Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24

    Question KTM 125 EXC -06 Konstigt ljud från motorn efter kolvbyte.

    Så bytte nyligen kolv då den förra började bli väldigt repig och var ändå vinter dags. Har startat hojen 2-3 gånger och haft den på tomgång i någon enstaka minut. bestämde mig att dra ut och köra en dag när det var ca 7 grader (första åkturen med den) och märkte av något ljud från motorn men inget som verkade konstigt, körde en stund dagen efter och ljudet började låta lite mer (det var ca 4 grader den dagen) och d var märkbart när man körde och blev ''värre'' när jag gick up i varv.
    Min fråga är då om detta är för att den går ''torrt'' då det är så pass kallt eller något annat?

    Kör enligt KTMs rekommendationer på förgasaren förutom Needlen som är en NOZE istället för NOZD. (också 3% olja istället för 2)

    Är det något jag behöver oroa mig för eller bara chilla tills vädret blir bättre?

    (hojen är SM konverterad och körde lugnt på gatan bara, inte mer än 2/4 gas och höga växlar)
    säkert en dum fråga men vill bara vara säker

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Kollade du klämspalten mellan kolv och topp? Squich.

    Kolv höjden kan skilja marginelt mellan kolvar.

    Kollade du tjockleken på cylinderfots packningen? Olika fabrikat av kolvsattser har ofta olika tjocklek på packningar.

    Original packningar finns ofta i olika tjocklek.

    Det kan vara kolv som nuddar toppen och detta låter mera ju högre rpm pga att vevstaken sträcker ut sig lite ju mera du varvar.

    Längden på kolv och vevstake ändrar sig dessutom i längd av värmen
    Senast redigerat av moddlaren den 2020-01-23 klockan 22:01.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Tänkte bara att du naturligtvis mätte den nya kolven diameter så att du vet till 100% att det är rätt spel mellan kolv o cylinder, är detta för stort får du kolvslammer o tillslut spricker kolven med ras som slutresultat..

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    Nja var dålig med att mäta, köpte 2 olika cylinderfots packningar men använda den som var tjocker vad jag vet(0,4mm eller 0,5mm osäker). jag är dock osäker hur tjock den tidigare var. köpte en wiseco kolv från 24MX till hojen (B 54.0) och den var ej lika som den wiseco kolven jag hade i innan (fick med den med hojen). Men den ska passa vad jag läst, wiseco säljer inga exc kolvar så är en ''sx'' kolv 2 rings.
    X eller Z dimension eller vilken det är som är när man mäter TDC ska stämma.
    tror du det är värt att vänta tills varmare temp och starta up den och kolla om samma problem finns då?

  5. #5
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 756
    Låter den nu, så låter den sen.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    kort video där ni kanske hör ljudet om de hjälper. (låter som något sitter löst nästan men har kollat så allt sitter)

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Jag är 99% säker på att kolven precis nuddar toppen ta o riv ned grejorna och mät allting det är lixom inte en am6 eller derbi motor som har ett par mm frigång mellan kolv o topp..

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    hmm okej, får ta o riva toppen igen då :/ borde kunna återanvända packningar då väll? (förutom cylinderfots packningen då, den e kanske för tjock)

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Citat Ursprungligen postat av C4pp3 Visa inlägg
    hmm okej, får ta o riva toppen igen då :/ borde kunna återanvända packningar då väll? (förutom cylinderfots packningen då, den e kanske för tjock)
    Troligen tvärt om cylinder fots packningen är för tunn.

    När du har tagit av toppen skaffar du 2-3mm tjockt löd tenn och tejpar fast ett kryss på kolvtoppen.

    Från avgas till insug och tvärs över i kryss. Tennet skall räcka precis ut till cylinder väggen.

    Dra ned kolven en bit skruva tillbaka toppen med packning och dra rätt moment.

    Kicka runt några varv utan tändstift.

    Ta av toppen.

    Var noga när du tar loss tennet att du vet hur det satt på kolven. Enkel är att ta en spritpenna o göra en markering vid avgas på tennet så vet du hur det satt på kolvtoppen.

    Mät med skjutmått hur tjockt det ihop klämmda tennet är. Där det är längst ut mot cylinder väggen.

    0,7-1,0mm bör det vara om du kör på väg i min värld.

    Boris kanske har en annan uppfattning om han läser då han är ktm guru.

    Är detta måttet ok. Ja då är det nästa sak att kolla.

    Du nämnde att kolven inte var till din hoj utan en annan ktm. Ligger kolvrings ändarna på bägge kolvringarna exakt i samma läge som på gammla kolven?

    Om du tittar på kolven som en klocka så ligger klockan 6 det blir 90 grader från kolvbulten mot miten av avgasporten. Då är klockan 12 vid mitten av insugs porten.

