändå men det är något att ha med sig iaf.
Jag har inte kört massor av custom men Sportster, V-Rod och Mean Streak har varit fungerande hojar.
Särskilt Kawan är klart prisvärd och däckdimensionerna tillåter byte till gummi som både greppar och svänger.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Det finns en charm i att glida fram i sakta mak. Custom är inte min grej men jag kör gärna veteranhoj vilket är ännu sämre i de flesta avseenden vad gäller MC-körning.

Köp du vad du vill ha men tänk på att kan man inte avlasta kroppsvikten med benen utan att hänga massor i styret blir det både jobbigare, obekvämare och mindre kul körkänsla. Det funkar ju ändå men det är något att ha med sig iaf.
Jag har inte kört massor av custom men Sportster, V-Rod och Mean Streak har varit fungerande hojar.
Särskilt Kawan är klart prisvärd och däckdimensionerna tillåter byte till gummi som både greppar och svänger.

Finns absolut en charm i att glida fram i sakta mak, men ärligt talat går det att köra undan rätt rejält med de flesta hojar, även en custom. Kan vara på plats att nyansera bilden av att det inte skulle gå att köra "inspirerat" eller aktivt med en custom.

Custom som begrepp är egentligen ganska intetsägande i om den extrema variation av fordon som ryms inom kategorin. De du själv nämner är ju alla exempel från den s.k sportigare sidan av segmentet. Jämför man t ex en Mean Streak med slagskeppet Midnight Star (både har nämnts i tråden), är det en gigantisk skillnad i hur de upplevs. Trots, i sammanhanget futtiga, 50kg i viktskillnad och för all del både vettig ram och starka komponenter även hos Yamahan är känslan hos de både totalt olika. Det blir som att jämföra en GSX-R med en Pan European.

Själv gillar jag att köra aktivt. Det gör jag med precis alla hojar jag kör, om än i olika grad. Kurvhastigheten brukar begränsas mer av sikt och självbevarelsedrift än brist på grepp och markfrigång häromkring. Accelerationsmässigt brukar jag varva ur de första växlarna varje gång jag är ute och kör med nuvarande hoj. Fort? Nja, det mesta är relativt. Skulle bli omkörd i första kurvan på bana och jämfört med en modern sporthoj skulle vilken sexhundra som helst dra ifrån vid ett rödljusrace. Men för gata räcker det ändå bra för mig. Och rent krasst sett är det noll och inga problem att bryta hastighetsbegränsningen på vilken väg som helst, även i kurvorna.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det finns en charm i att glida fram i sakta mak. Custom är inte min grej men jag kör gärna veteranhoj vilket är ännu sämre i de flesta avseenden vad gäller MC-körning.

SÅÅÅÅÅÅÅÅ sant, vilket en kåsör på BIKE (undrar vem?:)) skrev om för ett antal nummer sedan, om att charmiga (och coola) motorcyklar är dåliga motorcyklar. Och vissa hojar är charmigare (och coolare) än andra. Men man tar det, för det är viktigare att köra cool hoj än att köra bra hoj. Så då, som du så korrekt påpekar, tar man kanske fram sin coola "veteranhoj"!
 

Bifogat

  • Honda CB 750.jpg
    Honda CB 750.jpg
    121.9 KB · Visningar: 53

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Av någon outgrundlig anledning gillar jag XR1200. I övrigt är inte HD/custom-segmentet nåt för mig just nu iaf.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/harley_davidson_xr1200x_sportster_tracker/87786081

En bekant körde en sån HD både snabbt och snyggt på bana för typ 10 år sen. Han sålde den i samma veva som han tog licens, då över 50 fyllda.

Visst är ABS bra att ha. Men det ersätter inte sunt förnuft, framförhållning och träning. Jag har kört gata sedan millenieskiftet och inte haft ett enda tillbud där ABS hade gjort skillnad. Därmed inte sagt att jag inte kommer behöva det för eller senare. Ty jag är långt ifrån ofelbar och inser att mina medtrafikanters uppmärksamhet kan ha räddat livet på mig när jag gjort felbedömningar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vid en plötslig, fullständigt oväntad situation är ABS inte dumt att ha. Det händer ju faktiskt att mottrafikanterna gör de mest osannolika manövrar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top