Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Hittade gamla kolv kartongen och förstår jag rätt är nya kolven mindre?
    https://www.dropbox.com/s/f0nan8k4vq...%2019.jpg?dl=0
    Senast redigerat av C4pp3 den 2020-02-09 klockan 17:54.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Och med din mycket skabbiga cylinder så är du nog nära svaret..

På 2T. ALLTID mäta cylinder slitage innan man köper en ny kolv..

Så lösningen på dina problem är troligen att åka till något mc/mekanisk verkstad och be dom mäta cylinderns slitage.

Sedan läsa noga på kolvtillverkarnas sidor så du får en kolv med rätt mått.. det skiljer 0,01mm mellan kolvarna så det gäller att köpa rätt.

Kolla även noga vad ktm säger att ditt cylinderspel SKALL vara på din årsmodell, det kan skilja som twostrokman säger.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Jag tolkar det som att TS är tonåring som kör 125 SM på gatan - till och från skolan.
    Tonåring alltså.

Bra att du mekar, bra att du frågar.
    Bra att de här som har kunskap hjälper killen rätt.
    Senast redigerat av notrightrider den 2020-02-12 klockan 10:29.
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Och med din mycket skabbiga cylinder så är du nog nära svaret..

På 2T. ALLTID mäta cylinder slitage innan man köper en ny kolv..

Så lösningen på dina problem är troligen att åka till något mc/mekanisk verkstad och be dom mäta cylinderns slitage.

Sedan läsa noga på kolvtillverkarnas sidor så du får en kolv med rätt mått.. det skiljer 0,01mm mellan kolvarna så det gäller att köpa rätt.

Kolla även noga vad ktm säger att ditt cylinderspel SKALL vara på din årsmodell, det kan skilja som twostrokman säger.
    ja jo hittade inget i manualen på hojen och närmaste/enda verkstan som finns här är konstant upptagen med alla stans moppar (och skit dyr). kolven beställde jag från 24mx så då vet man aldrig vad man får.
    lyssnade nogrant igen och ljudet kommer från höger nere vid motorn så tänkte kolla om powervalven där behövs skruvas åt eller något men det är troligen inte det.
    Uppskatar också att så många försöker hjälpa till, är inte helt efterbliven men när det är något okänt så känner man sig som det och skadar aldrig att fråga lite extra, lär sig bara mer

Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Hoj
    Sålt alla....
    Citat Ursprungligen postat av C4pp3 Visa inlägg
    kolven beställde jag från 24mx så då vet man aldrig vad man får.
    Vad menar du, får du inte exakt det du beställer?

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Vad menar du, får du inte exakt det du beställer?
    menar att de produktet det säger passar och är till din hoj ofta inte stämmer, har beställt grejer som ''garanterat'' passar som inte gjorde det

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Jo men kolven passar men hur skall 24mx veta vilken storlek du skall ha? Detta ligger enbart på dig att veta o beställa rätt.

Ex du har 19" bakfälg men det är rea på 18" cross däck. Då är det ditt ansvar att veta vilken storlek på fälg du har.

Så som jag skrev. Din cylinder är mycket sliten och repig enligt bilderna du visade, då MÅSTE man mäta grejorna innan man beställer en kolv. Detta gäller även på 4T cross/ enduro motorer.

Tråkiga pengar jobb men se det som att hade du kört utan att fråga så hade kolven spruckit förr eller senare o tagit med sig topp o cylinder kanske vevpartiet. Då hade motorn inte varit värt att renovera o hojen bara värd priset du fått för delar.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Ja jo jag måste välja rätt grejer det vet jag, och valde mellan 54 och 56 tror jag det var så det vet jag.
    Ska kolla med verkstan här i stan om han kan mäta grejerna eller om man kan låna verktyg av någon och göra allt själv för plånbokens skull.
    Men ni tror inte det är något med kylarpumpen eller powervalven nertill? Låter som ljudet kommer därifrån eller så förstärks ljudet genom kröken.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Uppdatering: Testade sätta i förra kolven och startade han igen, samma ljud. Så kan utesluta att det är kolven/toppen....
    Det folk har sagt är lagern men hur kan lagren ha skadad eller något när jag endast rört toppen? Och då hade ju ljudet varit innan kolvbyte, eller iallafall tecken på det.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Helt rätt, det är föraren som är farlig oavsett fordon. Att SportHojar är farliga är lika statistiskt rätt som att Lycraklädda cyklister blir hänsyn [...]

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här