    Klockan 9 och 3 ligger vid centrum kolvbulten

    Nu kan du räkna ut var kolvringens gap ligger på den gammla kolven kanske klockan 10?

    Då skall dina kolvringar ligga exakt samma på nya kolven men det skiljer då nya har 2 ringar.

    Dom hamnar då kl 10 och 2

    Stämmer inte detta exakt är det troligt att ringen ändar går in i portarna o då kommer ringarna att gå av/ riva sönder hela cylindern.

    Kolla detta och återkom så kollar vi vidare.

    Mvh

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    Så jag har inte skruvat något mer då jag ej haft tid men har lite fler bilder och en video från första start(ej bestyckad rätt) efter kolvbytet som kanske kan hjälpa lite. har också bild på kolven jag bytte(78h) och den nya. Är en dropbox länk:https://www.dropbox.com/sh/pe9v5v2xl...TjmCNmYIa?dl=0

    läste också på något amerikanskt forum om att wiseco kolvarna kan göra deta ljud, stämmer det?
    Senast redigerat av C4pp3 den 2020-01-31 klockan 15:49.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Tyvärr kommer det inte hjälpa hur många bilder eller videos du lägger upp.. motorn kommer inte sluta knacka varesig av bilder eller tid eller vår som kommer.. endast felsökning och åtgärder kan få bort knacket.

    Mvh

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 620
    Efter läst moddlarens inlägg
    Så är det som jag ser det bara att riva av cylindern och kontrollera att kolvringarna ligger exakt som på gamla kolven.
    Gör inte kolvringarna det så är det bara beställa ny kolv som passar. Innan våren kommer.

    Ligger kolvringarna rätt så hade jag lagt in en bottenpackning till. Du har ju två. Och se om ljudet försvinner.
    Annars finns ju packningsmaterial här
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ial-2000017981
    Och kunde jag göra klippa packning till min BMW R60 av en skokartong för 50 år sedan så borde väl du också kunna få till en tjockare packning.

    Och lödtenn finns också här
    https://www.biltema.se/verktyg/lodni...5-g-2000040275
    Jag hade lagt lödkrysset med en liten ring längst ut så det blir två mm höjd och dragit runt motorn med högsta växeln och drag i bakhjulet utan tändstift för att känna om det tog emot i toppläge. Och då drag inte vidare.
    Men det är jag det.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-02-01 klockan 09:44.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  13. #13
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 171
    Drar man inte motorn förbi toppläget vet man ju ändå inte vad squishmåttet är...
    Playdoh går bra att använda istället för lödtenn.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    Köpte precis packningsmaterial och har lödtenn så blir och skruva när jag kommer hem sen. Värsta är den där jävla kylarvätskan.. skruva är kul

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    Lödtenn blev 0,7mm(båda). Och kolvringarna är båda kl 6 på nya och kl6 på gamla kolven. Inget spel i vevstaken. Nu då?.. vafan haha

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Vad bra då går kolven fritt från toppen. Och kolvringarna ligger rätt.

    Då är nästa fråga vad är kolvspelet? Cylindern är onekligen riktigt usel i utseendet invandigt. Nicasilen är mycket märken i det ser ut som att luftfiltret varit trasigt/ borta/ jäkligt skitigt.

    Vad har gamla kolven för märkning? A-B-C-D. O vad har nya kolven?

    Wiseco har ju både smidda o gjutna kolvar en smidd kolv har större spel än en gjuten den smidda sväller mera an en gjuten.
    Senast redigerat av moddlaren den 2020-02-01 klockan 20:42.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    Kolvringarna ligger likadant som förra kolven, menar du att jag ska kolla om öppningen på de är för stor eller liten?

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 764
    Kolvrings spelet brukar oftast vara justerat efter kolven dimension på en 2T brukar man aldrig behöva justera kolvrings gapet.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Enköping
    Hoj
    2006 KTM EXC 125
    Inlägg
    24
    Nya kolven är B, vet ej förra kolven då den kom med hojen(inget jag beställt) och vet ej var förpackningen är till den.
    Hur kan jag kolla kolvspelet då?
    Ja cylindern ser jävligt repig ut men inget man känner med fingrarna så inget djupt, det var också därför jag bytte från förra kolven då den såg lika repig ut. måste ha sugit in massor med skit på något sätt, konstigt, får ta och olja in filtret ännu mer. (konstigt dock när jag kör gata och inte tar in så mycket skit)

  20. #20
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 171
    Byt vevstake

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Fräsig skinnjacka i sssportigt snitt som inte slutar precis under bröstvårtorna som en Boléro bara för att den ska vara förberedd att länkas ihop med sportbrall [...]

Teo
Vill du annonsera ovan? Klicka här