Köp av custom - alla råd, tips & erfarenheter mottages!

6868

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2020
Ort
Örebro
Hoj
Saknas
Hej,

Jag har nyligen tagit MC-kort och är på jakt efter min första hoj.

Det jag är på jakt efter är framförallt en prisvärd custom. Modeller jag har tittat på som första hoj är blandat Yamaha Bolt & Kawasaki Vulcan.

Naturligtvis hade jag helst velat haft en HD, men tänker att jag måste börja någonstans.

Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av tips, råd & erfarenheter som hjälper mig i anslutning till kommande MC-köp! Posta gärna bilder.


Tack på förhand!
/6868
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag trodde också att jag ville ha en customhoj när jag tog mc-kort så jag köpte en Yamaha Drag Star. Det var en väl fungerande konstruktion, men eftersom man sitter på ryggen och har fötterna en bit framför tyngdpunkten blir det jobbigt att köra. Man kan inte avlasta ryggslutet genom att sträcka på benen.
Fortfarande föredrar jag utseendet på Bolt framför plastraketer som ser ut att ha stripats av nån utan färgseende, men jag tycker om att köra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det svåraste jag har kört är trots allt en Intruder 1800, just för att man som Mäkinen säger, man ligger på rygg, konstig kontakt med hojen (som inte direkt underlättar en dialog), och det känns vingligt och konstigt. Det är säkert en vanesak, men en standardhoj är oftast betydligt mer lättkörd, och egentligen sporthojar också, dom har ju vägegenskaper som en customhoj inte kommer i närheten av.

Men visst, customhojar kan vara jäkligt snygga byggen :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kort sagt, du kommer att få massa argument om varför du INTE skall ha en customhoj... troligen beroende på att de flesta på Sporthoj gillar att köra hoj.

Med det sagt, kolla Kawasakis Mean Streak. Anses vara bland de bästa körhojarna vad gäller Custom. Har bromsar, nedläggningsvinkel mer än 5 grader och drägliga prestanda. Ser inte så illa ut heller.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Om du helst vill ha en HD, köp en HD.
Varför ta kostnaden att först köpa en japansk customhoj och sen skaffa det du egentligen vill ha.
Provkör är en bra början, bestäm dig vilken sort som tilltalar dig mest och testa dig fram.

Just do it !!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Min första hoj var en Harley som jag gjorde i ordning och körde ett par år. Sålde den för 9 gånger vad jag gett för den och köpte en sportigare hoj. Sonen började med japansk custom. Fick åka och besiktiga den. Pinsamt minimal nedläggningsvinkel. Även han tröttnade ganska snart och bytte till en Gixxer.
Man brukar ofta ändra preferenser med ökad erfarenhet.
Så mitt enkla råd är att köpa en custom som du inte förlorar så mycket på när du vill byta.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Frugan har haft Dragstar650 och en HD 1200.
De ska ha stora motorer, varv tar bort hela coolheten så köp en kubikstinn åtminstone.

Allt skrapar i när man svänger och de är lite lömska om man behöver få stopp fort, det är dåligt med vikt på framhjulet.

Ska man motorvägspendla tycker jag de är rätt bra faktiskt, roligare än vanliga hojar ifall man bara ska lägga mil rakt fram.

Som sagt, man får ha lite magmuskler och man får även jobba med att hålla in knäna men man vänjer sig.
Man har lite samma stelhet som när man ridit häst tycker jag.
HD:n är ruggigt snål vid pendling jämfört med R1:an och Fazern jag körde med då.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Med det sagt, kolla Kawasakis Mean Streak. Anses vara bland de bästa körhojarna vad gäller Custom. Har bromsar, nedläggningsvinkel mer än 5 grader och drägliga prestanda. Ser inte så illa ut heller.

Gaffel och bromsar är hämtade från ZX9R eller hur var det nu? Går löjligt bra i kurvorna för en klump på 300kg hursomhelst.

Annars är det ju bara att köpa HD för samma summa en Bolt eller Vulcan S skulle kosta? Street 750 för något modernt. Äldre Sportster så får du luftkylt och (gissningsvis) Evo-motor. :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En sportster i orört originalskick får en Zundapp KS50 att framstå som stabil i chassit.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eftersom du nyligen tagit körkort kommer du att ha många år av trevlig körning framför dig. Köp det DU tycker verkar kul att köra, strunta i vad andra säger och tycker om ditten datten mc-fabrikat/modell.

De jag haft mest roligt med själv är den gamla banditen jag köpte för 11k och intrudern för 21k.

<edit>lagt till de två jag uppskattat mest</edit>
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
VN800 är en trevlig nybörjarcykel. Den har mer hästar än de flesta andra i den storleken och är lätt att modda. Original avgassystem kan enkel slipas upp invändigt för att ge ett lagom och trevligt mullrande. Kunde önskat mer nerläggsvinkel men gick trots det helt ok att köra ganska aktivt. Min blev dessvärre ganska obruklig i allt annat än varma solskensdagar då jag byggde om den till bobber utan skärmar samt med stenhård sadel.
 

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Järfälla
Hoj
2005 Sportster
Jag tog körkort ganska sent vid 56 års ålder. Missade tidpunkten för när A-kortet följde med B-kortet med 2-veckor ca. Nog om det, köpte en Sportster innan jag tog kortet. Och det var ju fränt på alla sätt o vis. Men efter att jag fått kortet och fick låna grabbens Ducati 916 så insåg jag att det är ju så här man ska köra hoj. Byggde om Sportstern till en typ Café Fighter och har i höst bytt bort en Yamaha Warrior till en Ducati 999 S.
Men som de andra säger, provkör, enda sättet att få en referens.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
En motorcykel som knappt är ihopsatt från fabrik inger inte det förtroende jag önskar. Känner jag mig inte trygg kör jag sämre.
Själv har jag kört rätt mycket HD, och jag brukar anpassa min körning till materialet jag åker på.
Jag kommer aldrig nånsin köpa en HD men jag tycker folk får åka på vad dom vill, i don´t care.
Att bara rakt av såga andras intressen tycker jag personligen är som kriget mellan Android och iOS, 12-års-nivå.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top