KTM 125 EXC -06 Konstigt ljud från motorn efter kolvbyte.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och med din mycket skabbiga cylinder så är du nog nära svaret..

På 2T. ALLTID mäta cylinder slitage innan man köper en ny kolv..

Så lösningen på dina problem är troligen att åka till något mc/mekanisk verkstad och be dom mäta cylinderns slitage.

Sedan läsa noga på kolvtillverkarnas sidor så du får en kolv med rätt mått.. det skiljer 0,01mm mellan kolvarna så det gäller att köpa rätt.

Kolla även noga vad ktm säger att ditt cylinderspel SKALL vara på din årsmodell, det kan skilja som twostrokman säger.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tolkar det som att TS är tonåring som kör 125 SM på gatan - till och från skolan.
Tonåring alltså.

Bra att du mekar, bra att du frågar.
Bra att de här som har kunskap hjälper killen rätt.
 
Last edited:

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Och med din mycket skabbiga cylinder så är du nog nära svaret..

På 2T. ALLTID mäta cylinder slitage innan man köper en ny kolv..

Så lösningen på dina problem är troligen att åka till något mc/mekanisk verkstad och be dom mäta cylinderns slitage.

Sedan läsa noga på kolvtillverkarnas sidor så du får en kolv med rätt mått.. det skiljer 0,01mm mellan kolvarna så det gäller att köpa rätt.

Kolla även noga vad ktm säger att ditt cylinderspel SKALL vara på din årsmodell, det kan skilja som twostrokman säger.

ja jo hittade inget i manualen på hojen och närmaste/enda verkstan som finns här är konstant upptagen med alla stans moppar (och skit dyr). kolven beställde jag från 24mx så då vet man aldrig vad man får.
lyssnade nogrant igen och ljudet kommer från höger nere vid motorn så tänkte kolla om powervalven där behövs skruvas åt eller något men det är troligen inte det.
Uppskatar också att så många försöker hjälpa till, är inte helt efterbliven men när det är något okänt så känner man sig som det och skadar aldrig att fråga lite extra, lär sig bara mer :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo men kolven passar men hur skall 24mx veta vilken storlek du skall ha? Detta ligger enbart på dig att veta o beställa rätt.

Ex du har 19" bakfälg men det är rea på 18" cross däck. Då är det ditt ansvar att veta vilken storlek på fälg du har.

Så som jag skrev. Din cylinder är mycket sliten och repig enligt bilderna du visade, då MÅSTE man mäta grejorna innan man beställer en kolv. Detta gäller även på 4T cross/ enduro motorer.

Tråkiga pengar jobb men se det som att hade du kört utan att fråga så hade kolven spruckit förr eller senare o tagit med sig topp o cylinder kanske vevpartiet. Då hade motorn inte varit värt att renovera o hojen bara värd priset du fått för delar.
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Ja jo jag måste välja rätt grejer det vet jag, och valde mellan 54 och 56 tror jag det var så det vet jag.
Ska kolla med verkstan här i stan om han kan mäta grejerna eller om man kan låna verktyg av någon och göra allt själv för plånbokens skull.
Men ni tror inte det är något med kylarpumpen eller powervalven nertill? Låter som ljudet kommer därifrån eller så förstärks ljudet genom kröken.
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Uppdatering: Testade sätta i förra kolven och startade han igen, samma ljud. Så kan utesluta att det är kolven/toppen....
Det folk har sagt är lagern men hur kan lagren ha skadad eller något när jag endast rört toppen? Och då hade ju ljudet varit innan kolvbyte, eller iallafall tecken på det.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top