KTM 125 EXC -06 Konstigt ljud från motorn efter kolvbyte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker som moddlaren att det låter som att kolven slår i toppen och 0.7mm är inte så mycket att jag skulle inte våga sätta pengar på att det inte är kolven som tar i toppen. Särskilt inte ifall det börjat bli lite glapp i vevstakslager, ramlager, kolvbultslager.

Har du tagit lös cylindern så känn på vevstaken ifall den glappar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker som moddlaren att det låter som att kolven slår i toppen och 0.7mm är inte så mycket att jag skulle inte våga sätta pengar på att det inte är kolven som tar i toppen. Särskilt inte ifall det börjat bli lite glapp i vevstakslager, ramlager, kolvbultslager.

Har du tagit lös cylindern så känn på vevstaken ifall den glappar.

Så om man sätter in ytterligare 1mm cylinderfotspackning och ljudet försvinner, då är det dags byta lager och vevstake ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kanske kan det funka att hålla skaftet på en skruvmejsel mot örat, och spetsen på olika ställen på motorn och försöka höra var det låter mest?
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Tycker som moddlaren att det låter som att kolven slår i toppen och 0.7mm är inte så mycket att jag skulle inte våga sätta pengar på att det inte är kolven som tar i toppen. Särskilt inte ifall det börjat bli lite glapp i vevstakslager, ramlager, kolvbultslager.

Har du tagit lös cylindern så känn på vevstaken ifall den glappar.

Har kollat det redan och är inget glapp, kan vara kolvbultslagret som behövs nytt också(köpte ej nytt med senaste kolven), skulle det kunna skappa samma problem?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har kollat det redan och är inget glapp, kan vara kolvbultslagret som behövs nytt också(köpte ej nytt med senaste kolven), skulle det kunna skappa samma problem?

Japp, samma problem men med mindre diameter! Hur kollar man vevlagerglapp utan märka om kolven glappar i lilländan? Hade bytt det lagret också, billigt och enkelt jämfört med andra ändan så att säga.
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
.....Alltså inte om den öppna delen är neråt, utan om pilen pekar framåt:)

ja.. ärligt talat.. vad skriver du, ''låter det nu låter det sen'' no shit därför jag försöker få reda på vad d är. sen ''.....Alltså inte om den öppna delen är neråt, utan om pilen pekar framåt'' :brinnerup
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Jag ger upp.. Har skruvat ner allt och kollat allt till o med tagit isär power valven och fixat allt där men såfort jag starta den igen så var ljudet tillbaka..
har kollar squish o det var 0.7mm
kollade om det var något spel i några lager, inga. köpte ett nytt kolvbultslager för jag glömde det förut så det är inte problemet.
kolvringarna sitter likadant som på förra kolven och d sitter rätt med rätt ring gap
kolven sitter också åt rätt håll ''mEd PiLeN fRaMåT'' som Chronic fråga..
till o med tagit isär varje liten del i powervalven och fräshat upp.

:mad::mad::mad::mad::mad::mad:
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Är det inte så enkelt att en KTM låter så där?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ok. Nej då förstår att du behöver veta orsaken. Knepigt det där, tycker du kollat upp det mesta som skulle kunna vara orsaken.
Men gör något annat ett par dar och pått igen, ge inte upp! Kolla runt på lite forum, kanske har någon annan haft ett liknande problem vid kolvbyte.
Lycka till!
Mvh
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
har läst 20 olika forum no joke, alla säger olika som här aldrig något svar, ända jag kan tänka mig är kick drevet eller så, något i kopplingskorgen eller så måste jag dra åt statorn och det ännu hårdade för det kan ju skapa sida till sida rörelse som liknar vevlager
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du får ett missljud i motorn efter kolvbytet och nu tror du att det är kickdrevet som låter eller statorn:va som behöver dras åt.
Får man fråga hur du kom fram till den slutsatsen?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det sista att kolla vid sådana ljud som du har och som garanterat härrör från den nya kolven är då kolvspelet mellan kolv och cylinder.

Då får man mäta upp cylinderns inner mått och man SKALL mäta i kryss i botten av cyl på mitten av cyl o i toppen av cyll.

Varför? Jo för att utesluta att cylindern är ovalt sliten eller att den är sliten som en kon.

När man vet måtten typ 66,55mm då beställer man kolven. Ex A mått. 66,53mm B mått 66,52mm C mått 66,51mm

Vilken kolv skall jag då ha?

1 vad stort spel säger ktm,s manual? 0,03-0,04-0,05mm mellan kolv o cylinder.

2. Kolv fabrikatet jag väljer.

Hur mycket sväller kolven enligt tillverkaren.

Prox sväller kanske 0,01mm

Wiseco 0,03mm


Säger då manualen 0,04mm spel och du har 66,55mm

Då skall kolven vara 66,51mm

Bara att mäta o kolla.

Annars kör och var nöjd o se vad som till slut ger upp..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur är det med borrningen på KTM 125? Har alla årsmodeller samma borr?

Jag hade nyligen en KX250 motor som rasat där dom kört med kolv från fel årsmodell, men nu har jag glömt om det var en 66.0 mm kolv i en 66.4 mm cylinder, eller om det var 66.4 mm kolv i 67mm cylinder. I vilket fall som helst blev resultatet inte så lyckligt.
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Du får ett missljud i motorn efter kolvbytet och nu tror du att det är kickdrevet som låter eller statorn:va som behöver dras åt.
Får man fråga hur du kom fram till den slutsatsen?

Eftersom jag kollat allt annat så vad det en av alla olika saker folk rekommendera att kolla..
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur är det med borrningen på KTM 125? Har alla årsmodeller samma borr?

Jag hade nyligen en KX250 motor som rasat där dom kört med kolv från fel årsmodell, men nu har jag glömt om det var en 66.0 mm kolv i en 66.4 mm cylinder, eller om det var 66.4 mm kolv i 67mm cylinder. I vilket fall som helst blev resultatet inte så lyckligt.

Mmm det är detta jag med fiskar om..

Normalt börjar man med att mäta cyl o sedan beställa kolv.

Idetta fallet blir det det sista som mäts och ev visar sig vara rätt eller fel
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top